Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?

Bakblik schreef op 20-04-2022 om 19:56:

[..]

Je kunt ook TE bang zijn van toevoegingen he.

Als ik pannenkoeken bak doe ik dat juist van een pak pannenkoekenmeel, omdat daar wat rogge, maïs en boekweit in zit. Dan heb je wat afwisseling in smaken. Er zit ik wat rijsmiddel in maar dat zit ook in zelfrijzend bakmeel wat ik ook weleens gebruik. Als ik volkorenmeel gebruik doe ik er ook wat bakpoeder door om een wat luchtiger baksel te hebben.

Als je alles bakt met dezelfde bloem/ zelfrijzend bakmeel/ volkorenmeel met boter en eieren dan smaakt alles hetzelfde. Ik hou juist van afwisseling.

En echt, wat rijsmiddel is geen vergif!

Het gaat er in dit geval ook niet om dat die mixen heel slechte zijn, maar omdat kinderen leren dat het de normaalste zaak van de wereld is.

RaSa schreef op 20-04-2022 om 14:30:

Fastfood is het probleem niet maar zoals gezegd alles bij elkaar. Als ik naar de kinderen van vrienden kijk die echt zorgelijk dik worden. Die gaan eigenlijk nooit naar een fastfood keten. Maar er wordt de hele dag door gesnoept en gesnaait. Er wordt wel vers gekookt maar dan met heel veel boter, room, kaas e.d. producten en dat in gigantische hoeveelheden. Tja...

Overigens pleit ik voor moestuintjes op de schoolpleinen of gratis/voordelige startpakketen vanuit de gemeente. Laat ze maar zien waar het vandaan komt. Sinds wij zelf een moestuin hebben zijn mijn kinderen de hele dag van alles aan het proeven. Voor de sla van de supermarkt halen ze hun neus op "nee, dat lust ik niet". Maar als ze het zelf plukken gaat het opeens wel naar binnen. Bij groenten die je niet rauw eet staan ze er met hun neus boven op hoe we het dan klaar moeten maken.

Moestuintjes zijn prima om te leren hoe groente groeit, dat tomaten niet in de grond groeien, maar heeeeeel veel zon nodig hebben voordat ze rood worden, maar dat aardappelen wel in de grond groeien. Vonden mijn kinderen ontzettend interessant, hebben 2 jaar een tuintje gehad, maat ze gingen er geen hap groente meer van eten. 

Behalve dan van de snijbiet, omdat ik daar een lekkere groentetaart van maakte. Die namen ze over van andere kinderen, die ze niet hoefden. Kennelijk lukte bij hen thuis de groentetaart niet.

bieb1963 schreef op 20-04-2022 om 20:03:

[..]

Het gaat er in dit geval ook niet om dat die mixen heel slechte zijn, maar omdat kinderen leren dat het de normaalste zaak van de wereld is.

Dat is het,  in het geval van pannenkoekenmeel, toch ook. 

Ik had mijn bericht nog een toevoeging gegeven om anderen te helpen goed etiketten te lezen hoe je voedingswaarde en ingrediënten moet lezen en interpreteren. Misschien weet je dat al misschien handig om nog even een bladzijde terug te slaan. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

20-04-2022 om 20:52

Lily. schreef op 20-04-2022 om 16:15:

[..]

Ik volg liever het Voedingscentrum dan allerlei (di)eetgoeroe's en de laatste hypes. Zij lijken mij wel een werkbaar gemiddelde te zeggen.

Nou ja, ieder z'n meug zullen we maar zeggen. Dat werkbaar gemiddelde is alvast niet van toepassingen op hun achterhaalde opvattingen over - laten we even een dwarsstraat noemen - de consumptie van eieren in relatie tot het onderwerp cholesterol. Daar hoef je geen dieetgoeroe voor te zijn noch de laatste hypes te volgen. Simpele pubmed volstaat al. 

En dat brengt me gelijk tot de opmerking dat er een heel groot gebied bestaat tussen het volgen van het Voedingscentrum en het volgen van allerlei dieetgoeroes en laatste hypes. Ik hou me verre van de Fajah's en Rensen van deze wereld. Dan weer niet van pubmed. 
Maar goed, ik ga dan ook niet uit van een werkbaar gemiddelde. 

Het probleem van fastfood is, dat het vaak goedkoper is als een gezonde maaltijd. Misschien word het tijd dat de regeringin NLeensgaat regeren. In plaats voor mensen te gaan denken. Er zijn meer dan genoeg problem in de politiek....

Ik denk dus echt niet dat je dit probleem op kunt lossen door gezond eten goedkoper te maken. Simpelweg omdat ongezond eten meestal lekkerder wordt gevonden dan gezond eten. Veel mensen die niet naar geld hoeven te kijken kiezen ook vaak voor ongezonde dingen. Er komen ook steeds meer nieuwe ongezonde etenswaren op de markt en dus steeds meer verleidingen. Een frikandellenbroodje of kroketbroodje dat bestond nog niet eens toen ik kind was en zo komen er steeds meer ongezonde verleidingen bij. Het verkoopt ook goed want mensen vinden het lekker.

Bakblik schreef op 20-04-2022 om 20:11:

[..]

Dat is het, in het geval van pannenkoekenmeel, toch ook.

Ik had mijn bericht nog een toevoeging gegeven om anderen te helpen goed etiketten te lezen hoe je voedingswaarde en ingrediënten moet lezen en interpreteren. Misschien weet je dat al misschien handig om nog even een bladzijde terug te slaan.

Ja, dat snap ik. Als je goed etiketten leest, kun je bepalen of een pak of zak, of beter gezegd, een bewerkt product, prima, minder prima, of niet prima is. Maar waar het mij om gaat is dat een kind dat verschil niet ervaart. Het kind ervaart dat ouders veel pakken en zakken gebruiken, dus dat dat in hun ogen dus helemaal prima is 

De Belastingdienst kan niet eens vaststellen wat onder groente en fruit valt. Wie gaat dan bepalen wat fastfood is en wat eronder valt?

Sara_ schreef op 23-04-2022 om 13:19:

De Belastingdienst kan niet eens vaststellen wat onder groente en fruit valt. Wie gaat dan bepalen wat fastfood is en wat eronder valt?

Ja precies dát! Overigens verkopen ze daar ook gewoon salades (niet dat een puber dat zou kopen, maar goed). En wat is het verschil tussen een hamburger of frietje van de Mac, met een ham/kaas croissant van de bakker of de super? Of een ijsje met slagroom bij het ijskraampje enz enz enz. Eigenlijk zou je dan moeten verbieden dat kinderen onder de 18 NIKS meer mogen kopen. Want wie bepaalt en hoe wordt bepaald of dat goed of slecht is...? Bizar allemaal.

Libertine schreef op 20-04-2022 om 15:42:

[..]

Suiker is suiker natuurlijk. Je lijf herkent het verschil niet. Het Voedingscentrum adviseert maximaal 90 gram suiker (toegevoegd en niet toegevoegd) per dag voor een vrouw lees ik op hun site. Dat is al ruim de 350 calorieën! Er zijn andere voedingsites die andere hoeveelheden aanbevelen trouwens (50 gram totaal)

Dagelijks 50 gram suikers uit de schijf van 5, en een boterham met hagelslag, en een koekje, en 2 stukjes chocolade is gewoon echt niet gezond

Wat mij betreft een prima voorbeeld van een niet bijster gezond voedingsadvies van het Voedingscentrum.

Hm. maar wel realistisch.

Ik heb me een tijdje aan strak regime gehouden maar brrr het voelde als constant straf. Gewoonten veranderen is zwaar werk.

Ted68 schreef op 21-04-2022 om 00:11:

Het probleem van fastfood is, dat het vaak goedkoper is als een gezonde maaltijd. Misschien word het tijd dat de regering in NLeens gaat regeren. In plaats voor mensen te gaan denken. Er zijn meer dan genoeg problemen in de politiek....

Volgens mij gaat het niet zozeer om de prijs. Geroerbakte groente is niet perse duurder dan een pizza of een kapsalon.

Eten is emotie en dat beïnvloeden is een hele kunst. 

Daarnaast - zelfs als de regering de keuze voor voeding in gezonde zin wil veranderen, spelen er allerlei belangen van de industrie ('The men who made us fat'). Michelle Obama kwam er destijds ook niet doorheen. Genoeg charisma, maar ze bleef hangen bij de beweeginitiatieven. De voedselindustrie was nauwelijks bij te sturen. 

bieb1963 schreef op 21-04-2022 om 06:44:

[..]

Ja, dat snap ik. Als je goed etiketten leest, kun je bepalen of een pak of zak, of beter gezegd, een bewerkt product, prima, minder prima, of niet prima is. Maar waar het mij om gaat is dat een kind dat verschil niet ervaart. Het kind ervaart dat ouders veel pakken en zakken gebruiken, dus dat dat in hun ogen dus helemaal prima is

Een kind hoeft niks te kopen in de supermarkt, behalve dan als hij/zij door moeder om een boodschap wordt gestuurd. Dan mag het kind een pak melk halen of een brood omdat het thuis op is. Maar waarom moeten kinderen zakken snoep en pakken drinken kopen in de supermarkt?

bieb1963 schreef op 23-04-2022 om 14:34:

[..]

Ja precies dát! Overigens verkopen ze daar ook gewoon salades (niet dat een puber dat zou kopen, maar goed). En wat is het verschil tussen een hamburger of frietje van de Mac, met een ham/kaas croissant van de bakker of de super? Of een ijsje met slagroom bij het ijskraampje enz enz enz. Eigenlijk zou je dan moeten verbieden dat kinderen onder de 18 NIKS meer mogen kopen. Want wie bepaalt en hoe wordt bepaald of dat goed of slecht is...? Bizar allemaal.

Pubers hier houden allebei niet zo van salade als enkele groente maar zijn dol op gezond eten. Na thuiskomst van een meerdaagse schoolreis moet ik altijd "normaal eten" maken. Rode kool met gekookte aardappelen en stoofvlees, spinazie met gebakken aardappelen en een champignonomelet en dat dan 3 dagen achter elkaar. Ze zijn dan helemaal klaar met slappe friet met hamburger en sla en andere makkelijke happen met weinig groenten en helemaal geen fruit. 

Na de laatste schoolreis stond er een lemonmeringue taart klaar die ik voor het weekend gebakken had.  Ik vroeg wat zoon bij zijn thee wilde als hij gedouched had.  Mam echt fruit,  en appel en een banaan,  die taart komt morgen wel. 

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 16:25:

[..]

Een kind hoeft niks te kopen in de supermarkt, behalve dan als hij/zij door moeder om een boodschap wordt gestuurd. Dan mag het kind een pak melk halen of een brood omdat het thuis op is. Maar waarom moeten kinderen zakken snoep en pakken drinken kopen in de supermarkt?

Tja, geen idee, maar ik zie het dagelijks, samen met een vriendje (m/v) snaai en sportdrank kopen. En dan 'gezellig' samen op de stoep opeten (en verpakking de straat op, als het tegenzit   ). 

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 16:25:

[..]

? Wat bedoel je? Ik bedoel dat als kind later 'groot' is, niet beter weet dan dat een avondmaaltijd voor een groot deel uit gemaksproducten bestaat.

En waarom een kind lekkers in een winkel koopt? Nou, heel simpel, een kind van 12+ is geen baby meer en komt dus ook wel.eens in een winkel, of bij de bakker, of bij de ijskraam enz. Jij nooit gedaan vroeger....?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.