Nieuws en actueel
wild-flower
19-04-2022 om 13:04
Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?
" Als fastfoodrestaurants niet snel hun producten gezonder maken, moet een
verbod op de verkoop van fastfood aan kinderen overwogen worden.
Dat stelt het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA in een rapport dat vandaag verschijnt.
De CDA'ers vinden dat voor fastfood een minimumleeftijd moet worden overwogen ,
bijvoorbeeld van 18 jaar. "
Een minimumleeftijd voor fastfood van 18 jaar .
Betutteling of een goed idee ? Wat vinden jullie hiervan ?
https://nos.nl/artikel/2425678-te-jong-dan-geen-hamburger-denktank-cda-bepleit-minimumleeftijd-voor-fastfood
Poezie
19-04-2022 om 18:59
Laat ze dat hele fastfood gebeuren maar verbieden. Ook 18+ers worden er niet gezonder op.
Fiorah
19-04-2022 om 19:06
Libertine schreef op 19-04-2022 om 18:54:
[..]
Kinderen met ernstig overgewicht is wat mij betreft kindermishandeling en geeft blijk van pedagogische onvermogen. Super schadelijk.
Ik denk overigens dat veel mensen geen idee hebben wat gezond eten is. En dat wordt ook veroorzaakt door ongezonde adviezen van nota bene het Voedingscentrum, maar ook door overheids subsidies die ongezond eten gewoon promoot (en in stand houdt)
Overgewicht en ongezond leven kost de maatschappij miljoenen, waarschijnlijk zelfs miljarden. En dat zal alleen maar toenemen. Er zal iets moeten. Premie omhoog van mensen die ongezond leven, belasting op alles dat vet is, teveel toegevoegde suikers bevat en schadelijk is voor gezondheid én milieu.
Dingen betutteling noemen slaat alles plat en houdt eigenlijk in dat men geen afstand wil doen van iets waarvan ze vinden dat ze er recht op hebben. Zoals we dat ook vonden van het rookverbod bijvoorbeeld. Grootscheepse gedragsverandering en bewustwording krijg je meestal alleen maar voor elkaar met iets verbieden, en als dat niet kan dwingend adviseren. Anders eet, snaait, rookt en drinkt iedereen door terwijl de kachel lekker op 22 graden blijft staan en dat sportschool abonnement ongebruikt blijft.
Ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren, maar trek het dan breder. Wat dacht je van al die lui met een leaseauto en/of kantoorfunctie die grotendeels op hun kont zitten te snaaien en alleen uit de auto stappen om op de bank te gaan zitten. Iedereen die voor elk wissewasje de auto pakt. Of de lift. Te weinig beweging op basisscholen, te weinig beweging op middelbare scholen. Gezonde voeding goedkoper maken en veel breder aanbieden, sport en bewegen laagdrempeliger maken, kijken of je wat kunt doen aan alle goedkope frikandelbroodjes, Redbull en enorme zakken chips.
Met een specifiek verbod pak je er één stukje uit waar je denkt relatief makkelijk winst te maken, ten koste van een doelgroep die al niet idioot veel zeggenschap heeft over hun eigen leven, terwijl ze op dat moment juist streven naar autonomie en daarnaast ook gewoon veel trek en weinig geld hebben.
LydiaDietz
19-04-2022 om 19:10
Marty1984 schreef op 19-04-2022 om 18:05:
[..]
Bovendien zit je met zo'n scala aan beperkingen, allergiën en voedsel-voorkeuren dat er voor een simpele school geen beginnen aan is.
De ene wil vlees, de andere vegi, nog één vegan en nummer 4 halal.
Dan heb je zo'n beetje 100 allergieën gaande van pinda's, melk, lactose, gluten, bepaalde soorten groenten, vis, vlees, ...
En dan moet je nog opletten dat je nooit friet of iets aanverwant serveert.
En dan moeten de kinderen de boel nog opeten zonder dat je hun neus dichtknijpt of er een trechter in steekt. En moet je er dus een leerkracht naast zetten of de helft heeft geen hap gegeten.
En het moet ook nog eens in betaalbare versie anders heb je na een maand een berg onbetaalde rekeningen.
Onbegonnen werk.
Nou, ik heb als leerkracht niet de illusie dat ik er bij 30 kinderen tussen de middag een warme prak in krijg hoor.
Kinderen leren in dit opzicht niet van voedingslessen. Kinderen zien in hun ouders het voorbeeld, daar kan je als school niet tegen op. Kinderen zijn de toekomst, maar ik denk echt dat we hier de programma's op de ouders moeten richten. Leef je als ouders voor dat je gezond eet en lekker beweegt, dan is dat voor een kind de norm.
En te veel volwassenen hebben geen idee van gezonde voeding. De kinderen van mijn vriendin zijn veel te dik. Drinken veel jus d'orange, eten cruesli, grote porties met flinke stukken vlees.
Maar vooral: oma komt langs dus kaasstengels, lunchen in de stad dus chocomel, woensdag dus pannenkoeken, gezwommen dus zakje chips daarna, film kijken dus popcorn, gezellig in het weekend bakken.
Het is en, en, en. En dat in combinatie met "ik breng je wel met de auto" levert dat veel te zware kinderen op. En die gewoontevorming nemen ze later in hun volwassen leven mee.
Kijk ik naar mezelf: wij kregen in het weekend altijd een bakje chips. Dat zit er bij mij ingeslepen. Weekend = chips. Bij vriend ging dat net zo. Ik hoorde een collega zeggen dat chips alleen voor op verjaardagen is. Die is dat van thuis uit zo gewend.
Wilgenkatje-
19-04-2022 om 19:11
Aha, dat wordt dan een happymeal met spruitjes en worteltjes en een heeel leuk speledingetje 🥳😅
Er is gewoon overal veel te veel hap-slik-weg-voer te koop. Je wordt constant verleid tot verwenmomentjes omdat je die waard bent. Dat draai je niet om met goedkopere groente & fruit, of er moet een heel knap plan achter zitten. Dat gaat nu niet lukken, daarvoor is de voedingsmiddelenindustrie veel te invloedrijk.
Maar het roer moet drastisch om, we kunnen niet verwachten dan de hele Nederlandse bevolking op pure wilskracht verstandige eetkeuzes gaat maken. Ondertussen neemt overgewicht stevig toe, de zorgkosten ook.
Wat te doen ?
bieb1963
19-04-2022 om 19:21
Al dat gemakseten...... zou dat niet komen omdat ouders beiden veel willen weken en dus geen tijd/zin om gewoon een maaltijd te maken, zonder naar allerlei ' gemak' te grijpen? En dan bedoel ik met gemak niet alleen pakjes en zakjes of kant-en-klare maaltijden, maar ook de gemakszak met gepunte boontjes of de Avico geschilde aardappels enz. Niet omdat dat perse ongezond is, maar wél omdat kinderen niet meer leren, war een gewone maaltijd koken is. Ook het avondeten is tegenwoordig in feite gewoon gemaksvoer. En natuurlijk was er een tijd geleden ook genoeg ongezonds te krijgen, maar we waren wel meer gewoon met ons (avond)eten bezig
Herfstappeltaart
19-04-2022 om 19:22
Libertine schreef op 19-04-2022 om 18:54:
[..]
Kinderen met ernstig overgewicht is wat mij betreft kindermishandeling en geeft blijk van pedagogische onvermogen. Super schadelijk.
Ik denk overigens dat veel mensen geen idee hebben wat gezond eten is. En dat wordt ook veroorzaakt door ongezonde adviezen van nota bene het Voedingscentrum, maar ook door overheids subsidies die ongezond eten gewoon promoot (en in stand houdt)
Overgewicht en ongezond leven kost de maatschappij miljoenen, waarschijnlijk zelfs miljarden. En dat zal alleen maar toenemen. Er zal iets moeten. Premie omhoog van mensen die ongezond leven, belasting op alles dat vet is, teveel toegevoegde suikers bevat en schadelijk is voor gezondheid én milieu.
Dingen betutteling noemen slaat alles plat en houdt eigenlijk in dat men geen afstand wil doen van iets waarvan ze vinden dat ze er recht op hebben. Zoals we dat ook vonden van het rookverbod bijvoorbeeld. Grootscheepse gedragsverandering en bewustwording krijg je meestal alleen maar voor elkaar met iets verbieden, en als dat niet kan dwingend adviseren. Anders eet, snaait, rookt en drinkt iedereen door terwijl de kachel lekker op 22 graden blijft staan en dat sportschool abonnement ongebruikt blijft.
Welke ongezonde adviezen geeft het Voedingscentrum volgens jou?
Siobhan
19-04-2022 om 19:40
onze jongste was denk ik 1,5 jaar toen ze patatjes van de mac doopte in haar frietsaus. Zie het koppie nog voor me...heerlijk. 13 jaar verder en nog steeds fan van de Mac. Maar op zaterdagavond liever druiven dan chips, in plaats van koek wil ze appel of sinaasappel. En dat is geen verdienste van ons. Ze is gek op fruit. Zegt niks....
Ik vind het ook symboolpolitiek. Echt iets voor het cda. Ik begrijp dat je een gezonde levensstijl wilt promoten maar ga niet een idee verzinnen om iets anders te herstellen.
Uiteindelijk zal het gezonde eten goedkoper moeten. Maak fruit en groente belastingvrij. Als je het dan moeilijk hebt qua finanien dan hoef je geen patat te halen maar haal je fruit en groente. Maar het is vast goedkoper om een wet te veranderen (manuren, lezen, schrijven, vastleggen). Dan heb je echt iets gedaan om de levensstijl te veranderen. Dan staat je naam immers op Wikipedia.
redbulletje
19-04-2022 om 19:41
LydiaDietz schreef op 19-04-2022 om 19:10:
[..]
Nou, ik heb als leerkracht niet de illusie dat ik er bij 30 kinderen tussen de middag een warme prak in krijg hoor.
Kinderen leren in dit opzicht niet van voedingslessen. Kinderen zien in hun ouders het voorbeeld, daar kan je als school niet tegen op. Kinderen zijn de toekomst, maar ik denk echt dat we hier de programma's op de ouders moeten richten. Leef je als ouders voor dat je gezond eet en lekker beweegt, dan is dat voor een kind de norm.
En te veel volwassenen hebben geen idee van gezonde voeding. De kinderen van mijn vriendin zijn veel te dik. Drinken veel jus d'orange, eten cruesli, grote porties met flinke stukken vlees.
Maar vooral: oma komt langs dus kaasstengels, lunchen in de stad dus chocomel, woensdag dus pannenkoeken, gezwommen dus zakje chips daarna, film kijken dus popcorn, gezellig in het weekend bakken.
Het is en, en, en. En dat in combinatie met "ik breng je wel met de auto" levert dat veel te zware kinderen op. En die gewoontevorming nemen ze later in hun volwassen leven mee.
Kijk ik naar mezelf: wij kregen in het weekend altijd een bakje chips. Dat zit er bij mij ingeslepen. Weekend = chips. Bij vriend ging dat net zo. Ik hoorde een collega zeggen dat chips alleen voor op verjaardagen is. Die is dat van thuis uit zo gewend.
Bij mij werd chips juist de verboden vrucht doordat ik 't alleen in 't weekend kreeg. Dat was 't eerste zondige wat ik ging kopen van m'n zakgeld. Een koekje of chocolaatje bij de thee was dagelijks en dat is nooit tot een verslaving uitgegroeid.
LydiaDietz
19-04-2022 om 19:48
bieb1963 schreef op 19-04-2022 om 19:21:
Al dat gemakseten...... zou dat niet komen omdat ouders beiden veel willen weken en dus geen tijd/zin om gewoon een maaltijd te maken, zonder naar allerlei ' gemak' te grijpen? En dan bedoel ik met gemak niet alleen pakjes en zakjes of kant-en-klare maaltijden, maar ook de gemakszak met gepunte boontjes of de Avico geschilde aardappels enz. Niet omdat dat perse ongezond is, maar wél omdat kinderen niet meer leren, war een gewone maaltijd koken is. Ook het avondeten is tegenwoordig in feite gewoon gemaksvoer. En natuurlijk was er een tijd geleden ook genoeg ongezonds te krijgen, maar we waren wel meer gewoon met ons (avond)eten bezig
Dit helpt natuurlijk niet. Maar ik denk dat er ook te vaak wordt gedacht dat het leuk moet, en vooral leuk met eten. Zwemmen is niet meer voldoende, daar hoort patat bij. Bij een film hoort chips of popcorn. Bij een traktatie hoort niet alleen een lolly, maar een lolly met spekkie en snoepketting en dropveter. Hoeveel kinderen halen tegenwoordig hun neus op voor een waterijsje? Ik at (en mijn kinderen ook) raketjes na schooltijd in de zomer. Als je een dagje strand deed mocht ik een calippo. Zo gaat het bij mijn kinderen ook. Maar ik zie om me heen heel veel cornetto's, en weet ik het wat voor roomijsdingen. Magnums op het strand. EN patat.
En als je al die "uitzonderingen" bij elkaar optelt dan blijkt dat het geen uitzonderingen zijn. En komt het ook nog eens bovenop het al niet al te beste avondeten.
Auditor
19-04-2022 om 20:03
Ik vond dit een heel goede documentaire, maar is helaas niet in complete versie meer op YouTube te vinden.
The men who made us fat.
Het is niet alleen fastfood. Was het maar zo simpel.
De voedingsindustrie is doelbewust bezig eten zo te maken dat we er meer van willen. Overal zit suiker in, zo’n beetje.
Documentaire is te vinden op Dailymotion.com
Libertine
19-04-2022 om 20:17
Herfstappeltaart schreef op 19-04-2022 om 19:22:
[..]
Welke ongezonde adviezen geeft het Voedingscentrum volgens jou?
De schijf van vijf van het Voedingscentrum is tamelijk ouderwets. Het promoot (dagelijks) gebruik van zuivel, vlees en vis. Ook is de hoeveelheden groente en fruit die ze aanbevelen is te laag. Ongezond is misschien wat kort door de bocht (al vind ik dat zelf als veganist zeker wel ongezond voor mens/dier/klimaat, maar ik ben niet de norm). Die schijf van vijf is simpelweg niet gezond genoeg.
Zoek maar eens op het alternatief de schijf voor life.
redbulletje
19-04-2022 om 20:19
Libertine schreef op 19-04-2022 om 20:17:
[..]
De schijf van vijf van het Voedingscentrum is tamelijk ouderwets. Het promoot (dagelijks) gebruik van zuivel, vlees en vis. Ook is de hoeveelheden groente en fruit die ze aanbevelen is te laag. Ongezond is misschien wat kort door de bocht (al vind ik dat zelf als veganist zeker wel ongezond voor mens/dier/klimaat, maar ik ben niet de norm). Die schijf van vijf is simpelweg niet gezond genoeg.
Zoek maar eens op het alternatief de schijf voor life.
Zuivel, eieren en vlees/vis horen gewoon in een gezond eetpatroon.
Maar chemische margarine aanprijzen boven echte boter vind ik dan weer ongeloofwaardig. Evenals dieetproducten met zoetstoffen.
rionyriony
19-04-2022 om 20:24
LydiaDietz schreef op 19-04-2022 om 19:10:
[..]
En te veel volwassenen hebben geen idee van gezonde voeding.
Ze wíllen het niet weten en tegen iemand die niet zien wíl is geen kruid gewassen.
bieb1963
19-04-2022 om 20:56
De schijf van 5 is ook zeker niet perse het meest ideale. Maar het meest ideale is voor veel mensen echt niet te doen. De schijf van 5 is meer een basis
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.