Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-04-2022 om 17:01

MidasWolf schreef op 19-04-2022 om 16:11:

[..]

Zie dan liever het geld gaan naar meer groenten/fruit bij de voedselbank, dan kunnen ze de meer ongezonde dingen uit de pakketten halen.

Dan is er sowieso gezond eten in huis voor de minima ongezond eten wordt dan optioneel bij gekocht. En met hogere prijzen daarvan ook minder.

Ik vind de mac niet echt goedkoop hoorVoor 3 man zijn we vaak 30 euro kwijt.  Dus ik veronderstel dat minima sowieso niet vaak maccen.

kenfan schreef op 19-04-2022 om 17:00:

Waarom zo'n verbod aan een leeftijd verbinden? Zet gewoon een weegschaal bij de ingang van de Mac, een werknemer met een meellat en een rekenmachine, en voor elke klant met een bmi van 23 + is het het helaas helapidaka.

In mijn woonplaats lijkt het aantal fastfoodgelegenheden wel verdrievoudigd de laatste paar jaar. Ze schieten als paddestoelen uit de grond, want er zijn nogal wat winkels gesneuveld tijdens covid. Als gemeentes dat nou eerst eens aan banden leggen. Of zorg ervoor dat de pakken kano's en frikandelbroodjes niet meer voor een habbekrats in de schappen van de supermarkt liggen.

Het curriculum met kooklessen belasten is een heel slecht plan. Het onderwijs in Nederland kan de basisleerstof al niet meer behappen.Waarom niet een schoolkantine die in gezonde warme maaltijden voorziet? Dat ontlast ook drukbezette ouders.

Op de basisschool van mijn kinderen werd destijds het schooljaar feestelijk uitgeluid met een een een patatkraam op het schoolplein.Toen ik daar in een MRvergadering mijn bedenkingen daar tegen opperde werd ik nog net uitgemaakt voor partypooper.

Het feestelijk uitluiden van een schooljaar met een patatkraam vind ik nu net wèl een goed idee. Laat het maar een feestelijk karakter hebben, niet voor elke dag. Als ze dat beseffen zijn we al weer een stukje verder.

wild-flower

wild-flower

19-04-2022 om 17:14 Topicstarter

Ik krijg ineens trek in een patatje mét

Wat 'n onzin. En de chips, saucijzenbroodjes en repen zeker ook? Denk dat kinderen/pubers wekelijks meer geld stukslaan in de lokale supermarkt dan bij de fastfood.

Ysenda schreef op 19-04-2022 om 16:18:

Je kunt natuurlijk, zoals ooit het idee geweest is, weer de ouderwetsche kooklessen introduceren op school. En dan niet alleen op het VMBO, maar over de hele linie.
Voedingsleer kun je introduceren bij biologie.

MAAR!! wat haal je dan uit het curriculum want steeds maar dingen erbij houd op een gegeven moment natuurlijk wel op.
Nu al heeft elke organisatie zijn eigen lespakket ook de overheid kan er wat van.

Dat roept alleen maar extra weerstand op tegen gezond eten. Als puber zet je je toch doorgaans af tegen dat soort dingen? Ik kreeg thuis al overwegend gezond te eten, dus ik haalde juist kroketten en chips van m'n zakgeld. Als puber heb je behoefte aan heel veel koolhydraten, dat los je niet op met groente natuurlijk. 

Nee wat een onzin, ik noem dat inderdaad betutteling. Van mij mogen ze `rotzooi´ in de supermarkt wel duurder maken, maar dat zal wel nooit gebeuren.

Een warme maaltijd tussen de middag op scholen zou ik niet zien zitten. Veel mensen die geen zin hebben om 's middags warm te eten. Ik zou dat zelf ook niet hoeven. Een korte tijd heeft mijn moeder dat gedaan op zondagmiddag. Verschrikkelijk vond ik het.

watertoren schreef op 19-04-2022 om 17:55:

Een warme maaltijd tussen de middag op scholen zou ik niet zien zitten. Veel mensen die geen zin hebben om 's middags warm te eten. Ik zou dat zelf ook niet hoeven. Een korte tijd heeft mijn moeder dat gedaan op zondagmiddag. Verschrikkelijk vond ik het.

Bovendien zit je met zo'n scala aan beperkingen, allergiën en voedsel-voorkeuren dat er voor een simpele school geen beginnen aan is.

De ene wil vlees, de andere vegi, nog één vegan en nummer 4 halal.

Dan heb je zo'n beetje 100 allergieën gaande van pinda's, melk, lactose, gluten, bepaalde soorten groenten, vis, vlees, ...

En dan moet je nog opletten dat je nooit friet of iets aanverwant serveert.

En dan moeten de kinderen de boel nog opeten zonder dat je hun neus dichtknijpt of er een trechter in steekt. En moet je er dus een leerkracht naast zetten of de helft heeft geen hap gegeten.

En het moet ook nog eens in betaalbare versie anders heb je na een maand een berg onbetaalde rekeningen.

Onbegonnen werk.

Wat een betutteling!

Tieners zijn in de kracht van hun leven en zullen echt niets gaan mankeren als ze snacks eten.

Later kunnen ze nog gaan lijnen of gezond eten zoveel als ze willen.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

19-04-2022 om 18:36

Wat een betutteling . Wat is de volgende stap . Bij een bmi hoger dan 25 geen patat meer mogen ?

wild-flower

wild-flower

19-04-2022 om 18:38 Topicstarter

Het percentage kinderen en jongeren van 4 tot 12 jaar en van 12 tot
16 jaar met ernstig overgewicht is opnieuw toegenomen. Onder de 4- tot
12-jarigen is er een stijging van 2 procent in 2019 naar 2,7 procent in
2020 en 3,6 procent in 2021. Onder jongeren van 12 tot 16 jaar is er een
stijging van 1,9 procent in 2019 naar 2,3 procent in 2020 en 2,9
procent in 2021.

Wat ernstig overgewicht bij jongeren van 16 tot 20 jaar betreft, is
er na een daling in 2019 - 2020 van 3 procent naar 2,5 procent in 2021
sprake van een stijging. In 2021 heeft 4,3 procent van deze jongeren met
ernstig overgewicht te maken.

https://www.nji.nl/cijfers/overgewicht

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

19-04-2022 om 18:40

En dat komt door ??    

wild-flower schreef op 19-04-2022 om 18:38:

procent in 2021.

Triest. We hebben een zieke levensstijl ontwikkeld met te weinig beweging en buitenlucht en te veel en te ongezond voedsel. Geen idee hoe dit op te lossen, mensen moeten een knop omzetten, maar weten soms niet hoe en zijn er vaak ook niet toe bereid.

wild-flower schreef op 19-04-2022 om 18:38:

procent in 2021.

Kinderen met ernstig overgewicht is wat mij betreft kindermishandeling en geeft blijk van pedagogische onvermogen. Super schadelijk. 

Ik denk overigens dat veel mensen geen idee hebben wat gezond eten is. En dat wordt ook veroorzaakt door ongezonde adviezen van nota bene het Voedingscentrum, maar ook door overheids subsidies die ongezond eten gewoon promoot (en in stand houdt)

Overgewicht en ongezond leven kost de maatschappij miljoenen, waarschijnlijk zelfs miljarden. En dat zal alleen maar toenemen. Er zal iets moeten. Premie omhoog van mensen die ongezond leven, belasting op alles dat vet is, teveel toegevoegde suikers bevat en schadelijk is voor gezondheid én milieu.

Dingen betutteling noemen slaat alles plat en houdt eigenlijk in dat men geen afstand wil doen van iets waarvan ze vinden dat ze er recht op hebben. Zoals we dat ook vonden van het rookverbod bijvoorbeeld. Grootscheepse gedragsverandering en bewustwording krijg je meestal alleen maar voor elkaar met iets verbieden, en als dat niet kan dwingend adviseren. Anders eet, snaait, rookt en drinkt iedereen door terwijl de kachel lekker op 22 graden blijft staan en dat sportschool abonnement ongebruikt blijft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.