Nieuws en actueel
wild-flower
19-04-2022 om 13:04
Minimum leeftijd fastfood een goed idee ?
" Als fastfoodrestaurants niet snel hun producten gezonder maken, moet een
verbod op de verkoop van fastfood aan kinderen overwogen worden.
Dat stelt het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA in een rapport dat vandaag verschijnt.
De CDA'ers vinden dat voor fastfood een minimumleeftijd moet worden overwogen ,
bijvoorbeeld van 18 jaar. "
Een minimumleeftijd voor fastfood van 18 jaar .
Betutteling of een goed idee ? Wat vinden jullie hiervan ?
https://nos.nl/artikel/2425678-te-jong-dan-geen-hamburger-denktank-cda-bepleit-minimumleeftijd-voor-fastfood
MMcGonagall
19-04-2022 om 14:06
Patat of een broodje hamburger zijn op zichzelf niet ongezond. Ik denk dat vooral de porties te groot zijn. Een ‘normaal’ menu met patat, burger, frisdrank bevat ca 1200 calorieën (schat ik). Dat is driekwart van mijn dagelijkse behoefte en de meeste 10-jarigen schuiven het zonder moeite naar binnen. Ik ook hoor, maar mijn frisdrank is wel altijd light
Mlah!
19-04-2022 om 14:24
Het probleem zit vooral in de beschikbaarheid. Toen ik jong was, moesten we 30 km rijden voordat we bij een Mac waren. Toen was het echt bijzonder als je naar de Mac ging.
Daarnaast hadden we ook minder zakgeld te besteden dus al zou het dichterbij zitten, dan nog zou je minder gaan. Ook omdat je was ingeprent dat het echt niet 'normaal' was om elke week fastfood te eten.
Nu kan je op elke hoek van de straat voor weinig een broodje gemalen koe halen.
watertoren
19-04-2022 om 14:35
Mlah! schreef op 19-04-2022 om 14:24:
Het probleem zit vooral in de beschikbaarheid. Toen ik jong was, moesten we 30 km rijden voordat we bij een Mac waren. Toen was het echt bijzonder als je naar de Mac ging.
Daarnaast hadden we ook minder zakgeld te besteden dus al zou het dichterbij zitten, dan nog zou je minder gaan. Ook omdat je was ingeprent dat het echt niet 'normaal' was om elke week fastfood te eten.
Nu kan je op elke hoek van de straat voor weinig een broodje gemalen koe halen.
Ik ben 56 en er was zat fastfood te krijgen hoor toen ik jong was. Wij gingen vaak nog ergens iets eten als we uit waren geweest. Een Mac zat er hier ook maar daar gaf ik niks om. Wij gingen vaak naar een cafetaria die er hier volop zaten of een shoarmatent. Ik kreeg zakgeld en ik had een bijbaantje dus ik kon het ook betalen. Mijn moeder ging vaak bijna over haar nek van de stank als ze op mijn kamer kwam. Een zure lucht hiong er dan van bier en knoflooksaus.
Bakblik
19-04-2022 om 14:45
Geboren in 1976 kan ik mij de afwezigheid van de Mac hier in de regio nog wel herinneren. Als je friet met snacks wilde afhalen was er 1 "tent" hier op t dorp met wat matige kwaliteit. Voor wat beters moest je een dorp eest of zuidwaarts. En als we kleding gingen kopen in de stad werd de middag afgesloten met een frietje bij V.
Verder was er thuis weleens patat maar niet iedere week.
Toen ik op mezelf ging wonen kocht ik wat vaker fastfood en werkte ook in een omgeving waar het meer beschikbaar was. Kwam prompt en kilo of 6 aan.
En minimum leeftijd voor fastfood gaat het probleem niet oplossen. Goede voorlichting en begeleiding voor de jonge ouders wel maar dan niet van de huidige jeugdgezondheidszorg in de vorm van consultatiebureau en schoolarts die weten er te weinig van.
Herfstappeltaart
19-04-2022 om 14:59
Marty1984 schreef op 19-04-2022 om 13:42:
Willen ze trouwens alleen McDonalds kapot?
Of ook de plaatselijke snack-bar om de hoek?
Dit dus. Echt alleen fastfoodrestaurants? Wat een onzin. Ik zie hier regelmatig scholieren voorbijlopen met zakken broodjes van de Lidl (kaas/saucijzen enz.), of familiezakken chips van Jumbo. De gesmeerde bammetjes van mama vliegen in de lucht voor de meeuwen.
Een onzinmaatregel.
Rockstar
19-04-2022 om 15:01
Ik zou dan gewoon zelf friet gaan bakken als ik het niet kon halen ergens. En bij gewone restaurants kan je ook gewoon friet bestellen. Of dan gaan we gewoon pizza halen bij een Italiaans restaurant.
Toen ik klein was zaten er gewoon 3 Mac's binnen 15 minuten rijden. Ik vond het zonde om mijn geld uit te geven aan eten, daar kocht ik veel liever een nieuwe telefoon, PC of console of zo voor. De kleine dikzakjes die zich nu rond eten aan de Mac zouden dat gewoon alsnog doen met chips, chocola, snoep, weet ik wat uit de super als je de Mac zou verbieden.
Lollypopje
19-04-2022 om 15:04
puur symboolpolitiek. Als ze niet naar de mac mogen, gaan ze wel ergens anders heen. Dus waar leg je dan de grens? Bij de super moeten identificeren als je een croissant koopt?
watertoren
19-04-2022 om 15:06
Er zijn inderdaad zo veel plaatsen waar je ongezonde dingen kunt kopen.
Ysenda
19-04-2022 om 15:08
Lollypopje schreef op 19-04-2022 om 15:04:
puur symboolpolitiek. Als ze niet naar de mac mogen, gaan ze wel ergens anders heen. Dus waar leg je dan de grens? Bij de super moeten identificeren als je een croissant koopt?
Eerst een eetlijst inleveren die wordt beoordeeld, dan worden de goedgekeurde producten uitgeleverd. (sarcasme uit)
nlies
19-04-2022 om 15:15
Die 18de verjaardag wordt dan meteen een dag van jezelf misselijk eten, drinken en roken. Dan mag alles ineens
ScarceKudu74
19-04-2022 om 15:18
watertoren schreef op 19-04-2022 om 14:35:
[..]
Ik ben 56 en er was zat fastfood te krijgen hoor toen ik jong was. Wij gingen vaak nog ergens iets eten als we uit waren geweest. Een Mac zat er hier ook maar daar gaf ik niks om. Wij gingen vaak naar een cafetaria die er hier volop zaten of een shoarmatent. Ik kreeg zakgeld en ik had een bijbaantje dus ik kon het ook betalen. Mijn moeder ging vaak bijna over haar nek van de stank als ze op mijn kamer kwam. Een zure lucht hiong er dan van bier en knoflooksaus.
..en sigaretten, die ik van mijn moeder had gejat 😂
Ysenda
19-04-2022 om 15:27
Rockstar schreef op 19-04-2022 om 15:01:
Toen ik klein was zaten er gewoon 3 Mac's binnen 15 minuten rijden. Ik vond het zonde om mijn geld uit te geven aan eten, daar kocht ik veel liever een nieuwe telefoon, PC of console of zo voor. De kleine dikzakjes die zich nu rond eten aan de Mac zouden dat gewoon alsnog doen met chips, chocola, snoep, weet ik wat uit de super als je de Mac zou verbieden.
In het dorp waar ik opgegroeid ben is de dichtstbijzijnde Mac of andere fastfood keten ook nu nog 45 of meer bus minuten of 30 minuten met de auto.
De supermarkt is nu 5 minuten, maar was 10 minuten fietsen.
De snackbar die er is is een dorp verder, friet is dus iets voor thuis en daar doet zo'n verbod dus niets aan.
watertoren
19-04-2022 om 15:39
Peen schreef op 19-04-2022 om 15:18:
[..]
..en sigaretten, die ik van mijn moeder had gejat 😂
Ja van sigaretten ook haha.
ScarceKudu74
19-04-2022 om 16:00
Libertine schreef op 19-04-2022 om 15:59:
dan toch maar de accijns omhoog voor alle ongezonde producten?
Dan ga ik nog meer boodschappen halen in het buitenland. Het is nu al onbetaalbaar allemaal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.