Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimaal welvaartsniveau

Thursday schreef op 19-07-2022 om 12:21:

[..]

Mij gaat het vooral om ons welzijn. Welvaart en welzijn hangen samen, maar de mate van welvaart die we in Nederland hebben heeft nu een negatieve invloed op ons welzijn.

Mooi gezegd!

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2022 om 12:20:

[..]

Het komt op mij ongepast over als je ook maar enig oog hebt voor de rest van de wereld. Maar goed, jouw gevoel is jouw gevoel. Let's agree to disagree...

Jouw reactie in dit topic komt op mij ongepast over en is net zo'n dooddoener als vroeger als je je bord niet leeg wou eten de opmerking over de kindertjes in Afrika. 

Mij stoort het, dat mensen menen recht te hebben op bijvoorbeeld vliegvakanties, terwijl dat in mijn ogen geen recht is.
Het is leuk als het kan, maar geen recht.  
Als je het niet meer als een recht, maar als een voorrecht beschouwd, wordt het misschien makkelijker om je vliegreizen omwille van het behoud van onze aarde te reduceren. 

Ysenda schreef op 19-07-2022 om 10:43:

[..]

Je zou maar ernstig ziek worden en niets aan die cashflow in positieve zin meer kunnen veranderen.

Ik heb mijn tegenslagen in het leven best gehad en toch altijd weer een alternatief weten te verzinnen. Zo kan ik inmiddels ook niet meer fulltime werken. Nou ja, een keer een week knallen als het per se moet kan ik er nog uittrekken, maar ik heb voldoende mensen om mij heen verzameld die taken van mij over kunnen nemen.

En ook dat is natuurlijk een luxe en als ik morgen om wat voor reden dan ook echt niets meer kan, dan houdt het op. Maar zo kun je alles helemaal perfect doen en netjes sparen voor een slechte dag, als de volgende dag de oorlog uitbreekt, dan ben je ook gewoon maar een vluchteling.  

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 13:10:

[..]

Jouw reactie in dit topic komt op mij ongepast over en is net zo'n dooddoener als vroeger als je je bord niet leeg wou eten de opmerking over de kindertjes in Afrika.

Als jij zegt dat niet meer naar het buitenland kunnen, je kapot zou maken, ben je een bevoorrecht mens. Je dat kunnen realiseren, is een groot goed.

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2022 om 11:57:

Als ik lees hoe sommigen dingen als onmisbaar bestempelen (vaatwasser ), heb ik het topic toch verkeerd begrepen denk ik. De basis is voor mij vele, vele malen soberder dan dat.

Probeer maar eens een woning te verhuren zonder vaatwasser.

Maar ik denk vooral dat je mijn eerste reactie niet hebt gelezen. Die is tweeledig.

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2022 om 12:30:

[..]

Is dat nog te koop?

Consumentisme!

felija schreef op 19-07-2022 om 13:17:

[..]

Als jij zegt dat niet meer naar het buitenland kunnen, je kapot zou maken, ben je een bevoorrecht mens. Je dat kunnen realiseren, is een groot goed.

Ik persoonlijk heb daar veel behoefte aan omdat de regio waarin wij hier wonen steeds toxischer wordt met bebouwing, overbevolking, landschapsvervuiling dmv windmolens en zonnepanelen. Mijn hersenen staan hier continu in stressstand. Een land als Oostenrijk geeft me letterlijk (geen last van astma) en figuurlijk veel lucht. Mijn eerste keus is Amerika vanwege de uitgestrektheid, maar daar kan ik afstand van nemen als het financieel niet uit kan. Maar de Europese mooiere rustigere landen financieel onbereikbaar zou ik persoonlijk als diepe armoede ervaren.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-07-2022 om 13:31

In Nederland zijn nog zat plekjes waar je in het groen zit zonder herrie, drukte en zonder landschapsvervuiling. Maar ja, je moet wel even wat verder dan je neus lang is kijken

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 13:23:

[..]

Ik persoonlijk heb daar veel behoefte aan omdat de regio waarin wij hier wonen steeds toxischer wordt met bebouwing, overbevolking, landschapsvervuiling dmv windmolens en zonnepanelen. Mijn hersenen staan hier continu in stressstand. Een land als Oostenrijk geeft me letterlijk (geen last van astma) en figuurlijk veel lucht. Mijn eerste keus is Amerika vanwege de uitgestrektheid, maar daar kan ik afstand van nemen als het financieel niet uit kan. Maar de Europese mooiere rustigere landen financieel onbereikbaar zou ik persoonlijk als diepe armoede ervaren.

Waarom ga je daar dan niet wonen, als je je daar zoveel beter voelt?

Jillz schreef op 19-07-2022 om 12:49:

[..]

Mijn vraag is op verschillende manier te interpreteren. Ik ben vooral benieuwd naar waar de grens ligt tussen het bestaansminimum en sober maar leefbaar en goed leven.

Ik denk dat wat Ginevra zegt dan heel relevant is: het gaat om de vergelijking. We kunnen in principe zonder smartphone, tot recent deden we dat allemaal, maar als je er in deze maatschappij geen hebt, dan is dat echt beperkend. Veel luxe producten kunnen we opgeven, maar veel luxe producten zijn ook nodig om ons huidige leven in stand te houden. Zonder wasmachine en zonder supermarkten leven kost tijd: tijd om met de hand te wassen, om je eigen voedsel te verbouwen etc, tijd waarin je niet kan werken of studeren.

Er zijn dingen die je als individu kan opgeven omdat je ze minder belangrijk vindt en het opgeven ervan voelt dus niet als beperking, ook al doen andere mensen het nog wel. Voor sommige mensen zijn dat vakanties, of de vaatwasser, of vlees eten. Dit verschilt, en zo interpreteerde ik jouw vraag. 

Er zijn ook dingen die je alleen wil opgeven als je omgeving ze ook op moet geven, anders voel je dat je achterblijft (het gevoel van armoede, dus). Als niemand meer een smartphone heeft, dan kunnen we uiteraard prima zonder. 

Voor mij is luxe wel belangrijk in het leven. Ik zou veel minder gelukkig zijn zonder die luxe.

watertoren schreef op 19-07-2022 om 13:39:

Voor mij is luxe wel belangrijk in het leven. Ik zou veel minder gelukkig zijn zonder die luxe.

Wat versta jij onder luxe?

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 13:23:

[..]

Volgens mij heb jij het behoorlijk goed voor elkaar. Door je gezondheid ben je niet meer in staat te werken, maar je woont comfortabel in een eigen huis, lekker vrij en helemaal naar je zin. Met het inkomen dat je hebt kan je gewoon nog iedere dag vlees eten, af en toe uitgaan en regelmatig op vakantie. Count your blessings Redbulletje, daar word je een gelukkiger mens van dan van altijd maar zoeken naar dingen die je niet aanstaan en dat aandikken. Zeggen dat je hersenen continu in de stressstand staan en dan ook oorzaken noemen als windmolens en zonnepanelen? Serieus?

Het lijkt me echt heel lastig om zo in het leven te staan als jij. Niet om je een sneer te geven maar mag ik vragen of je onder behandeling bent of bent geweest om je te helpen om met de stress die jij voelt om te gaan?

felija schreef op 19-07-2022 om 13:11:

Mij stoort het, dat mensen menen recht te hebben op bijvoorbeeld vliegvakanties, terwijl dat in mijn ogen geen recht is.
Het is leuk als het kan, maar geen recht.
Als je het niet meer als een recht, maar als een voorrecht beschouwd, wordt het misschien makkelijker om je vliegreizen omwille van het behoud van onze aarde te reduceren.

Dat is misschien iets dat jij makkelijk opgeeft, maar voor andere mensen ligt dat anders. Voor mensen met bijvoorbeeld ouders of kinderen in het verre buitenland, is op vliegvakantie kunnen betekenisvol. Zeker wel iets meer dan "leuk als het kan". Dan kun je je behoorlijk arm voelen als je rijke overburen nog 3x naar de Caribische eilanden kunnen vliegen voor een weekje zon, maar jij kunt de vlucht naar je zieke ouders in Marokko niet meer betalen wegens de milieubelasting. 

Dat maakt vliegen nog geen recht natuurlijk, maar dit is wel een probleem waarvoor eigenlijk geen individuele oplossing bestaat. We moeten bijvoorbeeld investeren in het verbeteren van bus- en treinverbindingen. Niet een paar mensen moeten minder vliegen, maar er moet een collectieve mentaliteitsomslag komen wat betreft op vakantie gaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.