Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimaal welvaartsniveau

Toen ik mijn lief verloor dacht ik dat mijn leven voorgoed voorbij was en inderdaad, een tijdperk was voorbij, maar je zoekt straaltjes zon waar je eventjes in kan gaan zitten (omdat je niet altijd ongelukkig wil zijn) en je vergeet veel.

Ik denk dat het met comfortverlies ook zo zal gaan. Kan ik geen 300 w per avond betalen voor drie uur tv kijken dan ga ik naar een klein schermpje kijken.

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 09:40:

[..]

In wat voor tijd was jij kind? In de jaren 70 hadden we gewoon verwarming op gas en nooit koud binnen. Douchen elke dag. Eén auto, vakanties in de zomer naar Oostenrijk, dagelijks vlees of vis op tafel. En dat was toch wel redelijk gangbaar in mijn omgeving.

Ik ben van 57 en toen ik klein was hadden we geen auto. Die kwam er pas toen ik dertien was. We hadden toen zelfs nog een kolenkachel en als het vroor stonden boven de bloemen op de ruiten. Ik kreeg dan een kruik mee naar bed.

Vakanties? Op bezoek bij oma in een andere provincie, dat was het. Televisie kregen we toen ik zes jaar was.

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 10:56:

Ik ben wel heel blij dat ik veel mooie verre reizen heb kunnen maken en het zou me verdriet doen als ik nooit meer naar Amerika zou kunnen. Maar het zou me echt kapot maken als ik ook niet meer met de auto naar Oostenrijk zou kunnen. Heb echt behoefte aan veel meer onbebouwde ruimte en natuur met vooral bergen om me heen. Een paar jaar niet vliegen ivm crisis kan ik wel handelen, maar helemaal niet op vakantie kunnen naar een omgeving met bergen, niet.

Hoe moeten vluchtelingen zich wel niet voelen.....

Als ik lees hoe sommigen dingen als onmisbaar bestempelen (vaatwasser ), heb ik het topic toch verkeerd begrepen denk ik.  De basis is voor mij vele, vele malen soberder dan dat.

Jillz

Jillz

19-07-2022 om 11:57 Topicstarter

Ik ben van de jaren 90. Opgegroeid met verwarming op de slaapkamer en ik weet nog dat dat bij de opa's en oma's niet zo was, dat vond ik echt heel gek. Hun woningen waren slecht geïsoleerd dus het was vrijwel dezelfde temperatuur als buiten. Ik kon daar dan echt niet slapen van de kou.

In onze huidige woning kan de verwarming op de slaapkamer prima uit blijven. Het huis is goed geïsoleerd dus echt koud wordt het niet.

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2022 om 11:53:

[..]

Hoe moeten vluchtelingen zich wel niet voelen.....

Die hebben niet de luxe om zich kapot te voelen, wanneer ze niet naar het buitenland op vakantie kunnen. Die moeten noodgedwongen naar het buitenland, waar ze nou niet bepaald gastvrij worden ontvangen.

felija schreef op 19-07-2022 om 11:59:

[..]

Die hebben niet de luxe om zich kapot te voelen, wanneer ze niet naar het buitenland op vakantie kunnen. Die moeten noodgedwongen naar het buitenland, waar ze nou niet bepaald gastvrij worden ontvangen.

Precies.

Jillz

Jillz

19-07-2022 om 12:05 Topicstarter

Ginevra schreef op 19-07-2022 om 10:27:

Ik heb het idee dat in sommige reacties het meer gaat over "welke spullen/gewoontes vind ik prettig" en minder over "welke spullen/gewoontes kan ik opgeven voordat het leven werkelijk onleefbaar wordt".

En daarnaast: veel spullen/gewoontes lijken of worden noodzaak in een bepaald leefpatroon. Ik heb mijn hele leven met het OV en de fiets gereisd, en toevallig vrij recent een auto gekocht. Vooral vanwege de tijdsdruk van mijn werk en het gesleep met spullen. Als ik die tijdsdruk niet meer zou hebben, en meer opslagruimte vrijmaak, kan ik eventueel ook weer met de fiets.
De thermostaat lager is een kwestie van wennen, net zoals je in de zomer went aan warmte. En zo zijn er nog een heleboel dingen zonder welke het leven heel schraal lijkt, maar dat is niet zo als je leven eenmaal anders is ingericht. Alleen dan moet je niet kijken naar dat ene ding dat verdwijnt, maar ook wat je ervoor in de plaats kunt laten komen.

Ik denk dat je hier wel een punt hebt. Als ik geen auto meer zou hebben dan wordt het fietsen naar het werk wat mij per dag 1,5 uur extra gaat kosten. Dan kan ik dochter niet op tijd uit de opvang halen. Maar als ik minder zou gaan werken kan het wel.

Nu kiezen we vaak voor gemak zoals voorgesneden groenten (wel minder vaak), vaatwasser en robot stofzuiger omdat het alles bij elkaar zoveel tijd bespaart. Op zich vindt ik het helemaal geen straf om zelf brood te bakken, groenten te snijden of taart en koekjes te bakken. Integendeel dat vind ik zelfs leuk om te doen.

felija schreef op 19-07-2022 om 11:59:

[..]

Jammer dat sommigen dat niet willen begrijpen.

Het lijkt me niet nodig om hier een vergelijkingstopic van te maken. Het gaat om onze welvaart die we kwijt dreigen te raken. 

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 12:14:

Het lijkt me niet nodig om hier een vergelijkingstopic van te maken. Het gaat om onze welvaart die we kwijt dreigen te raken.

Ik vond je opmerking over "kapot gaan" als je niet meer naar de bergen kunt nogal beschamend. Vandaar mijn vergelijking.

Je trekt zelf maar wat graag de vluchtelingen kaart, ook als het over totaal wat anders gaat, stuur jij daar wel op aan.

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2022 om 12:17:

[..]

Ik vond je opmerking over "kapot gaan" als je niet meer naar de bergen kunt nogal beschamend. Vandaar mijn vergelijking.

Dat is toch gewoon mijn gevoel? Een ander zal waarschijnlijk vinden dat ie kapot gaat omdat ie zich geen 2e kind kan veroorloven.

redbulletje schreef op 19-07-2022 om 12:18:

[..]

Dat is toch gewoon mijn gevoel? Een ander zal waarschijnlijk vinden dat ie kapot gaat omdat ie zich geen 2e kind kan veroorloven.

Het komt op mij ongepast over als je ook maar enig oog hebt voor de rest van de wereld. Maar goed, jouw gevoel is jouw gevoel. Let's agree to disagree...

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

19-07-2022 om 12:21

Mij gaat het vooral om ons welzijn. Welvaart en welzijn hangen samen, maar de mate van welvaart die we in Nederland hebben heeft nu een negatieve invloed op ons welzijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.