Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Minimaal welvaartsniveau

Ik heb het idee dat in sommige reacties het meer gaat over "welke spullen/gewoontes vind ik prettig" en minder over "welke spullen/gewoontes kan ik opgeven voordat het leven werkelijk onleefbaar wordt".

En daarnaast: veel spullen/gewoontes lijken of worden noodzaak in een bepaald leefpatroon. Ik heb mijn hele leven met het OV en de fiets gereisd, en toevallig vrij recent een auto gekocht. Vooral vanwege de tijdsdruk van mijn werk en het gesleep met spullen. Als ik die tijdsdruk niet meer zou hebben, en meer opslagruimte vrijmaak, kan ik eventueel ook weer met de fiets.
De thermostaat lager is een kwestie van wennen, net zoals je in de zomer went aan warmte. En zo zijn er nog een heleboel dingen zonder welke het leven heel schraal lijkt, maar dat is niet zo als je leven eenmaal anders is ingericht. Alleen dan moet je niet kijken naar dat ene ding dat verdwijnt, maar ook wat je ervoor in de plaats kunt laten komen.

Geboren in ‘59 kan ik me nog allerlei omstandigheden herinneren die nu als afzien en ernstig inleveren worden gelabeld. Ik herinner me die tijd niet als vreselijk en armoedig. 
Nu kan ik van alles gaan opschrijven wat ik best wil inleveren of wat ik toch al niet doe, maar wat hebben we daaraan.
We zijn deel van een geheel. Verder gaan als ‘ samen voor ons eigen ‘ zoals de Tegenpartij van Koot en Bie het verbeeldde, is geen optie. Nederland is een klein land, alles hangt met alles samen. 

watertoren schreef op 19-07-2022 om 10:26:

Je bent goedkoper uit met een vliegreis naar bv Spanje dan een week op Centerparcs met de kans dat je slecht weer hebt.

Voor de prijs van een week in een hotel op de Waddeneilanden zit je ook een week in een all-inclusive in Turkije. Dus "ik ruil mijn buitenlandvakantie wel in voor Nederland" is in beginsel geen bezuiniging.

Je moet dan eerder denken aan het soort vakantie: geen hotel maar kamperen in een tent.

En de goedkope vliegtickets zijn sowieso onhoudbaar. Als alle kosten meegerekend worden en al het personeel een fatsoenlijk salaris krijgt kun je niet meer een paar keer per jaar vliegen naar Spanje. En ergens is bij sommigen het beeld ontstaan dat goedkoop vliegen een mensenrecht is dat niet afgepakt mag worden.

Ik woonde van 2003-2008 nog in een woning met alleen gaskachel. Die was nog wel mijn eigendom. We hebben toen ook de strenge winter van 2004/2005 overleefd, met een pasgeboren baby. De huiskamer was altijd lekker warm en in de slaapkamers werd het om en nabij 14 graden. Heerlijk geslapen hoor en ook de baby heeft het niet koud gehad. Het badje deed ik kan wel in de huiskamer, gewoon op de eettafel.
Maar goed, toen had ik wel gewoon een vaatwasser, auto, internet waar je moest inbellen, en ik ging elk jaar op vakantie.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-07-2022 om 10:40

MMcGonagall schreef op 19-07-2022 om 10:34:

Ik woonde van 2003-2008 nog in een woning met alleen gaskachel. Die was nog wel mijn eigendom. We hebben toen ook de strenge winter van 2004/2005 overleefd, met een pasgeboren baby. De huiskamer was altijd lekker warm en in de slaapkamers werd het om en nabij 14 graden. Heerlijk geslapen hoor en ook de baby heeft het niet koud gehad. Het badje deed ik kan wel in de huiskamer, gewoon op de eettafel.
Maar goed, toen had ik wel gewoon een vaatwasser, auto, internet waar je moest inbellen, en ik ging elk jaar op vakantie.

Ik lees net dat die uitzonderlijk zacht was dus dan is het niet zo’n probleem om de boel warm te stoken

Battle-Royale schreef op 19-07-2022 om 10:40:

[..]

Ik lees net dat die uitzonderlijk zacht was dus dan is het niet zo’n probleem om de boel warm te stoken

Serieus? Mijn dochter is van januari 2005. Toen ze er net was, was het -15 graden en is zelfs mijn afvoer bevroren. Er lag een pak sneeuw van 30 centimeter. Misschien was de rest van de winter wel zacht, maar dit weet ik nog heel goed.

Ik heb net ook op KNMI gelezen. Dat is wel apart, want ik heb het toch echt anders meegemaakt. Met mijn maxicosi door de sneeuw naar de auto, waarvan alle portieren waren dichtgevroren.

DS1971 schreef op 18-07-2022 om 18:16:

[..]

O, dat besef ik mij terdege.

Je zou maar ernstig ziek worden en niets aan die cashflow in positieve zin meer kunnen veranderen. 

Voor mij wel iets dat ik te vaak gezien heb in mijn omgeving waardoor ik me niet de luxe veroorloof die wel zou kunnen. 

Ik heb ook zo'n sobere jaren 70-80 opvoeding gehad, vriendinnen gingen op vakantie naar het buitenland,  wij niet. Ik miste het ook niet.

Daarna heb ik een periode regelmatig en ver gereisd, daar heb ik geen spijt van want het waren echt mooie ervaringen maar weet niet of ik het nu nog zou doen. Aan de andere kant gun ik mijn zoon die ervaring ook. Want cultuur letterlijk snuiven is toch anders dan 'Floortje naar het einde van de wereld' kijken. 

Een stapje en ook een flinke stap terug zou kunnen bij ons. Kachel op 19 is geen probleem dan zetten we de thermostaat wel omhoog. (Staat nu altijd ergen tussen 17 en 18°) Zou vooral gaan zitten in minder uit eten, minder uitjes, minder vakantie).  Maar als je die financiële ruimte niet hebt is het leven knap lastig.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-07-2022 om 10:46

MMcGonagall schreef op 19-07-2022 om 10:42:

[..]

Serieus? Mijn dochter is van januari 2005. Toen ze er net was, was het -15 graden en is zelfs mijn afvoer bevroren. Er lag een pak sneeuw van 30 centimeter. Misschien was de rest van de winter wel zacht, maar dit weet ik nog heel goed.

Apart.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2005/winter

https://decorrespondent.nl/13598/bedrijven-moeten-je-juist-helpen-minder-te-kopen-zegt-deze-hoogleraar/5478195229364-672ed1f6

Ik las net dit artikel, wel een mooie in het verlengde van dit topic. Veel ligt ook inderdaad bij bedrijven, en nieuwe winstmodellen die niet gebaseerd zijn op groei. 

Ik ben wel heel blij dat ik veel mooie verre reizen heb kunnen maken en het zou me verdriet doen als ik nooit meer naar Amerika zou kunnen. Maar het zou me echt kapot maken als ik ook niet meer met de auto naar Oostenrijk zou kunnen. Heb echt behoefte aan veel meer onbebouwde ruimte en natuur met vooral bergen om me heen. Een paar jaar niet vliegen ivm crisis kan ik wel handelen, maar helemaal niet op vakantie kunnen naar een omgeving met bergen, niet. 

Ysenda schreef op 19-07-2022 om 11:00:

[..]

Begin maart was het wel koud en veel sneeuw volgens mij.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2005/maart

Ah kijk, -20 en een pak sneeuw. Ik vond het al zo gek.

Ysenda schreef op 19-07-2022 om 11:00:

[..]

Begin maart was het wel koud en veel sneeuw volgens mij.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2005/maart

Ik kan me de sneeuwstorm nog herinneren in maart 2005. Ik weet het nog goed omdat ik de jongste (1 maand oud) in de buikdrager had, omdat ik met de kinderwagen niet door de sneeuw kwam.

En het was best bijzonder zo’n sneeuwstorm in maart! Heb het er nog wel eens over.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-07-2022 om 11:05

MMcGonagall schreef op 19-07-2022 om 11:04:

[..]

Ah kijk, -20 en een pak sneeuw. Ik vond het al zo gek.

Maar je kind was toen dus al twee maanden ofzo? 

Battle-Royale schreef op 19-07-2022 om 11:05:

[..]

Maar je kind was toen dus al twee maanden ofzo?

Ze is van eind januari, dus echt nog wel pasgeboren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.