Nieuws en actueel
Jillz
18-07-2022 om 11:32
Minimaal welvaartsniveau
Er is nogal wat aan de hand. Stijgende prijzen waardoor rond komen voor een steeds grotere groep moeilijk wordt. Personeelstekorten in zo ongeveer elke branche wat soms ver strekkende gevolgen heeft. Grondstof en materiaal (vooral chips) tekorten waardoor niet alle producten meer voorhanden zijn. Schaarste zorgt voor nog hogere prijzen en er komt misschien een moment dat we onze luxe niet meer kunnen betalen. We zitten midden in een energie crises waardoor dingen die we heel normaal vinden zoals vervoer en verwarming langzamerhand onbetaalbaar worden.
Vroeger hadden mensen geen auto, laat staan twee. Centrale verwarming, elektriciteit, badkamer met stromend water, het is een luxe waarvan we nu zeggen dat het minimaal is. Airco is op dit soort warme dagen ook normaler geworden. We zijn door de jaren heen veel luxer (en daarmee) duurder gaan eten. We lopen met de mooiste telefoons met onbeperkt 4 of 5G.
Daarom vraag ik mij af waar ligt voor jullie het absolute minimum en welke luxe ben je bereid op te offeren als het niet meer betaalbaar is?
Voor mij is verwarming en warme douche wel echt een basis. Airco hebben we niet en kan ik prima zonder. Qua apparatuur zou ik mijn telefoon graag houden, maar wifi zou voor mij voldoende zijn. Glasvezel internet hoeft van mij niet, het internet is voor mij snel genoeg. We hebben nu twee auto's maar één zou ook mogelijk moeten zijn. Sowieso kunnen we veel besparen op auto kilometers door vaker de fiets te pakken (doe dit in de zomer wel). We kunnen ook op boodschappen flink besparen, zelf weer groente snijden en nog iets minder vlees.
Ik ben benieuwd wat zouden jullie bereid zijn op te geven?
Envelop
19-07-2022 om 09:11
Leuke vraag, als ik denk dat wij minimaal zouden willen:
Fiets (liefst elektrisch ivm heuvelachtiggebied en twee kinderen op de fiets)
Laptop
Internet
Voldoende kleding (mag ook tweedehands)
Huis minimaal 17 graden
Koelkast
Wasmachine
Afwasmachine geen must maar zou me wel 'arm' voelen als we die niet kunnen vervangen
Een huis met minimaal 3 kamers in zo'n goede staat dat er geen lekkages, schimmel of dergelijke zijn
Goede schoenen voor iedereen in het gezin
Geen zorgen of je de broodtrommel van kinderen wel kan vullen
Voldoende gezond eten
Medische noodzakelijke middelen voor dochter (en ons als dat nodig is)
Piratenkoningin
19-07-2022 om 09:31
Mooie vraag! Eens met Bieb1963, ik zou best terug kunnen naar het niveau van mijn kindertijd. Verwarming alleen in woonkamer op 18 graden, zo nodig aangevuld met extra lagen kleding en in bed een kruik. ‘S ochtends jezelf wassen aan de wastafel met koud water, in het weekend warm douchen of in bad. Twee keer per jaar vaak tweedehands en soms nieuwe kleding; alleen wat echt nodig was omdat het oude versleten of te klein was. Toen er een wasmachine kwam, scheelde dat veel tijd. Wat een werk, wassen op de hand!
We deden bijna alles lopend of op de fiets en voor grotere afstanden het OV. Op den duur deelden we een auto met de buren voor als het echt nodig was. Één keer per jaar gingen we op vakantie naar een Waddeneiland. Daar misschien een keer een patatje en een ijsje, verder nooit naar horeca. Eten zoveel mogelijk met seizoensgroenten en fruit, drinken was water, limonade of thee en in het weekend soms fris. We gebruikten vooral de kelder, hadden ook een kleine koelkast en een gasfornuis en oven. Geen televisie, wel radio, telefoon, boeken en spelletjes. En geen internet of computer. Toen dat later opkwam, ging ik weleens naar de bieb om te internetten.
In de huidige maatschappij zou ik internet + computer wel erg handig vinden, maar op zich zou internet buitenshuis ook kunnen. Vraagt wel meer planning, omdat veel informatie alleen nog digitaal is (denk aan telefoongids, busboekje). Vakantie zou ik ook prima zonder kunnen.
En als het echt crisis is, dan is een huis of andere plek als bescherming tegen gevaar en weersomstandigheden, kleding/dekens om warm te blijven en water en vuur voor eten, drinken, warmte en basishygiëne en iets om te eten denk ik alles wat echt nodig is.
redbulletje
19-07-2022 om 09:40
Piratenkoningin schreef op 19-07-2022 om 09:31:
Mooie vraag! Eens met Bieb1963, ik zou best terug kunnen naar het niveau van mijn kindertijd. Verwarming alleen in woonkamer op 18 graden, zo nodig aangevuld met extra lagen kleding en in bed een kruik. ‘S ochtends jezelf wassen aan de wastafel met koud water, in het weekend warm douchen of in bad. Twee keer per jaar vaak tweedehands en soms nieuwe kleding; alleen wat echt nodig was omdat het oude versleten of te klein was. Toen er een wasmachine kwam, scheelde dat veel tijd. Wat een werk, wassen op de hand!
We deden bijna alles lopend of op de fiets en voor grotere afstanden het OV. Op den duur deelden we een auto met de buren voor als het echt nodig was. Één keer per jaar gingen we op vakantie naar een Waddeneiland. Daar misschien een keer een patatje en een ijsje, verder nooit naar horeca. Eten zoveel mogelijk met seizoensgroenten en fruit, drinken was water, limonade of thee en in het weekend soms fris. We gebruikten vooral de kelder, hadden ook een kleine koelkast en een gasfornuis en oven. Geen televisie, wel radio, telefoon, boeken en spelletjes. En geen internet of computer. Toen dat later opkwam, ging ik weleens naar de bieb om te internetten.
In de huidige maatschappij zou ik internet + computer wel erg handig vinden, maar op zich zou internet buitenshuis ook kunnen. Vraagt wel meer planning, omdat veel informatie alleen nog digitaal is (denk aan telefoongids, busboekje). Vakantie zou ik ook prima zonder kunnen.
En als het echt crisis is, dan is een huis of andere plek als bescherming tegen gevaar en weersomstandigheden, kleding/dekens om warm te blijven en water en vuur voor eten, drinken, warmte en basishygiëne en iets om te eten denk ik alles wat echt nodig is.
In wat voor tijd was jij kind? In de jaren 70 hadden we gewoon verwarming op gas en nooit koud binnen. Douchen elke dag. Eén auto, vakanties in de zomer naar Oostenrijk, dagelijks vlees of vis op tafel. En dat was toch wel redelijk gangbaar in mijn omgeving.
Piratenkoningin
19-07-2022 om 09:44
redbulletje schreef op 19-07-2022 om 09:40:
[..]
In wat voor tijd was jij kind? In de jaren 70 hadden we gewoon verwarming op gas en nooit koud binnen. Douchen elke dag. Eén auto, vakanties in de zomer naar Oostenrijk, dagelijks vlees of vis op tafel. En dat was toch wel redelijk gangbaar in mijn omgeving.
Jaren 80. In het dorp waar ik opgroeide hadden wij het al luxe met cv (die dus alleen in de woonkamer aanstond), meeste mensen hadden alleen gaskachel. Vlees was er af en toe. Ik ben voor het eerst naar het buitenland geweest toen ik volwassen was. Buitenlandvakanties waren zeer ongebruikelijk in mijn omgeving. Op den duur (middelbareschooltijd) gingen wel steeds meer mensen naar Frankrijk. We hadden niet veel geld beschikbaar voor ‘luxe’ (wat jij allemaal noemt, had ik vroeger echt als enorme luxe gezien).
watertoren
19-07-2022 om 09:53
Wij aten in de jaren 70 ook elke dag vlees en hadden verwarming. Een glaasje fris was er ook als je uit school kwam, chips was wel voor in het weekend. In de vakantie gingen wij zelf altijd dagtripjes maken maar veel kinderen uit mijn klas gingen wel op vakantie naar het buitenland. Mijn droomwens was altijd om naar Spanje te gaan. Die wens is uitgekomen toen ik 18 was en ik het zelf heb betaald.
DS1971
19-07-2022 om 09:54
Piratenkoningin schreef op 19-07-2022 om 09:44:
[..]
Jaren 80. In het dorp waar ik opgroeide hadden wij het al luxe met cv (die dus alleen in de woonkamer aanstond), meeste mensen hadden alleen gaskachel. Vlees was er af en toe. Ik ben voor het eerst naar het buitenland geweest toen ik volwassen was. Buitenlandvakanties waren zeer ongebruikelijk in mijn omgeving. Op den duur (middelbareschooltijd) gingen wel steeds meer mensen naar Frankrijk. We hadden niet veel geld beschikbaar voor ‘luxe’ (wat jij allemaal noemt, had ik vroeger echt als enorme luxe gezien).
Al in de jaren 60 werd de CV gemeengoed. Daarvoor was het de moederhaard.
Het was (en is) wel gebruikelijk om vooral te stoken in de woonkamer en badkamer. Slapen is ook fijner in een koele slaapkamer.
Bij enkel glas op koude dagen gebruikte je de verwarming wellicht nog op de slaapkamer. En als kind als je huiswerk moest maken.
rionyriony
19-07-2022 om 09:55
Ik heb een airco maar ik versta liever de tv. Takkenherrie maakt dat ding. En er komt dan teveel wind binnen om me fijn te voelen.
DS1971 schreef op 19-07-2022 om 08:57:
[..]
Vaatwasser. Ook al zoiets onmisbaars als het niet per se zonder hoeft. Ik vervloek al degenen die niet goed droogmaken…
Heb ik ooit gehad maar vond het niet echt nodig. Ik had liever plek voor een kast met laden extra.
En alles wordt tenslotte droog als je het maar lang genoeg laat rusten.
redbulletje
19-07-2022 om 09:56
Op vliegvakantie gaan naar Griekenland was ook al in de jaren 70 populair al waren autovakanties naar Frankrijk, Italië en Oostenrijk in de meerderheid. Mijn allereerste buitenlandse vakantie was een vliegreis naar Oostenrijk in 1972. Daarna gingen we meestal met de auto maar ook wel ns naar Griekenland met t vliegtuig. Verre reizen waren toen nog niet gebruikelijk. Toen een klasgenootje naar Amerika was geweest op familiebezoek werd dat uitgebreid in de klas besproken. Dat was toen heel bijzonder.
Piratenkoningin
19-07-2022 om 09:58
DS1971 schreef op 19-07-2022 om 09:54:
[..]
Het was (en is) wel gebruikelijk om vooral te stoken in de woonkamer en badkamer. Slapen is ook fijner in een koele slaapkamer.
Bij enkel glas op koude dagen gebruikte je de verwarming wellicht nog op de slaapkamer. En als kind als je huiswerk moest maken.
Het zal dat het gemeengoed was, maar dat was dus niet zo waar ik opgroeide. En nog steeds ken ik daar verschillende mensen zonder CV. Die hebben nog steeds alleen een gaskachel in de woonkamer staan.
redbulletje
19-07-2022 om 09:59
DS1971 schreef op 19-07-2022 om 09:54:
[..]
Mijn vader bouwde ons huis in 1963 en in elke kamer hingen radiatoren. Ik was als kind dus een warme kamer gewend. Als je op je kamer speelt natuurlijk ook veel fijner dat het er warm is. Inmiddels slaap ik juist zonder verwarmen,ik kan er niet meer tegen.
DS1971
19-07-2022 om 09:59
watertoren schreef op 19-07-2022 om 09:53:
Wij aten in de jaren 70 ook elke dag vlees en hadden verwarming. Een glaasje fris was er ook als je uit school kwam, chips was wel voor in het weekend. In de vakantie gingen wij zelf altijd dagtripjes maken maar veel kinderen uit mijn klas gingen wel op vakantie naar het buitenland. Mijn droomwens was altijd om naar Spanje te gaan. Die wens is uitgekomen toen ik 18 was en ik het zelf heb betaald.
In mijn omgeving was op vakantie naar het buitenland doodnormaal. De meesten gingen kamperen natuurlijk. Mijn ouders hielden van hotels, maar dat zag ik meer als anders dan als luxe. Het enige verschil was dat ik ook wel eens het vliegtuig nam. Dat was indertijd echt heel bijzonder weet ik nog. Toen had je ook nog propellers (ja, nu ook nog, maar dan vooral in verweggistan).
Echter: ik denk dat als men echt terug moet het gevoel wel anders zal zijn dan toen. Je kan niet missen wat je niet kent.
redbulletje
19-07-2022 om 10:02
DS1971 schreef op 19-07-2022 om 09:59:
[..]
In mijn omgeving was op vakantie naar het buitenland doodnormaal. De meesten gingen kamperen natuurlijk. Mijn ouders hielden van hotels, maar dat zag ik meer als anders dan als luxe. Het enige verschil was dat ik ook wel eens het vliegtuig nam. Dat was indertijd echt heel bijzonder weet ik nog. Toen had je ook nog propellers (ja, nu ook nog, maar dan vooral in verweggistan).
Echter: ik denk dat als men echt terug moet het gevoel wel anders zal zijn dan toen. Je kan niet missen wat je niet kent.
Wij gingen ook altijd in hotels. M'n vader vond dat m'n moeder ook vakantie had verdiend dus niet alsnog met huishoudelijke klusjes en koken opgescheept zou zitten. Ik vond hotels en dagelijks uit eten heerlijk.
CreaBea
19-07-2022 om 10:10
Jaren 70/80 opgegroeid, modaal inkomen dat ik weet. Vader na z'n werk naar de moestuin en had als hobby vissen. Dus groente en vis werden ingevroren als voorraad. Aanbiedingen 'voor de rest' aflopen en weinig A-merken. Half varken in de vriezer. (ik hou niet meer van varkensvlees, dus ik zou een kwart rund ofzo doen nu). We aten AGV en 1x per week pasta. Nassi was luxe . Dus geen dure gerechten met ingevlogen groenten etc. Simpel eten zeg maar.
Verwarming kwam niet hoger dan 18/19 bij kou trokken we een vest aan en dikke sokken. Sowieso droegen we in de winter een trui. Tegenwoordig zijn er in de reguliere winkels enkel van die dunnen floddertruitjes te koop, maar vroeger had je nog echt warme truien. Kleding werd deels zelfgemaakt, tweedehands gekocht en natuurlijk ook gewoon nieuw. Sowieso toendertijd niet allemaal van die energieverbruikende (dure) dingen als nu (computers, smartphones, gameconsoles,.......) Toen was 1 stopcontact in iedere hoek van de kamer eigenlijk wel voldoende.
1 Keer per jaar op vakantie, 2 weken in Nederland met de tent.
1 Auto, niet geleasd oid maar gekocht: geen schulden maken enkel voor aankoop woning (en toen stond de hypotheekrente boven de 12% eind jaren 70 toen we moesten verhuizen )
Meubels gingen tientallen jaren mee, klussen deed vader zelf grotendeels maar mooi niet dat er om de x-jaar een nieuwe keuken/badkamer oid kwam. Pas als het echt stuk was werd er vernieuwd.
1 Telefoon (met draaischijf en draad in de muur). Wilde ik bellen, moest ik toestemming vragen. Je pakte je fiets en reed naar een vriendin om wat te vragen/mede te delen.
Sober, maar goed leefbaar. Ik zou daar naar terug kunnen, maar het zal wel even pijn doen op sommige fronten natuurlijk.
Piratenkoningin
19-07-2022 om 10:16
DS1971 schreef op 19-07-2022 om 09:59:
[..]
Dat zou wel kunnen inderdaad Ik heb dit toen niet als arm of vervelend ervaren, dat komt natuurlijk ook omdat ik niet anders kende. Maar ik leef ook weer niet heel anders dan toen, grootste verschil zijn televisie en internet (inclusief smartphone) en daar proberen we juist mee te minderen omdat we andere dingen willen doen met onze tijd.
We verwarmen het huis meer, maar dat zou best weer minder kunnen. Met een warm vest, dekentje en kruik krijg ik het ook warm genoeg als ik zit. Ik douche elke dag, maar dat zou prima minder kunnen. We zitten graag op een terras af en toe, dat zou ik wel missen, maar niet heel erg. We gebruiken de auto meer en eten minder naar het seizoen, dat zou allebei ook best anders kunnen. Verder geen verschillen (geen vaatwasser, geen buitenlandvakanties, weinig nieuwe kleding, geen vlees, etc.).
watertoren
19-07-2022 om 10:26
Veel meer mensen gaan nu met het vliegtuig op vakantie omdat vliegen ook een stuk goedkoper is geworden dan in de jaren 70. Daarom kunnen veel mensen nu ook meerdere keren per jaar. Je bent goedkoper uit met een vliegreis naar bv Spanje dan een week op Centerparcs met de kans dat je slecht weer hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.