Nieuws en actueel
Jillz
18-07-2022 om 11:32
Minimaal welvaartsniveau
Er is nogal wat aan de hand. Stijgende prijzen waardoor rond komen voor een steeds grotere groep moeilijk wordt. Personeelstekorten in zo ongeveer elke branche wat soms ver strekkende gevolgen heeft. Grondstof en materiaal (vooral chips) tekorten waardoor niet alle producten meer voorhanden zijn. Schaarste zorgt voor nog hogere prijzen en er komt misschien een moment dat we onze luxe niet meer kunnen betalen. We zitten midden in een energie crises waardoor dingen die we heel normaal vinden zoals vervoer en verwarming langzamerhand onbetaalbaar worden.
Vroeger hadden mensen geen auto, laat staan twee. Centrale verwarming, elektriciteit, badkamer met stromend water, het is een luxe waarvan we nu zeggen dat het minimaal is. Airco is op dit soort warme dagen ook normaler geworden. We zijn door de jaren heen veel luxer (en daarmee) duurder gaan eten. We lopen met de mooiste telefoons met onbeperkt 4 of 5G.
Daarom vraag ik mij af waar ligt voor jullie het absolute minimum en welke luxe ben je bereid op te offeren als het niet meer betaalbaar is?
Voor mij is verwarming en warme douche wel echt een basis. Airco hebben we niet en kan ik prima zonder. Qua apparatuur zou ik mijn telefoon graag houden, maar wifi zou voor mij voldoende zijn. Glasvezel internet hoeft van mij niet, het internet is voor mij snel genoeg. We hebben nu twee auto's maar één zou ook mogelijk moeten zijn. Sowieso kunnen we veel besparen op auto kilometers door vaker de fiets te pakken (doe dit in de zomer wel). We kunnen ook op boodschappen flink besparen, zelf weer groente snijden en nog iets minder vlees.
Ik ben benieuwd wat zouden jullie bereid zijn op te geven?
redbulletje
18-07-2022 om 18:09
Ik word diep ongelukkig van soberheid. Wat minder funshoppen kan altijd natuurlijk maar als niks meer mogelijk is voel ik me doodongelukkig. Dat geldt ook voor het inboeten op comfort. Zeker als uitstapjes op rantsoen moeten, is tv, internet en Netflix erg belangrijk. Evenals een comfortabele temperatuur in huis. Ik heb deze winter de temperatuur wel verlaagd naar 20,5 maar dat houdt wel in dat ik bijna de hele tijd onder m'n elektrische deken zit.
DS1971
18-07-2022 om 18:10
Evaluna schreef op 18-07-2022 om 15:19:
Ik heb een poosje behoorlijk primitief geleefd. In het buitenland en ex was bijzonder zuinig, stelde andere eisen en mijn stem deed er niet zo toe.
Wat ik toen echt akelig vond was stoken op hout en dan zo minimaal dat het in de winter koud blijft. Voor de kachel oké, maar de rest van het huis 10 graden. Ook de keuken, badkamer en slaapkamer, als het vroor was het nog kouder.
Geen internet, of later beperkte bundel.
Vochtig huis met kieren overal, waardoor er altijd muizen binnenkwamen en als je pech had ratten.
Het gesleep met hout, het stof van de kachel, bevroren leidingen, of s nachts alles aftappen.Jas aan als je ging koken. Stinkend petroleum kacheltje om het boven het vriespunt te houden in de keuken en badkamer.
Dat er verder liters wijn doorgingen bij ex en andere dingen prima konden daargelaten, hij was echt niet arm, maar iets met prioriteiten.
Er moet toch iets heel leuks zijn geweest aan ex dat je bij hem bleef onder deze omstandigheden.
redbulletje
18-07-2022 om 18:13
Jillz schreef op 18-07-2022 om 14:00:
[..]
Deze vraag intrigeert mij en was ook mede de reden om dit topic te openen. Wat is noodzakelijk en wat is luxe en wie bepaald dat. Want als je het niet betaald dan komt ze consequentie uiteindelijk alleen bij de armste mensen te liggen.
Even de energie crises als voorbeeld als het heel erg tegenzit is er deze winter te kort gas. Ik vraag mij dan heel erg af wie er in de kou gaat zitten. Het kan toch niet zo zijn dat de minima volledig in de kou zitten, terwijl een villa even verderop nog lekker het zwembad aan het verwarmen is? Wie bepaald dan dat dat zwembad overbodige luxe is? En tot hoever kan je daar dan in gaan? Mag je dan ook bepalen hoe lang en vaak iemand doucht en hoe hoog de thermostaat staat?
Ik ben extra blij dat ik 3 jaar geleden airco heb laten installeren, nu lekker koel in huis en als ze de gaskraan dichtdraaien deze winter ook geschikt om te verwarmen.
DS1971
Jillz schreef op 18-07-2022 om 15:43:
[..]
Dat is natuurlijk lang niet genoeg om een huis warm te stoken. 800 euro is 60 euro per maand. Op een gemiddeld totaal verbruik van 2800 euro per jaar. En dat beloofd alleen maar erger te worden.
Ik denk dat wij het ons voorlopig nog kunnen veroorloven, maar toch ben ik zuiniger geworden met energie.
De minima woont ook weer kleiner dan gemiddeld en het is ter compensatie van de gestegen kosten, niet alle kosten.
Brabeau
DS1971 schreef op 18-07-2022 om 13:56:
Ik ben heel weinig bereid op te geven. Ok, de fun auto zou eruit kunnen. Kost een godsvermogen en voor die paar trackdays kan ik ook gaan huren (en ik kan ook zonder als het moet). De motorboot heeft zijn voordelen, maar alleen zeilen is ook prima (voor de goede orde: ik geef de boot pas later op dan de woningen, want je kan echt prima wonen op een boot en je bent nog heerlijk mobiel ook). Zonder airco zou in Nederland kunnen, maar lijkt mij al helemaal niets. Kleiner wonen zou kunnen, omdat dat nu eenmaal ook zijn voordelen heeft. Maar eerlijk is eerlijk... ik zou gewoon zorgen voor meer inkomsten als het geld op is. En zo heb ik ook altijd geleefd. Als de cashflow te lang negatief is, dan doe je iets aan de cashflow.
Teruggang in welvaart is voor vrijwel iedereen lastig te slikken en dat geldt ook voor mij.
Maar je kan natuurlijk terecht komen in de als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En dan geldt voor mij net als iedereen: dak boven het hoofd, gezond eten, veiligheid en medische verzorging voor mijn gezin. Maar dat is dan weer zo'n theoretische discussie...
Wauw, wat fijn dat je deze keuzes kan maken. Ik hoop dat je beseft hoeveel geluk je hebt. (Dat bedoel ik oprecht, voordat ik commentaar krijg)
DS1971
18-07-2022 om 18:16
Brabeau schreef op 18-07-2022 om 18:13:
[..]
Wauw, wat fijn dat je deze keuzes kan maken. Ik hoop dat je beseft hoeveel geluk je hebt. (Dat bedoel ik oprecht, voordat ik commentaar krijg)
O, dat besef ik mij terdege.
redbulletje
18-07-2022 om 18:17
Madeliefjees schreef op 18-07-2022 om 14:22:
hoe we leefden in de jaren 70: 1 auto, geen airco, alleen kleding kopen als het echt nodig was, alleen frisdrank in het weekend en chips en toastjes alleen op verjaardagen en feestdagen. 1x per jaar op vakantie binnen Nederland. Terrassen waren er bijna niet, bij ons in t dorp 1 chinees en een snackbar.
Thuisbezorgd natuurlijk ook niet. Daagjes uit? Nee, dat konden de mensen niet betalen. We gingen alleen naar het zwembad.En we waren gelukkig.
Mijn mooiste kinderherinneringen uit de jaren 70 zijn toch echt de vakanties naar Oostenrijk en uit eten gaan toen de crêpes Suzette nog aan tafel werden geflambeerd.
redbulletje
18-07-2022 om 18:20
Brabeau schreef op 18-07-2022 om 18:13:
[..]
Dit ja. Ik ben 100% afgekeurd dus kan niet aan mijn cashflow werken.
wild-flower
18-07-2022 om 18:21
Het absolute minimum is voor mij : een veilige woning met basic inrichting , gas, electra, warm water, verwarming , voldoende eten , voldoende kleding , koelkast, wasmachine, laptop met internet, fiets en een telefoon .
bieb1963
19-07-2022 om 06:19
Ik zou zeggen een beetje niveau jaren 70. Dus wel.een wasmachine, maar niet perse een vaatwasser. Gasfornuis met oven, maar niet zozeer een magnetron. Een simpel koffiezetapparaat of desnoods gewoon opschenken. Een simpele tv met alleen lineair kijken. Idem radio. En een platenspeler. Een gewone telefoon en zelfs een draaischijf is dan echt geen punt. Enige waar we niet echt meer buiten kunnen is internet denk ik. Maar dan alleen op je PC. Auto' mogen ook weer een stuk simpeler, met wel als enige voorwaarde dat ze zuinigee en veiliger zijn. Maar al.die snufjes hoeven niet. Een lunchroom en een snackbar volstaat.
rionyriony
19-07-2022 om 08:44
Ik vind een laptop belangrijk en een flinke tv.
Laptop gebruikt 5w maar tv al gauw 100w.
Daarvoor, als ruil, wil ik wel minder warm water gebruiken dus koud afwassen en met beperkt warm water wassen, dus een keteltje per dag. Haren koud wassen; prima te doen.
Ik eet caloriebeperkt en dat is het makkelijkste te doen met eenvoudige componenten, die vaak spotgoedkoop zijn. Havermout bijvoorbeeld is minder dan een euro per pak. 69 cent zelfs, bij AH. Vlees heb ik ongeveer eens per week, net als vroeger toen ik nog een kind was. En hele generaties zijn groot geworden met ééns per week een bal gehakt of speklap.
Mijn kleding is vooral makkelijke kleding. Ik ben geen slaaf van de kledingindustrie en ik zou zelfs moeite hebben om nieuwe kleding te vinden die even goed is als hetgene wat ik al heb.
Ik zit me niet in te houden; ik geef er écht niet om dus kijk vol verbazing toe hoe de mensen energieverslindende gewoonten maar niet op kunnen/willen geven.
Jillz
19-07-2022 om 08:52
bieb1963 schreef op 19-07-2022 om 06:19:
Ik zou zeggen een beetje niveau jaren 70. Dus wel.een wasmachine, maar niet perse een vaatwasser. Gasfornuis met oven, maar niet zozeer een magnetron. Een simpel koffiezetapparaat of desnoods gewoon opschenken. Een simpele tv met alleen lineair kijken. Idem radio. En een platenspeler. Een gewone telefoon en zelfs een draaischijf is dan echt geen punt. Enige waar we niet echt meer buiten kunnen is internet denk ik. Maar dan alleen op je PC. Auto' mogen ook weer een stuk simpeler, met wel als enige voorwaarde dat ze zuinigee en veiliger zijn. Maar al.die snufjes hoeven niet. Een lunchroom en een snackbar volstaat.
Ik zou het dus een eng idee vinden om onderweg niet meer te kunnen bellen in geval van nood. Onbeperkt bellen buitenshuis hoeft niet maar een noodoproep vind ik wel belangrijk.
DS1971
19-07-2022 om 08:57
bieb1963 schreef op 19-07-2022 om 06:19:
Vaatwasser. Ook al zoiets onmisbaars als het niet per se zonder hoeft. Ik vervloek al degenen die niet goed droogmaken…
GlamorousGuanaco18
19-07-2022 om 08:57
Zolang ik internet heb, kan douchen en in de winter mijn huis kan verwarmen, ben ik tevreden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.