Nieuws en actueel
Jillz
18-07-2022 om 11:32
Minimaal welvaartsniveau
Er is nogal wat aan de hand. Stijgende prijzen waardoor rond komen voor een steeds grotere groep moeilijk wordt. Personeelstekorten in zo ongeveer elke branche wat soms ver strekkende gevolgen heeft. Grondstof en materiaal (vooral chips) tekorten waardoor niet alle producten meer voorhanden zijn. Schaarste zorgt voor nog hogere prijzen en er komt misschien een moment dat we onze luxe niet meer kunnen betalen. We zitten midden in een energie crises waardoor dingen die we heel normaal vinden zoals vervoer en verwarming langzamerhand onbetaalbaar worden.
Vroeger hadden mensen geen auto, laat staan twee. Centrale verwarming, elektriciteit, badkamer met stromend water, het is een luxe waarvan we nu zeggen dat het minimaal is. Airco is op dit soort warme dagen ook normaler geworden. We zijn door de jaren heen veel luxer (en daarmee) duurder gaan eten. We lopen met de mooiste telefoons met onbeperkt 4 of 5G.
Daarom vraag ik mij af waar ligt voor jullie het absolute minimum en welke luxe ben je bereid op te offeren als het niet meer betaalbaar is?
Voor mij is verwarming en warme douche wel echt een basis. Airco hebben we niet en kan ik prima zonder. Qua apparatuur zou ik mijn telefoon graag houden, maar wifi zou voor mij voldoende zijn. Glasvezel internet hoeft van mij niet, het internet is voor mij snel genoeg. We hebben nu twee auto's maar één zou ook mogelijk moeten zijn. Sowieso kunnen we veel besparen op auto kilometers door vaker de fiets te pakken (doe dit in de zomer wel). We kunnen ook op boodschappen flink besparen, zelf weer groente snijden en nog iets minder vlees.
Ik ben benieuwd wat zouden jullie bereid zijn op te geven?
DS1971
18-07-2022 om 13:56
Ik ben heel weinig bereid op te geven. Ok, de fun auto zou eruit kunnen. Kost een godsvermogen en voor die paar trackdays kan ik ook gaan huren (en ik kan ook zonder als het moet). De motorboot heeft zijn voordelen, maar alleen zeilen is ook prima (voor de goede orde: ik geef de boot pas later op dan de woningen, want je kan echt prima wonen op een boot en je bent nog heerlijk mobiel ook). Zonder airco zou in Nederland kunnen, maar lijkt mij al helemaal niets. Kleiner wonen zou kunnen, omdat dat nu eenmaal ook zijn voordelen heeft. Maar eerlijk is eerlijk... ik zou gewoon zorgen voor meer inkomsten als het geld op is. En zo heb ik ook altijd geleefd. Als de cashflow te lang negatief is, dan doe je iets aan de cashflow.
Teruggang in welvaart is voor vrijwel iedereen lastig te slikken en dat geldt ook voor mij.
Maar je kan natuurlijk terecht komen in de als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En dan geldt voor mij net als iedereen: dak boven het hoofd, gezond eten, veiligheid en medische verzorging voor mijn gezin. Maar dat is dan weer zo'n theoretische discussie...
Jillz
18-07-2022 om 14:00
Mukske schreef op 18-07-2022 om 13:05:
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat je welzijn niet los kunt zien van welvaart.
Zodra het welvaartniveau daalt, daalt ook het welzijn.
Dan worden zorgen om betaalbaarheid zo groot dat dat zijn weerslag heeft op iemands gezondheid, of je nu rijk bent of arm.
Het wordt iedere keer weer aangetoond dat mensen die voldoende geld hebben om in hun behoeften te voorzien, en dat zijn niet alleen de basisbehoeften, gelukkiger, tevredener en gezonder zijn.
Alleen al daarom zou de overheid het maximale uit de kast moeten halen om ons welvaartniveau op peil te houden.
Van wat minder vlees eten wordt niemand ongelukkiger. Van een koud huis wel.
Drie keer per jaar op vakantie is luxe, nooit op vakantie is meestal uit armoede.
De verschillen in welvaart worden alleen maar meer uitvergroot.
Bovendien is wat voor de een luxe is voor de ander noodzaak.
En wie bepaalt dat?
Wie ben ik om te zeggen dat jij best zonder airco kunt terwijl voor mij de vaatwasser een eerste levensbehoefte is?
Wie bepaalt dat iemand het maar 19 graden in huis mag hebben en dat ‘dat best te doen is’.
In onze consumptiemaatschappij kunnen we best op sommig gebied een stapje terug doen, maar óf en welk stapje zou iedereen zelf moeten bepalen.
Ik word dan ook niet goed van mensen als Sigrid Kaag die zegt dat ‘we met z’n allen een beetje armer’ zullen worden maar eigenlijk bedoelt dat veel mensen een heleboel armer worden en een selecte club, waaronder zij, helemaal niet.
Vanuit je eigen luxe positie maar bepalen dat ‘het wel een tandje minder kan allemaal’, getuigt van een enorme balk voor je ogen.
Welvaart is voor iedereen anders en als ik naar mezelf kijk wil ik niet minder dan wat ik nu heb en ik erger me er dood aan dat ik links- of rechtsom toch zaken zal moeten skippen.
Dus dit jaar maar één weekje met de auto op vakantie. Nóg minder vaak uiteten. Bestellen deden we toch al niet en kleding wordt alleen maar gekocht als het nodig is.
Je krijgt steeds meer inkomen maar je leven wordt steeds kariger omdat prijzen en vaste lasten nóg harder stijgen. Daar baal ik als een stekker van.
Deze vraag intrigeert mij en was ook mede de reden om dit topic te openen. Wat is noodzakelijk en wat is luxe en wie bepaald dat. Want als je het niet betaald dan komt ze consequentie uiteindelijk alleen bij de armste mensen te liggen.
Even de energie crises als voorbeeld als het heel erg tegenzit is er deze winter te kort gas. Ik vraag mij dan heel erg af wie er in de kou gaat zitten. Het kan toch niet zo zijn dat de minima volledig in de kou zitten, terwijl een villa even verderop nog lekker het zwembad aan het verwarmen is? Wie bepaald dan dat dat zwembad overbodige luxe is? En tot hoever kan je daar dan in gaan? Mag je dan ook bepalen hoe lang en vaak iemand doucht en hoe hoog de thermostaat staat?
DS1971
18-07-2022 om 14:10
Jillz schreef op 18-07-2022 om 14:00:
[..]
Deze vraag intrigeert mij en was ook mede de reden om dit topic te openen. Wat is noodzakelijk en wat is luxe en wie bepaald dat. Want als je het niet betaald dan komt ze consequentie uiteindelijk alleen bij de armste mensen te liggen.
Even de energie crises als voorbeeld als het heel erg tegenzit is er deze winter te kort gas. Ik vraag mij dan heel erg af wie er in de kou gaat zitten. Het kan toch niet zo zijn dat de minima volledig in de kou zitten, terwijl een villa even verderop nog lekker het zwembad aan het verwarmen is? Wie bepaald dan dat dat zwembad overbodige luxe is? En tot hoever kan je daar dan in gaan? Mag je dan ook bepalen hoe lang en vaak iemand doucht en hoe hoog de thermostaat staat?
Hoezo kan dat niet? Op zich worden er maatregelen genomen waardoor niemand volledig in de kou hoeft komen te zitten, maar als iemand de keuze maakt om eerder te bezuinigen op warmte dan op bv vlees, dan zie ik niet wat het zwembad van de villa ermee te maken heeft.
Sowieso is bij tekorten eerst de industrie aan de beurt om te bezuinigen.
Madeliefjees
18-07-2022 om 14:22
hoe we leefden in de jaren 70: 1 auto, geen airco, alleen kleding kopen als het echt nodig was, alleen frisdrank in het weekend en chips en toastjes alleen op verjaardagen en feestdagen. 1x per jaar op vakantie binnen Nederland. Terrassen waren er bijna niet, bij ons in t dorp 1 chinees en een snackbar.
Thuisbezorgd natuurlijk ook niet. Daagjes uit? Nee, dat konden de mensen niet betalen. We gingen alleen naar het zwembad.
En we waren gelukkig.
Jillz
18-07-2022 om 14:36
DS1971 schreef op 18-07-2022 om 14:10:
[..]
Hoezo kan dat niet? Op zich worden er maatregelen genomen waardoor niemand volledig in de kou hoeft komen te zitten, maar als iemand de keuze maakt om eerder te bezuinigen op warmte dan op bv vlees, dan zie ik niet wat het zwembad van de villa ermee te maken heeft.
Sowieso is bij tekorten eerst de industrie aan de beurt om te bezuinigen.
Op dit moment is er alleen steun aan minima voor de energie. Wat daar denk ik onvoldoende in wordt meegewogen is dat de minima over het algemeen minder goed geïsoleerde woningen hebben en daardoor een veel hoger verbruik.
Jillz
18-07-2022 om 14:39
Madeliefjees schreef op 18-07-2022 om 14:22:
hoe we leefden in de jaren 70: 1 auto, geen airco, alleen kleding kopen als het echt nodig was, alleen frisdrank in het weekend en chips en toastjes alleen op verjaardagen en feestdagen. 1x per jaar op vakantie binnen Nederland. Terrassen waren er bijna niet, bij ons in t dorp 1 chinees en een snackbar.
Thuisbezorgd natuurlijk ook niet. Daagjes uit? Nee, dat konden de mensen niet betalen. We gingen alleen naar het zwembad.En we waren gelukkig.
Ja we zijn ook gewoon heel erg verwend geraakt. Wij zijn dit jaar dichtbij huis op vakantie gegaan in plaats van vliegen, we hebben ons niet minder vermaakt.
Herfstappeltaart
18-07-2022 om 14:50
Basis voor mij:
-een veilige plek om te wonen,
-warm douchewater
-verwarming die op 18 graden kan
-voldoende te eten en dat mag zonder vlees zijn
-voldoende warme kleding
-fiets
Fijn als het kan:
-telefoon
-televisie
-internet
-e-bike
-auto
Nog fijner maar absoluut misbaar:
-vakantie
-terrasbezoek
DS1971
18-07-2022 om 15:04
Jillz schreef op 18-07-2022 om 14:36:
[..]
Op dit moment is er alleen steun aan minima voor de energie. Wat daar denk ik onvoldoende in wordt meegewogen is dat de minima over het algemeen minder goed geïsoleerde woningen hebben en daardoor een veel hoger verbruik.
Maar goed, ze krijgen wel € 800 voor de gestegen energielasten, dus dan hoeven ze niet volledig in de kou te zitten.
Regendrup.
18-07-2022 om 15:11
Mukske schreef op 18-07-2022 om 13:05:
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat je welzijn niet los kunt zien van welvaart.
Zodra het welvaartniveau daalt, daalt ook het welzijn.
Dan worden zorgen om betaalbaarheid zo groot dat dat zijn weerslag heeft op iemands gezondheid, of je nu rijk bent of arm.
Het wordt iedere keer weer aangetoond dat mensen die voldoende geld hebben om in hun behoeften te voorzien, en dat zijn niet alleen de basisbehoeften, gelukkiger, tevredener en gezonder zijn.
Alleen al daarom zou de overheid het maximale uit de kast moeten halen om ons welvaartniveau op peil te houden.
Van wat minder vlees eten wordt niemand ongelukkiger. Van een koud huis wel.
Drie keer per jaar op vakantie is luxe, nooit op vakantie is meestal uit armoede.
De verschillen in welvaart worden alleen maar meer uitvergroot.
Bovendien is wat voor de een luxe is voor de ander noodzaak.
En wie bepaalt dat?
Wie ben ik om te zeggen dat jij best zonder airco kunt terwijl voor mij de vaatwasser een eerste levensbehoefte is?
Wie bepaalt dat iemand het maar 19 graden in huis mag hebben en dat ‘dat best te doen is’.
In onze consumptiemaatschappij kunnen we best op sommig gebied een stapje terug doen, maar óf en welk stapje zou iedereen zelf moeten bepalen.
Ik word dan ook niet goed van mensen als Sigrid Kaag die zegt dat ‘we met z’n allen een beetje armer’ zullen worden maar eigenlijk bedoelt dat veel mensen een heleboel armer worden en een selecte club, waaronder zij, helemaal niet.
Vanuit je eigen luxe positie maar bepalen dat ‘het wel een tandje minder kan allemaal’, getuigt van een enorme balk voor je ogen.
Welvaart is voor iedereen anders en als ik naar mezelf kijk wil ik niet minder dan wat ik nu heb en ik erger me er dood aan dat ik links- of rechtsom toch zaken zal moeten skippen.
Dus dit jaar maar één weekje met de auto op vakantie. Nóg minder vaak uiteten. Bestellen deden we toch al niet en kleding wordt alleen maar gekocht als het nodig is.
Je krijgt steeds meer inkomen maar je leven wordt steeds kariger omdat prijzen en vaste lasten nóg harder stijgen. Daar baal ik als een stekker van.
Amen.
Evaluna
18-07-2022 om 15:19
Ik heb een poosje behoorlijk primitief geleefd. In het buitenland en ex was bijzonder zuinig, stelde andere eisen en mijn stem deed er niet zo toe.
Wat ik toen echt akelig vond was stoken op hout en dan zo minimaal dat het in de winter koud blijft. Voor de kachel oké, maar de rest van het huis 10 graden. Ook de keuken, badkamer en slaapkamer, als het vroor was het nog kouder.
Geen internet, of later beperkte bundel.
Vochtig huis met kieren overal, waardoor er altijd muizen binnenkwamen en als je pech had ratten.
Het gesleep met hout, het stof van de kachel, bevroren leidingen, of s nachts alles aftappen.
Jas aan als je ging koken. Stinkend petroleum kacheltje om het boven het vriespunt te houden in de keuken en badkamer.
Dat er verder liters wijn doorgingen bij ex en andere dingen prima konden daargelaten, hij was echt niet arm, maar iets met prioriteiten.
Hier dus in de eerste jaren de CV goed aan! En zeer dankbaar met mijn doorzon rijtjes huis.
Een goede tv en internet. Heerlijk burgerlijk tv series kijken
Evaluna
18-07-2022 om 15:24
Oja, warm water was ook altijd gedoe. Dat moest dan alternatief, maar het resultaat was dat je met de waterkoker het afwaswater moest opwarmen.
Getver, weleens gehaktballen gemaakt zonder warm water om je handen te wassen? Yuk.
Jillz
18-07-2022 om 15:43
DS1971 schreef op 18-07-2022 om 15:04:
[..]
Maar goed, ze krijgen wel € 800 voor de gestegen energielasten, dus dan hoeven ze niet volledig in de kou te zitten.
Dat is natuurlijk lang niet genoeg om een huis warm te stoken. 800 euro is 60 euro per maand. Op een gemiddeld totaal verbruik van 2800 euro per jaar. En dat beloofd alleen maar erger te worden.
Ik denk dat wij het ons voorlopig nog kunnen veroorloven, maar toch ben ik zuiniger geworden met energie.
Renmuis
18-07-2022 om 16:21
Jillz schreef op 18-07-2022 om 14:00:
[..]
Dan zit je op de schaal van liberaal - sociaal te denken. Als er tekort aan gas is, moeten we de markt zijn werk laten doen of moet de overheid ingrijpen om een eerlijke verdeling te bewerkstelligen?
Iedereen wil zo lang mogelijk zelf keuzes kunnen maken maar iedereen wil ook op een gegeven moment wel dat er ingegrepen wordt. Op welk punt we daar aankomen verschilt enorm, afhankelijk van politieke kleur, en de eigen situatie en in hoeverre we direct of indirect met de gevolgen geconfronteerd worden.
Een energie-quotum lijkt dan het beste. Dan kan iedereen in ieder geval zelf bepalen waar hun gas precies naartoe gaat. Maar het instellen daarvan is ontzettend lastig, en tenzij je het helemaal in hand neemt als overheid (dystopia, hello), zullen alsnog bepaalde groepen harder geraakt worden, omdat energie behoeftes uiteen lopen afhankelijk van leeftijd, gezondheid, woonsituatie etc.
stokstaart
18-07-2022 om 16:58
Poeh, ik kan nog wel bezuinigen op terras/uit eten/kroeg. Ik kan minder luxe boodschappen doen. Ik kan nog wat goede doelen de deur uit schuiven. Ik zit op het videoland account van een kennis en heb spotify family waarvan de eigenaar niet wil dat ik mee betaal. De auto zou de deur nog uit kunnen hoewel ik een super goedkoop bakkie heb en voor de vakantie een auto huren zou duurder zijn. Ik doe namelijk vrijwel alles op de fiets, de auto is voor de verdere ritjes als sauna of vakantie en om dingen in te vervoeren zoals bijvoorbeeld iets als Ikea. Maar goed, sauna en spullen aanschaffen en vervoeren vallen ook vrij snel af als ik moet bezuinigen dus dan kan de auto misschien ook al sneller weg.
Ik zou de vaatwassen niet vervangen als ie stuk zou gaan. Ik heb wel echt een vriezer nodig en de koelkast en wasmachine zullen ook blijven. Ik douche al kort en niet elke dag en de verwarming gaat nu al in de winter niet hoger dan 17 graden maar staat meestal op 16 graden (tenzij er bezoek komt).
Als het moet dan zal ik de WiFi de deur weer uit doen en mijn mobiele abonnement weer op onbeperkt zetten zodat ik kan streamen met de laptop.
Ik heb jarenlang op of onder de armoedegrens geleefd dus als het moet kan ik heel goed bezuinigen. Gelukkig zit ik in de positie om van baan te wisselen en te gaan detacheren als het moet. (vast contract zorg naar detachering zorg, zelfde werk voor veel meer geld).
Vrijevlinder
18-07-2022 om 17:46
Madeliefjees schreef op 18-07-2022 om 14:22:
Thuisbezorgd natuurlijk ook niet. Daagjes uit? Nee, dat konden de mensen niet betalen. We gingen alleen naar het zwembad.En we waren gelukkig.
Dit, zo ben ik opgegroeid. Ik denk dat het een voordeel is om in soberheid opgegroeid te zijn, op momenten dat alles minder wordt.
Ik kan best terug gaan met dingen, veel is luxe en niet nodig. Liever niet natuurlijk.
Echt basis is voor mij warmte, stroom en water. Een huis. En internet.
Veel kleding koop ik niet, maar zou in geval van nood minder kunnen. Vakanties kunnen geskipt worden, al zou ik dat spijtig vinden. Mijn auto kan weg, ik red me wel met de fiets.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.