Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

MBo scoort slecht door leerlingen op te hoog niveau

hebben jullie dit gelezen? https //www.aob nl/actueel/artikelen/instroom-op-te-hoog-niveau-schaadt-mbo-studenten/
Mbo’s scoren slecht omdat leerlingen die mbo 4 doen massaal uitvallen. Omdat het niveau te hoog voor hun is. 
Ik herken dit wel. Veel klasgenoten van het mbo kwamen van kader, keken neer op mbo 3 en die kader-mensen zeiden allemaal dat ze mbo gebruiken als tussenstapje naar het hbo wat ze willen gaan doen voor een beter salaris. 
Een aanzienlijk deel van ging vervolgens alsnog naar mbo-3 omdat ze niveau 4 niet aankonden en een deel werkt nu zonder diploma in een winkel of als “zelfstandig ondernemer”. 
Ik heb zelf vmbo-t gedaan en afgerond, vooral omdat mijn ouders mij “bedreigden” met dat ik anders als ik naar kader moet ik naar een vmbo-school aan de andere kant van de stad moet en dat dat een gevaarlijke en geen leuke school is.
Ik ben hierna dus mbo-4 gaan doen. Maar ik vond het zelf vooral niet leuk omdat het alleen maar ondersteunend werk zou worden. De opleiding heb ik wel afgerond (alsnog havo op de vavo zou net zo lang duren als nog 2 jaar uitzitten)
Ik doe nu het 1ste jaar hbo sociaal werk en hier valt me ook weer op hoeveel mensen al met kerst gestopt zijn omdat het niveau veel te hoog voor hen is. Vaak hebben ze op de middelbare school kader gedaan en zeggen ze zelf dat ze het hbo en vooral het tempo hier onderschat hebben
In hoeverre herkennen jullie het beeld van uitval op mbo 4 doordat de leerlingen/studenten van vooral kader op een veel te hoog niveau zitten? 

Mijn jongste kind deed na praktijkschool niveau 1/entree en ik was ontroerd door het enthousiasme van de docenten bij de diploma uitreiking. Zij komen van zo ver! Mijn dochter geeft les op MBO 2 en 3 en ziet heel veel potentie in deze groep. Ik denk dat we vooral minder in hoger en lager moeten denken, een opleiding die echt past bij de leerling geeft het meeste potentie. 
Ik heb een half jaar les gegeven op mbo 4 en schrok van de lage eisen tov 25 jaar geleden toen ik ongeveer dezelfde opleiding deed.De jongste start overigens in september op niveau 2. 

Iedereen wil hoger, meer, ... Ook werkgevers.
Het lijkt me dus niet gek dat ook MBO-leerlingen zo hoog mogelijk willen starten.
Die MBO 2 of MBO 3 kan altijd nog als 4 niet lukt.

Wil je dat als MBO-school niet moet je hardere instap-eisen stellen.

Leerlingen doen het alleen maar omdat ze merken dat het qua diploma gewoon nodig is op de arbeidsmarkt én omdat scholen het toelaten.
Blame dus de juiste, opstartster.

gezien het niveau op mbo 4 kan ik het me wel goed voorstellen dat de mbo doorstromers naar hbo uitvallen.
Met name de algemene vakken zijn van een heel laag eind niveau. 
Rekenen lager dan groep 8 van de basisschool,  Engels komt vmbo-t 3e jaar ook niet te boven, Nederlands is meer bijhouden dan leren. In feite gaat het niveau dus achteruit ipv vooruit in 3 jaar mbo.
Mijn kinderen proberen dus te versnellen en doen er naast opfrislessen via nti om wel de overgang naar hbo soepel te laten verlopen.

De klas begon in het eerste jaar mbo4 met 24, daarvan halen er nu 8 de eindstreep. Dus die uitval die herken ik wel.

Ik zie op het MBO 4 niet echt verschil tussen de kader en vmbo-t leerlingen. Ik kan me wel voorstellen dat het HBO voor een deel van de MBO leerlingen te hoog gegrepen is.

is dat iets van de laatste tijd? Ik heb ook mbo 4 en daarna hbo gedaan, maar dan 20 jaar geleden ongeveer.
Toen ging de uitval nog om niet gemotiveerd zijn en drugsgebruik.
Bij beide opleidingen slechts 1 klasgenoot die een bepaald vak echt niet aankon.
Wat wel goed te merken was, was dat de instroom van het vwo duidelijk op een ander niveau functioneerde, dan die van de havo of het mbo. Die mochten dan ook een verkort traject doen. (Degene met de juiste MBO vooropleiding ook.)

Ik ben docent mbo 3/4. Ik zie het verschil ook niet. Ik zie wel dat studenten van basis-niveau 2-mbo 4 het vaak wat moeilijker hebben met de theoretische inslag van de opleiding. Maar ook zeker niet iedereen. Niveau 4 is zeker niet een 'veel te hoog niveau' voor kader-leerlingen. Dit verschilt enorm per student. 

Sinds studenten niet meer hoeven te stapelen valt niveau 3 op veel plekken weg. De keuze om niveau 3 te doen is er op veel scholen dus ook niet meer. Wij hebben alleen een klein klasje niveau 3 elk cohort en dit zijn studenten met een taalachterstand, leerproblemen of nieuwkomers. Vrijwel iedereen gaat naar niveau 4.

Vrijwel de helft stroomt na mbo4 door naar hbo. De overgang is voor een deel groot. Voornamelijk de mate van zelfstandigheid wat op het hbo verwacht wordt. Maar een groot deel doet het ook hartstikke goed. Gaan daarna nog door naar de universiteit.

Het niveau van MBO4 Techniek is om te janken, zo laag. Moet dít de MTS voorstellen?

Mijn man heeft op de LTS meer geleerd dan mijn zoon op MBO4 Techniek. Er wordt zelfs geen wiskunde meer gegeven omdat de regering heeft gesteld dat rekenen op niveau 3F belangrijker wordt gevonden. 

Wil je doorstromen naar HBO, dan wordt wiskunde in het laatste jaar aangeboden anders ga je zéker op je bek. 
Dit zijn leerlingen die sinds VMBO-T een paar jaar geen wiskunde hebben gevolgd. Alle kennis is weggezakt en ze beginnen dus op het niveau van de tweede klas.

Caroline van der Plas tegen een leerling op een school die ze bezocht.

https://x.com/BoerBurgerB/status/1907784264843657625?t=Vg0yoreHftvGpAL3AyvfJA&s=19

Ik kan me overigens wel voorstellen dat mbo4 opleidingen in de bètahoek minder goed aansluiten hbo dan de opleidingen in de zorg- en welzijnshoek (waar ik werk). Persoonlijk vind ik de aansluiting naar hbo van onze mbo4 opleiding erg goed. De opleiding is ook een stuk zwaarder geworden de afgelopen jaren. Maar dat dit bij opleidingen uit de betahoek anders is, geloof ik meteen. 

Geen wiskunde aanbieden bij een techniekopleiding vind ik heel vreemd. Hier heeft de overheid weinig mee te maken. Je hebt als opleiding alle vrijheid dit in het curriculum op te nemen. Wij bieden ook meerdere vakken aan die niet in het kwalificatiedossier staan, omdat wij van mening zijn dat dit essentiële kennis is voor in de praktijk en de aansluiting op hbo beter maakt.

Dit herken ik zeker. Mijn dochter was in haar eerste jaar middelbare school heel stellig in dat vmbo-tl nutteloos is want met vmbo-kader kan je ook naar mbo niveau 4. Ze had vooral geen zin in huiswerk, wat vmbo-kader ook heeft. Toen heb ik gezegd dat ze gewoon vmbo-tl gaat doen, naar vmbo-kader gaan kan altijd nog. Dochter was het er niet mee eens, haar vriendinnen gingen vmbo-kader doen. 
Dat ze vmbo-tl moest doen zal wel de juiste keus zijn geweest. Volgende week doet ze eindexamens vmbo-tl en zoals het er nu uit ziet zal ze makkelijk slagen. En na de zomer start ze met de studie verpleegkundige niveau 4. Op de open dagen van het ROC hier wordt ook geadviseerd om deze opleiding alleen te doen met een diploma vmbo-t of mbo-3. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.