Nieuws en actueel
DS1971
10-10-2022 om 17:40
Massahysterie inzake energieprijzen
Ik weet dat er al discussies zijn over energieprijzen, maar vanwege de andere insteek toch maar even een eigen onderwerp in plaats van een zijpad bewandelen.
Het valt mij op dat toch heel veel mensen bezig zijn met de energieprijzen. Ik snap dat helemaal ten aanzien van mensen die het hard te halen hebben. Daar zijn er momenteel kennelijk veel van. Ondanks dat voor de meeste mensen de tarieven bepaald niet zo uit de klauwen zijn geschoten als dat in de pers ervan werd gemaakt.
Maar het leeft als ik mijn oor te luister leg heel veel breder. En nou snap ik best dat mensen die het op zich kunnen betalen toch kijken of er geen verspilling is en er bezuinigingen zijn. Maar wat ik niet snap is dat je het kan betalen en alsnog in de kou gaat zitten. Dan hoor ik vaak: uit solidariteit. Wat is dan de volgende stap? Ook niet meer op vakantie uit solidariteit? Niet meer uit eten uit solidariteit? Allemaal het OV in uit solidariteit? Of zijn er gewoon heel veel mensen in net doen alsof ze meedoen met kou lijden, maar als puntje bij paaltje komt de verwarming gewoon netjes aanslaat als het onverhoopt onder de 19 graden wordt?
Dat is deel een van waar ik mij over verbaas. Deel twee is dat de energielast van de woning bepaald niet het grootste probleem is wat op ons afkomt. Het lijkt soms een beetje alsof mensen de aankomende crisis denken te kunnen bezweren als we maar een paar minuten minder douchen en de verwarming een graadje lager zetten.
Dus wat zien we nu? Massahysterie? Is er een soort van ongeschreven code ontstaan dat we allemaal hieraan mee moeten doen? Schaapjesgedrag? Of lijkt het allemaal maar zo en zit 80% van de bevolking gewoon lekker in een warm huis en nemen ze straks nog even een lekker warm bad?
Benieuwd of er hier ook velen zullen zeggen: ik trek mij er niets (of heel weinig) van aan. En kijk verdorie niet zo vaak op Telegraaf.nl met die opruiende teksten. Of dat toch echt vrijwel iedereen zich hierop concentreert. En indien dat zo is: waarom dan? De wintersport overslaan lijkt mij b.v. op alle vlakken effectiever!
DS1971
11-10-2022 om 16:21
Ik las overigens ergens dat er iemand is die wel gewoon zijn huis zo gaat verlichten dat die vanaf de maan te zien valt, want nog oude tarieven. Dat soort acties hoeven van mij dan weer niet. Ben ook blij dat het hier in het dorp nergens zo is.
Dat vind ik dan weer echt verspilling.
redbulletje
11-10-2022 om 16:40
Volgens mij is led kerstverlichting niet duur toch?
Maar op een moment dat we weten dat we meerdere aardes nodig zouden hebben om iedereen dezelfde levensstandaard te geven als wij in het westen hebben, zou je toch moeten concluderen dat we hier wat moeten inleveren.
Maar niemand heeft het toch over iedereen onze levensstandaard te willen geven?
En Valdemar, jij vindt het een slecht idee dat in België de btw op energie laag gezet wordt, maar alsnog denk ik dat de huidige crisis ervoor zorgt dat veel mensen meer onafhankelijkheid willen vergaren. We zijn een speelbal van de staat en de energiebedrijven. Dat maakt deze crisis toch echt wel duidelijk.
redbulletje
11-10-2022 om 16:42
DS1971 schreef op 11-10-2022 om 16:21:
Ik las overigens ergens dat er iemand is die wel gewoon zijn huis zo gaat verlichten dat die vanaf de maan te zien valt, want nog oude tarieven. Dat soort acties hoeven van mij dan weer niet. Ben ook blij dat het hier in het dorp nergens zo is.
Dat vind ik dan weer echt verspilling.
Dat zien we toch pas als het kersttijd is of mensen hun huizen soberder verlichten of als vanouds?
Moxxie
11-10-2022 om 16:50
redbulletje schreef op 11-10-2022 om 16:40:
[...]
En Valdemar, jij vindt het een slecht idee dat in België de btw op energie laag gezet wordt, maar alsnog denk ik dat de huidige crisis ervoor zorgt dat veel mensen meer onafhankelijkheid willen vergaren. We zijn een speelbal van de staat en de energiebedrijven. Dat maakt deze crisis toch echt wel duidelijk.
Is dat zo, dat mensen meer onafhankelijkheid van de staat willen? Nou, ik pas hoor. Helemaal als ik ooit arbeidsongeschikt of anderszins hulpbehoevend word maak ik graag gebruik van de sociale voorzieningen.
redbulletje
11-10-2022 om 16:56
Moxxie schreef op 11-10-2022 om 16:50:
[..]
Is dat zo, dat mensen meer onafhankelijkheid van de staat willen? Nou, ik pas hoor. Helemaal als ik ooit arbeidsongeschikt of anderszins hulpbehoevend word maak ik graag gebruik van de sociale voorzieningen.
Onafhankelijk van de grillen van energiemaatschappijen en de bizarre belastingen van de staat. Isoleren dus en als je huis er geschikt voor is zonnepanelen en zodra mogelijk een thuisaccu als de saldering afgebouwd wordt dus.
Moxxie
11-10-2022 om 17:11
redbulletje schreef op 11-10-2022 om 16:56:
[..]
Onafhankelijk van de grillen van energiemaatschappijen en de bizarre belastingen van de staat. Isoleren dus en als je huis er geschikt voor is zonnepanelen en zodra mogelijk een thuisaccu als de saldering afgebouwd wordt dus.
O bedoel je dat, ja dat lijkt me volkomen logisch. Goed voor je portemonnee en het milieu. Maar wat formuleer je het weer dramatisch en overdreven. En belasting betalen is ook niet een van mijn hobbies maar het is gewoon nodig, niks bizars aan.
DS1971
11-10-2022 om 18:32
Moxxie schreef op 11-10-2022 om 16:50:
[..]
Er zijn inderdaad veel mensen die dat willen. Dat komt omdat de overheid vroeger vooral dat vangnet bood en nu meer het net om je spant.
Zie b.v. de sleepwet. Een wet die zo'n ernstige inbreuk maakt op de privacy dat Amnesty zich ertegen verzette. Maar we mochten bij referendum stemmen. En we stemde deze weg. Via een omweg is die er toch gewoon in de praktijk gekomen.
En dat is een van de vele zaken die er echt enorm mis is met de rechtsstaat in Nederland. Allemaal zaken die op zichzelf beschouwd niet per se verontrustend zouden hoeven te zijn, maar tezamen maken ze van Nederland een politiestaat.
redbulletje
11-10-2022 om 18:49
DS1971 schreef op 11-10-2022 om 18:32:
[..]
Er zijn inderdaad veel mensen die dat willen. Dat komt omdat de overheid vroeger vooral dat vangnet bood en nu meer het net om je spant.
Zie b.v. de sleepwet. Een wet die zo'n ernstige inbreuk maakt op de privacy dat Amnesty zich ertegen verzette. Maar we mochten bij referendum stemmen. En we stemde deze weg. Via een omweg is die er toch gewoon in de praktijk gekomen.
En dat is een van de vele zaken die er echt enorm mis is met de rechtsstaat in Nederland. Allemaal zaken die op zichzelf beschouwd niet per se verontrustend zouden hoeven te zijn, maar tezamen maken ze van Nederland een politiestaat.
Klopt. En dat begint steeds beangstigender aan te voelen. Ze hebben gewoon schijt aan de burger en eventuele aanklachten kopen ze af van ons eigen belastinggeld. Er is geen controlerende macht meer.
Moxxie
11-10-2022 om 19:17
DS1971 schreef op 11-10-2022 om 18:32:
[..]
Waarschijnlijk verkeer ik in andere kringen want in het echte leven kom ik dat soort mensen helemaal niet tegen, ik zie dat soort uitspraken alleen online. Ik ben daar zelf veel te nuchter voor, mensen die Nederland een politiestaat noemen vind ik ook meer in de buurt komen van hysterie dan mensen die de verwarming een graadje lager zetten.
DS1971
11-10-2022 om 19:35
Moxxie schreef op 11-10-2022 om 19:17:
[..]
Waarschijnlijk verkeer ik in andere kringen want in het echte leven kom ik dat soort mensen helemaal niet tegen, ik zie dat soort uitspraken alleen online. Ik ben daar zelf veel te nuchter voor, mensen die Nederland een politiestaat noemen vind ik ook meer in de buurt komen van hysterie dan mensen die de verwarming een graadje lager zetten.
In het advocatenblad zijn daar hele mooie betogen over geschreven door mensen die precies weten hoe het zit. Maar als jij beter slaapt door dat als wappies af te doen, ook goed.
Feit is dat er zeker sinds 9/11 wereldwijd veel controlemechanismen zijn, waaronder het afluisteren van telefoongesprekken (wist je dat er geen land ter wereld is waar zoveel telefoontaps gezet worden als Nederland), controle op internetverkeer en verzamelen van key data. Niet alleen overheden maken zich schuldig hieraan. Ook Meta en Alphabet hebben van vrijwel iedereen een dossier.
Een oppermachtige overheid is gevaarlijk en dient goed onder controle te worden gehouden door de rechterlijke macht. Ook dat gebeurt onvoldoende.
De volgende stap gaat de digital coin zijn. Wat op zichzelf een geweldige ontwikkeling kan zijn, maar wederom gevaren met zich meebrengt als er niet voldoende checks and balances zijn. De kans dat ook daar te weinig aandacht voor zal zijn acht ik in ieder geval levensgroot.
Friezinnetje
11-10-2022 om 20:04
Moxxie schreef op 11-10-2022 om 19:17:
[..]
precies dit.
BrightEchidna89
11-10-2022 om 20:58
DS1971 schreef op 11-10-2022 om 16:17:
[..]
Ik heb niet meerdere linkjes nodig, gewoon de pagina's van het rapport waar het staat dat als we niet binnen 20-30 jaar resultaat X hebben gehaald het einde der tijden eraan komt. Of iets vergelijkbaars. Ik heb geen zin om in veel linkjes te gaan zoeken naar wat jij mogelijk daarin leest. Dus gewoon concreet: pagina x-y van het IPCC rapport, daar staat het volgende: ....
Beprijzing van milieuschade in producten ben ik voorstander van. Van mij mag een t shirt vanaf nu minimaal 35 euro kosten.
Ik ben het echter niet eens met dat wij maar welvaart in moeten leveren omdat ze elders besloten hebben om maar heel veel kinderen te maken. Nogmaals, uit de lengte of de breedte. Als ze elders liever veel kinderen willen, helemaal goed. Maar het is een natuurwet dat veel nakomelingen = gelijk aan meer schaarste. Actie - consequentie.
En ja, ik denk zeker dat het mee gaat vallen. Want de historie leert dat het altijd zo is dat midden in de crisis iets hopeloos lijkt en achteraf viel het dan weer mee.
Het IPCC rapport telt meer dan 3000 pagina's, denk je nu echt dat ik alles ga doorlezen om jou de exacte tekst te leveren? Neen, ik baseer mij op samenvattingen.
https://news.climate.columbia.edu/2021/11/11/how-close-are-we-to-climate-tipping-points/
Over je ander punt, dat je geen welvaart wilt inleveren omdat ze elders besloten hebben om heel veel kinderen te maken: bevolkingsdichtheid Nederland is 416/km², India staat na jullie met 403/km² en China nog veel verder beneden met 145/km².
Dat het achteraf wel zal meevallen? Ik hoop het, maar ik denk niet dat dit het geval zal zijn zonder dat er actiegroepen er nu de aandacht op vestigen. Ergens geloof ik wel dat we het kunnen oplossen, maar niet zonder een sense of urgency (sorry weet niet direct een goede vertaling).
DS1971
11-10-2022 om 21:52
Valdemar schreef op 11-10-2022 om 20:58:
[..]
Het IPCC rapport telt meer dan 3000 pagina's, denk je nu echt dat ik alles ga doorlezen om jou de exacte tekst te leveren? Neen, ik baseer mij op samenvattingen.
https://news.climate.columbia.edu/2021/11/11/how-close-are-we-to-climate-tipping-points/
Over je ander punt, dat je geen welvaart wilt inleveren omdat ze elders besloten hebben om heel veel kinderen te maken: bevolkingsdichtheid Nederland is 416/km², India staat na jullie met 403/km² en China nog veel verder beneden met 145/km².
Dat het achteraf wel zal meevallen? Ik hoop het, maar ik denk niet dat dit het geval zal zijn zonder dat er actiegroepen er nu de aandacht op vestigen. Ergens geloof ik wel dat we het kunnen oplossen, maar niet zonder een sense of urgency (sorry weet niet direct een goede vertaling).
Wat je nu als links geeft zijn geen samenvattingen. En het is interessant dat je aangeeft dat je dus het rapport helemaal niet kent en alleen maar (gekleurde) samenvattingen wenst te lezen.
Terwijl je in je eigen onderwerp hierover niet eens tegenspraak wenst te dulden.
Ik denk echt dat je beter wetenschappelijk verantwoorde informatie tot je kan nemen over dit onderwerp. Slaap je vast ook een stuk rustiger.
Ps
Het is niet zo dat we niets doen in de tussentijd. We ondernemen nu actie en zijn bezig met innovatie.
Angela1967
11-10-2022 om 23:21
DS1971 schreef op 11-10-2022 om 09:42:
[..]
Ik geef argumenten. En als je het daar niet mee eens bent kan je tegenargumenten geven.
Maar ondertussen lees ik dat er nog geen innovatie is (wat zijn die zonnepanelen, warmtepompen, steeds betere isolatie, vraaggestuurde ventilatie, etc dan?). Of dat we nog maar 20-30 jaar hebben (maar de vraag waar dat in het IPCC rapport staat wordt door dit heerschap nooit beantwoord).
Ben ik stellig in wat ik opschrijf? Ja, vast wel.
Maar wat klopt er dan niet aan:
Met innovatie bereiken we veel meer dan met hopen dat mensen mondiaal gaan consuminderen.
Voor klimaatverandering gaat het niet op uitstoot pp, maar totale uitstoot.
Alle alternatieven voor Russisch gas zijn veel duurder.
We hebben in Europa onszelf dit aangedaan (en nee, dat ziet niet op de sancties, al spelen die een rol).
Ik ben benieuwd hoor. Maar vooralsnog lees ik niets wat ook maar enigszins controversieel is. En daarom ben ik met vertrouwen stellig.
Innovatie kost geld. Voor geld h h je draagvlak nodig. Als iets mensen niet persoonlijk raakt/als mensen niet persoonlijk betrokken raken dan geen draagvlak. We hadden al 1000 jaar eerder klaar kunnen zijn met innovaties als er meer gevoel van urgentie was. Dat was er niet. Nu wel
Dus als je innovatie wilt dan krijg je jouw "groepsreacties," er gratis bij. En waarom erger je je er zo aan? Het gaat niet ten koste van innovatie, integendeel, het is een teken dat het leeft!
Gr Angela
Angela1967
11-10-2022 om 23:33
redbulletje schreef op 11-10-2022 om 16:40:
Volgens mij is led kerstverlichting niet duur toch?
Maar op een moment dat we weten dat we meerdere aardes nodig zouden hebben om iedereen dezelfde levensstandaard te geven als wij in het westen hebben, zou je toch moeten concluderen dat we hier wat moeten inleveren.
Maar niemand heeft het toch over iedereen onze levensstandaard te willen geven?
Iedereen wil onze levensstandaard, dat is een feit. En daar hebben wij niets over te zeggen. Sterker nog ik zie het als onze plicht om door te gaan (of te beginnen!) Met bezuinigen en innoveren zonder te wijzen of kijken naar landen waar men nu een veel lagere levensstandaard heeft. Wij kunnen het nu betalen en met wat mazzel kunnen landen waar men nu nog veel minder geld en mogelijkheden heeft, dan onze innovaties gebruiken ipv technieken die fossiele brandstoffen kosten
Gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.