Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Massahysterie inzake energieprijzen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-10-2022 om 12:14

Doodvriezen. Vogelvrij. Je kunt goed overdrijven.

Ik begrijp je aversie tegen consuminderen niet zo goed. Wat is daar mis mee als er  sprake is overvloed bij een overgroot deel van de bevolking?

Welvaart is meer dan alleen consumptie van goederen. Of je nu 10 of 15 lange broeken hebt, je hebt ruim voldoende.

Consumptie zorgt voor inkomen van een ander dat klopt. Ik denk echter dan we in Nederland minder zouden kunnen consumeren zonder dat het ten koste hoeft te gaan van een ander. Voorwaarde is wel dat het geld dan eerlijker verdeeld wordt. Dat klopt. Maar om nu met oogkleppen op maar te blijven consumeren is geen oplossing voor de lange termijn. 

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:06 Topicstarter

Zeefietser schreef op 11-10-2022 om 10:36:

[..]

Whoa DS1971, gaat alles goed met je. Ik maakte vorige week ook zo'n topic "de Media". Ging eigenlijk ook over iets anders, meer mijn eigen ik.

Die media, ik zie in de kranten die ik lees. Vaak artikeltjes dan heb ik van hee dat ken ik uit Via en Viva Forum. Maar als wij het er hier over hebben, dan doet de rest dat toch ook.

Ja, die psycholoog uit de T. bv leest duidelijk mee met het Viva forum. Was mij ook opgevallen.

Ieder forum heeft een eigen publiek en dus is vaker niet dan wel de mening op een forum niet meteen wat de gemiddelde Nederlander vindt. En dan zwijg ik nog even over het feit dat velen gewoon de schouders ophalen. Als je bv het Viva forum leest woon je in een diep racistisch dorp als daar nog een zwarte piet rondhobbelt bv. Terwijl volgens mij nog steeds de meerderheid van de Nederlanders pro zp is, dan nog een grote groep die zoiets heeft van: het is mij de discussie niet waard. En dan een kleine groep die echt meent dat het verboden zou moeten worden. 

Hier zijn de meningen vaak wat gematigder.

Het gaat overigens uitstekend met mij. Net lekker een paar uur op de ski’s gestaan. Heerlijk!

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:17 Topicstarter

bieb1963 schreef op 11-10-2022 om 10:52:

Niet alle reacties gelezen. Maar ik denk dat er, buiten hier en daar wat histery, het volgende over:
- Ten eerste de onzekerheid. Niet weten waar je volgende maand, binnenkort, over 2 jaar enz aan toe bent.
- Voor mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien is het sowieso een ramp. Zeker ook voor hen, als je niet precies weet waar je aan toe bent. Nu en straks.
- Voor mensen die een fix bedrag in principe kunnen missen, is het uiteindelijk natuurlijk ook niet bepaald fijn. Ik bedoel: je doet niks extra's, meer, maar je betaalt wel, bijv., 300,- per maand meer. Dat geeft op z'n minst psychologisch het gevoel dat je iets moet doen daaraan.

Interessant inzicht. Met name dat er wellicht wat angst voor de komende jaren meespeelt. Dat zou goed kunnen. 

Ik verwacht zelf overigens dat Rusland de oorlog niet lang vol kunnen houden. En dat Duitsland het eerste het beste excuus zal aangrijpen om weer goedkoop gas te importeren. Waarmee het gas nog steeds duurder zal zijn dan een paar jaar terug, maar gewoon op beheersbaar niveau.

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:28 Topicstarter

KittyFantastico schreef op 11-10-2022 om 12:09:

Ik vind het goed dat er zoveel aandacht voor is. Laat mensen maar eens goed kijken naar wat ze verbruiken en naar wat ze uitgeven.

Het kabinet geeft nu weer 23 miljard hieraan uit. Persoonlijk vind ik het zonde. Met zn allen betalen we mee aan de rekeningen van verspillers. Zoals hier eerder werd genoemd, zijn er ouderen die al 50 jaar de kachel op 23 graden hebben staan! Dat is vast heerlijk warm, maar kost ook wat. Mooi toch dat daar nu eens aandacht voor is?

Zo hoop ik dat mensen beter naar hun financiële (totaal)plaatje gaan kijken. Hoeveel mensen die hun energierekening niet kunnen betalen, hebben wel ziggo of streamingabonnementen? Ik weet het niet hoor, maar ik vraag het me wel af…

Je kunt je geld 1x uitgeven en het is niet vanzelfsprekend dat de overheid vervolgens de rest komt brengen.

Ik ben het met je eens dat het goed is dat er nu aandacht voor is. Alleen zou ik het dan graag breder willen zien.

En van mij had het plafond ook een beetje in stukjes gehakt mogen worden. Waarbij zuinig zijn extra veel oplevert.

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:30 Topicstarter

redbulletje schreef op 11-10-2022 om 12:13:

[..]

Ouderen en chronisch zieken hebben een grotere warmtebehoefte is wetenschappelijk bewezen. Vrouwen ook meer dan mannen. Iets met het vaten stelsel. Eerst moesten de oudjes allemaal beschermd worden tegen corona en nu mogen ze doodvriezen. Dat plafond voor gas is natuurlijk een lachertje met slechts 1200 kuub en daarboven ben je vogelvrij.

Ze hadden beter de belasting laag gezet. Het is toch bezopen dat we in Nederland de hoogste energieprijzen van heel Europa hebben?

En wekelijks gaat het over miljarden die ze zo even extra achteloos over de balk smijten aan klimaat, asielzoekers en andere zaken waar we geen belang bij hebben maar de energierekening verlichten dat moet door onszelf opgehoest worden.

1200 kuub is voldoende om te douchen en de woonkamer in een normale woning behaaglijk te houden, zelfs bij een minder moderne woning. Dus waarom jij het een lachertje vindt ontgaat mij.

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:34 Topicstarter

alhambra schreef op 11-10-2022 om 12:29:

Ik begrijp je aversie tegen consuminderen niet zo goed. Wat is daar mis mee als er sprake is overvloed bij een overgroot deel van de bevolking?

Welvaart is meer dan alleen consumptie van goederen. Of je nu 10 of 15 lange broeken hebt, je hebt ruim voldoende.

Consumptie zorgt voor inkomen van een ander dat klopt. Ik denk echter dan we in Nederland minder zouden kunnen consumeren zonder dat het ten koste hoeft te gaan van een ander. Voorwaarde is wel dat het geld dan eerlijker verdeeld wordt. Dat klopt. Maar om nu met oogkleppen op maar te blijven consumeren is geen oplossing voor de lange termijn.

Mijn probleem met consuminderen is dat het  geen oplossing gaat bieden. Het overgrote deel van de wereldbevolking heeft geen overvloed. En van degenen die wel overvloed hebben verwacht je iets wat veruit de meesten niet willen.

Kijk bv naar de uitstoot van auto’s. Als we dat probleem met consuminderen aan hadden gepakt was de lucht vele malen vuiler geweest en het had nog welvaart gekost ook.

Daarom denk ik dat het een doodlopende weg is.

DS1971 schreef op 11-10-2022 om 13:30:

[..]

1200 kuub is voldoende om te douchen en de woonkamer in een normale woning behaaglijk te houden, zelfs bij een minder moderne woning. Dus waarom jij het een lachertje vindt ontgaat mij.

Een goed geïsoleerde tussenwoning wellicht maar vrijstaand niet als je behaaglijk wil zitten. 

Ik heb door de zachte winter en de prijsverhoging het afgelopen jaar tot 1465 kuub weten terug te brengen met dank aan de airco als bijverwarming. Mn moeder heeft een veel hogere warmtebehoefte, die gaat zelfs met alle ruimtes afsluiten die niet dagelijks gebruikt worden ruim over de 2000 heen. 

DS1971 schreef op 11-10-2022 om 13:30:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens, zéker als je, net als RB, alleen bent. Kan me voorstellen dat het een ander verhaal wordt als gezin met een paar pubers.

Ik (alleenstaand) heb zojuist mijn totale gasverbruik bekeken vanaf (verhuisdatum) 14 april tot 1 oktober en heb nu 23 m3 gas verbruikt. Uiteraard met het besef dat de koudste maanden hierin missen, maar alsnog zal ik niet boven het plafond uit gaan komen. Heb de CV nog niet aangehad en ben van plan enkel met mijn nieuwe (warmtepomp) airco te gaan verwarmen. Verwarming in de slaapkamer sowieso nog nooit aangehad en open raam ‘s nachts.

Btw: stel dat ik wél ruim boven het energieplafond zou uitkomen, maar tot 2024 een vast contract heb, dan betaal ik toch de energieprijzen van mijn huidige vaste contract (boven dit plafond) of niet? En dan ben ik niet eens blond 🤪

redbulletje schreef op 11-10-2022 om 13:36:

[..]

Een goed geïsoleerde tussenwoning wellicht maar vrijstaand niet als je behaaglijk wil zitten.

Behaaglijk is natuurlijk een relatief begrip.

Kersje schreef op 11-10-2022 om 13:41:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens, zéker als je, net als RB, alleen bent. Kan me voorstellen dat het een ander verhaal wordt als gezin met een paar pubers.

Ik (alleenstaand) heb zojuist mijn totale gasverbruik bekeken vanaf (verhuisdatum) 14 april tot 1 oktober en heb nu 23 m3 gas verbruikt. Uiteraard met het besef dat de koudste maanden hierin missen, maar alsnog zal ik niet boven het plafond uit gaan komen. Heb de CV nog niet aangehad en ben van plan enkel met mijn nieuwe (warmtepomp) airco te gaan verwarmen. Verwarming in de slaapkamer sowieso nog nooit aangehad en open raam ‘s nachts.

Btw: stel dat ik wél ruim boven het energieplafond zou uitkomen, maar tot 2024 een vast contract heb, dan betaal ik toch de energieprijzen van mijn huidige vaste contract (boven dit plafond) of niet? En dan ben ik niet eens blond 🤪

Als je contractprijs lager is dan het plafond, betaal je die 100% van de tijd.

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:48 Topicstarter

redbulletje schreef op 11-10-2022 om 13:36:

[..]

Ik heb door de zachte winter en de prijsverhoging het afgelopen jaar tot 1465 kuub weten terug te brengen met dank aan de airco als bijverwarming. Mn moeder heeft een veel hogere warmtebehoefte, die gaat zelfs met alle ruimtes afsluiten die niet dagelijks gebruikt worden ruim over de 2000 heen.

Dat is gewoon heel erg veel. 

Maar de maatregel is ook primair voor mensen die het hard te halen hebben en die wonen zelden vrijstaand.

En ja, er zal altijd iemand buiten de boot moeten vallen, omdat anders er sprake zal zijn van overkill.

DS1971 schreef op 11-10-2022 om 13:48:

[..]

Dat is gewoon heel erg veel.

Maar de maatregel is ook primair voor mensen die het hard te halen hebben en die wonen zelden vrijstaand.

En ja, er zal altijd iemand buiten de boot moeten vallen, omdat anders er sprake zal zijn van overkill.

Vind ik ook. We hoeven niet iedereen te spekken, alleen degenen die het echt nodig hebben. Als je vrijstaand woont, is de kans dat je het echt nodig hebt heel klein. En bovendien is 200m3 boven het plafond helemaal niet veel, als dat 4 euro de m3 gaat kosten kost dat 800 euro t.o.v 240 euro binnen het prijsplafond, dat is 66 euro per maand meer. Valt reuze mee.

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:54 Topicstarter

Broadway schreef op 11-10-2022 om 12:08:

ik heb dat "uit solidariteit" verhaal nog nergens gehoord.

zelf let ik ook op, maar dan als sport. we hebben sinds april dit jaar zonnepanelen en al 1.5 jaar geen cv ketel meer en dus totaal geen gas. onze energierekening gaat naar verwachting dik de min in, dus hier geen zorgen. wel vind ik het de sport om te kijken hoeveel we kunnen besparen op KW's.

Hier: om niet te irriteren.

https://www.geenstijl.nl/5167256/gezocht-licht-in-deze-duisternis/

(Voor mensen die een hekel hebben aan GS, je kan direct door naar het originele bericht van de nos)

DS1971

DS1971

11-10-2022 om 13:56 Topicstarter

Rockstar schreef op 11-10-2022 om 13:53:

[..]

Vind ik ook. We hoeven niet iedereen te spekken, alleen degenen die het echt nodig hebben. Als je vrijstaand woont, is de kans dat je het echt nodig hebt heel klein. En bovendien is 200m3 boven het plafond helemaal niet veel, als dat 4 euro de m3 gaat kosten kost dat 800 euro t.o.v 240 euro binnen het prijsplafond, dat is 66 euro per maand meer. Valt reuze mee.

Zo denk ik er ook over. We moeten op zichzelf ook gewoon minder gaan gebruiken, want het onderliggende probleem is niet dat gas duurder is geworden om te winnen, maar schaarser is geworden (en omdat de prijselasticiteit bij energie nu eenmaal laag is, vertaalt zich dat extreem in de prijzen, temeer daar je ook nog kan gokken op toekomstige prijsfluctuaties). 

Dat gokken wordt gek genoeg niet aangepakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.