Nieuws en actueel
DS1971
10-10-2022 om 17:40
Massahysterie inzake energieprijzen
Ik weet dat er al discussies zijn over energieprijzen, maar vanwege de andere insteek toch maar even een eigen onderwerp in plaats van een zijpad bewandelen.
Het valt mij op dat toch heel veel mensen bezig zijn met de energieprijzen. Ik snap dat helemaal ten aanzien van mensen die het hard te halen hebben. Daar zijn er momenteel kennelijk veel van. Ondanks dat voor de meeste mensen de tarieven bepaald niet zo uit de klauwen zijn geschoten als dat in de pers ervan werd gemaakt.
Maar het leeft als ik mijn oor te luister leg heel veel breder. En nou snap ik best dat mensen die het op zich kunnen betalen toch kijken of er geen verspilling is en er bezuinigingen zijn. Maar wat ik niet snap is dat je het kan betalen en alsnog in de kou gaat zitten. Dan hoor ik vaak: uit solidariteit. Wat is dan de volgende stap? Ook niet meer op vakantie uit solidariteit? Niet meer uit eten uit solidariteit? Allemaal het OV in uit solidariteit? Of zijn er gewoon heel veel mensen in net doen alsof ze meedoen met kou lijden, maar als puntje bij paaltje komt de verwarming gewoon netjes aanslaat als het onverhoopt onder de 19 graden wordt?
Dat is deel een van waar ik mij over verbaas. Deel twee is dat de energielast van de woning bepaald niet het grootste probleem is wat op ons afkomt. Het lijkt soms een beetje alsof mensen de aankomende crisis denken te kunnen bezweren als we maar een paar minuten minder douchen en de verwarming een graadje lager zetten.
Dus wat zien we nu? Massahysterie? Is er een soort van ongeschreven code ontstaan dat we allemaal hieraan mee moeten doen? Schaapjesgedrag? Of lijkt het allemaal maar zo en zit 80% van de bevolking gewoon lekker in een warm huis en nemen ze straks nog even een lekker warm bad?
Benieuwd of er hier ook velen zullen zeggen: ik trek mij er niets (of heel weinig) van aan. En kijk verdorie niet zo vaak op Telegraaf.nl met die opruiende teksten. Of dat toch echt vrijwel iedereen zich hierop concentreert. En indien dat zo is: waarom dan? De wintersport overslaan lijkt mij b.v. op alle vlakken effectiever!
Vrijevlinder
11-10-2022 om 04:42
Ik vind dat je een nare manier van communiceren hebt. Je doet of ben je alwetend en ieder die het niet met je eens is, is het domme volk.
Sta je open voor een andere mening? Ik denk het antwoord te weten.
redbulletje
11-10-2022 om 07:49
Coreopsis schreef op 10-10-2022 om 23:02:
Joh RB, dat deed je dan ook tot het voorjaar niet echt handig. Jeweettog dat je stroom altijd bij de buren moet aftappen?
Tuinfluiter
11-10-2022 om 07:53
Vrijevlinder schreef op 11-10-2022 om 04:42:
Ik vind dat je een nare manier van communiceren hebt. Je doet of ben je alwetend en ieder die het niet met je eens is, is het domme volk.
Dit gevoel kreeg ik ook daarom had ik nog niet gereageerd.
Daarom speciaal voor DS een uitleg in één minuutje.
Vanaf januari heeft nog maar 15 % van de mensen een oud contract. De overige 85 % betaald dus significant meer.
Verstandige mensen, ook die met een wat bredere beurs, maken een maand of jaar begroting. Wat je extra aan energie uitgeeft kun je niet besteden aan iets anders. Veel meer betalen raakt dus erg veel mensen. Niet iedereen zal op het zelfde hoefen bezuinigen maar als dat op eten is vind ik dat echt erg, niet meer op vakantie is zuur en de boot verkopen is natuurlijk een complete ramp.
Brienne
11-10-2022 om 07:59
Ben het met je eens DS1971.
Vind het er ook weer veel over gaan in al die (vele) talkshows, net zoals met Corona. Het 'zwelgje' effect.
Herfstappeltaart
11-10-2022 om 08:25
Brienne schreef op 11-10-2022 om 07:59:
Ben het met je eens DS1971.
Vind het er ook weer veel over gaan in al die (vele) talkshows, net zoals met Corona. Het 'zwelgje' effect.
'kop in het zand-effect ' beter?
LostJellyfish83
11-10-2022 om 09:17
Telt dat voor de andere kant dan niet net zo?
Ik vind van wel, daarom zijn dit soort discussies zo zinloos. Iedereen is teveel overtuigd van zijn eigen gelijk.
DS1971
11-10-2022 om 09:42
Ik geef argumenten. En als je het daar niet mee eens bent kan je tegenargumenten geven.
Maar ondertussen lees ik dat er nog geen innovatie is (wat zijn die zonnepanelen, warmtepompen, steeds betere isolatie, vraaggestuurde ventilatie, etc dan?). Of dat we nog maar 20-30 jaar hebben (maar de vraag waar dat in het IPCC rapport staat wordt door dit heerschap nooit beantwoord).
Ben ik stellig in wat ik opschrijf? Ja, vast wel.
Maar wat klopt er dan niet aan:
Met innovatie bereiken we veel meer dan met hopen dat mensen mondiaal gaan consuminderen.
Voor klimaatverandering gaat het niet op uitstoot pp, maar totale uitstoot.
Alle alternatieven voor Russisch gas zijn veel duurder.
We hebben in Europa onszelf dit aangedaan (en nee, dat ziet niet op de sancties, al spelen die een rol).
Ik ben benieuwd hoor. Maar vooralsnog lees ik niets wat ook maar enigszins controversieel is. En daarom ben ik met vertrouwen stellig.
DS1971
11-10-2022 om 09:49
Tuinfluiter schreef op 11-10-2022 om 07:53:
[..]
Dit gevoel kreeg ik ook daarom had ik nog niet gereageerd.
Daarom speciaal voor DS een uitleg in één minuutje.
Vanaf januari heeft nog maar 15 % van de mensen een oud contract. De overige 85 % betaald dus significant meer.
Verstandige mensen, ook die met een wat bredere beurs, maken een maand of jaar begroting. Wat je extra aan energie uitgeeft kun je niet besteden aan iets anders. Veel meer betalen raakt dus erg veel mensen. Niet iedereen zal op het zelfde hoefen bezuinigen maar als dat op eten is vind ik dat echt erg, niet meer op vakantie is zuur en de boot verkopen is natuurlijk een complete ramp.
Hiermee zeg je natuurlijk niets nieuws. De vraag blijft dan wel waarom de blik zo eenkennig op de energielast van de woning gaat. Dat is niet omdat alleen daar een probleem zit.
Komt nog bij dat de paniek pas kwam na het uitbreken van de oorlog. Met alle respect, maar eind december 21 waren de prijzen al boven wat nu het plafond is. Ik ben namelijk toen weer voor een jaar vast gegaan en dat was toen de goedkoopste optie die ik kon krijgen. Gas en elektra dus hoger dan het plafond.
Tussentijds zijn bv de boodschappen wel aanzienlijk duurder geworden. Mensen die heel precies budgetteren zouden dat toch gemerkt moeten hebben dat ze ineens bij de Appie geen 200 euro per week meer betalen, maar 230 euro.
Dus waar komt die hyperfocus vandaan? Mijn gevoel zegt dan toch: media.
Zeefietser
11-10-2022 om 10:36
DS1971 schreef op 11-10-2022 om 09:49:
[..]
Dus waar komt die hyperfocus vandaan? Mijn gevoel zegt dan toch: media.
Whoa DS1971, gaat alles goed met je. Ik maakte vorige week ook zo'n topic "de Media". Ging eigenlijk ook over iets anders, meer mijn eigen ik.
Die media, ik zie in de kranten die ik lees. Vaak artikeltjes dan heb ik van hee dat ken ik uit Via en Viva Forum. Maar als wij het er hier over hebben, dan doet de rest dat toch ook.
bieb1963
11-10-2022 om 10:52
Niet alle reacties gelezen. Maar ik denk dat er, buiten hier en daar wat histery, het volgende over:
- Ten eerste de onzekerheid. Niet weten waar je volgende maand, binnenkort, over 2 jaar enz aan toe bent.
- Voor mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien is het sowieso een ramp. Zeker ook voor hen, als je niet precies weet waar je aan toe bent. Nu en straks.
- Voor mensen die een fix bedrag in principe kunnen missen, is het uiteindelijk natuurlijk ook niet bepaald fijn. Ik bedoel: je doet niks extra's, meer, maar je betaalt wel, bijv., 300,- per maand meer. Dat geeft op z'n minst psychologisch het gevoel dat je iets moet doen daaraan.
Moxxie
11-10-2022 om 11:46
Ik vind het allemaal wel weer meevallen met de mediahysterie sinds het prijsplafond is afgekondigd. De weken daarvoor kon je inderdaad geen internetpagina openen of het ging weer daarover, maar dat lijkt me ook logisch. Het kabinet heeft te lang gewacht met ingrijpen en zonder het plafond waren veel mensen in de problemen gekomen. Nu is het allemaal weer wat bedaard toch?
We zijn een beetje gewend aan het idee dat we moeten minderen en ik zie en hoor vooral om me heen dat mensen er nu een beeld bij hebben hoe ze dat gaan doen. Wat werkt voor de een werkt niet voor de ander, zo vindt iedereen zijn eigen weg.
redbulletje
11-10-2022 om 11:50
Ik zag gisteren bericht van Omtzigt voorbij komen met alle belastingverhogingen waarmee we het plafond als sigaar uit eigen doos financieren. Het is gewoon een verkapt en heel krap CO2 budget en erboven wordt je door de maffiapraktijken van zowel staat als energieleverancier uitgemolken.
En tegelijkertijd zag ik berichten over de hoge kortingen die Duitsland voor zn burgers betaalt.
Broadway
11-10-2022 om 12:08
ik heb dat "uit solidariteit" verhaal nog nergens gehoord.
zelf let ik ook op, maar dan als sport. we hebben sinds april dit jaar zonnepanelen en al 1.5 jaar geen cv ketel meer en dus totaal geen gas. onze energierekening gaat naar verwachting dik de min in, dus hier geen zorgen. wel vind ik het de sport om te kijken hoeveel we kunnen besparen op KW's.
KittyFantastico
11-10-2022 om 12:09
Ik vind het goed dat er zoveel aandacht voor is. Laat mensen maar eens goed kijken naar wat ze verbruiken en naar wat ze uitgeven.
Het kabinet geeft nu weer 23 miljard hieraan uit. Persoonlijk vind ik het zonde. Met zn allen betalen we mee aan de rekeningen van verspillers. Zoals hier eerder werd genoemd, zijn er ouderen die al 50 jaar de kachel op 23 graden hebben staan! Dat is vast heerlijk warm, maar kost ook wat. Mooi toch dat daar nu eens aandacht voor is?
Zo hoop ik dat mensen beter naar hun financiële (totaal)plaatje gaan kijken. Hoeveel mensen die hun energierekening niet kunnen betalen, hebben wel ziggo of streamingabonnementen? Ik weet het niet hoor, maar ik vraag het me wel af…
Je kunt je geld 1x uitgeven en het is niet vanzelfsprekend dat de overheid vervolgens de rest komt brengen.
redbulletje
11-10-2022 om 12:13
KittyFantastico schreef op 11-10-2022 om 12:09:
Ik vind het goed dat er zoveel aandacht voor is. Laat mensen maar eens goed kijken naar wat ze verbruiken en naar wat ze uitgeven.
Het kabinet geeft nu weer 23 miljard hieraan uit. Persoonlijk vind ik het zonde. Met zn allen betalen we mee aan de rekeningen van verspillers. Zoals hier eerder werd genoemd, zijn er ouderen die al 50 jaar de kachel op 23 graden hebben staan! Dat is vast heerlijk warm, maar kost ook wat. Mooi toch dat daar nu eens aandacht voor is?
Zo hoop ik dat mensen beter naar hun financiële (totaal)plaatje gaan kijken. Hoeveel mensen die hun energierekening niet kunnen betalen, hebben wel ziggo of streamingabonnementen? Ik weet het niet hoor, maar ik vraag het me wel af…
Je kunt je geld 1x uitgeven en het is niet vanzelfsprekend dat de overheid vervolgens de rest komt brengen.
Ouderen en chronisch zieken hebben een grotere warmtebehoefte is wetenschappelijk bewezen. Vrouwen ook meer dan mannen. Iets met het vaten stelsel. Eerst moesten de oudjes allemaal beschermd worden tegen corona en nu mogen ze doodvriezen. Dat plafond voor gas is natuurlijk een lachertje met slechts 1200 kuub en daarboven ben je vogelvrij.
Ze hadden beter de belasting laag gezet. Het is toch bezopen dat we in Nederland de hoogste energieprijzen van heel Europa hebben?
En wekelijks gaat het over miljarden die ze zo even extra achteloos over de balk smijten aan klimaat, asielzoekers en andere zaken waar we geen belang bij hebben maar de energierekening verlichten dat moet door onszelf opgehoest worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.