Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Massahysterie inzake energieprijzen

DS1971

DS1971

10-10-2022 om 22:08 Topicstarter

Mlah! schreef op 10-10-2022 om 22:03:

[..]

Dus, wie wil je afslachten zodat jij vooral lekker je eigen ding kan blijven doen?

Wat begreep jij niet aan dat ik vind dat we het probleem op moeten lossen door innovatie?

Als je het echt wilt hebben over de  grote problemen die de hoge energieprijzen veroorzaken dan vraag ik me af waarom je niet een andere titel voor je draadje hebt gekozen.

Ja ik ben net in bad geweest en de kachel brand...
9 vd 10 mensen boeit die prijzen niet, of ze isoleren en nemen zonnepanelen.

DS1971

DS1971

10-10-2022 om 22:18 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-10-2022 om 22:14:

Als je het echt wilt hebben over de grote problemen die de hoge energieprijzen veroorzaken dan vraag ik me af waarom je niet een andere titel voor je draadje hebt gekozen.

Omdat de manier waarop er in ieder geval in de pers mee om wordt gegaan hysterie is. Er gaat geen dag voorbij zonder dat er een artikel over in de krant staat. Vandaag weer dat het flink aan het dalen is. Met daarbij natuurlijk het onvermijdelijke: maar het is wel veel duurder dan het ooit was.

Ja, logisch. Als je geen goedkoop Russisch gas meer hebt. Alle alternatieven zijn (veel) duurder. 

DS1971 schreef op 10-10-2022 om 22:08:

[..]

Wat begreep jij niet aan dat ik vind dat we het probleem op moeten lossen door innovatie?

Die innovatie is er nu niet. Of en hoe snel hij er is, is een kwestie van afwachten. Tot die tijd is het handig dat de mensen die dat kunnen hun verantwoordelijkheid nemen.

Wat stel jij voor? Wat is jouw bijdrage?

DS1971

DS1971

10-10-2022 om 22:27 Topicstarter

Mlah! schreef op 10-10-2022 om 22:20:

[..]

Die innovatie is er nu niet. Of en hoe snel hij er is, is een kwestie van afwachten. Tot die tijd is het handig dat de mensen die dat kunnen hun verantwoordelijkheid nemen.

Wat stel jij voor? Wat is jouw bijdrage?

Er is weldegelijk nu innovatie. En dat is mijn bijdrage. Dat ik inmiddels meer energie lever dan gebruik. Dat ik aan energiekosten (inclusief de auto) niets meer betaal en geld terugkrijg. Ok, de benzineauto daar moet af en toe benzine in en dat kost geld, maar dat gaat om bijna niets. Ik tank iets van 4 keer per jaar (en ik laat het niet door een ander doen ofzo).

Ik lever ook nog bijdragen aan innovaties van anderen overigens met mijn bedrijf. 

Verder komt er nog heel veel innovatie aan. En sommige innovatie duurt nog wel 20-30 jaar. Maar er is geen manier waarom we nu ineens alles perfect kunnen hebben. En voor de goede orde: voor innovatie is geld nodig, is dus welvaart nodig. Weinig is zo verschrikkelijk slecht voor het klimaat als de crisis die we nu over onszelf hebben afgeroepen. En nee dan doel ik zeker niet alleen op de sancties ivm de oorlog. 

Het komt op mij over als religie en daar ben ik geen fan van. "Alleen als ik xyz doe, dan komt het goed en o wee als iemand uit de pas loopt of weigert volledig mee te gaan in mijn plan". 

Wat ik voorheen betaalde aan energie zonder dat ik ergens naar keek vond ik een acceptabel bedrag dat in verhouding stond tot het comfort wat ik ervoor kreeg. Leven en comfort mag best iets kosten en prijskwaliteitverhouding was prima. Nu echter met die maffiapraktijken van zowel energieleveranciers als overheid gun ik ze de extra inkomsten niet. Maar aangezien ik geen alternatieve energiebron heb probeer ik te bezuinigen door met airco te verwarmen ipv cv. En veel minder uur dan ik normaal cv aan had staan. In het weekend doe ik nu de was, de droger, de vaatwasser, de zwembadpomp.
Mn wietplantage heb ik van t voorjaar al van de hand gedaan, anders had ik een serieus probleem nu

just kidding 

Ik kijk wel naar de meest gunstige mix van stroom en gas. Voor mij is het financieel gunstiger om vooral elektrisch te verwarmen. Mijn gasverbruik neemt daardoor flink af. Zou ik nog goedkoper uit kunnen zijn door de temperatuur lager te zetten of minder vaak of korter te douchen? Vast wel. Maar daar kies ik niet voor (en voor mij is en blijft dat een vrije keuze..)

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-10-2022 om 23:02

DS1971 schreef op 10-10-2022 om 22:27:

[..]

...

Verder komt er nog heel veel innovatie aan. En sommige innovatie duurt nog wel 20-30 jaar. Maar er is geen manier waarom we nu ineens alles perfect kunnen hebben. En voor de goede orde: voor innovatie is geld nodig, is dus welvaart nodig. Weinig is zo verschrikkelijk slecht voor het klimaat als de crisis die we nu over onszelf hebben afgeroepen. En nee dan doel ik zeker niet alleen op de sancties ivm de oorlog.

Twintig of dertig jaar die we dus niet meer hebben wanneer we de kantelpunten bereiken. 
En natuurlijk is er voor innovatie geld nodig, maar moet dit dan komen uit een welvaart gebaseerd op consumptie? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-10-2022 om 23:02

Joh RB, dat deed je dan ook tot het voorjaar niet echt handig. Jeweettog dat je stroom altijd bij de buren moet aftappen?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-10-2022 om 23:06

DS1971 schreef op 10-10-2022 om 22:01:

[..]

Ook jij negeert de aloude wijsheid dat iets uit de lengte of de breedte moet komen. Het is helemaal niet zo relevant hoeveel mensen per persoon uitstoten voor de klimaatverandering. Het totaal telt. 10.000.000 mensen die 10.000 kilo CO2 uitstoten zijn geen probleem. 10.000.000.000 mensen die 1.000 kilo CO2 uitstoten wel.

En hierbij negeer je compleet de sociologie en de psychologie. Alsof je ooit een stabiele situatie kunt bereiken waarbij een miljard personen evenveel uitstoten als de zeven miljard anderen mogen uitstoten. 
Het wordt moeilijk om je nog ernstig te nemen als je dit soort dingen blijft poneren. 

DS1971

DS1971

10-10-2022 om 23:29 Topicstarter

Valdemar schreef op 10-10-2022 om 23:02:

[..]

Twintig of dertig jaar die we dus niet meer hebben wanneer we de kantelpunten bereiken.
En natuurlijk is er voor innovatie geld nodig, maar moet dit dan komen uit een welvaart gebaseerd op consumptie?

Waar lees jij in het IPCC rapport dat we geen 20 of 30 jaar meer hebben? Want ik ben het niet tegengekomen.

En waar komt welvaart vandaan zonder consumptie?

DS1971

DS1971

10-10-2022 om 23:31 Topicstarter

Valdemar schreef op 10-10-2022 om 23:06:

[..]

En hierbij negeer je compleet de sociologie en de psychologie. Alsof je ooit een stabiele situatie kunt bereiken waarbij een miljard personen evenveel uitstoten als de zeven miljard anderen mogen uitstoten.
Het wordt moeilijk om je nog ernstig te nemen als je dit soort dingen blijft poneren.

Die stabiele situatie is er al best lang hoor. 

Ik zie geen hysterie hoor. Ik zie hele gewone reacties op energieprijzen die x2, 3, 4, 5 gaan. Waarom sommige mensen met een laag vast contract ook mee in cirkeltjes aan het rennen zijn snap ik zelf niet helemaal naar vind ik wel lief.

Ik ben toevallig gelijktijdig met het begin van het probleem verhuisd, dus ik ben gewoon gaan kijken hoeveel warmte ik nou echt nodig had in mijn nieuwe huis. In mijn oude huis kon gewoon de verwarming 24/7 aan staan voor 50 euro per maand, dat is hier een peper duur grapje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.