Nieuws en actueel
DS1971
10-10-2022 om 17:40
Massahysterie inzake energieprijzen
Ik weet dat er al discussies zijn over energieprijzen, maar vanwege de andere insteek toch maar even een eigen onderwerp in plaats van een zijpad bewandelen.
Het valt mij op dat toch heel veel mensen bezig zijn met de energieprijzen. Ik snap dat helemaal ten aanzien van mensen die het hard te halen hebben. Daar zijn er momenteel kennelijk veel van. Ondanks dat voor de meeste mensen de tarieven bepaald niet zo uit de klauwen zijn geschoten als dat in de pers ervan werd gemaakt.
Maar het leeft als ik mijn oor te luister leg heel veel breder. En nou snap ik best dat mensen die het op zich kunnen betalen toch kijken of er geen verspilling is en er bezuinigingen zijn. Maar wat ik niet snap is dat je het kan betalen en alsnog in de kou gaat zitten. Dan hoor ik vaak: uit solidariteit. Wat is dan de volgende stap? Ook niet meer op vakantie uit solidariteit? Niet meer uit eten uit solidariteit? Allemaal het OV in uit solidariteit? Of zijn er gewoon heel veel mensen in net doen alsof ze meedoen met kou lijden, maar als puntje bij paaltje komt de verwarming gewoon netjes aanslaat als het onverhoopt onder de 19 graden wordt?
Dat is deel een van waar ik mij over verbaas. Deel twee is dat de energielast van de woning bepaald niet het grootste probleem is wat op ons afkomt. Het lijkt soms een beetje alsof mensen de aankomende crisis denken te kunnen bezweren als we maar een paar minuten minder douchen en de verwarming een graadje lager zetten.
Dus wat zien we nu? Massahysterie? Is er een soort van ongeschreven code ontstaan dat we allemaal hieraan mee moeten doen? Schaapjesgedrag? Of lijkt het allemaal maar zo en zit 80% van de bevolking gewoon lekker in een warm huis en nemen ze straks nog even een lekker warm bad?
Benieuwd of er hier ook velen zullen zeggen: ik trek mij er niets (of heel weinig) van aan. En kijk verdorie niet zo vaak op Telegraaf.nl met die opruiende teksten. Of dat toch echt vrijwel iedereen zich hierop concentreert. En indien dat zo is: waarom dan? De wintersport overslaan lijkt mij b.v. op alle vlakken effectiever!
DS1971
10-10-2022 om 20:30
Herfstappeltaart schreef op 10-10-2022 om 19:05:
Daar komt bij dat ik wil bijdragen aan het zo onafhankelijk mogelijk worden van Poetin, respect wil tonen voor de mensen in Groningen en onze hele westerse levensstijl enorm luxe vind en altijd al heb gevonden.
Even voor de goede orde, de graskraan van Putin staat al dicht (en ook open, maar dat is halverwege de pijpleiding) en Groningen staat nog op druppelstand.
Het is wel godgeklaagd dat mensen met schade daar niet schadeloos worden gesteld, maar dat is een ander verhaal.
DS1971
10-10-2022 om 20:33
Coreopsis schreef op 10-10-2022 om 20:02:
[..]
Wat een bizarre redenering. Wij leven in het deel van de wereld dat veel meer verbruikt dan ons "rechtmatig" deel. Als iedereen zo zou leven als wij de afgelopen pak m beet 50 jaar hebben gedaan, dan waren alle grondstoffen al lang verdwenen. Die groep uit je laatste zinnen verbruikt al vele malen minder dan eerstewereldlanders. Zelfs de grootste consuminderaar hier verbruikt nog meer dan iemand voor wie stromend water en riolering luxe is.
Doorgaan zoals nu kan simpelweg niet. Er zit een grens aan wat de aarde kan leveren. En verwachten dat verandering komt van mensen die het zo veel minder goed hebben dan wij, is inderdaad niet realistisch (en bijzonder egoïstisch). Die verandering zal dus bij ons moeten beginnen. En ja, dat kan ook met kleine stapjes die individueel misschien niet veel voorstellen, maar alles bij elkaar op den duur wel degelijk impact kunnen hebben.
Het is helemaal niet waar dat wij meer dan ons rechtmatige deel gebruiken. Ja, we gebruiken meer per hoofd van de bevolking, maar wij hebben dan weer niet miljarden rondlopen.
En de verandering zal toch echt moeten komen van nieuwe ontwikkelingen. Dat is echt het enige waar toekomst in zit.
DS1971
10-10-2022 om 20:34
Zeesterretje schreef op 10-10-2022 om 20:07:
Wij zijn al langere tijd bezig met energiezuiniger leven en weten niet beter. Ja die extra kosten maken het niet makkelijker. Maar schok is voor ons niet zo heel groot zo ook het geluk met contract.
Eerlijk gezegd vind ik de hele kuddegroep, zoals door iemand genoemd, behoorlijk egoïstisch. Het draait allemaal om geld. Ik durf te wedden dat als de prijzen ooit(zeg nooit nooit) weer gaan zakken, weer veel mensen terug zullen zakken naar wa ze gewend zijn.
Dat denk ik ook.
Ook precies de reden dat ik de oplossing consuminderen als luchtfietserij zie.
DS1971
10-10-2022 om 20:38
Daglichtlamp schreef op 10-10-2022 om 20:14:
Ik heb even gekeken naar mijn eigen prijzen. Gasprijs is nu 3,5 keer zo hoog als een jaar geleden, stroom 2,9 keer zo hoog. Tarief voor het laatst verhoogd in september. Dan prijs ik mezelf nog gelukkig, want degenen die de driemaandelijkse tariefsverhoging in oktober hadden bij mijn leverancier betalen inmiddels ruim 4 keer zoveel. Ik verwacht dus weer een verhoging in december, tenzij ze overgaan op nog sneller verhogen. Gelukkig is januari dan inmiddels in zicht, met een plafond voor de energierekening. Al is het plafond nog steeds bijna twee keer zoveel dan de tarieven die ik vorig jaar betaalde.
Ik snap niet dat er mensen zijn die niet snappen dat een termijnbedrag wat bijvoorbeeld van 100 naar 300 euro gaat, of van 250 naar 1000 euro gaat bij veel mensen problemen oplevert. Zeker omdat het waarschijnlijk niet gaat om een tijdelijke situatie die je op zou kunnen lossen met interen op spaargeld (als dat er tenminste is, als je leeft van de bijstand, dan is er zeker vrijwel geen spaargeld).
Wie snapt er volgens jou niet dat het problemen op gaat leveren als energie duurder wordt?
Angela1967
10-10-2022 om 20:58
DS1971 schreef op 10-10-2022 om 18:58:
Ik vind het overigens wel verhelderend dat het dus voor een deel weer dat afgrijselijke idee van consuminderen is wat hier dus achter steekt. Wereldvreemd idee als je het mij vraagt. Want 95% van de wereldbevolking (meer waarschijnlijk, maar dat terzijde) zal daar totaal niet toe bereid zijn. Al was het maar omdat voor hen stromend water nog luxe is. En riolering.
De maatschappij dat zijn wij
Gr Angela
ShowyHummingbird30
10-10-2022 om 21:03
DS1971 schreef op 10-10-2022 om 20:33:
[..]
Het is helemaal niet waar dat wij meer dan ons rechtmatige deel gebruiken. Ja, we gebruiken meer per hoofd van de bevolking, maar wij hebben dan weer niet miljarden rondlopen.
En de verandering zal toch echt moeten komen van nieuwe ontwikkelingen. Dat is echt het enige waar toekomst in zit.
Natuurlijk wel. 1 aarde, 7 miljard mensen. Dan heb je per persoon 1/7.000.000.000ste deel om te ge/verbruiken. Ik, met al mijn zuinigheidsdrift, gebruik al ruim meer dan dat. Dat betekent dus dat er voor een ander veel minder overblijft. Want tja, die aarde wordt niet groter.
Dus: of we moeten veel zuiniger technologieën ontwikkelen of we moeten zuiniger gaan leven. En aangezien die technologie er (nog) niet is, kies ik er tot dat moment voor om zo zuinig mogelijk te leven. Zodat er een ietsje pietsje meer overblijft voor een ander.
Zonnebloem17
10-10-2022 om 21:04
Mug schreef op 10-10-2022 om 18:10:
Laat ook maar. Het is al duidelijk wat voor topic dit wordt. Geen zin in.
Nou echt, het lijkt alsof er ruimte is voor gesprek maar die is er niet.
Na mij de zondvloed. Verder helemaal eens met rondstruiner
Poezel_en_Wip
10-10-2022 om 21:06
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Niets mis met een beetje bewustwording.
Daglichtlamp
10-10-2022 om 21:25
DS1971 schreef op 10-10-2022 om 20:38:
[..]
Wie snapt er volgens jou niet dat het problemen op gaat leveren als energie duurder wordt?
Als je een draadje massahysterie over energieprijzen noemt dan snap je volgens mij niet hoe groot de problemen voor veel mensen al zijn.
DS1971
10-10-2022 om 21:45
Coreopsis schreef op 10-10-2022 om 21:03:
[..]
Natuurlijk wel. 1 aarde, 7 miljard mensen. Dan heb je per persoon 1/7.000.000.000ste deel om te ge/verbruiken. Ik, met al mijn zuinigheidsdrift, gebruik al ruim meer dan dat. Dat betekent dus dat er voor een ander veel minder overblijft. Want tja, die aarde wordt niet groter.
Dus: of we moeten veel zuiniger technologieën ontwikkelen of we moeten zuiniger gaan leven. En aangezien die technologie er (nog) niet is, kies ik er tot dat moment voor om zo zuinig mogelijk te leven. Zodat er een ietsje pietsje meer overblijft voor een ander.
Waarom lees je niet alles wat ik schrijf?
BrightEchidna89
10-10-2022 om 21:51
DS1971 schreef op 10-10-2022 om 20:33:
[..]
Ach, hou toch op. Als elke mens hetzelfde zou verbruiken als een West-Europeaan, zouden we meerdere aardes nodig hebben om hen te kunnen voorzien. Of denk je echt dat Nederland in staat is om zijn eigen bevolking te onderhouden omdat ze een grote voedselexporteur zijn? Hoeveel grondstoffen hebben jullie, hoeveel veevoeder importeren jullie,...?
Daarnaast ontken je in een ander bericht alweer de klimaatopwarming; wat natuurlijk handig is voor iemand die Nederland beschouwt als zijn tweede woonplaats en er zelf warmpjes bij zit.
Voor als het nut heeft, ontopic:
Wij leven vrij energiezuinig en zouden niet moeten besparen omdat ons contract toch nog vast staat, maar we proberen dit wel te doen omdat we willen bijdragen aan het Europese doel om 15% minder energie te verbruiken.
Edit: nog een ps naar aanleiding van een ander topic.
Waarom ik niet ongerust ben over een kernoorlog maar wel over de klimaatdreiging: omdat ik die laatste veel ernstiger en reëler inschat en een huidige kernoorlog enkel mij in gevaar brengt en geen toekomstige generaties die enkel de gevolgen kunnen dragen.
DS1971
10-10-2022 om 21:54
Daglichtlamp schreef op 10-10-2022 om 21:25:
[..]
Als je een draadje massahysterie over energieprijzen noemt dan snap je volgens mij niet hoe groot de problemen voor veel mensen al zijn.
Er staat toch heel duidelijk benoemd in de openingspost dat er mensen zijn die er problemen mee hebben. Maar daar zit mijn nieuwsgierigheid niet, want dat die mensen zuinig aan gaan doen, dat is logisch.
Als je de rest leest, dan zie je ook dat ik zeg dat de gestegen energieprijzen veel grotere problemen veroorzaken dan alleen de energielast van de woning. Dat is maar een beperkt deel.
Daarom zit er ook gewoon de vraag: hebben mensen eigenlijk wel in de gaten hoe groot het probleem daadwerkelijk is? En zijn we echt bereid om de consequenties te aanvaarden. Ik denk overigens van niet. In Duitsland zie je bijvoorbeeld al een hele sterke roep ontstaan om maar weer snel terug aan het goedkope gasinfuus te gaan. En dat vooral omdat Duitsland met veel energie-intensieve industrie mensen wat duidelijker laat zien dat een hogere energierekening een ding is. Maar als je vervolgens ook nog eens op straat komt te staan, de werkloosheid een probleem gaat worden en daarnaast ook nog hoge inflatie ontstaat (Duitsland heeft daar nare herinneringen aan), dan is het niet meer vervelend, maar game over.
Daarom is het ook zo jammer dat al snel het consuminderen verhaal de kop op komt te steken, want als je niet eens genoeg hebt om rond te komen, dan is iemand die over consuminderen begint duidelijk in een hele andere wereld aan het leven als jij.
DS1971
10-10-2022 om 21:55
Zonnebloem17 schreef op 10-10-2022 om 21:04:
[..]
Nou echt, het lijkt alsof er ruimte is voor gesprek maar die is er niet.
Na mij de zondvloed. Verder helemaal eens met rondstruiner
Het lijkt meer alsof er geen wil is om te lezen en iets anders te doen dan stokpaardjes te berijden. Terwijl daar al meerdere onderwerpen helemaal geschikt voor zijn.
DS1971
10-10-2022 om 22:01
Valdemar schreef op 10-10-2022 om 21:51:
[..]
Ach, hou toch op. Als elke mens hetzelfde zou verbruiken als een West-Europeaan, zouden we meerdere aardes nodig hebben om hen te kunnen voorzien. Of denk je echt dat Nederland in staat is om zijn eigen bevolking te onderhouden omdat ze een grote voedselexporteur zijn? Hoeveel grondstoffen hebben jullie, hoeveel veevoeder importeren jullie,...?
Daarnaast ontken je in een ander bericht alweer de klimaatopwarming; wat natuurlijk handig is voor iemand die Nederland beschouwt als zijn tweede woonplaats en er zelf warmpjes bij zit.Voor als het nut heeft, ontopic:
Wij leven vrij energiezuinig en zouden niet moeten besparen omdat ons contract toch nog vast staat, maar we proberen dit wel te doen omdat we willen bijdragen aan het Europese doel om 15% minder energie te verbruiken.
Ook jij negeert de aloude wijsheid dat iets uit de lengte of de breedte moet komen. Het is helemaal niet zo relevant hoeveel mensen per persoon uitstoten voor de klimaatverandering. Het totaal telt. 10.000.000 mensen die 10.000 kilo CO2 uitstoten zijn geen probleem. 10.000.000.000 mensen die 1.000 kilo CO2 uitstoten wel.
Mlah!
10-10-2022 om 22:03
DS1971 schreef op 10-10-2022 om 22:01:
[..]
Ook jij negeert de aloude wijsheid dat iets uit de lengte of de breedte moet komen. Het is helemaal niet zo relevant hoeveel mensen per persoon uitstoten voor de klimaatverandering. Het totaal telt. 10.000.000 mensen die 10.000 kilo CO2 uitstoten zijn geen probleem. 10.000.000.000 mensen die 1.000 kilo CO2 uitstoten wel.
Dus, wie wil je afslachten zodat jij vooral lekker je eigen ding kan blijven doen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.