Nieuws en actueel
DS1971
10-10-2022 om 17:40
Massahysterie inzake energieprijzen
Ik weet dat er al discussies zijn over energieprijzen, maar vanwege de andere insteek toch maar even een eigen onderwerp in plaats van een zijpad bewandelen.
Het valt mij op dat toch heel veel mensen bezig zijn met de energieprijzen. Ik snap dat helemaal ten aanzien van mensen die het hard te halen hebben. Daar zijn er momenteel kennelijk veel van. Ondanks dat voor de meeste mensen de tarieven bepaald niet zo uit de klauwen zijn geschoten als dat in de pers ervan werd gemaakt.
Maar het leeft als ik mijn oor te luister leg heel veel breder. En nou snap ik best dat mensen die het op zich kunnen betalen toch kijken of er geen verspilling is en er bezuinigingen zijn. Maar wat ik niet snap is dat je het kan betalen en alsnog in de kou gaat zitten. Dan hoor ik vaak: uit solidariteit. Wat is dan de volgende stap? Ook niet meer op vakantie uit solidariteit? Niet meer uit eten uit solidariteit? Allemaal het OV in uit solidariteit? Of zijn er gewoon heel veel mensen in net doen alsof ze meedoen met kou lijden, maar als puntje bij paaltje komt de verwarming gewoon netjes aanslaat als het onverhoopt onder de 19 graden wordt?
Dat is deel een van waar ik mij over verbaas. Deel twee is dat de energielast van de woning bepaald niet het grootste probleem is wat op ons afkomt. Het lijkt soms een beetje alsof mensen de aankomende crisis denken te kunnen bezweren als we maar een paar minuten minder douchen en de verwarming een graadje lager zetten.
Dus wat zien we nu? Massahysterie? Is er een soort van ongeschreven code ontstaan dat we allemaal hieraan mee moeten doen? Schaapjesgedrag? Of lijkt het allemaal maar zo en zit 80% van de bevolking gewoon lekker in een warm huis en nemen ze straks nog even een lekker warm bad?
Benieuwd of er hier ook velen zullen zeggen: ik trek mij er niets (of heel weinig) van aan. En kijk verdorie niet zo vaak op Telegraaf.nl met die opruiende teksten. Of dat toch echt vrijwel iedereen zich hierop concentreert. En indien dat zo is: waarom dan? De wintersport overslaan lijkt mij b.v. op alle vlakken effectiever!
Kersje
10-10-2022 om 19:01
Mug schreef op 10-10-2022 om 18:10:
Laat ook maar. Het is al duidelijk wat voor topic dit wordt. Geen zin in.
Exact 😉
Yumi
10-10-2022 om 19:02
Auwereel schreef op 10-10-2022 om 18:45:
Is het niet juist schaapjesgedrag om met z'n allen in de rij op Schiphol te gaan staan, of aan te sluiten in de file? Want als je verwarming lager zetten elkaar nadoen en massahysterie is, dan is zulk gedrag waarin we elkaar nadoen ook.
In de file aansluiten is elkaar nadoen? Niet aansluiten en op een andere baan gaan rijden lijkt me ook niet handig, als je dan niet op de plaats van bestemming komt
Marty1984
10-10-2022 om 19:03
Yumi schreef op 10-10-2022 om 19:02:
[..]
In de file aansluiten is elkaar nadoen? Niet aansluiten en op een andere baan gaan rijden lijkt me ook niet handig, als je dan niet op de plaats van bestemming komt
Bwah ... Je rijdt gewoon van Zwolle naar Rotterdam over Den Bosch of Maastricht .
Da's weer leuk voor de olie-bedrijven als je met een niet-elektrische wagen rijdt.
Herfstappeltaart
10-10-2022 om 19:05
Ik hoef nog niet te bezuinigen op energie omdat ons contract nog loopt tot volgend jaar mei. Desondanks doe ik het wel. De rekening blijft op die manier zo laag mogelijk en wat ik nu spaar kan ik straks misschien nodig hebben als het contract afloopt.
Daar komt bij dat ik wil bijdragen aan het zo onafhankelijk mogelijk worden van Poetin, respect wil tonen voor de mensen in Groningen en onze hele westerse levensstijl enorm luxe vind en altijd al heb gevonden.
Schaapjesgedrag? Elkaar gek maken met steeds extremere luxe, exotische vakantiebestemmingen, kasten vol wegwerpkleding, elk moment uit eten, enz. enz., dàt is schaapjesgedrag. Als de buren een grotere auto hebben wil ik het oooook.
Marty1984
10-10-2022 om 19:07
In mijn omgeving heeft iedereen zijn maandelijks voorschot de afgelopen 2 jaar minstens x 2 maar soms tot x 4 zien gaan.
Iedereen is hier dus hyper-zuinig om de boel vooral niet nog een keer x 2 te zien gaan.
Ook ik heb de factuur x 2 zien gaan.
Ook hier blijft de verwarming dus zoveel mogelijk uit. Want nog zo'n klap erbij trek ik niet tot nauwelijks. En al wat ik nu uitspaar heb ik qua financiën tenminste straks nog liggen.
Zelfs mijn schoonmoeder - die al 50 jaar zweert bij 23 graden - heeft haar verwarming teruggezet naar 19 à 20. En heeft het toch echt koud.
Op douchen spaar ik dan weer niet. Die 2 keer per week wil ik gewoon proper raken en warm hebben. Het zou waarschijnlijk anders zijn moest ik elke dag onder die straal staan.
Herfstappeltaart
10-10-2022 om 19:10
Edit: in heb mijn hele leven nooit nooit gevlogen. Geen enkele behoefte aan gehad om wat voor reden dan ook. Vakanties altijd in Europa.
Saartjepoes
10-10-2022 om 19:28
Mijn ouder maandbedrag was 80 euro (vijf personen) nu 220. We waren al bewust met energie en nu nog net wat meer, simpelweg omdat we gierig zijn en het liever besteden aan iets anders. Ik ga niet in de kou zitten vanwege een ander. Ik draai het gas nu eerder uit, de jongste twee douchen iets minder vaak en we hebben een elektrisch dekentje voor op de bank zodat de cv eerder uit kan in de avond. Ik ken werkelijk niemand die uit solidariteit in de kou gaat zitten. Ik vind het overigens heel goed dat iedereen nadenkt over hoe het een beetje mi der kan in verbruik.
Herfstappeltaart
10-10-2022 om 19:30
DS1971 schreef op 10-10-2022 om 18:58:
Ik vind het overigens wel verhelderend dat het dus voor een deel weer dat afgrijselijke idee van consuminderen is wat hier dus achter steekt. Wereldvreemd idee als je het mij vraagt. Want 95% van de wereldbevolking (meer waarschijnlijk, maar dat terzijde) zal daar totaal niet toe bereid zijn. Al was het maar omdat voor hen stromend water nog luxe is. En riolering.
En misschien is het dan juist voor ons verwende westerlingen wèl een goed idee om eens te consuminderen. Zodat de rest van de wereld het ook wat beter krijgt.
DS1971
10-10-2022 om 19:38
Herfstappeltaart schreef op 10-10-2022 om 19:30:
[..]
En misschien is het dan juist voor ons verwende westerlingen wèl een goed idee om eens te consuminderen. Zodat de rest van de wereld het ook wat beter krijgt.
Als mensen dat graag willen doen is dat helemaal prima natuurlijk. Maar daar schieten arme mensen weinig mee op. Het is ook geen zero sum game.
Appelwangetje
10-10-2022 om 19:52
wij letten nergens op.
Energie contract loopt nog een aantal jaar. Hebben zonnepanelen en een houtkachel.
Ik leef nu en hou van comfort en ben te gemakzuchtig om s avonds alle stekkers overal uit de stopcontacten te halen. Cv staat standaard op 20. Wil graag in een behaaglijke temperatuur beneden en uit mijn werk komen.
Douche doe ik zo lang t uitkomt ene keer wat langer als de andere keer maar zeker nooit meer een wekker op 5 min.
watertoren
10-10-2022 om 20:01
De economie moet ook draaiende blijven dus ik denk niet dat het goed is als iedereen gaat consuminderen. De horeca bijvoorbeeld heeft het moeilijk in deze tijd dus ik denk dat het goed is dat er mensen zijn zoals ik die nog regelmatig uit eten gaan. Jammer dat sommige mensen dat niet meer kunnen maar wat hebben zij eraan als ik uit solidariteit thuis zou blijven?
ShowyHummingbird30
10-10-2022 om 20:02
DS1971 schreef op 10-10-2022 om 18:58:
Ik vind het overigens wel verhelderend dat het dus voor een deel weer dat afgrijselijke idee van consuminderen is wat hier dus achter steekt. Wereldvreemd idee als je het mij vraagt. Want 95% van de wereldbevolking (meer waarschijnlijk, maar dat terzijde) zal daar totaal niet toe bereid zijn. Al was het maar omdat voor hen stromend water nog luxe is. En riolering.
Wat een bizarre redenering. Wij leven in het deel van de wereld dat veel meer verbruikt dan ons "rechtmatig" deel. Als iedereen zo zou leven als wij de afgelopen pak m beet 50 jaar hebben gedaan, dan waren alle grondstoffen al lang verdwenen. Die groep uit je laatste zinnen verbruikt al vele malen minder dan eerstewereldlanders. Zelfs de grootste consuminderaar hier verbruikt nog meer dan iemand voor wie stromend water en riolering luxe is.
Doorgaan zoals nu kan simpelweg niet. Er zit een grens aan wat de aarde kan leveren. En verwachten dat verandering komt van mensen die het zo veel minder goed hebben dan wij, is inderdaad niet realistisch (en bijzonder egoïstisch). Die verandering zal dus bij ons moeten beginnen. En ja, dat kan ook met kleine stapjes die individueel misschien niet veel voorstellen, maar alles bij elkaar op den duur wel degelijk impact kunnen hebben.
Zeesterretje
10-10-2022 om 20:07
Wij zijn al langere tijd bezig met energiezuiniger leven en weten niet beter. Ja die extra kosten maken het niet makkelijker. Maar schok is voor ons niet zo heel groot zo ook het geluk met contract.
Eerlijk gezegd vind ik de hele kuddegroep, zoals door iemand genoemd, behoorlijk egoïstisch. Het draait allemaal om geld. Ik durf te wedden dat als de prijzen ooit(zeg nooit nooit) weer gaan zakken, weer veel mensen terug zullen zakken naar wa ze gewend zijn.
Daglichtlamp
10-10-2022 om 20:14
Ik heb even gekeken naar mijn eigen prijzen. Gasprijs is nu 3,5 keer zo hoog als een jaar geleden, stroom 2,9 keer zo hoog. Tarief voor het laatst verhoogd in september. Dan prijs ik mezelf nog gelukkig, want degenen die de driemaandelijkse tariefsverhoging in oktober hadden bij mijn leverancier betalen inmiddels ruim 4 keer zoveel. Ik verwacht dus weer een verhoging in december, tenzij ze overgaan op nog sneller verhogen. Gelukkig is januari dan inmiddels in zicht, met een plafond voor de energierekening. Al is het plafond nog steeds bijna twee keer zoveel dan de tarieven die ik vorig jaar betaalde.
Ik snap niet dat er mensen zijn die niet snappen dat een termijnbedrag wat bijvoorbeeld van 100 naar 300 euro gaat, of van 250 naar 1000 euro gaat bij veel mensen problemen oplevert. Zeker omdat het waarschijnlijk niet gaat om een tijdelijke situatie die je op zou kunnen lossen met interen op spaargeld (als dat er tenminste is, als je leeft van de bijstand, dan is er zeker vrijwel geen spaargeld).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.