Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Mag de koning naar het WK voetbal?

De motie van D66 en CU om alleen de minister van buitenlandse zaken en de mensenrechtenambassadeur naar het WK te sturen heeft het niet gehaald in de tweede kamer. De weg is dus vrij voor de koning om ook te gaan. Wat vinden jullie?

Peiling

Mag onze koning naar het WK voetbal (met poll)?
107 stemmen
73%
11%
12%
4%

Wat mij betreft zou hij niet moeten gaan. Maar zijn sociale antenne is niet zo goed ontwikkeld als die van zijn dochter, dus ik denk dat hij wel zal gaan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-11-2022 om 18:52

Ysenda schreef op 02-11-2022 om 18:48:

Wat mij betreft zou hij niet moeten gaan. Maar zijn sociale antenne is niet zo goed ontwikkeld als die van zijn dochter, dus ik denk dat hij wel zal gaan.

Ik vraag me af: hoeveel inspraak heeft hij hier zelf in? Het kabinet vindt dat er een officiële afvaardiging mag/moet gaan.

Volgens mij gaat hij daar zelf helemaal niet over ivm de ministeriële verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat hij niet gaat.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-11-2022 om 18:58 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 02-11-2022 om 18:56:

Volgens mij gaat hij daar zelf helemaal niet over ivm de ministeriële verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat hij niet gaat.

Ik geloof niet dat ze de koning kunnen dwingen om wel te gaan als hij niet wil.

Daglichtlamp schreef op 02-11-2022 om 18:58:

[..]

Ik geloof niet dat ze de koning kunnen dwingen om wel te gaan als hij niet wil.

Dat lijkt me ook. Reken maar dat als hij zijn poot stijf zou houden “Ik ga niet!” dat het niet gebeurt. Helaas hebben we nog weinig gemerkt van een principiële opstelling van  WA. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

02-11-2022 om 19:13

Hij zegt dat hij op basis van persoonlijke afwegingen besluit om wel of niet te gaan. 
Ik zie het nog wel gebeuren dat hij gewoon naar Qatar gaat, zeker als Oranje wat verder zou komen in het toernooi.

Je kan hoog of laag springen, vanaf dat Oranje ook maar een beetje verder raakt gaat die gozer toch. Met in zijn gevolg waarschijnlijk nog wat ministers en andere prominenten.

Van mij mag hij niet, maar ik kan moeilijk aan zijn vliegtuig gaan hangen om hem tegen te houden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-11-2022 om 19:21

Mug schreef op 02-11-2022 om 19:13:

Hij zegt dat hij op basis van persoonlijke afwegingen besluit om wel of niet te gaan.
Ik zie het nog wel gebeuren dat hij gewoon naar Qatar gaat, zeker als Oranje wat verder zou komen in het toernooi.

Dat vrees ik ook. Als hij al had besloten om niet te gaan, was dat vast wel bekendgemaakt.

Nee ik vind van niet. Ik weet alleen niet in hoeverre hij dat echt zelf kan beslissen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-11-2022 om 19:23

Marty1984 schreef op 02-11-2022 om 19:17:

Je kan hoog of laag springen, vanaf dat Oranje ook maar een beetje verder raakt gaat die gozer toch. Met in zijn gevolg waarschijnlijk nog wat ministers en andere prominenten.

Van mij mag hij niet, maar ik kan moeilijk aan zijn vliegtuig gaan hangen om hem tegen te houden.

Ik zie het al helemaal voor me. Marty McNotFly

Coreopsis schreef op 02-11-2022 om 19:21:

[..]

Dat vrees ik ook. Als hij al had besloten om niet te gaan, was dat vast wel bekendgemaakt.

Precies. Want dan zou je er qua statement maken ook echt wat aan hebben. Oké, we zijn een ministaatje, maar als een koning ferm en vooraf besluit niet te gaan geeft dat toch wel wat publiciteit die Qatar niet leuk vindt. 
Ik vermoed dat WA het voorlopig in het midden houdt, en als NL verder komt dan heeft hij een verklaring af in de trant van “ik vind de mensenrechten heel belangrijk bla bla bla,  maar nu willen we er zijn voor onze jongens want die verdienen ook steun. Het was een dilemma en we zullen zeker de mensenrechten daar bij de bobo’s onder de aandacht brengen”. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

02-11-2022 om 19:28

De voetballers hadden al niet moeten gaan, net als die 50 supporters die op kosten van Qatar daar gaan zitten snitchen, alle bobo's en bn-ers die ongetwijfeld ook gaan opduiken etc. 

Hier vantevoren schijnheilig gaan zitten zeveren over de mensenrechten, maar ondertussen wordt dat weer 'gewoon' een voetbalfeest.

Dus, wat WA doet moet hij dan ook zelf maar weten. Een sociale antenne had hij toch al nooit, dus deze keer ongetwijfeld ook niet. 

Ze hadden dat land t  gewoon nooit moeten laten organiseren.

Wat ik in heel de discussie wel lastig vind is hoe ver onze eigen verantwoording rijkt. Want als we hard roepen dat regering en WA thuis moeten blijven als statement, kunnen we het dan wel maken om avond aan avond voor de buis te zitten en op afstand te supporten? Want ook dan geef je je steun aan de organisatie.

Mug schreef op 02-11-2022 om 19:28:

De voetballers hadden al niet moeten gaan, net als die 50 supporters die op kosten van Qatar daar gaan zitten snitchen, alle bobo's en bn-ers die ongetwijfeld ook gaan opduiken etc.

Hier vantevoren schijnheilig gaan zitten zeveren over de mensenrechten, maar ondertussen wordt dat weer 'gewoon' een voetbalfeest.

Dus, wat WA doet moet hij dan ook zelf maar weten. Een sociale antenne had hij toch al nooit, dus deze keer ongetwijfeld ook niet.

Die aanbieding heeft toch niemand aangenomen? Dat hoorde ik gisteren op de radio.

Ik vind dat als je besluit om daar te voetballen, de koning er ook gewoon heen mag. Die is er namelijk voor ons elftal dan. Beetje sneu als hij altijd overal komt opdagen als oranje iets belangrijks speelt en nu ineens niet. Dan hadden we al veel eerder nee moeten zeggen tegen dit hele evenement. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.