Nieuws en actueel
BrightEchidna89
02-10-2022 om 16:31
Klimaatsceptici verzamel u.
Wie zijn ze, wat drijft hen, hoe doen ze het?
Neen, zonder lolligheid: wie noemt zichzelf op dit moment nog een klimaatscepticus?
Hoe kun je in deze tijden, waarop rapport na rapport alarmerende cijfers laat zien, er nog overtuigd van zijn dat de klimaatopwarming niets anders is dan een model om mensen bang te maken?
Hoe sta jij hierin?
Welke invloed heeft dit in je dagelijkse leven?
Yasminaaa
03-10-2022 om 15:37
Waar ze het voor doen, uiteindelijk snijdt Nederland zichzelf in de vingers. Ook al zou Oekraine met behulp van oa Nederland de oorlog winnen, dan hebben we nog een probleem, want dan gaat Poetin gekke dingen doen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en hij denkt heel anders dan wij. Rusland kapot dan iedereen kapot. En dan drukt hij gewoon nog de rode knop in nadat ook bijna al het westerse volk al arm of failliet is.
En dan nog die agenda achter al die groene shit die niets echt doet voor het klimaat, die maakt ons ook alleen maar armer (het gewone volk dan, enkelen worden cq blijven rijk).
Nee, men is goed bezig in de EU en in Nederland.
Yasminaaa
03-10-2022 om 15:39
DS1971 schreef op 03-10-2022 om 15:26:
[..]
Het beleid van Nederland om iedereen maar te laten blijven ongeacht is iets om over na te denken. Maar dat is wel wat anders dan mensen in nood kapot laten vallen.
Tuurlijk, mensen die echt in nood zitten ok prima, maar alle anderen niet toelaten nu.
Atalanta
03-10-2022 om 15:56
Ik maak me grote zorgen om het klimaat. Maar ik denk dat het een symptoom is van een veel groter systeem wat helemaal de soep in loopt.
Geld is de grote drijfveer, als het geld kost doen we het niet, als het weinig kost dan doe we het. Op wereldwijde schaal zie je dat landen worden beroofd van hun grondstoffen, mensen tegen een hongerloon producten maken voor de rijke landen en de natuur totaal onbelangrijk is (of eigenlijk alleen maar lastig).
Ik begrijp wel dat mensen om economische redenen hiernaartoe komen. Veel landen waar ze vandaan komen zijn totaal leeggeroofd door rijke landen. En vervolgens krijgen ze overal de schuld van.
Ook hoe we omgaan met dieren vind in onbestaanbaar. Als wij maar goedkoop kunnen barbecueën. De vogelgriep grijpt om zich heen, maar minder vogels houden dat kan niet. Het is wachten tot dat virus muteert in een voor mensen gevaarlijke variant.
Nationaal heeft de marktwerking veel kapot gemaakt. De huizenmarkt is vooral verziekt omdat er goud geld verdiend moet worden (en weer krijgen vluchtelingen de schuld). Tata en Schiphol mogen doorgaan. De boeren mochten dat voor kort ook. Nu er vanuit de EU regels toch echt wel aan de rem getrokken moet worden komt er veel protest. Begrijpelijk, want eerst moesten ze schaal vergroten nu ze dat gedaan hebben moeten ze ermee stoppen. Met dank aan de bank en alla grootbedrijven die er rijk mee geworden zijn. Natuur en milieu is allemaal maar onzin.
Ook de zorg is kapot gemaakt door marktwerking en we plukken nu de zure vruchten van de marktwerking op de energiemarkt. Hier ook, we gaan 3x zoveel betalen.
Maar de energiebedrijven worden rijker. En zorgverzekeraars harken ook heel wat geld naar binnen.
Als je zuinig probeert te doen (bijvoorbeeld minder vlees eten en de auto wegdoen) ben je meteen een deuger en kun je niks meer zeggen. Ik durf al niet eens meer aan te geven dat ik vegetariër ben op sommige feestjes.
En ja ik geloof de wetenschap. Ik heb zelf ook gestudeerd maar niet de richting dat ik verstand heb van klimaat of virussen. Zelf onderzoek doen acht ik dan ook niet nuttig dus noem me maar een schaap. En wetenschap houdt ook in dat door opgedane kennis soms inzichten veranderen, wat voor veel wappies te moeilijk is. Die discussies.
Wat ik ook verbazend blijf vinden is dat ze de bal altijd bij de consument leggen; wij zouden dat allemaal willen. Al die onzinproducten. En alles maar veel te goedkoop. Misschien zouden we milieuschade ook eens moeten doorberekenen in de producten (maar dat wil de consument niet).
Ik denk dan als het er niet is kan men het ook niet kopen. Echt 80% van wat er in de supermarkt ligt is onnodige en vaak ongezonde troep. Ik kom uit de tijd dat je zo'n beetje 2 soorten chips had (paprika en gewoon) nu is het een heel pad in de winkel met alleen maar chips (die weer gemaakt moet worden en in onafbreekbare zakken zit).
Om me heen zie ik weinig inspanning voor het klimaat. Ritjes van <5 km met de auto. met het vliegtuig op vakantie en dan wel minstens 2x per jaar. Een terras verwarmer en een hottub in de tuin. Ga zo maar door.
Aan de anderen kant ook mensen die niks meer kunnen betalen, terwijl ze wel gewoon werken. Of chronisch ziek zijn en dan juist gestraft worden als ze gaan werken (dat geldt voor mij helaas, ik lever in omdat ik zonnodig perse wil werken).
Ik heb het opgegeven. Ik blijf gewoon zuinig doen, maar ben erg pessimistisch over de wereld. En dat gaat breder dan alleen klimaat.
ZanyHeron88
03-10-2022 om 16:04
@Atalanta,
Dit herken ik helemaal niet vanuit mijn omgeving. De bbq zijn tegenwoordig grotendeels vegetarisch. En als mensen zeggen wat ze eten en het is een gerecht met vlees , schamen ze zich bijna. De school vraagt om zo min mogelijk verpakte zooi mee te geven.
misschien zit ik in de verkeerde kring
Ze rijden overigens wel allemaal auto en ze stappen wel regelmatig op het vliegtuig voor een vakantie.
Daar denk ik dan weer het mijne van
ZanyHeron88
03-10-2022 om 16:06
Atalanta schreef op 03-10-2022 om 15:56:
Echt 80% van wat er in de supermarkt ligt is onnodige en vaak ongezonde troep. Ik kom uit de tijd dat je zo'n beetje 2 soorten chips had (paprika en gewoon) nu is het een heel pad in de winkel met alleen maar chips (die weer gemaakt moet worden en in onafbreekbare zakken zit)
naast dat 80% onnodig is, zorgt het voor een epidemie aan zieke mensen. Dat gaat alleen maar toenemen.
Atalanta
03-10-2022 om 16:19
Paracelsus schreef op 03-10-2022 om 16:04:
@Atalanta,
Dit herken ik helemaal niet vanuit mijn omgeving. De bbq zijn tegenwoordig grotendeels vegetarisch. En als mensen zeggen wat ze eten en het is een gerecht met vlees , schamen ze zich bijna. De school vraagt om zo min mogelijk verpakte zooi mee te geven.
misschien zit ik in de verkeerde kring
Ze rijden overigens wel allemaal auto en ze stappen wel regelmatig op het vliegtuig voor een vakantie.
Daar denk ik dan weer het mijne van
Ik heb eigenlijk twee soorten omgevingen; de familie waar ik en mijn man uitkomen en onze vriendenkring. Dat zijn echt twee werelden. Bij vrienden is vegetarisch zijn inderdaad heel normaal. Bij (schoon) familie dus niet. Man en ik zijn denk ik beide van de melkboer ofzo
redbulletje
03-10-2022 om 16:22
Ik ken niemand die vegetarisch eet, laat staan vegan. We zitten hier nog in de bourgondische hoek.
watertoren
03-10-2022 om 16:24
In mijn familie en vriendenkring zijn het allemaal vleeseters. Om antwoord te geven op je vraag TO, klimaatverandering heeft geen invloed op mijn leven.
ZanyHeron88
03-10-2022 om 16:26
redbulletje schreef op 03-10-2022 om 16:22:
Ik ken niemand die vegetarisch eet, laat staan vegan. We zitten hier nog in de bourgondische hoek.
Ik ken er veel die het hebben gedaan en weer vlees zijn gaan eten . Ikzelf ben vroeger ook vegetariër geweest. De meeste gaan binnen 6 jaar weer vlees eten
redbulletje
03-10-2022 om 16:32
watertoren schreef op 03-10-2022 om 16:24:
In mijn familie en vriendenkring zijn het allemaal vleeseters. Om antwoord te geven op je vraag TO, klimaatverandering heeft geen invloed op mijn leven.
Bij mij enkel de kosten en beperkingen die je gaat ondervinden als je geen topinkomen hebt. Maar win ik deze maand de jackpot gaat de verwarming weer lekker omhoog.
watertoren
03-10-2022 om 16:36
redbulletje schreef op 03-10-2022 om 16:32:
[..]
Bij mij enkel de kosten en beperkingen die je gaat ondervinden als je geen topinkomen hebt. Maar win ik deze maand de jackpot gaat de verwarming weer lekker omhoog.
Ik heb het geluk dat mijn contract nog voor 2 jaar vast staat dus hier geen kou.
Zeefietser
03-10-2022 om 16:38
Paracelsus schreef op 03-10-2022 om 16:26:
[..]
Ik ken er veel die het hebben gedaan en weer vlees zijn gaan eten . Ikzelf ben vroeger ook vegetariër geweest. De meeste gaan binnen 6 jaar weer vlees eten
Maar er zit wel verschil in vlees eten en vlees eten. Ikzelf bv. 1994 een kipfilet voor mij was toen 2 filetjes aan elkaar + haasjes er ook aan. Nu is het maar 1 kant van de kippeborst en ook nog zonder haasjes. Zitten wat verdien modellen aan voor de slagers en supers, maar ik eet echt minder vlees dan toen. Wat ik toen op 1 dag at, zijn er nu 3 dagen. En eigenlijk 6 omdat ik niet elke dag meer vlees eet. Progress toch.
ZanyHeron88
03-10-2022 om 16:39
Zeefietser schreef op 03-10-2022 om 16:38:
[..]
Maar er zit wel verschil in vlees eten en vlees eten. Ikzelf bv. 1994 een kipfilet voor mij was toen 2 filetjes aan elkaar + haasjes er ook aan. Nu is het maar 1 kant van de kippeborst en ook nog zonder haasjes. Zitten wat verdien modellen aan voor de slagers en supers, maar ik eet echt minder vlees dan toen. Wat ik toen op 1 dag at, zijn er nu 3 dagen. En eigenlijk 6 omdat ik niet elke dag meer vlees eet. Progress toch.
Dat is netjes.
Ik ben nooit een vleeseter geweest, dus ik weet het niet. Ik eet het puur, omdat ik het zonder een stuk minder doe.
SuzyQFive
03-10-2022 om 16:48
Valdemar schreef op 03-10-2022 om 11:51:
[..]
Kun je die laatste zin eens verduidelijken, liefst met een bron, want dit is het eerste dat ik daarover lees.
En ja, ik sta niet open voor discussie, die tijd is voor mij gepasseerd, ik probeer gewoon te begrijpen hoe klimaatsceptici redeneren.
Tot nu is het redelijk lachwekkend. Er zijn personen die menen dat de natuur zijn ding doet en wij weinig effect hebben op het klimaat en daarnaast zijn er weer anderen die wijzen naar grote vervuilers maar geen besef hebben van numerieke meerderheid.
De kern van de aarde bestaat voornamelijk uit ijzer, waarbij de buitenkern uit vloeibaar materiaal staat.
Omdat de kern zo heet is ontstaan er wervelingen in het vloeibare materiaal (convectiestromen). De werking lijkt op die van een dynamo en creeert op die manier het magnetische veld van de aarde. Mede hierdoor zijn we beschermd tegen straling vanuit de ruimte. Tussen twee lagen vloeibaar materiaal zit de straalstroom. De straalstroom is vermoedelijk de veroorzaker van de verschuiving van de magnetische pool.
Ze hebben vier jaar geleden alle navigatiesystemen moeten updaten omdat die met name boven de 66graden NB niet meer klopte. Daar merken de meeste mensen niet zoveel van omdat ze niet boven de poolcirkel komen 😬.
Zeefietser
03-10-2022 om 16:51
redbulletje schreef op 03-10-2022 om 16:32:
[..]
Ik zou zeggen, koop dan een huis waar de verwarming niet aanhoeft. Ik woon nu bijna 2 jaar in mijn gekochte appartment. IN totaal al wel al 2 dagen de kachel aangehad. En dat was alleen maar omdat er toen nog geen gordijnen hongen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.