Nieuws en actueel
Poezenmeisje
16-03-2024 om 08:10
Keppeltjes, tulbanden, hoofddoeken en andere uitingen.
Omdat het Ter Apel topic erg verzandt, open ik hier een nieuw topic.
Publieke gezagsdragers moeten hun levensovertuiging mogen laten zien als ze in functie zijn, volgens sommigen.
Tuinfluiter
18-03-2024 om 10:04
De precieze reden waarom een individuele moslima in Nederland een hoofddoek draagt maakt voor mij helemaal niet uit bij het vraagstuk of een politieagente een bij haar uniform horende hoofddoek mag dragen.
Ik vind de vraag of de politie wel echt zo neutraal is in het huidige uniform van groter belang. Als diversiteit wordt tegen gegaan door hoofddoeken, keppeltjes en kruisjes te verbieden moet dat misschien eens met een nieuwe blik bekeken worden.
felija
18-03-2024 om 10:32
Fleurtje_5 schreef op 18-03-2024 om 09:33:
[..]
En dit zeg je in een mooi westers land waar dingen afgeschaft worden vanwege dingen die ooit in een ver verleden zijn gebeurd en waar de huidige inwoners niets aan konden doen?
Nu kun je er wel iets aan doen dat je 'zo'n dictatuur zoals elders op de wereld' niet oke vind. Draag je hoofddoek zo vaak als je wil, maar niet bij de politie waar neutraliteit een groot goed is.
Je haalt weer van alles door elkaar, blijf bij de les: vrouwen dragen een hoofddoek om zich te onderscheiden van de westerse ongelovige vrouw en dat is discriminatie volgens jou.
Daar ging het over. Verschillende mensen hebben hier vervolgens links gepost wat de redenen zijn voor moslima om een hoofddoek te dragen, wat absoluut in de verste verte niets te maken heeft met het zich willen ondescheiden van de westerse ongelovige vrouw.
Dus was de vraag: op welke bronnen baseer jij jouw mening? En dan niet van alles erbij gaan halen wat er niets mee te maken heeft.
Bakblik
18-03-2024 om 12:12
Tuinfluiter schreef op 18-03-2024 om 10:04:
De precieze reden waarom een individuele moslima in Nederland een hoofddoek draagt maakt voor mij helemaal niet uit bij het vraagstuk of een politieagente een bij haar uniform horende hoofddoek mag dragen.
Ik vind de vraag of de politie wel echt zo neutraal is in het huidige uniform van groter belang. Als diversiteit wordt tegen gegaan door hoofddoeken, keppeltjes en kruisjes te verbieden moet dat misschien eens met een nieuwe blik bekeken worden.
Dit is inderdaad wel iets wat aandacht verdient.
Nicole123
18-03-2024 om 12:20
Fleurtje_5 schreef op 18-03-2024 om 09:29:
[..]
Het is gewoon goed om naar elkaar te luisteren.
Luister jij dan naar vrouwen met een hoofddoek, waarom ze die dragen? Of doe je alsof je als ervaringsdeskundige 'vrouw die geen hoofddoek draagt' met een paar tekstjes van internet plukken kunt zeggen welke reden ze daarvoor hebben?
Nicole123
18-03-2024 om 12:29
Tuinfluiter schreef op 18-03-2024 om 08:22:
Neutraal eruit zien betekent dat ook dat je neutraal handelt.
In een ideaal land is de overheid neutraal en worden alle mensen ongeacht hun uiterlijk en naam door bijvoorbeeld de politie en de belastingdienst gelijk behandeld.
Voor mij is de toeslagen affaire een kantel punt in mijn denken geworden. Veel van de slachtoffers zijn door de "neutrale" belastingdienst op hun naam geselecteerd er werd etnische geprofileerd. In de afwikkeling van deze zaak werd zelfs gesproken over institutioneel rascisme en dan schend je toch echt de grondbeginselen van de rechtsstaat.
Ook bij de politie en douane zijn genoeg gevallen bekend waar etnisch geprofileerd werd. Gelukkig gebeurden dat wel met een neutraal uiterlijk.
Goed punt. Ik denk dat neutraal handelen, dus bijvoorbeeld niet etnisch profileren, veel belangrijker is dan neutraal eruit zien. Hoe je eruit ziet is maar buitenkant, wat je doet is waar het om gaat. En wat is überhaupt 'neutraal', ook als het over bredere context gaat zoals bijv. onderwijs? Wie bepaalt dat? Is neutraal gemiddeld? Is het atheïstisch of agnostisch?
Wat betreft belastingdienst, politie, etc. denk ik dat etnisch profileren tegengegaan kan worden door een grotere diversiteit, een betere afspiegeling van de samenleving, onder het personeel. Als jouw aardige en hardwerkende collega Mohammed of Fatima heet, dan heb je denk ik minder neiging om als agent of ambtenaar iemand op zijn uiterlijk of naam al direct in een bepaalde hoek te zetten en daarmee etnisch te profileren. Ik denk dat diversiteit / afspiegeling van de samenleving en daarmee meer innerlijke neutraliteit belangrijker is dan uiterlijke neutraliteit.
Fleurtje_5
18-03-2024 om 13:07
Butterflywhy schreef op 18-03-2024 om 10:03:
[..]
Reageer eens inhoudelijk..
Mijn antwoord is zo inhoudelijk als maar kan. Zie je dat niet? Moment, ik zet het even voor je op een rijtje:
Butterflywhy schreef op 18 maart 2024 om 09.25:
En de vrouw die graag op pumps loopt, verzorgt en vol in de make-up.. die vrouw die zich onderscheid van de vrouw die niets om uiterlijk geeft die in haar dagelijkse kloffie loopt, is dat ook discriminatie? Want zij onderscheid zich ook van andere vrouwen.
Fleurtje_5 schreef op 18 maart 2024 om 09.45:
Ook dat zie je niet bij de politie.
Als een vrouw alleen maar pumps wil dragen en volop makeup, dan kan ze beter in een kledingboetiek gaan werken.
Je weet hopelijk wel dat sieraden gevaarlijk kunnen zijn in het politiewerk. En ook in de zorg zijn sieraden (oorringen, horloge en ringen) niet oké voor de veiligheid én de hygiëne.
Fleurtje_5
18-03-2024 om 13:13
Fleurtje_5 schreef op 18-03-2024 om 09:33:
[..]
En dit zeg je in een mooi westers land waar dingen afgeschaft worden vanwege dingen die ooit in een ver verleden zijn gebeurd en waar de huidige inwoners niets aan konden doen?
Nu kun je er wel iets aan doen dat je 'zo'n dictatuur zoals elders op de wereld' niet oke vind. Draag je hoofddoek zo vaak als je wil, maar niet bij de politie waar neutraliteit een groot goed is.
Heb ik ook al tig keren geschreven.
Fleurtje_5
18-03-2024 om 13:14
Fleurtje_5 schreef op 17-03-2024 om 15:30:
Als jij een hoofddoek wilt dragen doe je het toch. Effen, bloempjes, streepjes of ruitjes. Al ga je ermee naar bed en sta je ermee op. Boeit mij niet. Maar niet bij de politie. Want het idee erachter is niet oké. Ik ben tegen onderscheid maken. Agenten horen neutraal te zijn.
http://nl.ivoe.nl/wp-content/uploads/2011/05/Kledingvoorschriften.pdf
De moslima heeft een verheven positie gekregen
van haar Heer die het beste met haar voor heeft.Zij hoort de hi-
djaab te aanvaarden en te waken over haar eer en kuisheid.
Alsof een vrouw zonder hoofddoek geen verheven positie heeft. Alsof een vrouw zonder hoofddoek wel lastig gevallen mag worden.
En hier nog eentje.
Je gaat toch ook niet met een ajax sjaal om je nek als scheidsrechter of jurylid een wedstrijd fluiten bij een andere voetbalclub. Draag die sjaal zo vaak als je wil, maar niet als je neutraal moet zijn en neutraliteit hoort uit te stralen.
Nicole123
18-03-2024 om 13:18
Fleurtje, kun je aub gewoon inhoudelijk reageren ipv continu je eigen berichten te herposten?
Bakblik
18-03-2024 om 13:22
Fleurtje_5 schreef op 17-03-2024 om 15:30:
Als jij een hoofddoek wilt dragen doe je het toch. Effen, bloempjes, streepjes of ruitjes. Al ga je ermee naar bed en sta je ermee op. Boeit mij niet. Maar niet bij de politie. Want het idee erachter is niet oké. Ik ben tegen onderscheid maken. Agenten horen neutraal te zijn.
http://nl.ivoe.nl/wp-content/uploads/2011/05/Kledingvoorschriften.pdf
De moslima heeft een verheven positie gekregen
van haar Heer die het beste met haar voor heeft.Zij hoort de hi-
djaab te aanvaarden en te waken over haar eer en kuisheid.
Alsof een vrouw zonder hoofddoek geen verheven positie heeft. Alsof een vrouw zonder hoofddoek wel lastig gevallen mag worden.
Dit heeft er toch geen f.. mee te maken? Ik voel mij zonder hoofddoek niet anders dan de vrouwen met hoofddoek. Echt ik weet niet hoe jij tot zulke gedachtenkronkels komt. Dat is misschien maar beter ook, ik wil het ook niet snappen.
Fleurtje_5
18-03-2024 om 13:24
Bakblik schreef op 18-03-2024 om 13:22:
[..]
Dit heeft er toch geen f.. mee te maken? Ik voel mij zonder hoofddoek niet anders dan de vrouwen met hoofddoek. Echt ik weet niet hoe jij tot zulke gedachtenkronkels komt. Dat is misschien maar beter ook, ik wil het ook niet snappen.
Mooi. Je bent ook helemaal niet anders.
Bakblik
18-03-2024 om 13:27
Fleurtje_5 schreef op 18-03-2024 om 13:24:
[..]
Mooi.
Nee niet mooi. Mensen die op jouw manier denken zijn niet zo goed voor de multiculturele samenleving. Ik snap het niet, wil het eigenlijk ook niet snappen maar het wordt wel eng als er heel veel denken zoals jij.
In de geschiedenis maar ook nu nog veel voorbeelden van waar dat vreemde denken toe geleid heeft.
Fleurtje_5
18-03-2024 om 13:32
Bakblik schreef op 18-03-2024 om 13:27:
[..]
Nee niet mooi. Mensen die op jouw manier denken zijn niet zo goed voor de multiculturele samenleving. Ik snap het niet, wil het eigenlijk ook niet snappen maar het wordt wel eng als er heel veel denken zoals jij.
In de geschiedenis maar ook nu nog veel voorbeelden van waar dat vreemde denken toe geleid heeft.
Ik zie dat je het idd niet begrijpt. En ik vind het eng dat jij zo over mij schrijft terwijl je geen ene fuk van mij weet. En dat alleen omdat ik vind dat er uniformiteit is bij de politie en daarom geen hoofddoek gedragen hoort te worden?
Vreemde denken? Ik heb berichten geplaatst van het 'vreemde denken' in bv Iran. Daar willen misschien wel veel meer vrouwen helemaal geen hoofddoek dragen. Maar ze moeten. Krijgen zonder hoofddoek straf of mogen niet eens in de metro. En voor sommigen vrouwen liep dat niet goed af. Dus zie waar dat 'vreemde denken' toe heeft geleid.
Bakblik
18-03-2024 om 13:38
Fleurtje_5 schreef op 18-03-2024 om 13:32:
[..]
Ik zie dat je het idd niet begrijpt. En ik vind het eng dat jij zo over mij schrijft terwijl je geen ene fuk van mij weet. En dat alleen omdat ik vind dat er uniformiteit is bij de politie en daarom geen hoofddoek gedragen word?
Vreemde denken? Ik heb berichten geplaatst van het 'vreemde denken' in bv Iran. Daar willen misschien wel veel meer vrouwen helemaal geen hoofddoek dragen. En voor sommigen vrouwen liep dat niet goed af. Dus zie waar dat toe heeft geleid.
Ik weet alleen wat je hier op het forum schrijft en wat jij schrijft is eng. Dat vrouwen die geen hoofddoek dragen gediscrimineerd worden schrijf je, hoe bedenk je dat?
Als jij steeds met dezelfde zoekterm bewijs probeert te vinden op het www dan vind je ook steeds meer "bewijs" doordat het algoritme zorgt voor steeds meer content in dezelfde richting. De fabeltjesfuik zoals Lubach het noemt. En dan niet alleen voor het onderwerp waar hij het over heeft maar ook voor jouw gezochte informatie kan dit gelden.
https://youtu.be/FLoR2Spftwgfelija
18-03-2024 om 13:40
Fleurtje_5 schreef op 18-03-2024 om 13:32:
[..]
Ik zie dat je het idd niet begrijpt. En ik vind het eng dat jij zo over mij schrijft terwijl je geen ene fuk van mij weet. En dat alleen omdat ik vind dat er uniformiteit is bij de politie en daarom geen hoofddoek gedragen hoort te worden?
Vreemde denken? Ik heb berichten geplaatst van het 'vreemde denken' in bv Iran. Daar willen misschien wel veel meer vrouwen helemaal geen hoofddoek dragen. Maar ze moeten. Krijgen zonder hoofddoek straf of mogen niet eens in de metro. En voor sommigen vrouwen liep dat niet goed af. Dus zie waar dat 'vreemde denken' toe heeft geleid.
Nee, voor de zoveelste keer, jij vindt het discrimerend voor westerse vrouwen dat moslima een hoofddoek dragen, kun je daar nu eindelijk eens inhoudelijk op reageren in plaats van oude posts van je te herhalen en er telkens een andere draai aan geven?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.