Nieuws en actueel
DanGun
20-11-2021 om 09:08
Kansloze personen rellen in R’dam
https://www.ad.nl/dossier-rellen-in-rotterdam/aboutaleb-orgie-van-geweld-en-aanval-op-politie-schandalig~a8e0bed82/?fbclid=IwAR2rx4vdcZdyTEPiqu8sub7JH_TzJV2eyO9QbEAt6no7ZQhDb8ATr02Vjc4
Niet normaal dit. Protesteer waartegen je wil maar gedraag je ff zeg.
WickedCurlew89
20-11-2021 om 17:40
redbulletje schreef op 20-11-2021 om 17:32:
[..]
Maar dan heeft het toch helemaal geen zin om te vermelden dat je er 4-12 jaar voor kunt krijgen als ze uberhaupt niet eens een jaar moeten brommen in werkelijkheid? Wellicht die rechters 'ns een schop onder hun hol geven dat ze de vastgestelde straffen ook daadwerkelijk gaan uitdelen, want dit slappe hap beleid heeft toch helemaal geen remmende werking? Zelfs de moordenaar van Fortuijn is al weer op vrije voet, terwijl op zoiets levenslang zou moeten staan.
Jij wilt dat Rutte, Wilders of welke politicus dan ook directe invloed heeft op de rechtsgang?
Zullen we onze democratie dan maar gewoon gelijk afschaffen?
Dat je vindt dat iemand een te lage straf heeft gekregen door een rechter, dat kan heel goed. Maar wat er hier her en der gesteld wordt slaat echt nergens op, dan snap je niet hoe het werkt in onze rechtsstaat.
Dat is best zorgelijk.
ShowyHummingbird30
20-11-2021 om 17:41
redbulletje schreef op 20-11-2021 om 17:32:
[..]
Maar dan heeft het toch helemaal geen zin om te vermelden dat je er 4-12 jaar voor kunt krijgen als ze uberhaupt niet eens een jaar moeten brommen in werkelijkheid? Wellicht die rechters 'ns een schop onder hun hol geven dat ze de vastgestelde straffen ook daadwerkelijk gaan uitdelen, want dit slappe hap beleid heeft toch helemaal geen remmende werking? Zelfs de moordenaar van Fortuijn is al weer op vrije voet, terwijl op zoiets levenslang zou moeten staan.
Dat is de discussie die je moet voeren. De politiek heeft hier weinig mee te maken. Ja, ze kunnen een minimumstraf instellen. Maar wil je dat? Dan moet een rechter ook bij grote verzachtende omstandigheden toch een straf opleggen (denk aan iemand die jarenlang is mishandeld en op een gegeven moment terugslaat, maar niet in directe zelfverdediging).
Ik geloof dat veel zaken ook niet eens bij de echter komen. Dan wordt er in een eerder stadium geschikt tussen OM en verdachte. Meestal gaat het dan om een taakstraf in plaats van gevangenisstraf.
redbulletje
20-11-2021 om 17:42
Ik snap idd niet waarom in de praktijk structureel erg lage straffen worden uitgedeeld voor hele zware vergrijpen.
Mija
20-11-2021 om 17:45
redbulletje schreef op 20-11-2021 om 17:23:
[..]
Zitten er nog mensen vast van de avondklokrellen dan?
Keetie schreef op 20-11-2021 om 17:25:
[..]
Nope
Jawel hoor. Bijvoorbeeld:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3980043/avondklokrellen-twee-mannen-moeten-de-cel-in
https://www.bd.nl/brabant/bossche-relschopper-20-krijgt-veel-hogere-straf-van-gerechtshof~a54fa3087/
In maart waren van de 80 behandelde zaken al 66 met gevangenisstraf geëindigd:
https://www.om.nl/onderwerpen/avondklokrellen/nieuws/2021/03/17/update-cijfers-coronagerelateerde-misdrijfzaken-en-overtredingen
“Relschoppers
In januari 2021 zijn in diverse steden rellen uitgebroken in reactie op de instelling van de avondklok. Die rellen gingen gepaard met veel geweld, diefstal en vernielingen. Hoewel de opsporing nog niet afgerond is, zijn inmiddels 258 verdachten aangehouden die worden verdacht van betrokkenheid bij of deelname aan de rellen. Zij worden verdacht van 343 strafbare feiten. Het gaat daarbij in 98 gevallen van het plegen van openlijk geweld, in 98 gevallen om opruiing (al dan niet via social media), in 40 gevallen van wederspannigheid (het verzetten tegen de politie) en in 27 gevallen om diefstal of diefstal in vereniging en in 16 gevallen om vernieling. Van 258 verdachten waren er 60 minderjarig.
In 172 zaken heeft de officier van justitie besloten om de zaak voor te leggen aan de rechter, al dan niet via het snelrecht. In 5 gevallen is een strafbeschikking opgelegd, in 26 gevallen heeft de officier besloten om de zaak (voorwaardelijk) te seponeren. In de andere zaken moet nog een beslissing volgen. Van de 172 zaken waarin een verdachte is gedagvaard, zijn inmiddels 80 zaken al behandeld door de rechter. In 66 gevallen heeft de rechter een gevangenisstraf opgelegd. In de overige 11 gevallen is een andere straf opgelegd bijvoorbeeld in de vorm van een geldboete of taakstraf. In 3 gevallen kwam de rechter tot een vrijspraak.”
Rondstruiner
20-11-2021 om 17:49
Coreopsis schreef op 20-11-2021 om 17:26:
[..]
Is het niet zo dat een rechter bij geweld tegen politie etc de straf mag verhogen?
Rechters delen zelden de maximumstraf uit. Die ruimte hebben ze. Van 4 jaar in de gevangenis wordt een gemiddelde jongvolwassene geen beter persoon. Eerder omgekeerd.
Ik snap de emotionele roep om zwaarder straffen. Maar betwijfel of we als samenleving daar beter van worden.
Het gaat mij niet alleen om geweld tegen de politie, maar gewoon het laffe anonieme rellen.
Dat weet ik heel goed ja, dat rechters dat niet doen. En dat begrijp ik wel ook. Vaak blijken het hele zielige mannetjes te zijn als ze daar zitten. Van bijvoorbeeld de top 600 criminelen in Amsterdam heeft meer dan de helft een licht verstandelijke beperking. Die krijgen als ze jong zijn niet de begeleiding die ze nodig hebben, heel erg triest.
Maar het loopt wel steeds meer uit de hand met dat gerel, en dat heeft enorme impact op de mensen in zo'n buurt. Dat mogen rechters ook eens wat zwaarder meewegen wat mij betreft. Misschien is het tijd om eens wat voorbeelden te stellen en te laten zien dat dit niet geaccepteerd wordt. Ik ben wel klaar met dit soort jongens merk ik.
Mija
20-11-2021 om 17:54
Coreopsis schreef op 20-11-2021 om 17:26:
[..]
Is het niet zo dat een rechter bij geweld tegen politie etc de straf mag verhogen?
Rechters delen zelden de maximumstraf uit. Die ruimte hebben ze. Van 4 jaar in de gevangenis wordt een gemiddelde jongvolwassene geen beter persoon. Eerder omgekeerd.
Ik snap de emotionele roep om zwaarder straffen. Maar betwijfel of we als samenleving daar beter van worden.
Het OM verdubbelt de strafeis.
https://www.om.nl/onderwerpen/avondklokrellen
“Na de inwerkingtreding van de avondklok op 23 januari 2021 zijn er in verschillende Nederlandse steden rellen uitgebroken waarbij relschoppers zich schuldig maakten aan geweld en vernielingen.
Geweld tegen hulpverleners, tegen agenten, tegen journalisten, neemt het OM zeer serieus. Word je daarvan verdacht, dan kun je een dubbele strafeis verwachten.”
OrganicDeer76
20-11-2021 om 18:22
Rondstruiner schreef op 20-11-2021 om 17:19:
[..]
Ze bedoelt die maximum straf denk ik, dat is aan de politiek.
Ik zou er wel voor zijn om dit soort rellen apart te benoemen in het wetboek van strafrecht en de straffen flink te verhogen. In zeer grote groepen vernielingen aanrichten en geweld gebruiken, dat is angstaanjagend voor de omgeving en maatschappij. Dat mag van mij heel hard aangepakt worden, meer dan nu.
Klopt 😉
Hannemeike
20-11-2021 om 19:00
Artikel 141 van het Wetboek van Strafrecht
- 1 Zij die openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, worden gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren en zes maanden of geldboete van de vierde categorie.
- 2De schuldige wordt gestraft:
- 1°.met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie, indien hij opzettelijk goederen vernielt of indien het door hem gepleegde geweld enig lichamelijk letsel ten gevolge heeft;
- 2°.met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien dat geweld zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft;
- 3°.met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien dat geweld de dood ten gevolge heeft.
Mija
20-11-2021 om 19:38
Wednesday schreef op 20-11-2021 om 14:43:
Minderjarig, niet te geloven gewoon. Die ouders mogen wat mij betreft de schade vergoeden.
Dit vind ik een hele lastige. Ik heb een puberkind met moeilijk gedrag. Gelukkig gaat dat over andersoortige dingen, waar anderen niet op die manier last van hebben. Maar hoe het is: iedere hulpverlener begint optimistisch en zegt na een tijdje: “Tja, hij moet het wel zelf willen.” En jij moet hem mee naar huis nemen en door het wangedrag heen zien te laveren. Er is in de maatschappij geen enkele backup voor gezagsuitoefening door ouders buiten het strafrecht. Dan ineens kunnen ze je kind ergens toe dwingen. Als mijn zoon uiteindelijk zou gaan lopen rellen en ze gaan ook nog met het vingertje naar mij zwaaien dat ik hem verkeerd heb opgevoed, dan ga ik serieus nog liever de cel in dan dat ik een cent betaal. En dan geef ik aan iedereen die het horen wil interviews.
Hinoki
20-11-2021 om 19:44
Broodjebrie schreef op 20-11-2021 om 09:15:
Ik houd mn hart vast voor oud&nieuw..
Eerlijk gezegd denk ik dat dat vuurwerkverbod net zo goed nageleefd wordt als afgelopen jaar.
Niet dus.
Veel mensen zullen het wel gezegend vinden, maar degenen die gewoon vuurwerk willen afsteken, hebben dat allang in huis.
Daglichtlamp
20-11-2021 om 19:52
Hinoki schreef op 20-11-2021 om 19:44:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat dat vuurwerkverbod net zo goed nageleefd wordt als afgelopen jaar.
Niet dus.
Veel mensen zullen het wel gezegend vinden, maar degenen die gewoon vuurwerk willen afsteken, hebben dat allang in huis.
Het waren toch 70 % minder slachtoffers dan normaal. Als je het nu voorgoed afschaft, dan wordt illegaal vuurwerk hopelijk ook steeds minder normaal.
Broodjebrie
20-11-2021 om 20:02
Hinoki schreef op 20-11-2021 om 19:44:
[..]
Niet dus.
Ik was afgelopen oud&nieuw thuisgebleven en ik kon overdag met een gerust hart een rondje wandelen zonder me een ongeluk te schrikken. Nauwelijks knallen. Dat is weleens anders geweest hoorde ik van anderen later.
's Nachts werd er wel vuurwerk afgestoken maar na 20 minuten was het bijna muisstil.
Grote kans dat ik dit jaar ook weer thuisblijf, dus ben benieuwd..
MidasWolf
20-11-2021 om 20:09
Daglichtlamp schreef op 20-11-2021 om 19:52:
[..]
Het waren toch 70 % minder slachtoffers dan normaal. Als je het nu voorgoed afschaft, dan wordt illegaal vuurwerk hopelijk ook steeds minder normaal.
Het is al niet normaal het kleine groepje wat zich hier mee bezig houd trekt zich daar weinig van aan.
SophisticatedCaribou75
20-11-2021 om 23:48
MidasWolf schreef op 20-11-2021 om 20:09:
[..]
Het is al niet normaal het kleine groepje wat zich hier mee bezig houd trekt zich daar weinig van aan.
Ik heb geleerd (op school) dat het zonde is om energie te stoppen in het spreken met de 10% die sowieso, permanent met hun hakken in het zand staan. En ook dat je de 10% die alles prima vindt, prima kunt laten, want die heb je al. Bij de overige 80% is de winst te halen. Ik denk dat Daglichtlamp inschat dat in die grote groep óók een groepje zit dat nu illegaal spul haalt, omdat het "bijna legaal" voelt, maar dat niet meer zal doen als het overduidelijk onwettig is en opvallend bovendien.
Maar zelfs al scheelt het nul procent in de omvang van dat groepje gekken, dan nog is het goed nieuws dat de politie zich kan richten op hen, zonder te worden afgeleid door vuurwerkgedoe van anderen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.