Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

NippyDunlin42

NippyDunlin42

16-12-2022 om 22:47

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 22:44:

[..]

Een Nederlandse kwestie? Besef je wel dat tijdens de hoogdagen van de slavernij jullie samen met België waren ingelijfd bij Frankrijk?
Dit is een Europese kwestie.

Ik wacht even tot je mijn andere vraag ook beantwoord hebt.

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 22:44:

[..]

Een Nederlandse kwestie? Besef je wel dat tijdens de hoogdagen van de slavernij jullie samen met België waren ingelijfd bij Frankrijk?
Dit is een Europese kwestie.

De excuses zijn een Nederlandse aangelegenheid. 

Libertine schreef op 16-12-2022 om 22:32:

[..]

Institutioneel racisme, dat betreft meestal geen witte mensen nee. Zoek de definitie anders even op? Ik maak van niemand een slachtoffer. Ik heb wel oog voor de context waar mensen van kleur op dagelijkse basis mee te maken hebben. Dat is echt iets anders. En als je die context kent dan weet je ook dat de context van witte mensen echt anders is. Wat ook weer niet wil zeggen dat dat voor alle witte mensen een goed uitgangspositie is. Maar kent wel een andere oorsprong.

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik wil best van je aannemen dat blanke mensen in een overwegend blanke samenleving weinig institutioneel racisme ervaren, maar hoe is dat als blanken in een overwegend zwarte samenleving of organisatie belanden? 

Sowieso lijkt het not-done voor een blank persoon om te zeggen dat diegene racisme ervaart. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

16-12-2022 om 23:05

Ik durf best te zeggen dat ik soms racisme ervaar. Word ik nooit blij van. Maar over het algemeen heeft die persoon die mij discrimineert niet zo heel veel stokken om mij te slaan. Dat wil niet zeggen dat ik er niet onder lijdt overigens, ik word daar heel boos en verdrietig om.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

16-12-2022 om 23:06

Het lijkt erop dat het antwoord op mijn vraag (weer?) niet komt. Dan ga ik maar naar bed.

Malibu2 schreef op 16-12-2022 om 23:02:

[..]

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik wil best van je aannemen dat blanke mensen in een overwegend blanke samenleving weinig institutioneel racisme ervaren, maar hoe is dat als blanken in een overwegend zwarte samenleving of organisatie belanden?

Maar die realiteit hebben we in Nederland toch niet? Dat is toch de context van waaruit we nu een gesprek voeren? 

Libertine schreef op 16-12-2022 om 23:08:

[..]

Maar die realiteit hebben we in Nederland toch niet? Dat is toch de context van waaruit we nu een gesprek voeren?

Het gesprek gaat inderdaad over het slavernijverleden, we dwaalden even wat af met institutioneel racisme. 

Blijf ik ertegenaan lopen dat ik best wel wil geloven dat er soms sprake is van racisme, maar dat ik de link met het slavernijverleden niet zie. Wat is het precies waar de nazaten nu nog last van hebben dat 1-op-1 samenhangt met het slavernijverleden? Racisme en discriminatie ervaren heel andere groepen immers ook en lijkt meer samen te hangen met huidskleur, geslacht, religie en dergelijke dan met het verleden. Bovendien kun je niet aan iemand zien of diens voorouders slaven waren of niet. 

Elaine68 schreef op 16-12-2022 om 23:05:

Ik durf best te zeggen dat ik soms racisme ervaar. Word ik nooit blij van. Maar over het algemeen heeft die persoon die mij discrimineert niet zo heel veel stokken om mij te slaan. Dat wil niet zeggen dat ik er niet onder lijdt overigens, ik word daar heel boos en verdrietig om.

Dat kan ik me best voorstellen en daar zou ik ook kwaad en verdrietig om worden. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-12-2022 om 00:08

Elaine68 schreef op 16-12-2022 om 22:40:

[..]

Ik heb eerder in dit topic gevraagd wat je hiermee bedoelde. Ergens omstreeks mijn ban. Ik heb niet gezien dat je antwoord gegeven hebt. Als je nu aangeeft van wel, dan ga ik je antwoord er nog even bijzoeken. Of misschien kun je het alsnog of nogmaals uitleggen? Het gaat met name om "(deporteren, kuch, kuch)"

Ik neem aan dat dit je vraag was. 
Ja, van mij mogen mensen met een migratie afkomst die zoveel commentaar leveren op onze samenleving een enkel ticketje krijgen naar hun land van herkomst. 

Valdemar schreef op 17-12-2022 om 00:08:

[..]

Ik neem aan dat dit je vraag was.
Ja, van mij mogen mensen met een migratie afkomst die zoveel commentaar leveren op onze samenleving een enkel ticketje krijgen naar hun land van herkomst.

Dat is vaak Nederland. (Want hier geboren en Dus ook hun samenleving)

stel voor dat je je discussie verder in België voert. Ergo: enkeltje eigen land. (Wat ik niet meen maar wellicht wel laat voelen hoe jouw eigen opmerking overkomt)

Malibu2 schreef op 16-12-2022 om 23:21:

[..]

Het gesprek gaat inderdaad over het slavernijverleden, we dwaalden even wat af met institutioneel racisme.

Blijf ik ertegenaan lopen dat ik best wel wil geloven dat er soms sprake is van racisme, maar dat ik de link met het slavernijverleden niet zie. Wat is het precies waar de nazaten nu nog last van hebben dat 1-op-1 samenhangt met het slavernijverleden? Racisme en discriminatie ervaren heel andere groepen immers ook en lijkt meer samen te hangen met huidskleur, geslacht, religie en dergelijke dan met het verleden. Bovendien kun je niet aan iemand zien of diens voorouders slaven waren of niet.

Dat zijn goeie vragen! Ik heb veel geleerd van het boek ‘hallo witte mensen’.  Wellicht een tip om eens te lezen? 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-is-het-aanbieden-van-excuses-voor-het-slavernijverleden-zo-moeilijk~bb8c586c/

Het wezenlijke van de slavernij, zegt ze, is dat de zwarte mens tot geen mens is verklaard, ‘eeuwenlang’, ‘en om dat te bewijzen zijn allerlei theorieën ontstaan, dat ze geen intelligentie hebben of denkvermogen, geen emoties, geen hogere gevoelens. Dat werkt nog steeds door. Daarom zijn excuses zo belangrijk. Het is niet van: ik heb je fiets omvergegooid, sorry. Het is vergiffenis vragen aan de mensheid. Een deel van het menselijke ras heeft dit gedaan met een ander deel, en wij zijn het product ervan.’

Daglichtlamp schreef op 17-12-2022 om 07:26:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-is-het-aanbieden-van-excuses-voor-het-slavernijverleden-zo-moeilijk~bb8c586c/

Het wezenlijke van de slavernij, zegt ze, is dat de zwarte mens tot geen mens is verklaard, ‘eeuwenlang’, ‘en om dat te bewijzen zijn allerlei theorieën ontstaan, dat ze geen intelligentie hebben of denkvermogen, geen emoties, geen hogere gevoelens. Dat werkt nog steeds door. Daarom zijn excuses zo belangrijk. Het is niet van: ik heb je fiets omvergegooid, sorry. Het is vergiffenis vragen aan de mensheid. Een deel van het menselijke ras heeft dit gedaan met een ander deel, en wij zijn het product ervan.’

Dan krijg je dus weer een soort erfschuld. 

Ik ben me ervan bewust hoe slecht de slaven zijn behandeld en heb er ook helemaal geen probleem mee als er vanuit de staat wordt gezegd dat dat mensonterend was en dat de Nederlandse staat daar in het verleden aan heeft bijgedragen. Vind ik eigenlijk heel terecht. 

Ik vind het ook goed als er meer bewustwording komt over het slavernijverleden, maar dan wel het hele plaatje, dus inclusief het aandeel van de Afrikaanse slavenhandelaren. Dat wil men nog weleens vergeten en dat leidt heel snel tot een kloof tussen "wij en zij".

Een strijd tegen hedendaags racisme en discriminatie? Tegen hedendaagse slavernij in sommige delen van de wereld? Mijn steun heb je. 

Maar dat de blanken als product van hun voorouders hun excuses moeten aanbieden voor iets wat ze niet zelf hebben gedaan aan mensen die persoonlijk niets is aangedaan? Nee, dat gaat er bij mij nog steeds niet in. Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden en niet die van een ouder, laat staan een verre voorouder. 

Libertine schreef op 16-12-2022 om 22:54:

[..]

De excuses zijn een Nederlandse aangelegenheid.

Maar die excuses en alles wat daarmee samenhangt is wel op kosten van alle belastingbetalers in Nederland, dus in die zin draaien alle mensen van nu daarvoor op terwijl de mensen van nu daar niets mee te maken hebben. Dat de Nederlandse staat eens wat nuttigs gaat doen met onze centen in plaats van geld en arbeidsuren in dat soort onzin te pompen. Er zijn belangrijkere problemen nu. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.