Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

Malibu2 schreef op 16-12-2022 om 21:50:

[..]

Beide zeker kwalijke zaken, maar ze staan los van de slavernijkwestie. Ook Turken en Marokkanen waren veelvuldig slachtoffers in de toeslagenaffaire en ook bij BuZa waren moslims slachtoffer.

Als er ergens mensen die afstammen van slaven worden benadeeld hoeft dat dus niet te betekenen dat dat komt door het slavernijverleden.

eureka: geïnstitutionaliseerd racisme komt niet alleen voor bij mensen die nazaten zijn van tot slaaf gemaakten. 

Het is niet of of. Het is en en. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 22:00

Libertine schreef op 16-12-2022 om 21:54:

[..]

Je wil het niet zien. Of het is onkunde, dat vermoed ik eerder. Zoals ik al eerder zei: gebrek aan geaggregeerd kijken. Het is niet mijn taak jou van informatie te voorzien. Dat mag je zelf doen. Er zijn onnoemelijk veel artikelen, onderzoeken en ervaringen over zit onderwerp te vinden en het causale verband aantoont. Maar dat interesseert je geen reet. Dus waarom zou ik moeite doen als je het zelf niet doet?

En dit is dan weer een mooi voorbeeld waarom de linkerzijde zo zwak staat. Zodra het wat moeilijker worden beginnen ze hun tegenstanders te ridiculiseren en plaatsen ze zichzelf op een platform. 

Misschien leuk voor jou om te weten, ik ben zelf lid van een partij die bij jullie nog het best overeenstemt met Groenlinks. 

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 22:00:

[..]

En dit is dan weer een mooi voorbeeld waarom de linkerzijde zo zwak staat. Zodra het wat moeilijker worden beginnen ze hun tegenstanders te ridiculiseren en plaatsen ze zichzelf op een platform.

Misschien leuk voor jou om te weten, ik ben zelf lid van een partij die bij jullie nog het best overeenstemt met Groenlinks.

Hahahahaha. Tamelijk hilarisch dit. Je maakt omtrekkende bewegingen omdat je in het nauw wordt gedreven. Is goed hoor. En wat je met je ‘leuk om te weten’ bedoelt is me een raadsel overigens. Ik stem partij voor de dieren. Vind je dat leuk om te weten???

I rest my case. 

Libertine schreef op 16-12-2022 om 21:59:

[..]

eureka: geïnstitutionaliseerd racisme komt niet alleen voor bij mensen die nazaten zijn van tot slaaf gemaakten.

Het is niet of of. Het is en en.

Wat bedoel je precies?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 22:04

Libertine schreef op 16-12-2022 om 22:02:

[..]

Hahahahaha. Tamelijk hilarisch dit. Je maakt omtrekkende bewegingen omdat je in het nauw wordt gedreven. Is goed hoor. I rest my case.

Wat omtrekkende beweging? 
Mijn vraag staat nog steeds en jij doet exact wat ik in mijn bericht benoemde. 

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 22:04:

[..]

Wat omtrekkende beweging?
Mijn vraag staat nog steeds en jij doet exact wat ik in mijn bericht benoemde.

Ga jij maar even doen wat ik steeds benoemde: zelf even iets leren zonder die verantwoordelijkheid bij anderen te leggen. 

Malibu2 schreef op 16-12-2022 om 22:03:

[..]

Wat bedoel je precies?

Dat niet alleen zwarte mensen slachtoffer zijn van geïnstitutionaliseerd racisme maar alle mensen van kleur ( dus ook Turken en Marokkanen). 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 22:10

Libertine schreef op 16-12-2022 om 22:05:

[..]

Ga jij maar even doen wat ik steeds benoemde: zelf even iets leren zonder die verantwoordelijkheid bij anderen te leggen.

Bedankt om mijn punt te maken. 
Zie hier het voorbeeld van iemand die meer mensen naar de rechterzijde zend, dan dat ze stemmen aantrekt. 

Libertine schreef op 16-12-2022 om 22:06:

[..]

Dat niet alleen zwarte mensen slachtoffer zijn van geïnstitutionaliseerd racisme maar alle mensen van kleur ( dus ook Turken en Marokkanen).

En blanken niet?

Maar als je zegt dat dus iedereen (behalve dan blijkbaar de blanke mensen..) slachtoffer is van racisme, dan lijkt dat dus los te staan van het slavernijverleden. En wat bijzonder trouwens dat je van ALLE niet-blanken een slachtoffer maakt. Dan scheer je ze wel over één lijn..

NippyDunlin42

NippyDunlin42

16-12-2022 om 22:26

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 22:10:

[..]

Bedankt om mijn punt te maken.
Zie hier het voorbeeld van iemand die meer mensen naar de rechterzijde zend, dan dat ze stemmen aantrekt.

Wat een onzin. Dit topic staat vol met voorbeelden. En nu moeten die weer allemaal herhaald worden? Terwijl jij er toch niet in geinteresseerd bent?

Als mensen ergens behoefte aan hebben mogen ze dat uiten. En als anderen dan vinden dat ze een punt hebben dan kunnen ze daaraan voldoen.

Ik begrijp ook dat je Vlaming bent. Met alle respect maar dit is een Nederlandse aangelegenheid. Jullie hebben de Congo dacht ik? Misschien kun je ons daar iets over vertellen en hoe jullie dat opgelost hebben?

Malibu2 schreef op 16-12-2022 om 22:20:

[..]

En blanken niet?

Maar als je zegt dat dus iedereen (behalve dan blijkbaar de blanke mensen..) slachtoffer is van racisme, dan lijkt dat dus los te staan van het slavernijverleden. En wat bijzonder trouwens dat je van ALLE niet-blanken een slachtoffer maakt. Dan scheer je ze wel over één lijn..

Institutioneel racisme, dat betreft meestal geen witte mensen nee. Zoek de definitie anders even op? Ik maak van niemand een slachtoffer. Ik heb wel oog voor de context waar mensen van kleur op dagelijkse basis mee te maken hebben. Dat is echt iets anders. En als je die context kent dan weet je ook dat de context van witte mensen echt anders is. Wat ook weer niet wil zeggen dat dat voor alle witte mensen een goed uitgangspositie is. Maar kent wel een andere oorsprong. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-12-2022 om 22:37

Elaine68 schreef op 16-12-2022 om 22:26:

[..]

Wat een onzin. Dit topic staat vol met voorbeelden. En nu moeten die weer allemaal herhaald worden? Terwijl jij er toch niet in geinteresseerd bent?

Als mensen ergens behoefte aan hebben mogen ze dat uiten. En als anderen dan vinden dat ze een punt hebben dan kunnen ze daaraan voldoen.

Ik begrijp ook dat je Vlaming bent. Met alle respect maar dit is een Nederlandse aangelegenheid. Jullie hebben de Congo dacht ik? Misschien kun je ons daar iets over vertellen en hoe jullie dat opgelost hebben?

Daar mogen Belgen ook een mening over hebben. 

[..]

Wat maakt het hierbij uit dat Valdemar een Vlaming is, een Nederlandse aangelegenheid vind ik het ook niet, slavernij uit de tijd van de VOC was een  internationale markt. Daarbij mengt Nederland zich  ook vaak genoeg in buitenlandse aangelegenheden.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

16-12-2022 om 22:40

Valdemar schreef op 26-11-2022 om 22:56:

[..]

Geen probleem.
Er zullen altijd wel personen zijn die dit onder de aandacht willen brengen (deporteren, kuch, kuch.).

Ik heb eerder in dit topic gevraagd wat je hiermee bedoelde. Ergens omstreeks mijn ban. Ik heb niet gezien dat je antwoord gegeven hebt. Als je nu aangeeft van wel, dan ga ik je antwoord er nog even bijzoeken. Of misschien kun je het alsnog of nogmaals uitleggen? Het gaat met name om "(deporteren, kuch, kuch)"

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 22:44

[..]

Een Nederlandse kwestie? Besef je wel dat tijdens de hoogdagen van de slavernij jullie samen met België waren ingelijfd bij Frankrijk? 
Dit is een Europese kwestie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.