Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2022 om 16:00:

[..]

ik kan ook niet alle wensen/eisen plaatsen. Maar ik kan me wel voorstellen dat er wat tegengas kwam vanuit bepaalde belangengroepen. Ik was zelf ook verbaasd over hoe snel dit ineen gaat en de willekeur van de datum, terwijl er een betekenisvolle datum behoorlijk dichtbij is en het iedereen meer voorbereidingstijd geeft.

En ik kan me ook voorstellen dat het Grote Gebaar waarmee het kabinet dat op heel veel plekken excuses aanbieden, wat hypocriet overkomt in Suriname. Want weerwind zou daar toch zijn. Die had daar al andere afspraken, dus dit paste er nog wel even bij, gewoon een dagje langer blijven.
Toen ik dat las, fronste ik ook even.

Daar komt nog bij dat er minimaal een jaar diverse plannen en stukken van belangengroepen schijnbaar onaangeraakt bij het ministerie liggen. Daar lijkt het kabinet niet eens naar gekeken te hebben. Die zijn ineens volledig op eigen houtje dingen gaan doen. Ook dat mag van mij (voor zover dat ertoe doet) maar handig is het niet met zo’n beladen onderwerp. Dus dat die partijen nu aandacht en media zoeken snap ik wel. Die waren op zoek naar samenwerking, maar zijn volledig aan de kant geschoven. Best raar als excuusaanbieder, om zo daaraan voorbij te gaan.

Maar als weerwind excuses aan wil bieden, is hij voor mij een prima vertegenwoordiger. en ik kan me ook wel weer voorstellen dat sommige dat anders zien.

onder de streep zou ik dit vooral weer als een mislukt project zien. Compleet gebrek aan communicatie, erg naar binnen gekeerd aangevlogen vanuit de regering, waar een bepaalde arrogantie vanuit gaat. Combineer dat met het vastgestelde racisme op het ministerie van buitenlandse zaken… erg integer staan ze er weer niet op.

Dat die organisaties maar mooi de boom in gaan hoor. Zonde van de tijd en het geld dat hierin wordt gestoken. En ze blijven maar doorzeveren. Het is ook nooit goed. Voor sommige mensen en organisaties kun je het nooit goed doen.

Pippi45 schreef op 16-12-2022 om 16:01:

[..]

Dat die organisaties maar mooi de boom in gaan hoor. Zonde van de tijd en het geld dat hierin wordt gestoken. En ze blijven maar doorzeveren. Het is ook nooit goed. Voor sommige mensen en organisaties kun je het nooit goed doen.

Tja, als het over scholen en onderwijs gaat, wordt er ook met belangengroepen gepraat. En ik ben de boeren ook niet vergeten.

Het klopt, voor sommigen kun je het nooit goed doen. Maar om ze dan over te slaan, vind ik ook weer zo wat. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-12-2022 om 17:33

Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2022 om 16:06:

[..]

Tja, als het over scholen en onderwijs gaat, wordt er ook met belangengroepen gepraat. En ik ben de boeren ook niet vergeten.

Het klopt, voor sommigen kun je het nooit goed doen. Maar om ze dan over te slaan, vind ik ook weer zo wat.

Ik denk dat er teveel organisaties betrokken zijn waardoor er "teveel" eisen zijn. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren natuurlijk. Waar het eerst ging om excuses, slavernijmuseum en geld voor een bewustwordingscampagne, is het nu aanbeland bij staatsschulden die afgelost moeten worden, aanpassing in de wet, compensatieregelingen en een constante stroom aan geld voor instituten. 

MidasWolf schreef op 13-12-2022 om 22:05:

De datum begrijp ik wel, waarom wil het kabinet aan 19 december vasthouden. Het op 1 juli laten plaatsvinden is toch geen grote moeite vind ik.

Omdat het niet zeker is dat dit kabinet er dan nog zit. En het de vraag is of een kabinet van nog rechtsere signatuur het dan wel door laat gaan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2022 om 18:20

Pippi45 schreef op 16-12-2022 om 15:57:

Het is erg wat er vroeger allemaal gebeurd is en tuurlijk is de slavernij erg geweest, maar dat is met zoveel dingen uit onze geschiedenis. Ik vind dat hele excuses aanbieden onzin. Dan kunnen we bezig blijven. Geweest is geweest en al de mensen die er toen bij betrokken waren zijn dood. Educatie erover op scholen is goed, meer niet.
Je kan er wel over blijven zeveren maar het is wat het is.

[...]

Dit soort teksten toont aan hoe hard het nodig is dat we hier niet over ophouden. Dat er inderdaad nog een wereld te winnen is qua kennis en begrip. Geweest is niet geweest. De gevolgen van slavernij zie je nog dagelijks in onze samenleving.

Alle andere dingen die je er nu bijhaalt zijn drogredenen. Dat het ene probleem er ook is betekent niet dat je het andere maar moet negeren.

Er heerst zoveel verdeeldheid. Willen we een fout uit het verleden echt oplossen door een fout in het heden te maken? 

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze mensen willen straffen die op mensen lijken die iets slechts hebben gedaan in het verleden, ten gunste van mensen die op mensen lijken die iets slechts is aangedaan in het verleden. 

Mensen die lijken op de daders en mensen die lijken op de slachtoffers. Maar niet mensen die werkelijke daders zijn en niet mensen die werkelijke slachtoffers van de slavernij zijn. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 21:06

Coreopsis schreef op 16-12-2022 om 18:20:

[..]

Dit soort teksten toont aan hoe hard het nodig is dat we hier niet over ophouden. Dat er inderdaad nog een wereld te winnen is qua kennis en begrip. Geweest is niet geweest. De gevolgen van slavernij zie je nog dagelijks in onze samenleving.

Alle andere dingen die je er nu bijhaalt zijn drogredenen. Dat het ene probleem er ook is betekent niet dat je het andere maar moet negeren.

Kun je daarvan eens wat voorbeelden geven? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 21:23

Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2022 om 13:09:

[..]

Het gaat niet om “het volk”, het gaat om de staat. De staat is betrokken geweest bij deze slavenhandel. Dus de staat biedt daarvoor excuses aan. En waar dit eindigt? Ik ben benieuwd. Ik ben ook heel benieuwd naar hoe er naar over 30 jaar naar deze periode gekeken wordt. Dat verwacht ik nog mee te maken. Over 200 jaar zou ik nóg interessanter vinden. Maar denk dat het beter is als ik er dan niet meer ben.

En wat is de staat meer dan een vertegenwoordiging van het volk? 

Ik herhaal het weer eens: zie je hier Europeanen herstelbetalingen vragen aan Noorwegen voor de plunderingen, verkrachtingen en ontvoeringen die zij hebben aangericht, zie je Vlamingen herstelbetalingen vragen voor de bezetting door Frankrijk, Nederland, Spanje, zie je Europeanen herstelbetalingen vragen aan Italië voor hun wangedrag tijdens het Romeinse rijk, zie je Europeanen herstelbetalingen vragen aan Turkije voor de gruwel die ze brachten met het Ottomaanse Rijk? 

Kort antwoord: neen.
En nu is er een beperkte groep die zich graag in de slachtofferrol hult waarvoor iedereen zou moeten knikken omdat ze anders racist zouden zijn. Hou toch op.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2022 om 21:28

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 21:06:

[..]

Lees even terug in dit topic en eerdere over dit onderwerp.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2022 om 21:30

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 21:23:

[..]

En wat is de staat meer dan een vertegenwoordiging van het volk?

Ik herhaal het weer eens: zie je hier Europeanen herstelbetalingen vragen aan Noorwegen voor de plunderingen, verkrachtingen en ontvoeringen die zij hebben aangericht, zie je Vlamingen herstelbetalingen vragen voor de bezetting door Frankrijk, Nederland, Spanje, zie je Europeanen herstelbetalingen vragen aan Italië voor hun wangedrag tijdens het Romeinse rijk, zie je Europeanen herstelbetalingen vragen aan Turkije voor de gruwel die ze brachten met het Ottomaanse Rijk?

Kort antwoord: neen.
En nu is er een beperkte groep die zich graag in de slachtofferrol hult waarvoor iedereen zou moeten knikken omdat ze anders racist zouden zijn. Hou toch op.

Whataboutism. 

En je laatste zin is een belachelijke generalisering en verdraaiing van woorden.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 21:34

Coreopsis schreef op 16-12-2022 om 21:28:

[..]

Lees even terug in dit topic en eerdere over dit onderwerp.

Waarbij ik besluit dat je geen voorbeeld kunt geven. 

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 21:06:

[..]

Ignorance is bliss. 

Zoek eens op institutioneel racisme (kleine hint: de nieuwsberichten over buitenlandse zaken van de afgelopen dagen en de toeslagen affaire illustreren dat heel adequaat)

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 21:37

Libertine schreef op 16-12-2022 om 21:35:

[..]

Ignorance is bliss.

Zoek eens op institutioneel racisme (kleine hint: de nieuwsberichten over buitenlandse zaken van de afgelopen dagen maar de toeslagen affaire illustreren dat heel adequaat)

Nog steeds geen voorbeeld.

Valdemar schreef op 16-12-2022 om 21:34:

[..]

Waarbij ik besluit dat je geen voorbeeld kunt geven.

Educate yourself Valdemar. Je kunt niet van anderen verwachten dat ze je van informatie voorzien. Wees nieuwsgierig, stel vragen, ga op onderzoek uit. Leg die verantwoordelijkheid bij jezelf en niet bij anderen (zodat jij die vervolgens van tafel veegt. Want dat is hoe het gaat). 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2022 om 21:39

Coreopsis schreef op 16-12-2022 om 21:30:

[..]

Whataboutism.

En je laatste zin is een belachelijke generalisering en verdraaiing van woorden.

Is het moeilijk om te beseffen dat de mensen tegen wie je preekt ook een voorgeschiedenis hebben van onderdrukking, ...? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.