Nieuws en actueel
wild-flower
06-11-2022 om 18:35
Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?
De kogel is door de kerk : Het kabinet gaat excuses maken voor het slavernijverleden .
Ook wordt er 200 miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die het bewustzijn rondom het slavernijverleden moeten vergroten .
"De vraag is of je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk kunt houden voor het verleden. Dat kunnen anderen weer als pijnlijk ervaren", zei Mark Rutte onlangs in een debat in de Tweede Kamer.
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh vindt trouwens dat onze koning excuses moet maken en niet het kabinet.
Vinden jullie deze excuses een 'juiste historische zet' , of juist hypocriet ?
Doemijdieglazenbol
16-12-2022 om 12:17
Valdemar schreef op 16-12-2022 om 12:09:
[..]
Laat die verantwoordelijkheid dan ook bij de overheid, waarbij deze ook kan zeggen 🖕 het was destijds een goede deal en gedane zaken.
Heel die redenering dat je als erfgenaam recht zou hebben over iets wat generaties geleden speelde, klopt van geen kanten en is een oneindig straatje. Ik ben Vlaming, moet ik nu bij jullie overheid gaan aankloppen voor wat mijn voorouders is aangedaan, bij de Franse staat, bij Spanje, bij het Vaticaan...?
Ehm.... die verantwoordelijkheid ligt toch bij de overheid? En die neemt de verantwoordelijkheid ook en zegt niet "dikke vinger". Die kiest ervoor om iets anders te zeggen. Dus ik snap je punt niet helemaal?
En ik heb NOOIT iets geroepen over persoonlijke/individuele zaken of dingen als erfgenaam. Daar ga ik dan ook verder niet op in, want dat is een heel andere discussie, die hier helemaal los van staat. In Engeland zijn ze er wel mee bezig: https://www.bbc.com/news/uk-politics-63799222
Daar is heel duidelijk een lijn van toen naar nu (de man is nog steeds eigenaar van plantages die toen al in de familie zaten). Ik ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen. Ik heb daar verder geen heftige gevoelens van (on)recht bij, ik vind het vooral rete-interessant.
Miraval
16-12-2022 om 12:17
Jeetje zeg is het nu zo moeilijk om toe te geven dat de slavernij zowat het zwartste hoofdstuk is geweest in onze gezamenlijke geschiedenis? De geschiedenis van het WIC en daarmee Nederland? Dat dit een enorme impact heeft gehad op de nazaten van de tot slaaf gemaakten? Ik ben absoluut voor het maken van excuses door de Staat. Dit geeft ook een blijk van erkenning aan het enorme lijden dat hiermee gepaard is gegaan en waardoor er nu nog steeds sprake is van (institutioneel) racisme. Als dit topic iets duidelijk maakt is het wel dat goede voorlichting heel hard nodig is. Samen met excuses vanuit Nederland.
BrightEchidna89
16-12-2022 om 12:26
Miraval schreef op 16-12-2022 om 12:17:
Jeetje zeg is het nu zo moeilijk om toe te geven dat de slavernij zowat het zwartste hoofdstuk is geweest in onze gezamenlijke geschiedenis? De geschiedenis van het WIC en daarmee Nederland? Dat dit een enorme impact heeft gehad op de nazaten van de tot slaaf gemaakten? Ik ben absoluut voor het maken van excuses door de Staat. Dit geeft ook een blijk van erkenning aan het enorme lijden dat hiermee gepaard is gegaan en waardoor er nu nog steeds sprake is van (institutioneel) racisme. Als dit topic iets duidelijk maakt is het wel dat goede voorlichting heel hard nodig is. Samen met excuses vanuit Nederland.
Waarbij je met voorlichting weinig anders bedoelt dan het inhameren van jouw persoonlijke mening, waarin slavernij geplaatst wordt tegen onze huidige waarden en normen.
En laat het dan vooral over kleurlingen gaan, want blanke slaven hebben nooit bestaan in jullie gedachtengoed.
Moxxie
16-12-2022 om 12:29
Voor de racisme ontkenners, nieuws van deze week: Institutioneel racisme bij Buitenlandse Zaken, top biedt excuses aan
https://nos.nl/artikel/2456127-institutioneel-racisme-bij-buitenlandse-zaken-top-biedt-excuses-aan
Miraval
16-12-2022 om 12:31
Valdemar schreef op 16-12-2022 om 12:26:
[..]
Waarbij je met voorlichting weinig anders bedoelt dan het inhameren van jouw persoonlijke mening, waarin slavernij geplaatst wordt tegen onze huidige waarden en normen.
En laat het dan vooral over kleurlingen gaan, want blanke slaven hebben nooit bestaan in jullie gedachtengoed.
Nee dat maak jij er nu van. Voorlichting over alle vormen van slavernij, in het verleden en in het heden. Voorlichting over de geschiedenis heeft niks te maken met inhameren maar meer met bewustmaken, en ja natuurlijk moet je daar ook de tijdsgeest bij vermelden. Maar maakt dat het minder erg? Zijn de verketteringen en heksenjachten minder erg omdat men vroeger niet beter wist? Oohh... ja maar ze geloofden nog in heksen dus ja die brandstapel of molensteen was niet zo erg want te verantwoorden door de tijdsgeest? Nee, het is allemaal verschrikkelijk geweest. De slavernij, de inquisitie, de heksenjachten, de holocaust, het regime van ISIS, het regime van nu in Iran... en al deze onderwerpen verdienen de aandacht op scholen opdat men leert anderen te respecteren no matter what the difference. Opdat men ervan leert en we massaal eens gaan zeggen dit willen we niet meer in onze toekomst.
Doemijdieglazenbol
16-12-2022 om 12:33
Valdemar schreef op 16-12-2022 om 12:26:
[..]
Wie bedoel je met "jullie"? Ik haal nergens kleur erbij. Sommige anderen lijken dit wel te reduceren tot een kleur-ding. En ook jij haalt steeds huidskleur erbij. Je kunt dat ook gewoon achterwege laten. Voor mij gaat het om slavernij in de breedste zin des woords. Toen én nu. Dat betekent wat mij betreft dus ook niet bijdragen of de vruchten plukken van hedendaagse slavernij. Daad bij het woord voegen. En de voorlichting zou zich daar ook op moeten richten.
BrightEchidna89
16-12-2022 om 12:45
Doemijdieglazenbol schreef op 16-12-2022 om 12:33:
[..]
Wie bedoel je met "jullie"? Ik haal nergens kleur erbij. Sommige anderen lijken dit wel te reduceren tot een kleur-ding. En ook jij haalt steeds huidskleur erbij. Je kunt dat ook gewoon achterwege laten. Voor mij gaat het om slavernij in de breedste zin des woords. Toen én nu. Dat betekent wat mij betreft dus ook niet bijdragen of de vruchten plukken van hedendaagse slavernij. Daad bij het woord voegen. En de voorlichting zou zich daar ook op moeten richten.
Ik haal huidskleur erbij omdat het uit die hoek is dat de vraag komt.
Als het jouw gaat over slavernij in de breedste zin des woord, waar eindigen we dan, want binnen Europe hadden we al veel langer slaven alvorens we die in Afrika gingen halen.
Sorry, maar ik zie echt niet in waarom er nu excuses en herstelbetalingen zouden moeten komen door een volk dat generaties lang niet meer dan lijfeigenen is geweest.
Doemijdieglazenbol
16-12-2022 om 13:09
Valdemar schreef op 16-12-2022 om 12:45:
[..]
Als het jouw gaat over slavernij in de breedste zin des woord, waar eindigen we dan, want binnen Europe hadden we al veel langer slaven alvorens we die in Afrika gingen halen.
Sorry, maar ik zie echt niet in waarom er nu excuses en herstelbetalingen zouden moeten komen door een volk dat generaties lang niet meer dan lijfeigenen is geweest.
Het gaat niet om “het volk”, het gaat om de staat. De staat is betrokken geweest bij deze slavenhandel. Dus de staat biedt daarvoor excuses aan. En waar dit eindigt? Ik ben benieuwd. Ik ben ook heel benieuwd naar hoe er naar over 30 jaar naar deze periode gekeken wordt. Dat verwacht ik nog mee te maken. Over 200 jaar zou ik nóg interessanter vinden. Maar denk dat het beter is als ik er dan niet meer ben.
ShowyHummingbird30
16-12-2022 om 14:03
Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 11:52:
[..]
Probleem is alleen al alle verantwoordelijke allang dood zijn. Je kan iemand makkelijker ter verantwoording roepen als ze nog leven.
Het gaat niet om excuses door indivduele verantwoordelijken. Waarom begin je daar nu weer over? Het gaat om de verantwoordelijkheid en dus excuses van de Nederlandse staat. En die is nog springlevend.
Zilver_gray
16-12-2022 om 14:44
Het lijken wel grammofoonplaten “ ik vind excuses niet nodig hoor, want ik heb niks gedaan” ..Echt!!
ZanyHeron88
16-12-2022 om 15:07
Coreopsis schreef op 16-12-2022 om 14:03:
[..]
Het gaat niet om excuses door indivduele verantwoordelijken. Waarom begin je daar nu weer over? Het gaat om de verantwoordelijkheid en dus excuses van de Nederlandse staat. En die is nog springlevend.
Dus kan minister Weerwind prima excuses maken toch. Ik vind de eisen die sommige organisaties eraan hangen absurd.
Libertine
16-12-2022 om 15:14
Valdemar schreef op 16-12-2022 om 10:42:
[..]
We
Daarbij zou het je sieren om je accountnaam te wijzigen want uit je reacties hier maak ik op dat jij net het tegenovergestelde bent van een libertijn.
Het geeft wel aan hoe enkelvoudig jij pleegt te kijken. Libertine is een bekend restaurant in Amsterdam, de titel van een film, de naam van een mode merk. Etc.
Als je geaggregeerd kijkt zie je meer.
Pippi45
16-12-2022 om 15:57
Het is erg wat er vroeger allemaal gebeurd is en tuurlijk is de slavernij erg geweest, maar dat is met zoveel dingen uit onze geschiedenis. Ik vind dat hele excuses aanbieden onzin. Dan kunnen we bezig blijven. Geweest is geweest en al de mensen die er toen bij betrokken waren zijn dood. Educatie erover op scholen is goed, meer niet.
Je kan er wel over blijven zeveren maar het is wat het is. Mensen mogen blij zijn dat we hier wonen en niet in landen waar mensen nog steeds enorm onderdrukt worden. Hopelijk blijft dat zo. En ja iedereen wordt beoordeeld en veroordeeld op uiterlijk dat is nu eenmaal zo. Op alle slakken zout leggen werkt daar niet tegen en werkt zelfs averechts.
En dan reisjes daarvoor maken op kosten van alle belastingbetalers terwijl wij worden uitgeknepen o.a. zogenaamd vanwege het klimaatprobleem. Dan vele miljoenen ertegenaan gooien vanwege dat slavernijverleden, terwijl veel Nederlanders niet eens meer geld hebben om boodschappen te kunnen doen en zitten te vernikkelen in een koud huis. Zo draaien wij allemaal individueel ervoor op terwijl de mensen van nu er niets aan kunnen doen. Want dat geld komt van de belastingbetaler.
Nee vooral lekker woke doen, muggenziften over taalgebruik en niet de juiste prioriteiten stellen in dit land. Laat de staat maar eens excuses aanbieden aan de burgers van nu voor het financieel leegknijpen van ons.
Doemijdieglazenbol
16-12-2022 om 16:00
Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 15:07:
[..]
Dus kan minister Weerwind prima excuses maken toch. Ik vind de eisen die sommige organisaties eraan hangen absurd.
ik kan ook niet alle wensen/eisen plaatsen. Maar ik kan me wel voorstellen dat er wat tegengas kwam vanuit bepaalde belangengroepen. Ik was zelf ook verbaasd over hoe snel dit ineen gaat en de willekeur van de datum, terwijl er een betekenisvolle datum behoorlijk dichtbij is en het iedereen meer voorbereidingstijd geeft.
En ik kan me ook voorstellen dat het Grote Gebaar waarmee het kabinet dat op heel veel plekken excuses aanbieden, wat hypocriet overkomt in Suriname. Want weerwind zou daar toch zijn. Die had daar al andere afspraken, dus dit paste er nog wel even bij, gewoon een dagje langer blijven.
Toen ik dat las, fronste ik ook even.
Daar komt nog bij dat er minimaal een jaar diverse plannen en stukken van belangengroepen schijnbaar onaangeraakt bij het ministerie liggen. Daar lijkt het kabinet niet eens naar gekeken te hebben. Die zijn ineens volledig op eigen houtje dingen gaan doen. Ook dat mag van mij (voor zover dat ertoe doet) maar handig is het niet met zo’n beladen onderwerp. Dus dat die partijen nu aandacht en media zoeken snap ik wel. Die waren op zoek naar samenwerking, maar zijn volledig aan de kant geschoven. Best raar als excuusaanbieder, om zo daaraan voorbij te gaan.
Maar als weerwind excuses aan wil bieden, is hij voor mij een prima vertegenwoordiger. en ik kan me ook wel weer voorstellen dat sommige dat anders zien.
onder de streep zou ik dit vooral weer als een mislukt project zien. Compleet gebrek aan communicatie, erg naar binnen gekeerd aangevlogen vanuit de regering, waar een bepaalde arrogantie vanuit gaat. Combineer dat met het vastgestelde racisme op het ministerie van buitenlandse zaken… erg integer staan ze er weer niet op.
Pippi45
16-12-2022 om 16:00
Valdemar schreef op 16-12-2022 om 12:45:
[..]
En uiteindelijk komt het uit de zak van de burgers nu en draaien we er toch voor op. Zeker in een tijd waarin veel mensen niet meer rondkomen lijkt me dat nog meer onwenselijk. Tijd om wat nuttigs te doen. Het verleden verandert er niet door.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.