Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Luchtpost schreef op 22-11-2024 om 15:34:

[..]

Nou, het valt mij ook wel op dat er (bijv. over asielzoekers -die uitgeprocedeerd zijn-) altijd maar wordt geschreven dat zij niet teruggestuurd zouden mogen worden "want zit op het atheneum dus keihard nodig in NL", en Yasmin mag niet weg als zij haar opleiding heeft afgerond "want zo zonde, zijn allemaal keihard nodig".

Maar als NL nou één ding goed had kunnen voorzien (gewoon een kwestie van de koppen tellen, kijken naar leeftijden van inwoners, kijken naar de planning m.b.t. aantallen nieuwkomers) dan is het de personeelsbehoefte in de zorg.

Dan laat je in 2013 toch niet hele massa's mensen met een vracht aan kennis en ervaring in de zorg uitstromen? Die mensen kon NL dus eigenlijk helemaal niet missen in het werkveld van de zorg. Maar het gebeurde toch.

En intussen worden mensen die nog helemaal geen kennis en ervaring hebben, bij voorbaat bejubeld vanwege een belofte 'omdat zij op het atheneum zitten' of 'omdat zij een migratieachtergrond hebben en hoogopgeleid zijn".

Maar... heeft NL zoveel hoogopgeleiden nodig? De totale zgn 'beroeps- en niet beroepsbevolking' (inwoners 15-75 jaar) inn 2013 en in 2024 in percentage opleidingsniveau:

2013, laag 31.69 - middelbaar 40.40 - hoog opgeleid 27.91 %

2024, laag 26.52 - middelbaar 36.86 - hoog opgeleid 36.62 %

In aantallen 2024 vs 2013:

laag: MIN 451.000 - middelbaar: MIN 167.000 - hoog: PLUS 1.377.000 personen. Vraag: strookt dit met het gevraagde opleidingsniveau van de vacatures?

M.b.t. de werkzame beroepsbevolking (aantallen):

2013: laag 2.070.964 - middelbaar 3.613.773 - hoog 2.781.590

2024: laag 2.043.072 - middelbaar 3.712.290 - hoog 4.045.748

(Cijfers CBS via zoekterm: Arbeidsdeelname; kerncijfers seizoensgecorrigeerd)

Ik ken zelfs een jonge dame die destijds de opleiding verpleegkunde volgde. Zij moest speuren voor een stageplaats, omdat er zelfs een stage-stop is geweest. Sommigen besloten toen zelfs van opleiding te veranderen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-11-2024 om 15:47 Topicstarter

Wellicht kunnen we ontopic verder over de plannen van de huidige regering om het antisemitisme te bestrijden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z19193&did=2024D45568

Doen ze de goede dingen? Denken we dat het gaat helpen?

Daglichtlamp schreef op 22-11-2024 om 15:39:

[..]

Zelfs al zou dat waar zijn, maar dat ga ik niet bespreken in dit daadje, dan is het hier toch niet relevant? Net als het merendeel van de cijfers in jouw reactie.

Daar heb je gelijk in; op zich staat het los van het onderwerp Jodenhaat in NL. Wat ik echter herken is dat het (al dan niet terecht) "zo hard nodig hebben" van immigranten iets is waar de gemiddelde inwoner weinig aan kan/kon doen. Menigeen had dat zelf ook graag ánders gezien.  

Fleurtje_5 schreef op 22-11-2024 om 15:39:

[..]

Ik ken zelfs een jonge dame die destijds de opleiding verpleegkunde volgde. Zij moest speuren voor een stageplaats, omdat er zelfs een stage-stop is geweest. Sommigen besloten toen zelfs van opleiding te veranderen.

Misschien een idee dat je een draadje start over bezuinigingen in de zorg?

Nicole123 schreef op 22-11-2024 om 15:35:

[..]

Klopt, dat bleek ook uit het onderzoek van de Anne Frank Stichting, dat hier al gedeeld werd. 80% van het anti-semitisch geweld komt niet van Marokkanen. Als mensen dus willen benoemen, benoemen en nog eens benoemen dat het Marokkanen waren dan focussen ze zich op 20% van het kwaad en negeren ze de rest. Dat kan, maar wees daar wel eerlijk in dan.

Mensen die zeggen antisemitisme in zijn geheel te willen bestrijden en zich dan enkel op Marokkanen richten (zoals Wilders) hebben of de feiten niet op een rijtje of ze willen eigenlijk niet zozeer antisemitisme bestrijden maar vooral moslims.

Ik heb net even gekeken op de website van de Anne Frank stichting, maar daar staat heel andere informatie dan welke jij hier beweert. Deel het linkje waar jij het over hebt nog eens, ik kan het niet terugvinden. 

@Fleurtje_5: we hebben dus alle hardwerkende, zorgzame mensen, ook de Marokkaanse,  hard nodig om alle tekorten, zoals  in de zorg, te helpen verminderen. 
Over hoe de tekorten in de zorg zijn ontstaan, is verder een hele andere discussie. 

Fleurtje_5 schreef op 22-11-2024 om 14:53:

[..]

En dit schrijf je omdat ik schreef:

(ps toegevoegd. Over je Metoo-beweging opmerking: Het is niet alleen Marco B maar zeer zeker ook Ali B )

Niet volgens mij, JIJ begon ZELF over die 'andere culturen' nadat je begon over 'onze inheemse bevolking die er niet vriendelijker op geworden is, kort lontje ...en... bla bla bla ... dat het vaak de kaaskoppen waren die zich daaraan schuldig maakten, en meteen erna noemde je in een adem met de metoo-beweging. Kijk eens naar dat tv-programma met Anniko van Santen.

En dan sla je een alinea over en begin je over veel hoogopgeleide Marokkaanse meiden die we hard nodig hebben om vacatures op te vullen. Waarom heb je het over alleen Marokkaanse meiden? Als ik zou schrijven dat we de Nederlandse meiden hoognodig hebben om vacatures op te vullen dan staat er straks weer een aanhanger van DENK met de racismekaart te zwaaien en vind iedereen het 'te wit' in zijn omgeving'.

De Overheid heeft sinds 2013 heel veel personeel ontslagen. Daar waren velen niet blij mee ongeacht afkomst of religie. Heb jij je een moment zorgen gemaakt over de vacatures die daarmee verloren gingen terwijl het werk door moest gaan?

Ik antwoordde op de vraag van iemand welke aspecten van andere culturen ik goed vond, daar reageerde ik op. En ik ging in op het feit dat diegene graag het goede wil behouden. 

Lees het nu voor één keer eens in de context waarin ik het schreef en op wie ik reageerde. In plaats van alles weer uit zijn verband te rukken.

De vorige keer ging je los op iets wat ik zelfs helemaal niet had geschreven.

@Poezie:

Miraval schreef op 19-11-2024 om 12:15:

https://www.annefrank.org/nl/over-ons/onderzoek/sociaal-onderzoek/onderzoek-naar-antisemitisme/antisemitisme-vo-2023/

Hier staat een onderzoek in van 2022 onder middelbare scholen. Toen al was er sprake van antisemitisme, veelal voetbalgerelateerd (meer dan 1/3), op de 2e plaats vanwege Israël/Palestina (1/3) en als 3e Holocaustontkenning (14%).

Uit dit onderzoek;

Kenmerk van de dader afhankelijk van aard incident: We hebben ook gevraagd naar de kenmerken van het meest recente voorval. De daders zijn meestal leerlingen met een Westerse achtergrond, in bijna twee derde van alle meest recente gevallen. Gelet op de etnische opmaak van totale populatie leerlingen is dit geen verrassende uitkomst. Er is wel een relatieve oververtegenwoordiging van leerlingen met een NederlandsMarokkaanse etnische achtergrond binnen de daderpopulatie te zien. Ongeveer één vijfde van de daders was volgens de respondenten van Nederlands-Marokkaanse afkomst, terwijl ongeveer 4% van de leerlingen in het voorgezet onderwijs een Nederlands-Marokkaanse afkomst heeft. Daarbij is dit aandeel ten opzichte van het onderzoek uit 2013 (10%) ook sterk gestegen. Het aandeel van de daders met een Turks-Nederlandse achtergrond daalde van 8% in het onderzoek uit 2013 naar 5% het afgelopen jaar.

Vergelijking met 2013: Meer antisemitisme op het voorgezet onderwijs De uitkomsten van deze survey zijn vergeleken met de resultaten van het onderzoek uit 2013. De meest belangrijke conclusies van die vergelijking zijn:
• Antisemitisme gesignaleerd door docenten op het voorgezet onderwijs is beperkt toegenomen: van 35% in 2013 naar 42% in het afgelopen jaar. Dit wil echter niet zeggen dat het antisemitisme op middelbare scholen daadwerkelijk ook is toegenomen. Uitingen van antisemitisme kunnen ook zichtbaarder geworden zijn en/of docenten herkennen dit beter en zijn eerder geneigd om dit te melden. Dit resultaat is echter wel significant omdat buiten de gehanteerde foutmarge (5%) van de enquête valt.
• Gesignaleerde beledigingen in de context van het voetbal zijn afgenomen, van 40% in 2013 naar 36% in 2022. Terwijl beledigingen in de context van het MiddenOosten zijn toegenomen van 20% in 2013 naar 29% in 2022.
• Voorvallen die geen specifieke context hebben en bekladdingen met hakenkruisen zijn licht toegenomen (17% in 2022 vs. 14% in 2013).
• In het Praktijkonderwijs en het vmbo/mavo is een stijging te zien van de geobserveerde frequentie van grievende opmerkingen over Joden of bagatelliseren van de Holocaust. In 2013 zag 42% van de docenten op het Praktijkonderwijs dat dit gebeurde en in 2022 steeg dit naar meer dan de helft. Op het vmbo basis/kader steeg het percentage van 39% naar 51% en op vmbo g/tl/mavo van 34% naar 44%.
• De relatieve oververtegenwoordiging van daders met een NederlandsMarokkaanse achtergrond is flink toegenomen. In 2013 had één op de tien daders volgens de docenten een Marokkaans-Nederlandse achtergrond en in 2022 was dit één op de vijf daders.

Okee het onderzoek zelf is te lang om te kopiëren maar kun je terugvinden in de link die ik geplaatst heb.

Toevoeging;

In het onderzoek is ook naar voren gekomen dat beledigingen tov de Islam en LGBTHI gemeenschap groter zijn dan antisemitisme.

Er staat een tabel in het onderzoek.

Luchtpost schreef op 22-11-2024 om 15:52:

[..]

Daar heb je gelijk in; op zich staat het los van het onderwerp Jodenhaat in NL. Wat ik echter herken is dat het (al dan niet terecht) "zo hard nodig hebben" van immigranten iets is waar de gemiddelde inwoner weinig aan kan/kon doen. Menigeen had dat zelf ook graag ánders gezien.

Kan er misschien weinig aan doen maar de gemiddelde Nederlander maakt dagelijks gebruik van iets waar een immigrant bij betrokkken is geweest. Een groot deel van de producten die we gebruiken, de diensten die we afnemen etc zouden niet meer voorhanden zijn zonder deze immigranten. Ik denk dat mensen dat onvoldoende beseffen en er daardoor geen waarde aan hechten. Laat staan een beetje dankbaar. 

Nicole123 schreef op 22-11-2024 om 16:23:

[..]

De meerderheid van de daders is westers en mannelijk. Er wonen meer westerse mannen in Nederland, hoe onlogisch is dat dan?

Tegelijkertijd is er, gelet op de onderwijspopulatie, een relatieve oververtegenwoordiging van leerlingen met een Nederlands-Marokkaanse achtergrond. Dit aandeel is ten opzichte van het onderzoek uit 2013 gestegen.

Leerlingen met een westerse achtergrond zijn in meerderheid verantwoordelijk voor voetbalgerelateerd antisemitisme, 

leerlingen met een Nederlands-Turkse of Nederlands-Marokkaanse achtergrond zijn vaker verantwoordelijk voor Midden-Oostengerelateerd antisemitisme.

Libertine schreef op 22-11-2024 om 16:27:

[..]

Kan er misschien weinig aan doen maar de gemiddelde Nederlander maakt dagelijks gebruik van iets waar een immigrant bij betrokkken is geweest. Een groot deel van de producten die we gebruiken, de diensten die we afnemen etc zouden niet meer voorhanden zijn zonder deze immigranten. Ik denk dat mensen dat onvoldoende beseffen en er daardoor geen waarde aan hechten. Laat staan een beetje dankbaar.

Sorry, maar dit is 100% offtopic. 

Poezie schreef op 22-11-2024 om 17:11:

[..]

Sorry, maar dit is 100% offtopic.

Pardon? 

Poezie schreef op 22-11-2024 om 16:30:

[..]

De meerderheid van de daders is westers en mannelijk. Er wonen meer westerse mannen in Nederland, hoe onlogisch is dat dan?

Tegelijkertijd is er, gelet op de onderwijspopulatie, een relatieve oververtegenwoordiging van leerlingen met een Nederlands-Marokkaanse achtergrond. Dit aandeel is ten opzichte van het onderzoek uit 2013 gestegen.

Leerlingen met een westerse achtergrond zijn in meerderheid verantwoordelijk voor voetbalgerelateerd antisemitisme,

leerlingen met een Nederlands-Turkse of Nederlands-Marokkaanse achtergrond zijn vaker verantwoordelijk voor Midden-Oostengerelateerd antisemitisme.

Het enige wat ik stel is dat als je bij het bestrijden van antisemitisme je enkel richt op de Marokkanen, je 80% ervan niet bestrijdt. Dat lijkt me een feit. Alles wat je nu vet maakt of onderstreept ontken ik verder helemaal niet. De vraag is: wil je al het antisemitisme aanpakken of wil je één groep aanpakken? Wil je joden beschermen of moslims bestrijden? Wat ik van de nieuwe en bestaande maatregelen heb gelezen gaat het vooral om het bestrijden van al het antisemitisme en dat lijkt me heel goed.

Nicole123 schreef op 22-11-2024 om 17:34:

[..]

Het enige wat ik stel is dat als je bij het bestrijden van antisemitisme je enkel richt op de Marokkanen, je 80% ervan niet bestrijdt. Dat lijkt me een feit. Alles wat je nu vet maakt of onderstreept ontken ik verder helemaal niet. De vraag is: wil je al het antisemitisme aanpakken of wil je één groep aanpakken? Wil je joden beschermen of moslims bestrijden? Wat ik van de nieuwe en bestaande maatregelen heb gelezen gaat het vooral om het bestrijden van al het antisemitisme en dat lijkt me heel goed.

Wat bedoel je precies met moslims bestrijden?

Uiteraard moeten we antisemitisme in zijn geheel aanpakken. En dat begint (maar eindigt niet) bijvoorbeeld met onderwijs op school over de Holocaust, over de Jodenvervolgingen door de eeuwen heen. Het begint ook met feiten over het ontstaan van Israël en dat zowel de Palestijnse bevolking als de Joodse bevolking van oudsher aanspraak mogen maken op hetzelfde stukje land.

Die kennis moet er zijn, die is voor beide kanten namelijk belangrijk.

Daarnaast antisemitisme, maar ook andere racistische leuzen in het voetbal bijvoorbeeld veel zwaarder bestraffen. 

En ik ben echt van mening dat werkgevers veel eerder over moeten kunnen gaan tot ontslag wanneer werknemers zich schuldig maken aan welke vorm van racisme of discriminatie dan ook. Misschien maak je het daarmee allemaal minder zichtbaar omdat mensen het meer in huiselijke kring zullen houden, en daar kun je niets aan doen, maar het zichtbare loopt de spuigaten uit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.