Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


Altijd weer die Iron Dome als een soort excuus waarom het minder erg is als er raketten op Israel worden afgevuurd ipv omgekeerd. Israel heeft de bescherming van de eigen bevolking wel ook prioriteit gemaakt. Dat zouden hun buurvolken ook kunnen doen.
Waarom geeft Hamas zich op dit moment niet over? Zij weten ook wel dat dat niet het eind van de organisatie gaat zijn, maar hopelijk wel van de huidige oorlog.

Zilver_gray schreef op 02-08-2024 om 23:28:

[..]

Hmm, ik denk dat men daar ook niet veel van hoeft te verwachten:

“VS gaat legermacht Midden-Oosten versterken vanwege dreiging Iran

De Amerikaanse minister van Defensie Austin heeft Israël laten weten dat de VS zijn legermacht in het Midden-Oosten gaat versterken "om de verdediging van Israël te ondersteunen". Austin heeft hierover gesproken met zijn Israëlische ambtgenoot Gallant. Hoe die versterking eruit gaat zien is nog niet besloten, zegt een woordvoerder van het Pentagon”


In het licht van een grote aanval vanuit Iran op Israël afslaan kan ik deze versterking begrijpen. Of ze zetten in op de situatie daarna?

Daglichtlamp schreef op 03-08-2024 om 09:02:

Altijd weer die Iron Dome als een soort excuus waarom het minder erg is als er raketten op Israel worden afgevuurd ipv omgekeerd. Israel heeft de bescherming van de eigen bevolking wel ook prioriteit gemaakt. Dat zouden hun buurvolken ook kunnen doen.
Waarom geeft Hamas zich op dit moment niet over? Zij weten ook wel dat dat niet het eind van de organisatie gaat zijn, maar hopelijk wel van de huidige oorlog.

Ik zeg nergens dat het minder erg is dat er raketten op Israël worden afgevuurd. De schade blijft (tot nu toe) beperkt dánkzij de dome én bondgenoten. De Israëlische bevolking kan min of meer doorgaan met het dagelijks leven itt de Gazanen.

En Hamas is geen partij voor Israël, toch lukt het ze niet om ze helemaal uit te schakelen. 

Beterhier schreef op 03-08-2024 om 09:59:

[..]

In het licht van een grote aanval vanuit Iran op Israël afslaan kan ik deze versterking begrijpen. Of ze zetten in op de situatie daarna?

Geen idee eigenlijk, maar eerlijk ik hou mijn hart vast 

Zilver_gray schreef op 02-08-2024 om 23:48:

Interessant artikel:

https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/niemand-heeft-iets-aan-dood-hamasleider-haniyeh-ook-israel-niet-volgens-defensie-expert-ongeloofwaardig-bij-onderhandelingen/

Hamas vernietigen is onmogelijk'

De Israëlische premier Netanyahu heeft al sinds de terreuraanval op 7 oktober het doel om Hamas uit te schakelen. Maar volgens Bolder komt Israël met deze aanslag niet dichterbij dit doel. "Hamas is meer dan mensen die in het bestuur zitten. Het is een overtuiging en het civiele bestuur in de Gazastrook. Hamas vernietigen is vrijwel onmogelijk."

"Hoe meer burgerslachtoffers er vallen, hoe groter de weerstand van de Palestijnse bevolking tegen de Israëliërs." Al met al ziet Bolder dat deze strategie Israël dus weinig brengt. "Meer en meer landen zullen vraagtekens zetten bij de manier van opereren van Israël. Ook meerdere Israëlische kranten schrijven dat Netanyahu Israël meeneemt naar de rand van de afgrond. En intern zijn veel mensen hier niet blij mee, ze zien dat Israël er niet veiliger op wordt."

Ik heb het al eens eerder gezegd; met Netanyahu is Israël beslist niet beter af!

Zeker een interessant artikel! Het klinkt allemaal heel logisch. Dus onderhandelingen zijn hierdoor ook zwaar getroffen, dat is allerminst een verbetering. 

Poezenmeisje schreef op 03-08-2024 om 06:14:

Netanyahu doet er alles aan om in het zadel te blijven zitten, een groot deel van de bevolking is al heel lang flauw van hem.

Israël wordt al maanden aangevallen door Hamas en Hezbollah. Moeten ze dat 'dan maar laten gebeuren' dat de omringende landen hen van de kaart willen vegen?

Sommige mensen doen alsof er na 7 oktober niets meer is misdaan door Hamas en Hezbollah.

Soms denk ik dat Netanyahu een dictator is waar niet vanaf te geraken is.

Er is een verschil tussen van de kaart willen vegen en daadwerkelijk kunnen. Israël is volgens mij met afstand de sterkste.

Zeker is er nog veel gebeurd, ze zijn doorlopend in oorlog met beiden.

Beterhier schreef op 03-08-2024 om 10:03:

[..]

Zeker een interessant artikel! Het klinkt allemaal heel logisch. Dus onderhandelingen zijn hierdoor ook zwaar getroffen, dat is allerminst een verbetering.

Ja en dat Iran nu min of meer “verplicht” is de actie te vergelden maakt de situatie nog ingewikkelder en gevaarlijker.

Je schrijft terecht verplicht tussen haakjes want ik vind het ook niet zo vanzelfsprekend. Sterker nog; Het komt op mij kinderachtig over dat op elke actie een vergelding moet komen. Maar iedereen is het er wel over eens dat Iran in zijn hemd is gezet. Dit BBC commentaar komt overeen met jouw eerdere interessante link:

https://www.bbc.com/news/articles/cp4wgqypwrxo

Ik kom dit toevallig tegen op de BBC site, een verslag van een jonge vrouw in Gaza. Het is erg realistisch en bijzonder om te lezen.

https://www.bbc.com/news/articles/c728vj21qepo

Beterhier schreef op 03-08-2024 om 14:55:

Je schrijft terecht verplicht tussen haakjes want ik vind het ook niet zo vanzelfsprekend. Sterker nog; Het komt op mij kinderachtig over dat op elke actie een vergelding moet komen. Maar iedereen is het er wel over eens dat Iran in zijn hemd is gezet. Dit BBC commentaar komt overeen met jouw eerdere interessante link:

https://www.bbc.com/news/articles/cp4wgqypwrxo

Ik kom dit toevallig tegen op de BBC site, een verslag van een jonge vrouw in Gaza. Het is erg realistisch en bijzonder om te lezen.

https://www.bbc.com/news/articles/c728vj21qepo

“I don’t have any hope in this place,” she told me. “I’m not the same person any more. I don’t think I’ll recover.”

Dat komt wel even binnen, wetende dat ze nergens naartoe kunnen en veilig zijn. Kanonnen voer. 
Een aangrijpend verhaal, wat een horror voor Asmaa en haar familie. Zo zullen er vast nog vele even zulke trieste verhalen zijn.

Zilver_gray schreef op 03-08-2024 om 18:09:

[..]

“I don’t have any hope in this place,” she told me. “I’m not the same person any more. I don’t think I’ll recover.”

Dat komt wel even binnen, wetende dat ze nergens naartoe kunnen en veilig zijn. Kanonnen voer.
Een aangrijpend verhaal, wat een horror voor Asmaa en haar familie. Zo zullen er vast nog vele even zulke trieste verhalen zijn.

Ik heb het opnieuw gelezen en een paar woorden vertaald. Het is een uniek document hoe het is voor burgers in Gaza. Het zal ook heel moeilijk zijn om mobiel contact met de buitenwereld te krijgen omdat de basisstations stuk zijn of stroomloos. Dat Israël mensen belt om vooraf te melden dat ze een gebouw gaan opblazen las ik al eerder, hier een super eng verslag van zulke telefoontjes in november 2023. Het zag er toen nog heel anders uit dan nu.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67327079

Dat Asmee geen hoop meer heeft kan ik mij meer dan voorstellen hoewel het stuk zelf nog wel hoop geeft, naar mij toe althans. We kunnen alleen maar hopen dat ze niet worden getroffen en ooit in veiligheid komen met zoveel familie als mogelijk.

Beterhier schreef op 04-08-2024 om 10:26:

[..]

Ik heb het opnieuw gelezen en een paar woorden vertaald. Het is een uniek document hoe het is voor burgers in Gaza. Het zal ook heel moeilijk zijn om mobiel contact met de buitenwereld te krijgen omdat de basisstations stuk zijn of stroomloos. Dat Israël mensen belt om vooraf te melden dat ze een gebouw gaan opblazen las ik al eerder, hier een super eng verslag van zulke telefoontjes in november 2023. Het zag er toen nog heel anders uit dan nu.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67327079

Dat Asmee geen hoop meer heeft kan ik mij meer dan voorstellen hoewel het stuk zelf nog wel hoop geeft, naar mij toe althans. We kunnen alleen maar hopen dat ze niet worden getroffen en ooit in veiligheid komen met zoveel familie als mogelijk.

Dit lijkt wel een script van een hele zieke film. Ik heb het artikel niet helemaal uitgelezen. Werd er misselijk van. Waar zadel je iemand mee op?

Zilver_gray schreef op 04-08-2024 om 21:06:

[..]

Dit lijkt wel een script van een hele zieke film. Ik heb het artikel niet helemaal uitgelezen. Werd er misselijk van. Waar zadel je iemand mee op?

Het maakt wel duidelijk hoe krankzinnig het allemaal is.

Zilver_gray schreef op 05-08-2024 om 09:00:

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6323389/vs-waarschuwt-iran-kan-israel-komende-24-tot-48-uur-aanvallen.html

We wachten het maar weer in spanning af.

Ook heel raar eigenlijk zo'n aangekondigde aanval. De ervaring leert begin van de nacht..

Beterhier schreef op 05-08-2024 om 19:46:

[..]

Het maakt wel duidelijk hoe krankzinnig het allemaal is en de machtsverhoudingen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.