Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


Zilver_gray schreef op 27-07-2024 om 18:09:

[..]

Het is om te janken!

Dat is het zeker! Ik weet niet hoe ik het moet noemen en het is onvoorstelbaar dat beschaafde landen hier geen eind aan kunnen maken.

Het is daarom erg waardevol dat Amerikanen die middenin deze hel stonden een rechtstreeks moreel beroep op Biden en Harris doen. Het is de enige manier want Netanyahu is er ongevoelig voor. We weten nog niet of het effect gaat hebben.

Zilver_gray schreef op 27-07-2024 om 18:14:

Hier een reactie van een Middenh-Oosten expert over de speech van Netanyahu. Ik denk zelf dat de gijzelaars allang geen prioriteit meer zijn.


Netanyahu op bezoek in Amerika: ‘De man is compleet inhoudsloos, elk toekomstplan voor Gaza ontbreekt’ | Het Parool


Midden-Oostenexpert Erwin van Veen, verbonden aan onderzoeksinstituut Clingendael, was niet onder de indruk van Netanyahu’s speech. “Ik vond het een buitengewoon problematisch verhaal wat hij afstak. Compleet inhoudsloos. Hij loog bovendien over een aantal zaken, zoals over het aantal burgerslachtoffers en het tekort aan humanitaire hulp aan de Gazanen. Hij zei doodleuk dat het niet de Israëliërs zijn die voedselhulp blokkeren, maar dat dit komt doordat Hamas alles steelt.”


Deskundigen zoals Van Veen merken op dat Netanyahu zijn bekende retoriek over onder meer Iran en Hamas liet horen, maar dat hij geen enkele concrete stap noemde als het gaat om de toekomst van Gaza of de bezetting van de Palestijnse gebieden. “Hij zei nog net dat Israël Gaza niet wil bezetten zolang er geen dreigingen van het gebied uitgaan richting Israël. Hoe ziet hij dat voor zich? Zijn regering hult zich in stilzwijgen over de toekomst.”


“Daarbij heeft de Knesset, het Israëlische parlement, vijf dagen geleden tegen een tweestatenoplossing gestemd. Het Internationale Gerechtshof kwam kort daarna evenwel met een vernietigend juridisch advies over de Israëlische bezetting.”


Geen woord over Westelijke Jordaanoever

De Midden-Oostendeskundige is dan ook pessimistisch over de toekomst van Gaza én de Westelijke Jordaanoever. “Over dat laatste gebied werd door Netanyahu ook met geen woord gerept, terwijl het aantal Joodse nederzettingen en het geweld daar alleen maar toenemen. Je kunt er op wachten totdat het daar ook explodeert.”


Ik heb er stukjes van gezien en het was tenenkrommend dat hij ook telkens applaus kreeg voor zijn grijsgedraaide retoriek. Die man is volkomen ongeschikt en vaak denk ik dat zijn voornaamste belang zichzelf in positie houden is.

Met het compleet verwerpen van de tweestaten oplossing, resoluties van de VN en het Internationale Gerechtshof wordt helemaal geen vrede nagestreefd. 

Beterhier schreef op 27-07-2024 om 21:14:

[..]

Dat is het zeker! Ik weet niet hoe ik het moet noemen en het is onvoorstelbaar dat beschaafde landen hier geen eind aan kunnen maken.

Het is daarom erg waardevol dat Amerikanen die middenin deze hel stonden een rechtstreeks moreel beroep op Biden en Harris doen. Het is de enige manier want Netanyahu is er ongevoelig voor. We weten nog niet of het effect gaat hebben.

Ik weet het niet Harris mbt Israël … we gaan het zien.

https://dekanttekening.nl/nieuws/kamala-harris-hoe-staat-zij-tegenover-israel-en-gaza/?amp

”Analisten vermoeden dat Harris het beleid van Biden in grote lijnen voortzet, maar mogelijk wel met enkele belangrijke accentverschillen, schrijft Time. In vergelijking met Biden, die door linkse critici nu wordt beschouwd als de meest pro-Israëlische president in de Amerikaanse geschiedenis, heeft Harris niet dezelfde diepgevoelde affiniteit met Israël. Harris wilde ook niet dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu deze week het Amerikaanse Congres toespreekt, maar heeft wellicht wel een privé-onderhoud met hem”.

Beterhier schreef op 27-07-2024 om 21:22:

[..]

Ik heb er stukjes van gezien en het was tenenkrommend dat hij ook telkens applaus kreeg voor zijn grijsgedraaide retoriek. Die man is volkomen ongeschikt en vaak denk ik dat zijn voornaamste belang zichzelf in positie houden is.

Met het compleet verwerpen van de tweestaten oplossing, resoluties van de VN en het Internationale Gerechtshof wordt helemaal geen vrede nagestreefd.

Eens!

https://www.kort.news/artikel/verenigd-koninkrijk-staakt-verzet-tegen-arrestatiebevel-netanyahu

Wat volgt:

Nu het Verenigd Koninkrijk zijn verzet heeft gestaakt, is het waarschijnlijker dat het Internationaal Strafhof de arrestatiebevelen zal inwilligen, wat de juridische en politieke druk op Netanyahu en Gallant zal verhogen.

  • Het Internationaal Strafhof zal de verzamelde bewijsmaterialen verder evalueren en een beslissing nemen over de uitvaardiging. 


Hamasleider Haniyeh gedood in Teheran. 

En gisteren ook al de nr 2 van Hezbollah (die volgens sommigen de onofficiële nr 1 van Hezbollah was). 

De wereld is weer een stukje beter geworden. 

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6322722/hamas-leider-ismail-haniyeh-omgekomen-bij-aanval-in-iran.html

Malibu2 schreef op 31-07-2024 om 07:44:

Hamasleider Haniyeh gedood in Teheran.

En gisteren ook al de nr 2 van Hezbollah (die volgens sommigen de onofficiële nr 1 van Hezbollah was).

De wereld is weer een stukje beter geworden.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6322722/hamas-leider-ismail-haniyeh-omgekomen-bij-aanval-in-iran.html

Blij dat er weer een rotte appel weg is. En geen verassing dat Rusland en Turkije het doden van zo'n moordenaar afkeuren.

Ik las het opzienbarende nieuws vanochtend! Een bijzondere prestatie en 100% terecht dat hij als grootste leider van Hamas is geraakt. Maar het maakt een aantal gedachten los:

Hij zat (bijna) uiteraard niet in Gaza en was daar dus ook niet met bombardementen te pakken. Maar de vraag of het helpt en de wereld hierdoor veiliger is geworden?
Iran is natuurlijk in de eerste plaats enorm aangevallen.

Het rijtje landen die de aanslag veroordelen is wel iets langer dan Turkije en Rusland (beide zit ik niet mee).

 Het lijkt allemaal zo zinloos, deze terreurleiders krijgen gewoon weer opvolgers. Maar ik zie dit helaas op dit moment ook niet aan de onderhandelingstafel opgelost worden.

Ik ben ook niet zo optimistisch, zie alleen maar nog meer wraak en escalaties..en het ergste; nóg meer onschuldige slachtoffers.

Als ik de nieuwsberichten lees gaat Iran dit absoluut zwaar vergelden, of zijn het zelfs verplicht. Het is een snelkookpan op hoog vuur daar. Ik denk dat ik maar weer in mijn oude patroon terugval dat het nooit wat kan worden. De temperatuur en het temperament te hoog, de betrouwbaarheid te laag.

Het houdt me dan toch nog zoveel bezig dat ik updates zoek over de toestand van gebouwen in Gaza, hoeveel er van over is.

Volgens deze links is er per mei/ juni 2024 is 3/4 van Gaza stad vernietigd. Het noorden van Gaza is meer gebombardeerd dan Dresden en wordt beschreven als een niveau van vernietiging dat sinds de 2e wereldoorlog niet meer is gezien.

Scholen, ziekenhuizen, het is teveel om op te sommen maar herstel zou op genoemd moment al tussen de 30 en 40 miljard kosten. Dat gaat toch nooit gebeuren?
Economisch is het weggevaagd. Was dit nou de oplossing om Hamas kapot te krijgen?
Soms denk ik Israël had er beter een atoombom op gegooid, dan had de bevolking minder geleden. Ik weet dat dit niet zo werkt maar mijn idee is wel dat dit beter past in de ongeschreven doelstelling.

https://www.france24.com/en/live-news/20240507-unlike-anything-we-have-studied-gaza-s-destruction-in-numbers

https://apnews.com/article/un-report-gaza-destruction-housing-economy-recovery-4f61dcca7db3fd5eb3da5c6a25001e12

https://www.npr.org/2024/06/01/g-s1-1780/gaza-israel-infrastructure-water-schools-hospitals

De erfenis van Ismail Haniyeh levert vast wel een paar bakstenen en wat zakken cement op.

Poezenmeisje schreef op 01-08-2024 om 14:43:

De erfenis van Ismail Haniyeh levert vast wel een paar bakstenen en wat zakken cement op.

Wat een volstrekt misplaatste opmerking als reactie op de post van Beterhier.

We weten allemaal dat de bevolking niks aan hun leiders heeft, ze sterven bij bosjes en hun complete infrastructuur is verwoest. Ze hebben letterlijk niks meer om naar terug te keren. Waarom ze nog even een trap na geven?

Poezenmeisje schreef op 01-08-2024 om 14:43:

De erfenis van Ismail Haniyeh levert vast wel een paar bakstenen en wat zakken cement op.


Niet alleen hij laat een erfenis na. Nu bevestigt het IDF dat het 'dappere' brein achter de pogrom van 7 oktober dood is. Quote:
"Israël meldt de dood van de militaire leider van Hamas. Quote : "We kunnen nu bevestigen: Mohammed Deif is geëlimineerd", melden de strijdkrachten opX. Hij was vorige maand het doelwit van een luchtaanval, maar toen was niet direct duidelijk of hij nog leefde.
Deif stond aan het hoofd van de militaire tak van de Palestijnse beweging en verscheen
zelden in de openbaarheid. Israël zou op 13 juli een gebouw hebben gebombardeerd waar hij zich bevond. Toen zou ook een andere Hamascommandant zijn gedood. Israël meldt nu dat aan de hand van inlichtingen kan worden aangetoond dat Deif daadwerkelijk is omgekomen."                                                 https://www.telegraaf.nl/nieuws/461299029/live-israel-meldt-dood-militair-leider-hamas-mohammed-deif                                                                                                                                            

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.