Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Daglichtlamp schreef op 12-10-2023 om 18:07:

[..]

Je weet dat meer dan de helft van de bevolking van de Gazastrook onder de 18 is? Dat 44 procent onder de 15 is? Hoeveel kinderen mogen er dood als wraak voor Israël? Het is jammer dat er geen manier is om alleen de terroristen van Hamas te raken.

Tot op dit moment worden er nog steeds raketten afgevuurd vanaf de Gazastrook. Ik begrijp de Israëlische blokkade en hun bombardementen dan ook goed. Maar ik word heel verdrietig van al die onschuldigen die hier slachtoffer van worden.

Vreemd dat Egypte de grens niet openstelt om hun Moslimsbroeders op te vangen.

Muurbloem1985 schreef op 12-10-2023 om 17:54:

https://fb.watch/nDQ3UkxKOI/
HANS TEEUWEN FOR PRESIDENT

Binnenkort in het theater 🎭️

Wat mensen vergeten is dat die Hamas lui zich verschuilen in `gewone` burgerhuizen, dus Israël heeft geen keuze om het anders dan deze aanpak aan te pakken.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-10-2023 om 18:17

Malibu2 schreef op 12-10-2023 om 17:45:

[..]

Journalisten van de buitenlandse pers. Hoeveel neutraler wil je het opgediend krijgen?

Het grote gevaar bij alle online bronnen is dat het voor een individu nauwelijks mogelijk is om waarheid van leugen te onderscheiden. Zie ook de link die Mevrouw75 geeft. En wat je te zien krijgt is ook erg afhankelijk van de "groep" waarin je verkeert. De beruchte fabeltjesfuik van Lubach.

Het is geen geheim dat ik meer Palestijnen dan Israëliërs ken. En dat maakt dat ik de verhalen van Israëlische kant met name via de media verneem, en de verhalen van Palestijnse kant uit eerste hand. Huilende mensen aan de telefoon, beelden van rouwende ouders bij hun omgekomen kind via whatsapp en zo. Dat kleurt mijn beeld, daar ben ik me van bewust.

Maar ik zal nooit, nooit, beweren dat dit individuele leed erger is dan het individuele leed aan "de andere kant". De angst, het verdriet om een dierbare is niet gebonden aan nationaliteit of geloof.

Van beide kanten probeert men kwaad met kwaad te vergelden. Want deze vergeldingsacties van de Israëlische regering zullen alleen maar nieuwe woede en dus aanvallen van Hamas oproepen. Daarmee houden beide de vicieuze cirkel in stand (en hebben die cirkel misschien wel nodig voor hun voortbestaan). En daar zijn gewone mensen, Israëliërs en Palestijnen, keer op keer het slachtoffer van.

Koko67 schreef op 12-10-2023 om 18:12:

[..]

Ik las een comment op Facebook dat dat is omdat anders alle Palestijnen vluchten naar Egypte en zo het land voor het pakken ligt voor Israël. Dus in feite helpt Egypte hun broeders met de strijd om het grondgebied op deze manier.

Ja zo kun je overal wel een draai aan geven natuurlijk.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-10-2023 om 18:19

Muurbloem1985 schreef op 12-10-2023 om 18:08:

[..]

ja heel jammer maar het is nu tand om tand.

Hoe krijg je het je toetsenbord uit.

Als het doel van Israël was om burgers te doden, dan waren er al tienduizenden doden in Gaza geweest. Vandaag las ik dat er aan beide kanten ongeveer 1300 doden zijn. 

Muurbloem1985 schreef op 12-10-2023 om 18:08:

[..]

ja heel jammer maar het is nu tand om tand.

Met dit soort meningen zou ik oppassen. Voor deze escalatie waren er in dit conflict meer burgerslachtoffers aan Palestijnse zijde dan aan Joodse zijde. Dus dan waren de doden door Hamas volgens jou gerechtvaardigd?

Daglichtlamp schreef op 12-10-2023 om 18:22:

[..]

Met dit soort meningen zou ik oppassen. Voor deze escalatie waren er in dit conflict meer burgerslachtoffers aan Palestijnse zijde dan aan Joodse zijde. Dus dan waren de doden door Hamas volgens jou gerechtvaardigd?

Dat hoor je mij toch niet zeggen? Alleen ik heb nog niet gezien dat ze de gijzelaars los hebben gelaten en daar gaat het om.

Coreopsis schreef op 12-10-2023 om 18:19:

[..]

Het is eenmaal zo

Coreopsis schreef op 12-10-2023 om 18:19:

[..]

Als iemand dit over de joden zou zeggen zou het regelrecht een permaban opleveren. Overigens wel geheel terecht dat dat een permaban oplevert maar ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met betreffende forummer. 

Malibu2 schreef op 12-10-2023 om 18:20:

Als het doel van Israël was om burgers te doden, dan waren er al tienduizenden doden in Gaza geweest. Vandaag las ik dat er aan beide kanten ongeveer 1300 doden zijn.

https://www.cidi.nl/meeste-slachtoffers-gaza-mannen-van-18-28/

Een analyse uit 2014, dus niet over het huidige conflict. Cidi analyseert hier cijfers o.a. van  Al Jazeera en concludeert dat gezien de Palestijnse doden die gevallen zijn in de Gazastrook het duidelijk is dat Israël allereerst strijders heeft aangevallen (maar daarbij wel veel burgerslachtoffers maakt, maar veel minder dan wanneer je uit zou gaan van willekeurige aanvallen op Gaza).

Koko67 schreef op 12-10-2023 om 18:12:

[..]

Klopt hoor,en eigenlijk niet heel vreemd. Ik las bv dit gisteren erover.
"De vorige President van Egypte was Mohamed Morsi, en die maakte er als vertegenwoordiger van de Moslim Broederschap een puinhoop van. De militairen hebben hem afgezet en in de gevangenis gegooid, waar hij overleed. De huidige machthebbers,onder leiding van Abdel Fattah Saeed Hussein Khalil el-Sisi, moeten weinig hebben van die Moslim Broeders. En dus ook niet van Hamas, dat afstamt van de Moslim Broeders." 

Egypte weet dus drommels goed dat het enorme problemen binnenhaalt als het z'n grenzen naar Gaza opent.Wat dus ws nooit gaat gebeuren.Die hebben hun les geleerd en kijken wel beter uit om weer gigantische problemen binnen te halen.  

Overigens ten koste van het trieste lot van de vele Palestijnse burgers en kinderen,die nu als ratten in de val zitten.Mijn persoonlijke hoop is dat het de VN en Rode kruis lukt,om op tijd iets te doen/af te dwingen voor hen op humanitair gebied.Voedsel.water en medische zorg.Maar ik vrees het ergste als ik eerlijk ben😥

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-10-2023 om 18:26

Malibu2 schreef op 12-10-2023 om 18:20:

Het Israëlische leger is nog maar net begonnen. Ik vrees dat er nog heel veel meer slachtoffers gaan vallen. 

De geschiedenis leert dat die in dit conflict vooral aan Palestijnse kant vallen. Ongeveer een factor 10 verschil (10 Palestijnse burgerslachtoffers voor elk Israëlisch burgerslachtoffer). Afgelopen zaterdag was een dieptrieste uitzondering.

https://www.ochaopt.org/data/casualties

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.