Nieuws en actueel
wild-flower
16-04-2022 om 13:55
Is dit beeld aanstootgevend of verpreutst Nederland ?
Met stijgende verbazing lees ik al een paar dagen over het 'aanstootgevende' beeld in de binnentuin van het Martini Ziekenhuis in Groningen .
Mensen hadden geklaagd omdat het beeld van de achterkant gezien , de indruk kan wekken , dat een vrouw wordt bevredigd door twee kinderen .
Ze wilden dat de kunstenaar het weghaalde , maar die piekerde daar niet over !
Als compromis gaat het Martini Ziekenhuis het kunstwerk een slag bijdraaien.
Vinden jullie dit beeld ( achterkant ) aanstootgevend of is Nederland aan het verpreutsen ?
https://nos.nl/artikel/2425351-gronings-ziekenhuis-draait-aanstootgevend-beeld-een-slagje-bij
Poezie
16-04-2022 om 22:33
Net alsof bezoekers van een ziekenhuis er behoefte aan zouden hebben om een prikkelend beeld te zien. Die mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd!
EnchantedDragonfly18
16-04-2022 om 22:35
Ik vind het beeld niet schokkend of aanstootgevend. Wel onhandig geplaatst, en weinig zeggend. Als er een bos lang haar op de rug had gehangen dan waren de reacties misschien wat milder geweest. De kunstenaar heeft deze vrouw een beetje mannelijke rug gegeven.
Kunst in een ziekenhuis hoeft van mij niet "neutraal" te zijn, daar hangt al genoeg van op de afdelingen, maar ik ga dan liever voor wat "vrolijks".
Friezinnetje
16-04-2022 om 22:39
MelaS schreef op 16-04-2022 om 22:20:
De kunst van het kijken
Ten eerste: een foto doet geen recht aan een ruimtelijk kunstwerk. Ik trok even een wenkbrauw op bij het zien van de foto, maar de foto in combinatie met de titel van het artikel geeft al direct een richting aan de verwachting van kijker/lezer. Onbevooroordeeld kijken naar de foto is er niet meer bij als "aanstootgevend" al in je brein gezet is. Maar het beeld is prikkelend, en dat leidt tot het volgende punt dat ik wil maken.
Ten tweede: Kunst is altijd verbonden met preconcepties van mens en maatschappij en de tijdsgeest waarin het gemaakt is én waarin het beschouwd wordt. Zo verandert de betekenis voor de toeschouwers door de jaren. Dit is een prikkelend beeld en dat nodigt de kijker uit om er met meer aandacht naar te kijken: "Zie ik dit nu goed?". Kunst is nooit neutraal.
Ten derde: de idee dat kunst maar in een museum(-park) moet worden gezet in plaats van in een ziekenhuis (of een school, een kantoor, of vul maar in) is elitair en levert juist de bekrompen en krampachtige houding op die hier geëtaleerd wordt.
Helemaal goed verwoord.
Piratenkoningin
16-04-2022 om 22:40
De kunst van het kijken
[…]
Ten derde: de idee dat kunst maar in een museum(-park) moet worden gezet in plaats van in een ziekenhuis (of een school, een kantoor, of vul maar in) is elitair en levert juist de bekrompen en krampachtige houding op die hier geëtaleerd wordt.
Ik vind dat kunst moet passen bij de plek waar het zich bevindt: op een basisschool kunnen andere dingen wel en niet dan in een ziekenhuis of een museum of een kantoor. Op al die plekken kunst? Graag! Moet op al die plekken alle kunst kunnen? Vind ik niet. In een ziekenhuis doe je wat mij betreft echt iets fout als je met de aanwezige kunst negativiteit of spanning toevoegt. Dat is het laatste waar mensen in een ziekenhuis behoefte aan hebben en dat zou in een ziekenhuis je uitgangspunt moeten zijn.
EnchantedDragonfly18
16-04-2022 om 22:42
Piratenkoningin schreef op 16-04-2022 om 22:40:
[..]
Ik vind dat kunst moet passen bij de plek waar het zich bevindt: op een basisschool kunnen andere dingen wel en niet dan in een ziekenhuis of een museum of een kantoor. Op al die plekken kunst? Graag! Moet op al die plekken alle kunst kunnen? Vind ik niet. In een ziekenhuis doe je wat mij betreft echt iets fout als je met de aanwezige kunst negativiteit of spanning toevoegt. Dat is het laatste waar mensen in een ziekenhuis behoefte aan hebben en dat zou in een ziekenhuis je uitgangspunt moeten zijn.
Dat is inherent aan kunst en niet voorbehouden aan een specifieke plek. Wat de één aanstootgevend vindt, vindt een ander weer prachtig.
Piratenkoningin
16-04-2022 om 22:47
Tickel schreef op 16-04-2022 om 22:42:
[..]
Dat is inherent aan kunst en niet voorbehouden aan een specifieke plek. Wat de één aanstootgevend vindt, vindt een ander weer prachtig.
Wat is inherent aan kunst? Dat het negativiteit of spanning oproept bij sommige mensen? Dat ben ik echt niet met je eens. Niet elk kunstwerk roept van die tegengestelde reacties op van aanstootgevend tot prachtig.
Brabeau
16-04-2022 om 22:51
[..]
Je haalt de woorden uit m'n mond, precies wat ik ook vind.
EnchantedDragonfly18
16-04-2022 om 22:53
Piratenkoningin schreef op 16-04-2022 om 22:47:
[..]
Wat is inherent aan kunst? Dat het negativiteit of spanning oproept bij sommige mensen? Dat ben ik echt niet met je eens. Niet elk kunstwerk roept van die tegengestelde reacties op van aanstootgevend tot prachtig.
Het gaat ook niet over alle kunstwerken. Het gaat over kunst in het algemeen. Dus ja, die kunstwerken zitten er zeker tussen. Maar het blijft kunst. En iedereen heeft een mening daarover, negatief of positief.
Piratenkoningin
16-04-2022 om 23:01
Tickel schreef op 16-04-2022 om 22:53:
[..]
Het gaat ook niet over alle kunstwerken. Het gaat over kunst in het algemeen. Dus ja, die kunstwerken zitten er zeker tussen. Maar het blijft kunst. En iedereen heeft een mening daarover, negatief of positief.
Ik begrijp niet wat je met dit bericht bedoelt. Als niet alle kunstwerken heftige reacties oproepen (‘Prachtig!’ ‘Nee, aanstootgevend!’), dan is het dus niet inherent aan kunst in het algemeen dat het negativiteit of spanning toevoegt. En dan kun je dus in een ziekenhuis prima voor kunst kiezen die dat niet doet, die hooguit mensen hun smaak niet is maar door de meeste mensen als neutraal tot positief wordt ervaren.
EnchantedDragonfly18
16-04-2022 om 23:09
Piratenkoningin schreef op 16-04-2022 om 23:01:
[..]
Ik begrijp niet wat je met dit bericht bedoelt. Als niet alle kunstwerken heftige reacties oproepen (‘Prachtig!’ ‘Nee, aanstootgevend!’), dan is het dus niet inherent aan kunst in het algemeen dat het negativiteit of spanning toevoegt. En dan kun je dus in een ziekenhuis prima voor kunst kiezen die dat niet doet, die hooguit mensen hun smaak niet is maar door de meeste mensen als neutraal tot positief wordt ervaren.
Niet mee eens. Dan kun je net zo goed overal beeldjes en schilderijen ophangen van Ikea. Bovendien vind ik dat een paar heftige reacties van mensen niet leidend moeten zijn voor waar welke kunst geplaatst mag worden. In het artikel staat zelfs;
"Maar wie het beeld vanaf de derde verdieping van het ziekenhuis van de achterkant bekijkt, kan er ook een vrouw in zien die zich laat bevredigen."
"Wat mensen er in een bepaalde hoek vanuit hun werkkamer in zien, is geen objectief criterium om kunst te beschouwen."
Het staat ook nog eens in een binnentuin waar niet iedere bezoeker het hoeft te zien.
Maar goed, ik ga jou niet overtuigen en jij mij niet. Dus hier laat ik het bij.
Giggly
17-04-2022 om 06:11
De kunst van het kijken
Ten eerste: een foto doet geen recht aan een ruimtelijk kunstwerk. Ik trok even een wenkbrauw op bij het zien van de foto, maar de foto in combinatie met de titel van het artikel geeft al direct een richting aan de verwachting van kijker/lezer. Onbevooroordeeld kijken naar de foto is er niet meer bij als "aanstootgevend" al in je brein gezet is. Maar het beeld is prikkelend, en dat leidt tot het volgende punt dat ik wil maken.
Ten tweede: Kunst is altijd verbonden met preconcepties van mens en maatschappij en de tijdsgeest waarin het gemaakt is én waarin het beschouwd wordt. Zo verandert de betekenis voor de toeschouwers door de jaren. Dit is een prikkelend beeld en dat nodigt de kijker uit om er met meer aandacht naar te kijken: "Zie ik dit nu goed?". Kunst is nooit neutraal.
Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Giggly
17-04-2022 om 06:13
[..]
Ik durf te stellen dat dit beeld op elke andere plek eveneens negativiteit of spanning oproept. Dus nee, in mijn optiek kan dit beeld prima in een ziekenhuis.
Saffron
17-04-2022 om 07:35
Het eerste wat ik dacht bij het zien van het beeld is:”vast door een man gemaakt, want welke vrouw zou er in zo’n ongemakkelijke houding gaan voeden”…dat klopte dus. Ik vind het een lelijk beeld.
Herfstappeltaart
17-04-2022 om 07:54
letterkoekje schreef op 16-04-2022 om 21:18:
Wat mij wel opvalt is dat de eerste forummers (die het allemaal zó mooi vonden, hier niks meer van zich laten horen.
Ik heb er nog eens nader naar gekeken maar kan me wel vinden in de commentaren eigenlijk. In eerste instantie vond ik het niet mooi (nog steeds niet) maar ook een beetje onzin om er aanstoot aan te nemen. Maar bij nader inzien kan ik me dat toch best voorstellen. En inderdaad is het al helemaal geen beeld voor bij een ziekenhuis.
duizel
17-04-2022 om 07:58
Giggly schreef op 17-04-2022 om 06:13:
[..]
Ik durf te stellen dat dit beeld op elke andere plek eveneens negativiteit of spanning oproept. Dus nee, in mijn optiek kan dit beeld prima in een ziekenhuis.
Maar een ziekenhuis kan al een confronterende plek zijn waar je met veel verdriet ligt. Moet je daar dan extra met je neus op de feiten gedrukt worden door de keuze voor dit beeld.
Zet het in een park, in de stad, in een museum, kantoor enz. Dat vind ik allemaal anders dan een ziekenhuis. Stel je ligt in dat ziekenhuis en je hebt uitzicht op dat beeld. Dan kun je ervoor kiezen om niet meer naar buiten te kijken, dat klopt, maar dan wordt je nog meer beperkt in je vrijheid dan je al bent.
Met dezelfde problemen loop je in de stad, je ziet dit beeld, schrikt ervan. Het doet misschien ook pijn maar je bent er zo weer voorbij. Je hebt de keuze om ernaar te blijven kijken of niet. Natuurlijk kun je het naar gevoel dan nog meenemen maar ik vind het dan echt anders
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.