Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 10:17

Internationale Vrouwendag

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 11:51

watertoren schreef op 08-03-2022 om 11:36:

[..]

Helemaal mee eens!

Van sommige mensen, jij en RB, had ik ook niets anders verwacht 

Waar ik woon (Zuid-Europa) is dit een heel belangrijke dag die veel aandacht krijgt. En maar goed ook.
Sinds ik zelf te maken heb gehad met een flink m/v salarisverschil, besef ik me dat er nog steeds flink wat werk aan de winkel wat betreft de ongelijkheid.

Ik ga niks speciaals doen vandaag. Doe ik eigenlijk nooit met dit soort dagen en vergeet ook vaak wanneer ze zijn.

Mijn werk wordt voornamelijk door vrouwen gedaan. Van de 8 teamleiders zijn er 2 man en de directeur is een vrouw. 

Breeder gezien herken ik wel dat wij er als maatschappij echt nog niet zijn. Vind het dan ook goed dat dit soort dagen er wel zijn om zo te zorgen voor een stukje meer bewustwording. 

Lollypopje schreef op 08-03-2022 om 11:15:

IHet blijft schandalig hoe weinig er nog bekend is over de werking van het vrouwenlichaam en hoe vaak dat nog genegeerd wordt omdat het mannen lichaam "eenvoudiger" is.

Helemaal mee eens en ik vind dat hier ook heel veel meer aandacht voor mag moet komen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 11:56

Lollypopje schreef op 08-03-2022 om 11:28:

[..]

Dat heb ik ook. Juist omdat ook daar nog veel vooroordelen over zijn. En die vooroordelen zitten ook kansen in de weg.

Ik dacht bijvoorbeeld dat ik het nooit kon zijn, want herkende mijzelf niet in de autisten die je vooral zag. Zowel in de media als bijvoorbeeld op fora. Na mijn diagnose heb ik ook meerdere verbaasde reacties gekregen, want ik was niet zoals ...(noem maar een naam).

Ik ben sociaal, empatisch, goed met emoties, heb geen extreme obsessies of talenten en hou erg van afwisseling en wat reuring in mijn leven (wel met voldoende rust en me-time tussendoor 😜) en dat is vaak niet het beeld dat mensen hebben. Wat voor mij uiteindelijk ook een reden was om er juist opener over te zijn, om te laten zien hoe ontzettend breed het is.

Ik heb veel autisten in mijn familie, en die zijn dus wel allemaal zoals het standaard beeld is. Dus voor mij was het een enorme eye-opener dat het ook heel anders kan zijn. Daarom is aandacht ervoor ook goed: meer kennis is meer begrip. 

In het kader van Vrouwendag ook een goed voorbeeld: autisme bij meisjes wordt vaak niet of veel later herkend. 

PriceyRook54

PriceyRook54

08-03-2022 om 11:58

Rosehip schreef op 08-03-2022 om 11:52:

Waar ik woon (Zuid-Europa) is dit een heel belangrijke dag die veel aandacht krijgt. En maar goed ook.
Sinds ik zelf te maken heb gehad met een flink m/v salarisverschil, besef ik me dat er nog steeds flink wat werk aan de winkel wat betreft de ongelijkheid.

Dat bedoel ik. Zelf zit ik in Ierland en hier is het re-de-lijk gelijk, maar het zal ook aan de branche liggen. Maar dan zijn er natuurlijk ook landen waar vrouwen gewoon geen kansen krijgen, op educatie, op werk. Vandaar dus ook international women's day.

Ik kan me voorstellen dat als je in Nederland als vrouw uit vrije wil redelijk comfortabel van een uitkering leeft dat IWD dan niet echt speelt nee.

Peen schreef op 08-03-2022 om 11:56:

[..]

Ik heb veel autisten in mijn familie, en die zijn dus wel allemaal zoals het standaard beeld is. Dus voor mij was het een enorme eye-opener dat het ook heel anders kan zijn. Daarom is aandacht ervoor ook goed: meer kennis is meer begrip.

In het kader van Vrouwendag ook een goed voorbeeld: autisme bij meisjes wordt vaak niet of veel later herkend.

Klopt, juist omdat ze minder aan het cliché voldoen. Als ik niet opzoek was gegaan, omdat ik bang was mentaal weer vast te lopen had ik het nog niet geweten. Ondanks dat als kind al werd gezegd dat ik wel trekken had.

Overigens nog even over empathie. Veel autisten lijken niet empathisch, maar dat betekent niet dat ze het niet zijn. Heeft vaak te maken met dat ze niet weten hoe het te uiten. Of dat ze te veel worden afgeleid door iets anders en aandacht voor twee dingen tegelijk is bijn niet te doen.

Maar nu ga ik wel erg offtopic

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 12:06

Ainne schreef op 08-03-2022 om 11:34:

[..]

Precies, natuurlijk is dat geen onzin. Niet eens de moeite om op in te gaan.

Ik zag pas nog een prachtig plaatje, die ik niet meer kan vinden , van een pyramide die diversiteit liet zien. En alles zat ertussen, man vrouw, zwart, wit. Maar dat was op de onderste laag. De middelste laag had nog wel een vrouw ertussen, maar de toplaag was wit en man.

En kijkend naar het bedrijf waar ik werk, waar 50/50 man/vrouw is, klopt die pyramide behoorlijk. Ik moet er meteen bijzeggen dat corporate hier wel heel bewust mee bezig is (dit is een internationaal bedrijf met meer dat 75000 werknemers), maar het is een langzaam process.

In het bedrijf waar ik werkte was het ook zo. Hoe hoger, hoe meer witte mannen. En de vrouwen op de standaard vrouwenfuncties: administratie en HR. Hetzelfde als in jouw bedrijf, las ik.  

Ainne schreef op 08-03-2022 om 11:58:

[..]

Dat bedoel ik. Zelf zit ik in Ierland en hier is het re-de-lijk gelijk, maar het zal ook aan de branche liggen. Maar dan zijn er natuurlijk ook landen waar vrouwen gewoon geen kansen krijgen, op educatie, op werk. Vandaar dus ook international women's day.

Ik kan me voorstellen dat als je in Nederland als vrouw uit vrije wil redelijk comfortabel van een uitkering leeft dat IWD dan niet echt speelt nee.

Toch vind ik dat er ook in Nederland nog flink wat vooruitgang is te boeken qua gelijkheid.
NLse vrouwen zijn de koplopers wat betreft parttime werken in Europa.
Natuurlijk is dat meestal een eigen keuze maar dat maakt het correct?

P.S. Je hebt PB!

Rosehip schreef op 08-03-2022 om 12:23:

[..]

Toch vind ik dat er ook in Nederland nog flink wat vooruitgang is te boeken qua gelijkheid.

Zolang het niet automatisch de vrouw is die minder gaat werken bij het krijgen van kinderen, is er niks mis mee. Maar het moet geen vanzelfsprekendheid zijn.

Als ik kijk naar mijn familie zijn beide partners een dag minder gaan werken. 

[..]

Waarom zou dat niet correct zijn? Er zijn ook steeds meer mannen die parttime werken. Dat zag je vroeger haast niet.

Ainne schreef op 08-03-2022 om 10:50:

Dit jaar is het thema "breaking the bias".

Mijn eerste reactie was, oh daar hebben we in ons bedrijf gelukkig geen last van, we hebben vrouwelijke managers en directeuren, dus iedereen kan het maken hier. Maar als ik dan wat verder denk, dat zijn die managers vaak wel CS- of administratiemanagers of Directeur HR, dus toch wel "typisch vrouwelijke" takken van het bedrijf. Ik denk/hoop dat het toeval is trouwens, want ik geloof oprecht dat iedereen bij ons gelijke kansen heeft en ik weet dat er ook geen bizar salarisverschil is tussen m/v, maar toch wel iets om bij stil te staan.

Ik heb ook lang gedacht dat ons bedrijf daar geen last van had. Er is veel aandacht voor diversiteit. En toch bleek mijn salaris 30% lager te liggen dan dat van collega's. Uiteindelijk na een moeizaam proces gelijk gekregen. Dat was absoluut het gevolg van unconscious bias dus goed dat dat een thema is.

Lollypopje schreef op 08-03-2022 om 12:26:

[..]

Zolang het niet automatisch de vrouw is die minder gaat werken bij het krijgen van kinderen, is er niks mis mee. Maar het moet geen vanzelfsprekendheid zijn.

Als ik kijk naar mijn familie zijn beide partners een dag minder gaan werken.

Absoluut eens. Maar helaas is dat meestal anders en zijn het zijn nog steeds vaker de moeders dan de vaders.

Cookielover schreef op 08-03-2022 om 11:22:

[..]

O, vind ik wel juist. Prima dat er op die manier meer aandacht voor komt, dat is nog steeds nodig.

Wel vreemd dat het congres van de NVA niet op die dag is.

Ik weet dat die dag bestaat sinds ik zelf dingen over autisme ging volgen nav m'n diagnose, maar dat heeft toch geen toegevoegde waarde voor mensen die daar zelf niet mee te maken hebben? Heb als autist ook geen toegevoegde waarde van die dag ontdekt behalve dat ik daar op de datum waarschijnlijk melding van krijg op de facebookgroep over autisme. 

PriceyRook54

PriceyRook54

08-03-2022 om 12:59

Jillz schreef op 08-03-2022 om 12:35:

[..]

Ik heb ook lang gedacht dat ons bedrijf daar geen last van had. Er is veel aandacht voor diversiteit. En toch bleek mijn salaris 30% lager te liggen dan dat van collega's. Uiteindelijk na een moeizaam proces gelijk gekregen. Dat was absoluut het gevolg van unconscious bias dus goed dat dat een thema is.

Bij ons was dat jaren geleden ook het geval maar dat is wel rechtgetrokken inmiddels.

PriceyRook54

PriceyRook54

08-03-2022 om 13:01

[..]

Ik denk dat het parttime werken een carrière wel in de weg kan staan. Is dat dan bias? Waarschijnlijk wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.