Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 10:17

Internationale Vrouwendag

FB-IMG-1646721999818.jpg

Het is onze dag vandaag! 🥳  Heeft iemand van jullie plannen om naar een activiteit te gaan? 

https://www.internationale-vrouwendag.nl/waar-ben-jij-op-8-maart-2/

Vind 't raar dat daar blijkbaar een dag voor is, ik heb daar helemaal niks mee. 
Net als al die andere internationale dagen voor vanalles en nog wat. 

PriceyRook54

PriceyRook54

08-03-2022 om 10:50

Dit jaar is het thema "breaking the bias".

Mijn eerste reactie was, oh daar hebben we in ons bedrijf gelukkig geen last van, we hebben vrouwelijke managers en directeuren, dus iedereen kan het maken hier. Maar als ik dan wat verder denk, dat zijn die managers vaak wel CS- of administratiemanagers of Directeur HR, dus toch wel "typisch vrouwelijke" takken van het bedrijf. Ik denk/hoop dat het toeval is trouwens, want ik geloof oprecht dat iedereen bij ons gelijke kansen heeft en ik weet dat er ook geen bizar salarisverschil is tussen m/v, maar toch wel iets om bij stil te staan.

redbulletje schreef op 08-03-2022 om 10:38:

Met de International Childfree Day hoeft iemand dus ook niet bij je aan te komen, begrijp ik.

Cookielover schreef op 08-03-2022 om 11:02:

[..]

Met de International Childfree Day hoeft iemand dus ook niet bij je aan te komen, begrijp ik.

Dat is net zo onzinnig natuurlijk om daar 'n speciale dag aan te wijden. Er blijkt ook een dag voor autisme te bestaan, maar ook daar zie ik de toegevoegde waarde niet van in. 

Ik ga vanavond met een vriendin vegan parfum maken: https://www.internationale-vrouwendag.nl/events/in-geur-en-kleur-solidariteit-beleven/ 

Zij stelde het voor, ik zie wel hoe het gaat 

Is maar 20 minuten rijden, geen wereldreis gelukkig.  

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 11:14

Ainne schreef op 08-03-2022 om 10:50:

Dit jaar is het thema "breaking the bias".

Mijn eerste reactie was, oh daar hebben we in ons bedrijf gelukkig geen last van, we hebben vrouwelijke managers en directeuren, dus iedereen kan het maken hier. Maar als ik dan wat verder denk, dat zijn die managers vaak wel CS- of administratiemanagers of Directeur HR, dus toch wel "typisch vrouwelijke" takken van het bedrijf. Ik denk/hoop dat het toeval is trouwens, want ik geloof oprecht dat iedereen bij ons gelijke kansen heeft en ik weet dat er ook geen bizar salarisverschil is tussen m/v, maar toch wel iets om bij stil te staan.

Ik las dat hier de salarisverschillen nog steeds niet weg zijn. Mannen verdienen 14% meer dan vrouwen. Dat verschil wordt gelukkig wel steeds kleiner. 

Ik vind Vrouwendag geen onzin. Het is hard nodig om geluid te blijven maken, anders verandert er nooit wat.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 11:15

Cookielover schreef op 08-03-2022 om 11:05:

Ik ga vanavond met een vriendin vegan parfum maken: https://www.internationale-vrouwendag.nl/events/in-geur-en-kleur-solidariteit-beleven/

Zij stelde het voor, ik zie wel hoe het gaat

Is maar 20 minuten rijden, geen wereldreis gelukkig.

Dat is leuk!! Veel plezier alvast. 

Ik doe er niks speciaals aan, maar zolang vrouwen nog steeds op veel vlakken achtergesteld zijn ben ik voorstander van zo'n dag
Dat gaat niet enkel om salaris, maar ook dingen als medische kennis en onderzoek. Het blijft schandalig hoe weinig er nog bekend is over de werking van het vrouwenlichaam en hoe vaak dat nog genegeerd wordt omdat het mannen lichaam "eenvoudiger" is.

https://nos.nl/artikel/2420305-90-procent-wikipediapagina-s-gaat-over-mannen-erasmus-universiteit-komt-in-actie

redbulletje schreef op 08-03-2022 om 11:05:

[..]

Dat is net zo onzinnig natuurlijk om daar 'n speciale dag aan te wijden. Er blijkt ook een dag voor autisme te bestaan, maar ook daar zie ik de toegevoegde waarde niet van in.

O, vind ik wel juist. Prima dat er op die manier meer aandacht voor komt, dat is nog steeds nodig.

Wel vreemd dat het congres van de NVA niet op die dag is.

Peen schreef op 08-03-2022 om 11:15:

[..]

Dat is leuk!! Veel plezier alvast.

Dank je 

Cookielover schreef op 08-03-2022 om 11:22:

[..]

O, vind ik wel juist. Prima dat er op die manier meer aandacht voor komt, dat is nog steeds nodig.

Wel vreemd dat het congres van de NVA niet op die dag is.

Dat heb ik ook. Juist omdat ook daar nog veel vooroordelen over zijn. En die vooroordelen zitten ook kansen in de weg.

Ik dacht bijvoorbeeld dat ik het nooit kon zijn, want herkende mijzelf niet in de autisten die je vooral zag. Zowel in de media als bijvoorbeeld op fora. Na mijn diagnose heb ik ook meerdere verbaasde reacties gekregen, want ik was niet zoals ...(noem maar een naam).

Ik ben sociaal, empatisch, goed met emoties, heb geen extreme obsessies of talenten en hou erg van afwisseling en wat reuring in mijn leven (wel met voldoende rust en me-time tussendoor 😜) en dat is vaak niet het beeld dat mensen hebben. Wat voor mij uiteindelijk ook een reden was om er juist opener over te zijn, om te laten zien hoe ontzettend breed het is. 

PriceyRook54

PriceyRook54

08-03-2022 om 11:34

Peen schreef op 08-03-2022 om 11:14:

[..]

Ik vind Vrouwendag geen onzin. Het is hard nodig om geluid te blijven maken, anders verandert er nooit wat.

Precies, natuurlijk is dat geen onzin. Niet eens de moeite om op in te gaan.

Ik zag pas nog een prachtig plaatje, die ik niet meer kan vinden , van een pyramide die diversiteit liet zien. En alles zat ertussen, man vrouw, zwart, wit. Maar dat was op de onderste laag. De middelste laag had nog wel een vrouw ertussen, maar de toplaag was wit en man.

En kijkend naar het bedrijf waar ik werk, waar 50/50 man/vrouw is, klopt die pyramide behoorlijk. Ik moet er meteen bijzeggen dat corporate hier wel heel bewust mee bezig is (dit is een internationaal bedrijf met meer dat 75000 werknemers), maar het is een langzaam process.

Helemaal mee eens!

Hieperdepiep hoera voor alle vrouwen! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.