Nieuws en actueel
LonelyCorgi67
10-08-2022 om 14:57
Homo mannen vs. Hetero mannen
Naar aanleiding van een post van mij in een andere topic, ga ik er zelf maar eens een topic over openen.
In de media krijgen we vaak te horen dat homo's gediscrimineerd worden en het een stuk moeilijker hebben in de maatschappij dan hetero mannen. Nu is het zonder meer een feit dat er mensen in deze maatschappij wonen die, al dan niet vanuit een godsdienstige overtuiging, afwijzend staan tegenover homosexualiteit. Het is helaas ook zonder meer een feit dat er soms sprake is van geweld tegen homosexuele mannen.
Maar hebben homo mannen het in deze maatschappij werkelijk zoveel moeilijker dan hetero mannen? Of valt dat uiteindelijk wel mee? Of hebben homo's op bepaalde gebieden dan weer voordelen ten opzichte van hetero mannen?
FancyDuck29
10-08-2022 om 16:57
Ik had het anders moeten verwoorden. De hetero man is de norm in onze maatschappij en kent daardoor de makkelijkste positie. Wat niet betekent dat het een makkelijke positie is, nocht dat zijn leven makkelijk is. Mensen die afwijken van de norm (door geslacht, seksuele voorkeur, beperkingen, stoornissen) komen moeilijkheden tegen waar die norm niet tegenaan loopt.
Maar dat is hoog over bekeken. Op individueel niveau kan je persoon A altijd wel tegen een persoon B afzetten om die strekking onderuit te halen. Het gegeven dat je een hetero man bent betekent natuurlijk niet 1 op 1 dat je gelukkig bent. Of succesvol. Of geen problemen kent.
@Lmek: ik zeg ook niet dat anderen het per definitie slechter hebben. Ik zeg alleen dat mensen die afwijken van die norm moeilijkheden tegenkomen. Ze kunnen ondanks die moeilijkheden wel succesvol en gelukkig zijn.
Daglichtlamp
10-08-2022 om 17:00
https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2021-03/Handreiking-LHBTI-Feiten-Cijfers-2021.pdf
Als je afwijkt van de standaard norm is je uitgangspunt gewoon minder goed. Bovenstaande link geeft wat cijfers.
Van de biseksuele mensen heeft 27% in het afgelopen jaar te maken gehad met ongewenst gedrag van collega’s, tegenover 20% van de lesbische en homoseksuele mensen en 17% van de heteroseksuele mensen. Ongewenst gedrag behelst intimidatie, pesten,
ongewenste seksuele aandacht en lichamelijk geweld. Met elk van deze aspecten hebben biseksuele mensen meer te maken op het werk (Van Beusekom & Kuyper 2018).
Het percentage lesbische, homoseksuele en biseksuele leerlingen dat wekelijks, of zelfs dagelijks door leeftijdsgenoten wordt gepest, is twee keer hoger dan het percentage heteroseksuele leerlingen dat te maken krijgt met pesterijen. Ook meisjes die worden gezien als ‘mannelijk’ en jongens die worden gezien als ‘vrouwelijk’ worden vaker gepest dan andere leerlingen (Scholte et al., 2016)
BrightEchidna89
10-08-2022 om 17:06
Lieveheersbeest schreef op 10-08-2022 om 16:57:
...
@Lmek: ik zeg ook niet dat anderen het per definitie slechter hebben. Ik zeg alleen dat mensen die afwijken van die norm moeilijkheden tegenkomen. Ze kunnen ondanks die moeilijkheden wel succesvol en gelukkig zijn.
Maar dit maakt het toch een absurde discussie? Het is toch volstrekt normaal dat een maatschappij zich inricht naar wat de norm is om zo goed mogelijk te zijn voor zoveel mogelijk mensen. Daarom ook zien we nu een maatschappij die zich oorspronkelijk richtte op de klassieke huishoudens een bocht maken en meer aandacht geven aan singles daar zij een steeds groter deel van de populatie uitmaken.
Dat je als uitzondering het wat moeilijker zult hebben, ik vrees dat daar weinig aan te verhelpen valt en dat het enige wat een samenleving dan kan doen, is je zo goed als mogelijk ondersteunen.
Madamecannibale
10-08-2022 om 17:16
Daglichtlamp schreef op 10-08-2022 om 17:00:
https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2021-03/Handreiking-LHBTI-Feiten-Cijfers-2021.pdf
Als je afwijkt van de standaard norm is je uitgangspunt gewoon minder goed. Bovenstaande link geeft wat cijfers.
Van de biseksuele mensen heeft 27% in het afgelopen jaar te maken gehad met ongewenst gedrag van collega’s, tegenover 20% van de lesbische en homoseksuele mensen en 17% van de heteroseksuele mensen. Ongewenst gedrag behelst intimidatie, pesten,
ongewenste seksuele aandacht en lichamelijk geweld. Met elk van deze aspecten hebben biseksuele mensen meer te maken op het werk (Van Beusekom & Kuyper 2018).
Het percentage lesbische, homoseksuele en biseksuele leerlingen dat wekelijks, of zelfs dagelijks door leeftijdsgenoten wordt gepest, is twee keer hoger dan het percentage heteroseksuele leerlingen dat te maken krijgt met pesterijen. Ook meisjes die worden gezien als ‘mannelijk’ en jongens die worden gezien als ‘vrouwelijk’ worden vaker gepest dan andere leerlingen (Scholte et al., 2016)
Ik ben benieuwd of er ook nog een verschil zit tussen homoseksueel en lesbisch. Gevoelsmatig hoor ik minder vaak in de media over geweld tegen lesbische vrouwen.
bieb1963
10-08-2022 om 17:38
Madamecannibale schreef op 10-08-2022 om 17:16:
[..]
Ik ben benieuwd of er ook nog een verschil zit tussen homoseksueel en lesbisch. Gevoelsmatig hoor ik minder vaak in de media over geweld tegen lesbische vrouwen.
Hoeft natuurlijk niet alleen over geweld te gaan hè......
redbulletje
10-08-2022 om 17:54
Je hoeft toch niet te koop te lopen met je seksualiteit in het arbeidsleven?
Wel zijn mijn homovrienden een paar jaar geleden weggegaan uit Amsterdam omdat ze zich er steeds minder veilig gingen voelen door de sterk veranderde demografie.
Viva-amber
10-08-2022 om 18:46
Dit vind je dus niet erg?:
Nu is het zonder meer een feit dat er mensen in deze maatschappij wonen die, al dan niet vanuit een godsdienstige overtuiging, afwijzend staan tegenover homosexualiteit. Het is helaas ook zonder meer een feit dat er soms sprake is van geweld tegen homosexuele mannen.
Sorry het is maar systematische afwijzing en geweld...niet zo zeuren dat je het zwaar hebt...zoiets?
Tango
10-08-2022 om 19:14
Aviendha schreef op 10-08-2022 om 15:54:
[..]
Ik denk dat mannen in het algemeen minder kritisch zijn over met wie ze naar bed gaan dan vrouwen, dus in die zin is het dan een logisch gevolg dat homo's meer seks met verschillende mensen hebben.
Ik denk dat dit meer afhangt van de persoon dan van het geslacht hoor. Ik ken homostellen die al jaren samen zijn en er niet over denken om met een andere man het bed in te duiken. Net zoals ik vrouwen ken die regelmatig hun partner inwisselen voor een ander.
Verder denk ik dat zowel homoparen als lesbische stellen nog steeds wel anders aangekeken worden in de maatschappij en sneller slachtoffer zijn van geweld of belediging. Helaas, want ik vind dat iedereen vooral moet doen wat hij/zij zelf wil en een relatie aan moet gaan met wie hij/zij wil.
Doemijdieglazenbol
10-08-2022 om 19:19
ach ja, beetje geweld, intimidatie, discriminatie, depressie en meer kans op verstoten worden door je omgeving, maar ze hebben wel meer seks!
ik snap echt niet wat je wil met dit draadje. Ben je een hetero man met onbevredigde behoeftes?
LonelyCorgi67
10-08-2022 om 20:33
Laat ik dan een paar concrete vragen stellen.
Worden homo mannen in Nederland gediscrimineerd op de arbeidsmarkt?
Worden homo mannen in Nederland gediscrimineerd op de woningmarkt?
GrandioseZebra62
10-08-2022 om 20:39
FatDog61 schreef op 10-08-2022 om 20:33:
Laat ik dan een paar concrete vragen stellen.
Worden homo mannen in Nederland gediscrimineerd op de arbeidsmarkt?
Worden homo mannen in Nederland gediscrimineerd op de woningmarkt?
Wat is het doel van dit topic eigenlijk? Je bent homo en word gediscrimineerd?
LonelyCorgi67
10-08-2022 om 20:55
Het doel van dit topic is om wat meningen uit te wisselen over de vraag in hoeverre homo mannen het in deze maatschappij nu werkelijk zoveel moeilijker hebben dan hetero mannen.
De homogemeenschap is de laatste jaren behoorlijk luid in het uiten van hun ongenoegen over discriminatie van homo's, nadat het lange tijd leek alsof de homo emancipatie min of meer voltooid was. Dit werpt de vraag op in hoeverre hun geklaag terecht is.
GrandioseZebra62
10-08-2022 om 21:00
FatDog61 schreef op 10-08-2022 om 20:55:
Het doel van dit topic is om wat meningen uit te wisselen over de vraag in hoeverre homo mannen het in deze maatschappij nu werkelijk zoveel moeilijker hebben dan hetero mannen.
De homogemeenschap is de laatste jaren behoorlijk luid in het uiten van hun ongenoegen over discriminatie van homo's, nadat het lange tijd leek alsof de homo emancipatie min of meer voltooid was. Dit werpt de vraag op in hoeverre hun geklaag terecht is.
Nou ja als je door je geaardheid een pak slaag krijgt vind ik dat je alle recht van klagen hebt.
TanteTheelepel
10-08-2022 om 21:01
Vanuit mijn directe omgeving weet ik dat homo's wel degelijk worden gepest door hun directe omgeving. Dit heeft geleid tot een zware depressie bij de betrokken mannen en ik weet 100 procent zeker dat dit niet gebeurd zou zijn bij hetero mannen. Dus ja, zij hebben het in de huidige maatschappij wel degelijk moeilijker.
Bij mij in de familie zijn ook familieleden die zich openlijk uitspreken tegen homoseksualiteit. Dit laat voor mij wel zien dat dit nog helemaal niet zodanig geaccepteerd is als wordt voorgedaan. Zeker niet in bepaalde culture groepen.
Enfin, en nu? Ik heb je vraag beantwoord maar ik denk niet echt dat hierover een discussie mogelijk is..
TanteTheelepel
10-08-2022 om 21:08
NB. Dat je het geklaag vind als mensen het niet eens zijn met hoe ze worden behandeld, zet ook wel de toon. Homo's, hetero's, blanken, donkeren, we zijn allemaal mensen die het recht hebben op een goed leven. Zolang je niemand kwaad doet hoor je niet lastig gevallen te worden, omdat je anders bent dan de menigte. Als je wél wordt lastig gevallen door gepest, discriminatie etc. dan is het je goed recht om voor jezelf op te komen. Dat is geen klagen, dat is ervoor zorgen dat anderen merken dat jij geen fijn leven leidt door het toedoen van anderen en hun stommiteiten. Dat die mensen die jou kwaad doen hiermee moeten stoppen, omdat het ongegrond is en niet hoort noem ik geen geklaag. Integendeel..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.