Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hogere zorgpremie voor ongezonde levensstijl . Voor of tegen ?

Dorestad schreef op 31-05-2022 om 11:13:

[..]

Je koopt geen cola met chips omdat de tomaten of diepvriesbonen te duur waren. Je koopt c&c omdat je dit wilt eten/de verleiding niet kunt weerstaan. Om slechts 1 voorbeeld te noemen.

Precies. Die keuzes zullen waarschijnlijk nauwelijks beinvloed worden.

blauwevrouw schreef op 31-05-2022 om 11:37:

Tja, waar grijp je naar als je je rot voelt? Naar de tomaten en bonen, of naar de chips en cola? Stel je nu een situatie voor waarin je je iedere dag minstens een keer heel erg rot voelt. Het is niet iedereen gegeven effectief iets te doen aan dat rotgevoel.

Of stel je voor dat je ontzettend veel stress hebt, omdat je niet meer weet hoe je de huur of andere rekeningen moet betalen. En je kinderen moeten iets eten. Ga je dan staan koken of geef je iets goedkoops wat heel snel klaar is, geen moeite kost en wat ze zonder morren opeten? Of zeg je: ga even naar de supermarkt en haal maar een paar diepvriespizza's.

Het is allemaal niet verstandig, dat weet iedereen, maar soms is het te moeilijk om steeds opnieuw verstandige keuzes te maken.
En dan heb ik het nog niet over roken. Leg het prijskaartje voor de zorgkosten die daaruit voortkomen maar neer bij de tabaksindustrie die er alles aan heeft gedaan en doet om zoveel mogelijk mensen verslaafd te maken aan hun product en daar goud geld mee heeft verdiend.

We hebben de afgelopen tien jaar enorme welvaart gekend (ik reken dus even de inflatie niet mee en ook de corona tijd niet). Het gaat dus om de tijd vóór corona. Natuurlijk gold die niet voor iedereen, maar gemiddeld genomen ging het goed met de economie. En toch zijn we alsmaar dikker en dikker en dikker geworden. En echt niet alleen de mensen die altijd al veel moeite hebben gehad de eindjes aan elkaar te knopen.

Het lijkt er juist wel op dat hoe meer welvaart we hebben, hoe dikker we worden. Het addertje onder het gras is alleen dat deze effecten veel langer blijven aanhouden als die welvaart ineens keldert. Omdat je een hele generatie (of zelfs generaties) hebt afgeleverd die niet meer weten hoe ze gezonde keuzes maken en wat gezonde producten zijn en nog nadeinen op snel en gemakkelijk.

Welvaart en dik worden gaat hand in hand. Omdat er maar een relatief klein deel van de bevolking (en sorry dat ik hiermee nu waarschijnlijk iets heel dedains zeg) is die écht heel bewuste keuzes maken. Er zijn ontzettend veel mensen gewoon gemakzuchtig als het kan. En blijven dat doen als het eigenlijk ook niet meer kan.

Vind het een boeiend maar lastig onderwerp,merk ik.Ik heb door m'n vroegere opleiding de HBO-V, toen al een grote interesse en ook basiskennis voor een gezonde leefstijl en voeding kunnen opdoen.Maar ook door latere trainingen en studies (alternatieve geneeswijzen,sport,mediteren,WimHof koudetraining) mezelf hierin verder kunnen verdiepen en vaardigheden kunnen aanleren.M'n studie-omgeving maar ook de omgeving waarin ik verkeer(de),stimuleerden me daar ook duidelijk in.Zoals mijn werk in het ziekenhuis,collega's,vrienden e.d..Ik denk dus zelf dat achtergrond en sociale omgeving van grote invloed is.Hoewel ik helemaal eens ben met Diyer dat eigen veranwoordelijkheid ook een heel belangrijke factor is.
Maar ik denk wel dat alles begint met kennis/inzicht.En straffen/belonen heeft m.i maar een heel beperkte invloed als de kennis/inzicht ontbreken. Wat dan wel de oplossing is,weet ik ook niet zo goed.Wel dat het een heel lastig,want veelomvattend onderwerp is omdat bv ook economische factoren (allerlei negatieve toevoegingen aan ons voedsel,bv suiker,zout,E-nummers e.d) ook een grote rol spelen.
Mss dat eerder een soort 'Deltaplan healthy aging' ,dat op meerdere fronten onze leeftsijl onder de loep neemt nodig is.Las laatst dat zo'n soort plan voor obesitas in de maak is.Overigens bestaat zoiets hier in Gr. al in een soort afgeleide vorm nl 'Lifelines' (wat ik begreep van een vriendin die daar werkzaam is).

Ik denk dat er ook een stuk overschatting is van de bevolking. Ik heb me laten vertellen, klepel, klok en dat soort dingen, dat het gemiddelde IQ en/of opleidingsnivo niet zo superhoog is. En je bent snel geneigd dat te vergeten als je in een hele andere bubbel leeft. Als je omgeving voornl. HBO/WO+ is, leef je in een wereld waarvan je denkt dat dit voor het gros vd mensen geldt. Terwijl ik heb begrepen (nogmaals, klepel/klok) dat HAVO+ maar voor 20% vd Nederlandse bevolking geldt.

Er zijn ook gewoon simpelweg een heleboel mensen die bepaalde kennis niet hebben, bepaalde interesses niet hebben, bepaalde mogelijkheden niet hebben en nog stelliger, een bepaalde intelligentie ook niet hebben om dit soort keuzes goed en makkelijk te maken. Als je dat stukje ontkent, omdat je het not done vindt en lekker woke wil zijn, dan ga je voorbij aan het feit dat veel mensen niet anders kúnnen als ze dan ook nog eens zo zijn groot gebracht.

Het gemiddelde IQ in Nederland
is 100, volgens de zogeheten normaalverdeling. Iemand met een score van
130 of hoger geldt als hoogbegaafd. Dit geldt voor ongeveer 2,5 procent
van de Nederlanders. Circa 68 procent heeft een IQ tussen de 85 en 115.

Dat betekent dat 34% vd mensen een intelligentie heeft tussen zwakbegaafd en mavo in. En nog eens 16% in de regionen van zwakbegaafd tot zeer zwakbegaafd.
Vergis je niet wat intelligentie doet met levenskeuzes (waarmee ik allesbehalve wil suggereren dat intelligent gelijk staat aan verstandige keuzes en minder intelligent gelijk staat aan domme keuzes). Samengevat heeft de helft (50%) vd samenleving dus een intelligentienivo dat oploopt van zeer zwakbegaafd tot MAVO nivo. Als je dan bedenkt dat mensen die dus rond gemiddeld scoren (MAVO) vaak ook mensen zijn die relatief hard werken voor een lager inkomen, dan komen daar ook andere lange termijn keuzes uit voort.

Diyer schreef op 31-05-2022 om 15:13:

[..]

We hebben de afgelopen tien jaar enorme welvaart gekend (ik reken dus even de inflatie niet mee en ook de corona tijd niet). Het gaat dus om de tijd vóór corona. Natuurlijk gold die niet voor iedereen, maar gemiddeld genomen ging het goed met de economie. En toch zijn we alsmaar dikker en dikker en dikker geworden. En echt niet alleen de mensen die altijd al veel moeite hebben gehad de eindjes aan elkaar te knopen.

Het lijkt er juist wel op dat hoe meer welvaart we hebben, hoe dikker we worden. Het addertje onder het gras is alleen dat deze effecten veel langer blijven aanhouden als die welvaart ineens keldert. Omdat je een hele generatie (of zelfs generaties) hebt afgeleverd die niet meer weten hoe ze gezonde keuzes maken en wat gezonde producten zijn en nog nadeinen op snel en gemakkelijk.

Welvaart en dik worden gaat hand in hand. Omdat er maar een relatief klein deel van de bevolking (en sorry dat ik hiermee nu waarschijnlijk iets heel dedains zeg) is die écht heel bewuste keuzes maken. Er zijn ontzettend veel mensen gewoon gemakzuchtig als het kan. En blijven dat doen als het eigenlijk ook niet meer kan.

Een ongezonde leefstijl is niet willekeurig verdeeld over de bevolking, maar mensen met een laag inkomen en een laag opleidingsniveau leven veel vaker ongezond dan mensen met een hoog inkomen en een hoog opleidingsniveau.

En vergis je niet in hoeveel armoede er bestaat in dit welvarende land. De voedselbanken hadden het ook vóór corona heel erg druk.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

31-05-2022 om 18:16

Libertine schreef op 31-05-2022 om 18:10:

dit is wel een aardig stukje over leefstijl: https://decorrespondent.nl/13446/leuk-een-leefstijlcoach-maar-wie-zorgt-dat-fruit-goedkoper-wordt-dan-frikandellen/1378483920-8e81be1b?fbclid=IwAR0eTaisFN0-l4CNt2FywP-rE5T0Bf3-RsuIcoUt_dktk6xOr5F5TSAk_xM

'uitleg met opgeheven vinger, uit de hogere regionen van privilege, aan mensen die iets anders aan hun hoofd hebben dan bewust leven, namelijk overleven'

Dit klopt wel ja. Leuk stukje. 

blauwevrouw schreef op 31-05-2022 om 18:14:

[..]

Een ongezonde leefstijl is niet willekeurig verdeeld over de bevolking, maar mensen met een laag inkomen en een laag opleidingsniveau leven veel vaker ongezond dan mensen met een hoog inkomen en een hoog opleidingsniveau.

Iets verder schrijf ik over de verdeling intelligentiequotient. Laag inkomen/laag opleidingsnivo is ook vaak gekoppeld aan een lager iq. Daar kan je bestraffende maatregelen in nemen, maar dat gaat geen of nauwelijks invloed hebben op de keuzes. De enige manier waarop het invloed gaat hebben op de keuzes, is als iets mogelijk of onmogelijk wordt gemaakt. Enorme keuzebeperking dus. Omdat simpelweg een heleboel mensen (vanuit zichzelf) niet in staat zijn om goede keuzes te maken, als daar ook nog 10 slechte keuze opties naast staan.

DUSSS, niks geen coaches, niks geen les meer, niks geen straf, niks geen sancties, niks geen boetes. Gewoon alles wat slecht is zo fucking duur maken (10 euro voor een frietje) of simpelweg verbannen. Dat is het enige dat helpt, echt het enige. De rest is water naar de zee dragen.
En aangezien dat een utopie is, want dat zou de hele economie ontwrichten, gaat er niks veranderen. En ja, dan komen we misschien ooit op een punt dat we zeggen: meneer of mevrouw, we kunnen u niet helpen.

Want wat is er goedkoper dan water of thee? Ja, dat is voor eenden...Ik kan echt wel goedkoop aan eten komen hoor (vergelijkbaar met frikandellen). Ik ga wel eens naar de markt en daar krijg je meer groenten en fruit dan je opkrijgt als je aan het einde vd markt komt. Daar zit echt het probleem niet. Dus leuk stukje, maar vooral een gekleurd stukje dat inspeelt op de sentimenten van onbetaalbaarheid.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

31-05-2022 om 20:00

Diyer schreef op 31-05-2022 om 19:34:

DUSSS, niks geen coaches, niks geen les meer, niks geen straf, niks geen sancties, niks geen boetes. Gewoon alles wat slecht is zo fucking duur maken (10 euro voor een frietje) of simpelweg verbannen. Dat is het enige dat helpt, echt het enige. De rest is water naar de zee dragen.
En aangezien dat een utopie is, want dat zou de hele economie ontwrichten, gaat er niks veranderen. En ja, dan komen we misschien ooit op een punt dat we zeggen: meneer of mevrouw, we kunnen u niet helpen.

Want wat is er goedkoper dan water of thee? Ja, dat is voor eenden...Ik kan echt wel goedkoop aan eten komen hoor (vergelijkbaar met frikandellen). Ik ga wel eens naar de markt en daar krijg je meer groenten en fruit dan je opkrijgt als je aan het einde vd markt komt. Daar zit echt het probleem niet. Dus leuk stukje, maar vooral een gekleurd stukje dat inspeelt op de sentimenten van onbetaalbaarheid.

He ja, daar wordt t leven leuker van. Water en groente. En de rest zo duur dat alleen de rijken nog eens wat anders kunnen. 

Mij bekruipt nu een Orwell gevoel hoor.

Mug schreef op 31-05-2022 om 20:00:

[..]

He ja, daar wordt t leven leuker van. Water en groente. En de rest zo duur dat alleen de rijken nog eens wat anders kunnen.

Het is anders wel De Nieuwe Winkel die gisteren een tweede Michelin ster kreeg. Botanische gastronomie noemden ze het. Dus: water en groenten voor de rijken 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

31-05-2022 om 20:27

Dorestad schreef op 31-05-2022 om 20:12:

[..]

Het is anders wel De Nieuwe Winkel die gisteren een tweede Michelin ster kreeg. Botanische gastronomie noemden ze het. Dus: water en groenten voor de rijken

Ja, idd niet betaalbaar voor de gemiddelde zwakbegaafde Nederlander 😝 Die moeten zich behelpen met een ongezond frietje. 

Ik ken de werken van Orwell niet, behalve Animal farm en dat ik weet dat hij ook een tijd dakloos is geweest en ernstige armoede heeft gekend.

Maar als de vraag is wat de oplossing zou moeten zijn, zeg ik niet dat mijn visie de oplossing zou moeten zijn. Ik geloof alleen niet in andere oplossingen, omdat de mens altijd zelf keuzes zal maken als deze de kans heeft en dus ook zal kiezen voor slechte dingen, als hij de kans heeft. Wil je dat dit geen optie meer is, zul je de keuze niet meer moeten aanbieden. Want teveel mensen kunnen niet omgaan met die keuze.

Meer zeg ik niet. Ik hou nl. helemaal niet van zo'n extreme oplossing. Liever zag ik gewoon dat het hele probleem niet zou bestaan.
Maar doorgaan zoals nu blijft niet houdbaar, omdat het een nóg zwaarder stempel drukt op een al overbelast zorgsysteem. Dus het gaat er vanzelf een keer toe leiden dat mensen inderdaad zelf de gevolgen gaan ondervinden van hun gedrag. Niet meer kunnen lopen, ziektes, een gemeente die geen geld meer heeft voor een scooter of aanpassingen, een werkgever die zo iemand niet meer aanneemt, een uitkering die niet meer wordt verstrekt vanwege geen tegenprestatie kunnen leveren of anders een hele minimale uitkering en als de zorg het niet meer kan betalen, dan idd met zwaar overgewicht en nauwelijks inkomen in een hoekje ergens wegrotten en met 45 overlijden. Dat scenario acht ik niet onmogelijk hier in Nederland in de komende eeuw. Misschien zelfs wel binnen de komende 30-50 jaar. Want er komt de komende 30 jaar nog steeds meer druk op alles wegens de babyboom. De zorgkosten blijven stijgen, de personele bezetting blijft achter, de werkgelegenheid blijft stijgen bij een afnemend aantal werknemers, daarmee de personele en financiele tekorten bij gemeenten en de mensen die dit niet kunnen bijhouden en buiten de boot vallen op allerlei terreinen, zouden dat wel eens erg kunnen gaan merken.

Mug schreef op 31-05-2022 om 20:27:

[..]

Ja, idd niet betaalbaar voor de gemiddelde zwakbegaafde Nederlander 😝 Die moeten zich behelpen met een ongezond frietje.

Ach, zolang je nog niet bent afgesloten van de hoofdkraan, kun je altijd nog je hoofd onder de kraan houden. Goedkoper dan friet.

Mug schreef op 31-05-2022 om 20:00:

[..]

Wat een onzin en totaal kortzichtig om te denken dat gezond eten enkel water en groente is. En dan ook nog verongelijkt doen over mensen die ‘rijk’ zijn.

Verdiep je eens in gezond eten en dito recepten en er gaat echt een wereld voor je open. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.