Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 09:59:

[..]

Maar dat het is het punt iedereen krijgt hier gewoon een kans. Met genoeg inzet en positiviteit kan alles en ook dan vind je echt wel jouw plek in de samenleving op de juiste plekken met de juiste mensen om je heen waar je bij past.

Daar verschillen de meningen over. Betrokkenen ervaren meer discriminatie dan de mensen die enkel toeschouwer zijn. Om te bepalen of discriminatie aanwezig is kun je beter afgaan op de ervaringen van minderheden zelf. Pas als zij zeggen dat er gelijkwaardigheid is vind ik dat pas aannemelijk. Vrouwen, POC, Queers. 

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 10:02:

[..]

En zijn de beweringen die je hier doet gestaafd op onderzoek, of op jouw onderbuikgevoel en persoonlijke ervaringen? Want wat ik hier lees kan ik wel weerleggen met resultaten van wetenschappelijke studies.

Nu ben ik wel benieuwd, maar het staat je natuurlijk vrij om wel/niet te antwoorden: Wat is jouw etniciteit en gender?

Ik ben en vrouw en ik heb buitenlandse roots (ben dus ook getint). En het grootste deel van mijn vrienden ook. Het zijn allemaal gelukkige mensen met ook mooie parttime banen. Als je wil en je je ervoor inzet en mensen positief benadert kun je alles hier bereiken. Soms kan het even langer duren voordat je je plek vindt (dat geldt voor heel veel mensen) maar je vindt het zeker in Nederland. Slachtofferrol vanuit afkomst of geslacht vind ik totaal onnodig. 

Campanula schreef op 30-04-2024 om 10:07:

[..]

Daar verschillen de meningen over. Betrokkenen ervaren meer discriminatie dan de mensen die enkel toeschouwer zijn. Om te bepalen of discriminatie aanwezig is kun je beter afgaan op de ervaringen van minderheden zelf. Pas als zij zeggen dat er gelijkwaardigheid is vind ik dat pas aannemelijk. Vrouwen, POC, Queers.

Ik ben ook van een "minderheid" alleen ik zie dat zelf niet zo. Ik vind die slachtofferrol niet nodig. En ja mensen hebben wel altijd wat te zeiken over anderen. Lekker laten. Ja en als mensen zullen zeuren over mij ja dan zou het over mijn afkomst kunnen gaan. Bij een ander weer ergens anders over. Ik leef in Nederland lekker mijn leven hier en omring me met fijne mensen.

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 10:14

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 10:09:

[..]

Ik ben en vrouw en ik heb buitenlandse roots (ben dus ook getint). En het grootste deel van mijn vrienden ook. Het zijn allemaal gelukkige mensen met ook mooie parttime banen. Als je wil en je je ervoor inzet en mensen positief benadert kun je alles hier bereiken. Soms kan het even langer duren voordat je je plek vindt (dat geldt voor heel veel mensen) maar je vindt het zeker in Nederland. Slachtofferrol vanuit afkomst of geslacht vind ik totaal onnodig.

Dank voor het delen, dat had ik gezien je posts niet verwacht.

Dat is altijd een fijn uitgangspunt, om zulke uitspraken vanuit succes te kunnen doen. Gelukkig geef je het zelf hier wel aan, al klinkt het aardig gebagatelliseerd: Soms kan het even langer duren.

En dat is niet rechtvaardig en niet nodig. In de praktijk is al lang gebleken dat dingen op zijn beloop laten de oplossing niet is. Ik ben heel blij dat er maatregelen genomen worden om scheve verhoudingen recht te trekken. Ook al treffen die mijzelf niet.

Mijn moeder is 78 en begrijpt het 'gejank van zwartjes' over discriminatie niet. 

Zij was in de jaren '50 het enige 'zwartje' op school en werk en heeft nooit discriminatie meegemaakt in die superwitte samenleving.

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 10:24

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 10:04:

[..]

Maar wat is nu het probleem als er in bepaalde beroepen bv meer mannen of meer vrouwen zitten. De mannen of vrouwen die het willen doen die volgen er zelf wel een opleiding in en komen er dan heus wel tussen, zeker met al die personeelskrapte. Het gaat om kwaliteiten en niet om het geslacht.

Waarom het zo belangrijk is dat er meer mannen voor de klas staan? Daar zijn verschillende redenen voor:

• Kinderen hebben verschillende rolmodellen nodig. Dat geldt voor jongens, maar óók voor meisjes. Het is belangrijk voor hun ontwikkeling dat ze naast vrouwelijke, ook genoeg mannelijke voorbeelden hebben. Overigens geldt dit breder: ook rolmodellen op basis van afkomst, gender en seksuele voorkeur zijn belangrijk. Dat geeft een betere afspiegeling van de maatschappij.
  • Met alleen maar juffen voor de klas houd je stereotypes in stand. Kinderen kunnen gaan denken dat lesgeven alleen voor vrouwen is.
  • Diversiteit in het team is belangrijk. Dat geldt voor elke arbeidsgroep. Mannen kijken soms net op een andere manier naar het onderwijs. Niet per se beter, wel anders. En daar heb je als team profijt van.
  • Mannen kunnen soms makkelijker omgaan met ‘typisch’ jongensgedrag. Let wel: dit geldt natuurlijk niet voor alle mannen. En ook niet alle jongens vertonen hetzelfde gedrag. Maar over het algemeen zijn jongens vaak wat beweeglijker en impulsiever dan meisjes. Als man is het soms makkelijker je daarin in te leven.

Bron: 

Er zijn meer mannen nodig in het onderwijs: feit of fabel? | Marnix Academie

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 10:14:

[..]

Dank voor het delen, dat had ik gezien je posts niet verwacht.

Dat is altijd een fijn uitgangspunt, om zulke uitspraken vanuit succes te kunnen doen. Gelukkig geef je het zelf hier wel aan, al klinkt het aardig gebagatelliseerd: Soms kan het even langer duren.

En dat is niet rechtvaardig en niet nodig. In de praktijk is al lang gebleken dat dingen op zijn beloop laten de oplossing niet is. Ik ben heel blij dat er maatregelen genomen worden om scheve verhoudingen recht te trekken. Ook al treffen die mijzelf niet.

Maar dat geldt ook voor veel anderen met bv weer zonder die buitenlandse roots. Het gaat er denk ik om of er een match is tussen de mensen waar je je tussen bevindt. De ene vindt vroeg die match de ander wat later. Zo gaat het leven denk ik. 

Poezenmeisje schreef op 30-04-2024 om 10:18:

Mijn moeder is 78 en begrijpt het 'gejank van zwartjes' over discriminatie niet.

Zij was in de jaren '50 het enige 'zwartje' op school en werk en heeft nooit discriminatie meegemaakt in die superwitte samenleving.

Mijn oma die in de jaren 50 naar Nederland is gekomen stond er net zo in. Ze leeft niet meer, maar heeft ons altijd gewaarschuwd voor wat er nu gaande is. Ze had een vooruitziende blik. 

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 10:24:

[..]

Waarom het zo belangrijk is dat er meer mannen voor de klas staan? Daar zijn verschillende redenen voor:

• Kinderen hebben verschillende rolmodellen nodig. Dat geldt voor jongens, maar óók voor meisjes. Het is belangrijk voor hun ontwikkeling dat ze naast vrouwelijke, ook genoeg mannelijke voorbeelden hebben. Overigens geldt dit breder: ook rolmodellen op basis van afkomst, gender en seksuele voorkeur zijn belangrijk. Dat geeft een betere afspiegeling van de maatschappij.
  • Met alleen maar juffen voor de klas houd je stereotypes in stand. Kinderen kunnen gaan denken dat lesgeven alleen voor vrouwen is.
  • Diversiteit in het team is belangrijk. Dat geldt voor elke arbeidsgroep. Mannen kijken soms net op een andere manier naar het onderwijs. Niet per se beter, wel anders. En daar heb je als team profijt van.
  • Mannen kunnen soms makkelijker omgaan met ‘typisch’ jongensgedrag. Let wel: dit geldt natuurlijk niet voor alle mannen. En ook niet alle jongens vertonen hetzelfde gedrag. Maar over het algemeen zijn jongens vaak wat beweeglijker en impulsiever dan meisjes. Als man is het soms makkelijker je daarin in te leven.

Bron:

Er zijn meer mannen nodig in het onderwijs: feit of fabel? | Marnix Academie

Maar die verschillende rolmodellen krijgen ze vaak ook thuis en ook in de samenleving. Kinderen die naar school gaan hebben docenten nodig die daarvoor hebben geleerd en die kinderen sowieso goed aanvoelen. Daar hoef je denk ik geen man of vrouw voor te zijn of van een bepaalde afkomst te zijn. Uiteindelijk gaan ze 1 schoolprogramma af, moeten ze bepaalde kwaliteiten en overwicht hebben met de juiste opleiding erbij zodat ze kunnen werken via de juiste methodieken.

Malibu2 schreef op 30-04-2024 om 10:29:

[..]

Mijn oma die in de jaren 50 naar Nederland is gekomen stond er net zo in. Ze leeft niet meer, maar heeft ons altijd gewaarschuwd voor wat er nu gaande is. Ze had een vooruitziende blik.

Net als mijn opa&oma met hun kinderen gevlucht voor de mosselman?

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 10:38

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 10:30:

[..]

Maar die verschillende rolmodellen krijgen ze vaak ook thuis en ook in de samenleving. Kinderen die naar school gaan hebben docenten nodig die daarvoor hebben geleerd en die kinderen sowieso goed aanvoelen. Daar hoef je denk ik geen man of vrouw voor te zijn of van een bepaalde afkomst te zijn. Uiteindelijk gaan ze 1 schoolprogramma af, moeten ze bepaalde kwaliteiten en overwicht hebben met de juiste opleiding erbij zodat ze kunnen werken via de juiste methodieken.

In de praktijk blijkt het dus niet zo simpel te zijn en zijn kinderen erbij gebaat als er wat meer meesters voor de klas staan dan nu het geval is. Mooie toevoeging:

“Diversiteit is niet alleen belangrijk omdat je op alle niveaus een afspiegeling wilt zijn van de maatschappij en daarmee wilt aansluiten op de wereld van de leerlingen. Het gaat ook om de samenstelling van het team en de kracht van de organisatie. Stel, je hebt alleen vrouwen of mannen in het team. Dan krijg je dezelfde perspectieven, terwijl je prikkels nodig hebt om verder te kijken. Andersdenkenden zijn noodzakelijk om de organisatie uit te dagen. Verschillende perspectieven zorgen ervoor dat de kwaliteit van je organisatie hoger wordt."

en

"Er zijn scholen waar het percentage leerlingen met een andere ethnische achtergrond hoog is. Dan is het belangrijk dat de schoolleiding zich kan inleven. Uit welke wereld komen deze leerlingen, welke achtergrond hebben ze, welke afwegingen en keuzes maken ze?"

Bron: 

"Anders kijken maakt scholen sterker" - VO-raad

Op dit moment is zo’n 87% van de leerkrachten in het primair onderwijs vrouw. Mannen zijn met 13% dus inderdaad flink in de minderheid. Dit is dus ook geen goede afspiegeling van de maatschappij: 49,7% mannen en 50,3% vrouwen (bron: Bevolking | Bevolkingsomvang | Leeftijd en geslacht | Volksgezondheid en Zorg (vzinfo.nl))

Overigens vind ik dat je aan een paar groepen voorbij gaat met je aanname in de eerste zin. Gezinnen waarvan de ouders gescheiden zijn (in 2024 zit 23% van de Nederlandse kinderen in een eenoudergezin) en waarvan de kinderen bij de moeder wonen (20% in 2018), gezinnen waarvan één ouder helemaal niet in beeld is (aantal onbekend), gezinnen met twee papa's of twee mama's...

Poezenmeisje schreef op 30-04-2024 om 10:34:

[..]

Net als mijn opa&oma met hun kinderen gevlucht voor de mosselman?

Nee, mijn oma is hier voor de liefde gekomen. Mijn opa werkte tijdelijk in dat land en daar hebben ze elkaar ontmoet. 

Ik ken best veel mensen die gevlucht zijn voor de mosselman, oa een heel goede vriendin die als kind met haar familie naar Nederland is gevlucht. 

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 10:38:

[..]

In de praktijk blijkt het dus niet zo simpel te zijn en zijn kinderen erbij gebaat als er wat meer meesters voor de klas staan dan nu het geval is. Mooie toevoeging:

“Diversiteit is niet alleen belangrijk omdat je op alle niveaus een afspiegeling wilt zijn van de maatschappij en daarmee wilt aansluiten op de wereld van de leerlingen. Het gaat ook om de samenstelling van het team en de kracht van de organisatie. Stel, je hebt alleen vrouwen of mannen in het team. Dan krijg je dezelfde perspectieven, terwijl je prikkels nodig hebt om verder te kijken. Andersdenkenden zijn noodzakelijk om de organisatie uit te dagen. Verschillende perspectieven zorgen ervoor dat de kwaliteit van je organisatie hoger wordt."

en

"Er zijn scholen waar het percentage leerlingen met een andere ethnische achtergrond hoog is. Dan is het belangrijk dat de schoolleiding zich kan inleven. Uit welke wereld komen deze leerlingen, welke achtergrond hebben ze, welke afwegingen en keuzes maken ze?"

Bron:

"Anders kijken maakt scholen sterker" - VO-raad

Op dit moment is zo’n 87% van de leerkrachten in het primair onderwijs vrouw. Mannen zijn met 13% dus inderdaad flink in de minderheid. Dit is dus ook geen goede afspiegeling van de maatschappij: 49,7% mannen en 50,3% vrouwen (bron: Bevolking | Bevolkingsomvang | Leeftijd en geslacht | Volksgezondheid en Zorg (vzinfo.nl))

Overigens vind ik dat je aan een paar groepen voorbij gaat met je aanname in de eerste zin. Gezinnen waarvan de ouders gescheiden zijn (in 2024 zit 23% van de Nederlandse kinderen in een eenoudergezin) en waarvan de kinderen bij de moeder wonen (20% in 2018), gezinnen waarvan één ouder helemaal niet in beeld is (aantal onbekend), gezinnen met twee papa's of twee mama's...

Maar ook die kinderen worden gewoon groot en ze komen vanzelf wel zowel manmen als vrouwen tegen. Ik vind het zelf allemaal wat overdreven. 

De mannen die leerkracht willen worden kiezen er wel voor. Als men meer leerkrachten willen werven waaronder mannen dan moeten ze de lonen eens omhoog gooien. Meestal vinden vooral mannen de hoogte van het loon belangrijk. Dan kiezen er vanzelf ook meer mannen daarvoor. Niet door zo de nadruk te leggen op het onderscheid in geslacht. 

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 11:37

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 11:29:

[..]

Ik vind het zelf allemaal wat overdreven.

Dat mag, dat is jouw goed recht Ik vind het in topics als deze belangrijk om een wat onafhankelijker beeld dan persoonlijke meningen te laten zien, vandaar mijn bijdrage. Maar als jij jouw persoonlijke ideeën schaart boven onderzoeksresultaten en feiten, dat is geheel aan jou en daar zal ik respectvol mee omgaan.

Wat de mensen vinden heb je toch niet in de hand maar de nadruk is wel komen te liggen op snelle beoordeling op grond van een paar eigenschappen want dat schiet lekker op bij het swipen. En iedereen in een vakje en jijzelf natuurlijk in het mooiste vakje!

De wereld is een stuk groter geworden; dat geeft best problemen voor de mens die zich het beste voelt in kleine eenheden. Niemand kent je eigenlijk goed meer. Iedereen bang. Iedereen gericht op zijn zelfpresentatie.

Er zit de laatste tijd (mogelijk) een nieuw redactielid bij Teletekst; merk ik aan de teksten die wat gekunsteld overkomen. Nogal overdacht en dus minder natuurlijk. Anders. Terwijl Teletekst van nature altijd al erg correct was. Wie kan er nou iets hebben tegen Teletekst? Zou niet op het idee komen. Maar kennelijk toch een onzekere beginner. Ik hoop dat het wat slijt en dat ik niet telkens hoef te denken: huh? wat uit je je moeilijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.