Nieuws en actueel
Yumi
13-12-2023 om 15:47
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’
Het onderstaande artikel geeft een duidelijk beeld waarom ik de keuze heb gemaakt, om voor het eerst van mijn leven te stemmen op een rechtse partij. Dit komt mede omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat de vrijheid van meningsuiting op de tocht staat. Door sommige feiten te benoemen, die ik kon staven met cijfers van het CBS werd ik in een discussie, in de hoek van discriminatie gegooid.
Zijn er meer formummers die het gevoel hebben dat er 2 kampen zijn? Wat vinden jullie ervan dat activisten stellen, dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist?
De wereldwijde opkomst van rechtse populistische leiders, zoals Geert Wilders, heeft alles te maken met de woke-ideologie van links, betoogt de Amerikaanse politicoloog Yascha Mounk. De linkse focus op ras en gender doet de maatschappij meer kwaad dan goed. ,,Ik roep iedereen op uit de eigen sociale bubbel te komen”, stelt Mounk tijdens een interview.
Wie kijkt naar de politieke verschuivingen in de wereld van de afgelopen jaren, kan nauwelijks verrast zijn door de verkiezingsoverwinning van de PVV vorige maand in Nederland.
Die nieuwe ideologie, die we ‘woke’ zijn gaan noemen, zorgt juist voor meer polarisering dan voor samenhang en vooruitgang, betoogt Mounk. We kijken niet meer naar wat ons verbindt, maar juist naar waarin we verschillen. ,,Natuurlijk zijn er problemen met discriminatie en racisme in de Nederlandse maatschappij. Maar je kunt toch niet ontkennen dat er in Nederland, net zoals in Amerika, de afgelopen 100, 150 jaar grote stappen zijn gezet in gelijkheid van mensen? Dat er fundamentele verbeteringen zijn doorgevoerd in de maatschappij.”
,,Het ging de oorspronkelijke burgerrechtenactivisten om inclusiviteit, om gelijke rechten wat betreft ras en homoseksualiteit. Zij hadden een winnend argument. Maar er zijn nu activisten die stellen dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist. Als je daar kritiek op hebt, zeggen ze dat het ‘witte gevoeligheid’ is. Dan zeg je dus eigenlijk dat iedereen die kritiek op je levert kwaadaardig is. Daar komt bij dat die activisten lang niet voor de hele gemeenschap spreken.’’
(Het artikel is te lang om in zijn geheel te plaatsen)
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’ | Binnenland | gelderlander.nl
Malibu2
29-04-2024 om 23:21
Campanula schreef op 29-04-2024 om 23:10:
[..]
Dat klopt. Dat gebeurt informeel al jaren. Old Boys Network bijvoorbeeld. Is ook niet goed. Daarom moet je het formeel repareren.
Hoe wil je dat heel concreet formeel repareren?
Campanula
29-04-2024 om 23:25
Malibu2 schreef op 29-04-2024 om 23:21:
[..]
Hoe wil je dat heel concreet formeel repareren?
Quoteren (indien haalbaar). In sommige sectoren zal dat lastig zijn. 30% schijnt een getal te zijn waarbij verhoudingen binnen een groep gaan veranderen.
Malibu2
29-04-2024 om 23:25
Campanula schreef op 29-04-2024 om 23:18:
[..]
Precies. Bij gelijke geschiktheid/kwaliteit zouden onbewuste vooroordelen niet de doorslag mogen geven. Het stikt al anders van de excuusguuzen i.p.v. excuustruuzen of andere excuusfiguren.
Dat eerste ben ik helemaal met je eens.
Probleem is echter dat de eerste selectie vaak gebeurt op basis van diversiteit en niet op basis van geschiktheid / kwaliteit.
Campanula
29-04-2024 om 23:28
Malibu2 schreef op 29-04-2024 om 23:25:
[..]
Dat eerste ben ik helemaal met je eens.
Probleem is echter dat de eerste selectie vaak gebeurt op basis van diversiteit en niet op basis van geschiktheid / kwaliteit.
Ik denk eerder omgekeerd. Gelijkenissen prevaleren bij de eerste selectie. Diversiteit is iets van de laatste jaren. Anoniem solliciteren ben ik voor.
Malibu2
29-04-2024 om 23:30
Campanula schreef op 29-04-2024 om 23:25:
[..]
Quoteren (indien haalbaar). In sommige sectoren zal dat lastig zijn. 30% schijnt een getal te zijn waarbij verhoudingen binnen een groep gaan veranderen.
Maar wil je dan allereerst selecteren op basis van geschiktheid / kwaliteit?
Of komt het quotum eerst en wordt daarna pas geselecteerd op basis van geschiktheid/ kwaliteit?
En wie zouden in geval van een old boys network juist wel en wie juist niet in aanmerking moeten komen?
Malibu2
29-04-2024 om 23:41
Campanula schreef op 29-04-2024 om 23:28:
[..]
Ik denk eerder omgekeerd. Gelijkenissen prevaleren bij de eerste selectie. Diversiteit is iets van de laatste jaren. Anoniem solliciteren ben ik voor.
Ik denk dat dit tot een aantal jaar geleden best vaak het geval was. En ik vind het terecht dat daar commentaar op is gekomen.
Maar wat ik de laatste jaren steeds vaker zie gebeuren, is dat het doorschiet de andere kant op. Bijvoorbeeld goede mannelijke kandidaten die bij voorbaat kansloos zijn, want "we moeten een vrouw hebben". En dat vind ik net zo problematisch als iemand afwijzen puur op basis van bijvoorbeeld huidskleur of afkomst.
Campanula
29-04-2024 om 23:43
Malibu2 schreef op 29-04-2024 om 23:30:
[..]
Maar wil je dan allereerst selecteren op basis van geschiktheid / kwaliteit?
Of komt het quotum eerst en wordt daarna pas geselecteerd op basis van geschiktheid/ kwaliteit?
En wie zouden in geval van een old boys network juist wel en wie juist niet in aanmerking moeten komen?
Uiteraard. Daarom ook de disclaimer dat het niet in alle sectoren haalbaar is. En om een Old Boys Network te veranderen denk ik dat je moet beginnen met Old Girls, daarna Old POC enz... Dat de gewenning aan diversiteit stap voor stap gaat passend bij de flexibiliteit van het wereldbeeld van de Old Boys.
Campanula
29-04-2024 om 23:51
Malibu2 schreef op 29-04-2024 om 23:41:
[..]
Ik denk dat dit tot een aantal jaar geleden best vaak het geval was. En ik vind het terecht dat daar commentaar op is gekomen.
Maar wat ik de laatste jaren steeds vaker zie gebeuren, is dat het doorschiet de andere kant op. Bijvoorbeeld goede mannelijke kandidaten die bij voorbaat kansloos zijn, want "we moeten een vrouw hebben". En dat vind ik net zo problematisch als iemand afwijzen puur op basis van bijvoorbeeld huidskleur of afkomst.
Ik zie dat forceren nog niet zo. Mag hopen dat organisaties flexibel genoeg zijn om personeelskrapte te voorkomen. Dan maar weer een man.
Het enige positieve is dat sommige mensen daardoor ook eens ervaren hoe het voelt om op de 2e plaats te komen of geen kans te krijgen. Dan leer je in ieder geval de effecten van achterstelling.
Moirmel
30-04-2024 om 08:30
Toch fijn dat die positieve discriminatie zich altijd richt tot beroepen met een zekere status.
FancyDuck29
30-04-2024 om 09:34
Dietloverzzz schreef op 29-04-2024 om 20:21:
[..]
Waarmee dus juist wordt gediscrimineerd en de nadruk wordt gelegd op de verschillen terwijl het denk ik juist beter is om daar juist niet de nadruk op te leggen. Nergens voor nodig in een land als Nederland.
Mag ik vragen waarom je denkt dat dat in een land als Nederland niet nodig is? Waar is die uitspraak op gebaseerd?
Dietloverzzz
30-04-2024 om 09:58
Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 09:34:
[..]
Mag ik vragen waarom je denkt dat dat in een land als Nederland niet nodig is? Waar is die uitspraak op gebaseerd?
Hier in Nederland kun je met veel inzet alles worden wat je maar wil mits je over de juiste kwaliteiten geschikt. Kijk als je in slachtofferrol blijft jammeren bereik je niets. En sowieso ook al ben je anders dan gemiddeld hier (bv excentrieker of kleiner of groter) of wanneer je man of vrouw bent of van een bepaalde afkomst, dan heb je ook te maken met vooroordelen. Dat haal je niet uit de mens. Je kan gaan jammeren maar je kunt het ook allemaal niet zo zwaar oppakken (tenzij je wordt lastig gevallen daar moet keihard tegen worden opgetreden vind ik) Uiteindelijk vind je wel de plek in de maatschappij. Het moet maar net passen. Je past niet bij iedereen en ook niet oversl. Omring je met de juiste mensen op de juiste plekken en wees gelukkig. Het heeft geen zin om met gepush mensen tot dingen proberen te dwingen. Vooral dat muggenziften (waar het meestal over gaat) werkt alleen maar averechts. Ik vind het met al die achterstandsposities hier overigens wel echt meevallen. In veel andere landen is dat anders, maar in een land als Nederland niet.
Dietloverzzz
30-04-2024 om 09:59
Campanula schreef op 29-04-2024 om 23:51:
[..]
Ik zie dat forceren nog niet zo. Mag hopen dat organisaties flexibel genoeg zijn om personeelskrapte te voorkomen. Dan maar weer een man.
Het enige positieve is dat sommige mensen daardoor ook eens ervaren hoe het voelt om op de 2e plaats te komen of geen kans te krijgen. Dan leer je in ieder geval de effecten van achterstelling.
Maar dat het is het punt iedereen krijgt hier gewoon een kans. Met genoeg inzet en positiviteit kan alles en ook dan vind je echt wel jouw plek in de samenleving op de juiste plekken met de juiste mensen om je heen waar je bij past.
Campanula
30-04-2024 om 10:00
Moirmel schreef op 30-04-2024 om 08:30:
Toch fijn dat die positieve discriminatie zich altijd richt tot beroepen met een zekere status.
Zeker fijn. In zorg en onderwijs is er bv. een voorkeursbeleid voor mannen. En in de IT zijn vrouwen ondervertegenwoordigd, maar zijn er veel projecten om dat te laten toenemen. Net als bij defensie. Je kunt het gelaten 'laten zoals het is' of iets ondernemen om de mix te verbeteren. Eenzijdigheid van mensen zorgt voor eenzijdigheid van visie.
FancyDuck29
30-04-2024 om 10:02
Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 09:58:
[..]
Hier in Nederland kun je met veel inzet alles worden wat je maar wil mits je over de juiste kwaliteiten geschikt. Kijk als je in slachtofferrol blijft jammeren bereik je niets. En sowieso ook al ben je anders dan gemiddeld hier (bv excentrieker of kleiner of groter) of wanneer je man of vrouw bent of van een bepaalde afkomst, dan heb je ook te maken met vooroordelen. Dat haal je niet uit de mens. Je kan gaan jammeren maar je kunt het ook allemaal niet zo zwaar oppakken (tenzij je wordt lastig gevallen daar moet keihard tegen worden opgetreden vind ik) Uiteindelijk vind je wel de plek in de maatschappij. Het moet maar net passen. Je past niet bij iedereen en ook niet oversl. Omring je met de juiste mensen op de juiste plekken en wees gelukkig. Het heeft geen zin om met gepush mensen tot dingen proberen te dwingen. Vooral dat muggenziften (waar het meestal over gaat) werkt alleen maar averechts. Ik vind het met al die achterstandsposities hier overigens wel echt meevallen. In veel andere landen is dat anders, maar in een land als Nederland niet.
En zijn de beweringen die je hier doet gestaafd op onderzoek, of op jouw onderbuikgevoel en persoonlijke ervaringen? Want wat ik hier lees kan ik wel weerleggen met resultaten van wetenschappelijke studies.
Nu ben ik wel benieuwd, maar het staat je natuurlijk vrij om wel/niet te antwoorden: Wat is jouw etniciteit en gender?
Dietloverzzz
30-04-2024 om 10:04
Campanula schreef op 30-04-2024 om 10:00:
[..]
Zeker fijn. In zorg en onderwijs is er bv. een voorkeursbeleid voor mannen. En in de IT zijn vrouwen ondervertegenwoordigd, maar zijn er veel projecten om dat te laten toenemen. Net als bij defensie. Je kunt het gelaten 'laten zoals het is' of iets ondernemen om de mix te verbeteren. Eenzijdigheid van mensen zorgt voor eenzijdigheid van visie.
Maar wat is nu het probleem als er in bepaalde beroepen bv meer mannen of meer vrouwen zitten. De mannen of vrouwen die het willen doen die volgen er zelf wel een opleiding in en komen er dan heus wel tussen, zeker met al die personeelskrapte. Het gaat om kwaliteiten en niet om het geslacht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.