Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
WickedCurlew89
27-07-2022 om 22:51
Het is werkelijk van de gekke dergelijk acties en het valt toch echt onder terreur wat mij betreft: ”Het uit ideologische motieven (voorbereiden van het) plegen van op mensenlevens gericht geweld of het veroorzaken van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel (een deel van) de bevolking ernstige vrees aan te jagen, maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen en/of politieke besluitvorming te beïnvloeden”
ShowyHummingbird30
27-07-2022 om 22:58
,,Als je mensen zo ontzettend boos maakt, dan krijg je dit”, zegt secretaris Sieta van Keimpema van actiegroep Farmers Defence Force over de nieuwe boerenacties van vandaag. ,,Daar moet je niet raar van opkijken. Iedereen zou dit doen, als je van je land en uit je huis wordt gejaagd.” Ze reageert daarmee op de kritiek van wegbeheerder Rijkswaterstaat, die waarschuwt dat deze manier van actievoeren gevaarlijke situaties kan veroorzaken.
Citaat op de site van het AD.
Jawel hoor. Wat is dit voor een idioot dat ze dit soort wangedrag terrorisme goed probeert te praten??
Littledragon
27-07-2022 om 23:02
Rondstruiner schreef op 27-07-2022 om 22:46:
Weer brandende bermen vanavond
Hooibalen in brand op A2 en A50, A1 bij Voorst ook morgenochtend nog dicht - https://nos.nl/l/2438554
Wat een idioten. Ik mag hopen dat dit wel excessen zijn en dat deze acties niet breed ondersteund worden door de boeren.
WickedCurlew89
27-07-2022 om 23:12
Coreopsis schreef op 27-07-2022 om 22:58:
,,Als je mensen zo ontzettend boos maakt, dan krijg je dit”, zegt secretaris Sieta van Keimpema van actiegroep Farmers Defence Force over de nieuwe boerenacties van vandaag. ,,Daar moet je niet raar van opkijken. Iedereen zou dit doen, als je van je land en uit je huis wordt gejaagd.” Ze reageert daarmee op de kritiek van wegbeheerder Rijkswaterstaat, die waarschuwt dat deze manier van actievoeren gevaarlijke situaties kan veroorzaken.
Citaat op de site van het AD.
Jawel hoor. Wat is dit voor een idioot dat ze dit soortwangedragterrorisme goed probeert te praten??
‘iedereen zou dit doen’
Nee, gek. Niet iedereen zou dit doen. Dergelijk volk moet zich verplicht laten nakijken (ja, ik chargeer) dit is geradicaliseerd gedachtengoed.
Cookielover
27-07-2022 om 23:14
Typisch weer, die 'ik begrijp de emotie'-toevoeging:
'BBB-leider Caroline van der Plas roept boeren op te stoppen met acties die gevaar opleveren voor mens en omgeving, zoals het blokkeren van snelwegen of het in brand steken van hooibalen. Wel schrijft ze op Twitter de emoties van de boeren goed te snappen en "achter hun strijd" te staan, maar dan moeten de acties wel "binnen de wet zijn".'
redbulletje
27-07-2022 om 23:25
Mensen die de emotie van boeren die onteigend worden niet begrijpen hebben geen hart.
We zouden veel meer compassie met de boeren moeten hebben want na de boeren komen de vissers en de huizenbezitters aan de beurt om uitgeknepen te worden.
Littledragon
27-07-2022 om 23:26
Cookielover schreef op 27-07-2022 om 23:14:
Typisch weer, die 'ik begrijp de emotie'-toevoeging:
'BBB-leider Caroline van der Plas roept boeren op te stoppen met acties die gevaar opleveren voor mens en omgeving, zoals het blokkeren van snelwegen of het in brand steken van hooibalen. Wel schrijft ze op Twitter de emoties van de boeren goed te snappen en "achter hun strijd" te staan, maar dan moeten de acties wel "binnen de wet zijn".'
tsja, dat is politiek bedrijven. Je kunt niet achter gevaarlijke acties staan, maar je wil ook weer niet je achterban kwijtraken.
Daar is zij niet anders in dan vele andere politici.
GlamorousGuanaco18
27-07-2022 om 23:32
Ik ben allang blij dat ze er afstand van neemt. Ze heeft veel invloed bij haar achterban.
GlamorousGuanaco18
27-07-2022 om 23:33
redbulletje schreef op 27-07-2022 om 23:25:
Mensen die de emotie van boeren die onteigend worden niet begrijpen hebben geen hart.
Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die die emoties niet begrijpen. Natuurlijk staan de boeren niet te juichen. Zou ik ook zeker niet doen als ik in hun positie zat.
Cookielover
27-07-2022 om 23:38
Van der Plas veroordeelt het geweld nog steeds niet. Dit is terreur, daar moet je je als politiek figuur tegen uitspreken.
redbulletje
27-07-2022 om 23:47
Cookielover schreef op 27-07-2022 om 23:38:
Van der Plas veroordeelt het geweld nog steeds niet. Dit is terreur, daar moet je je als politiek figuur tegen uitspreken.
Ze spreekt toch telkens uit dat boeren moeten stoppen met acties die gevaarlijk zijn. Dus hoezo spreekt ze zich volgens jou niet uit?
Athan
27-07-2022 om 23:48
Asbest verbranden lijkt me een zwaar milieudelict. Ik hoop dat ze de daders pakken en een paar jaar opsluiten. Hoeven ze zich ook niet meer druk te maken over hun boerderij, dus daarmee slaan we 2 vliegen in 1 klap.
Angela1967
27-07-2022 om 23:49
redbulletje schreef op 27-07-2022 om 23:25:
We zouden veel meer compassie met de boeren moeten hebben want na de boeren komen de vissers en de huizenbezitters aan de beurt om uitgeknepen te worden.
Onteigend worden, meen je dat echt? Dan weet je meer dan ik! Zou je zsm je bronnen willen delen want dat is heel bijzonder nieuws
Gr Angela
GlamorousGuanaco18
28-07-2022 om 00:07
Het wordt nu wel hoog tijd om in te grijpen. Camerabeelden zullen er toch wel zijn? Opsporen die lui en de schade verhalen. Het lijkt wel alsof we in een bananenrepubliek leven.
Kadushi
28-07-2022 om 01:46
stokstaart schreef op 27-07-2022 om 15:17:
Een groepje klimaatactivisten moet eens een snelweg blokkeren, dan is de politie massaal aanwezig om er met een knuppel huis te houden. Daarnaast is het gewoon levensgevaarlijk en als ik zomaar midden op de snelweg mijn auto stop krijg ik een vette bekeuring, als niet meer consequenties.
Ik hoop dat die automobilist die tegen de rommel opgereden is aangifte doet van poging tot doodslag, want dat vind ik het wel met moedwillig rommel op de snelweg gooien. Daarnaast hoop ik dat er natuurorganisaties aangifte doen voor het in de fik steken van hooibalen in deze extreme droogte.
Ik vind het te bizar voor woorden en kan me hier ongelooflijk kwaad over maken.
De boeren die rapporten wel gelezen hebben, gesnapt hebben dat er milieueisen zouden komen en ondanks stimulatie om te groeien dat niet gedaan hebben, daar vind ik dit ontzettend rot voor. Die boeren hebben vaak ook vreselijk geïnnoveerd.
Maar dat zooitje wat nu dit soort aanslagen pleegt zou subsidieloos te gronde gericht moeten worden.
Echt zo mee eens! Ik kom zelf van het platteland, uit een eeuwenoude generatie van boeren, het stopte bij mijn oma, ik ben nog bij mijn overgrootmoeder op de boerderij geweest en bij haar dochter (zus van oma) en man die naast haar hun boerderij met boomgaard hadden. Zelf ben ik opgegroeid met varkens, kippen, konijnen voor de slacht en een enorme moestuin.
Het boeren zit me in het bloed, mijn grootste droom is een biologische boerderij voor eigen gebruik. Er wordt misbruik gemaakt van dit sentiment, die enorme gesubsidieerde megastallen heeft niks meer te maken met het "boerenbloed". Het heeft vooral te maken met geld, export, lobby van voederbedrijven en banken, de kapitalen en de belangen die hiermee gemoeid zijn en het decennia lange wegkijk beleid van de overheid.
Mensen laten zich misleiden door het sentiment van weleer uit lang vervlogen tijden. Niks arme boertjes met wat koeien, een appelboom en scharrelende kipjes, niks noeste arbeid om de aardappels te rooien en het Nederlandse volk te voorzien van voedsel. Ongelooflijk dat mensen met alles wat we nu weten hier nog intrappen en achter de terreuraanslagen staan van de terrorboeren die de democratie ondermijnen en enge figuren zoals baudet in de kaart spelen.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat het trumpisme hier steeds meer grond krijgt, een zorgwekkende ontwikkeling wat mij betreft. Inmiddels is mijn empathie voor de terrorboeren gezakt tot onder het vriespunt. Zo gaan we gewoon niet met elkaar om in een democratie, punt. Hun acties worden met de dag schadelijker voor de gewone burger, ondermijnen de democratie en het vertrouwen in de overheid die blijkbaar niet bij machte is om deze vorm van terrorisme te bestrijden.
Politie kan of wil niet optreden tegen dit soort terreur dus geeft de overheid een ondermijnend signaal af; we zijn niet opgewassen tegen dit buitensporig geweld, het recht van de sterksten overwint. Een hele gevaarlijke en ontwrichtende tendens wat mij betreft. Van deze kant dus geen enkele empathie meer voor dit soort acties, integendeel, ik vind dat dit keihard aangepakt moet worden.
Het ergste vind ik dat ook de boeren die wel realistisch en van goede wil zijn hier onder lijden. Zoals altijd lijden de goeden onder de kwaden. Ik vraag me steeds meer af in wat voor wereld we terecht zijn gekomen vanaf dat corona zijn intrede deed. De wereld staat letterlijk en figuurlijk in brand sindsdien, de ene crisis luidt de volgende alweer in. Ik vraag me af wat de toekomst brengt met deze halfslachtige regering die alles uitstelt, goedpraat en steeds meer corrupt lijkt.
Sommigen lijken echt laagbegaafd, Remkes voorop, puur door vriendjespolitiek en kruiwagens vanuit het corpsbal in hun functie geschoven. Ik hou echt mijn hart vast voor de volgende lichting losgeslagen vrouwen haters die via vriendjespolitiek in de peilers van onze maatschappij terecht komen. Maar goed, ik wijk nu wel erg van het onderwerp af. Maar dat komt vooral ook omdat ik het een niet los kan zien van het ander en ik me grote zorgen maak over onze kinderen en kleinkinderen, de toekomst van Nederland, van alles wat er opgebouwd is en steeds verder afgebroken wordt door dit soort systemen.