Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
NippyDunlin42
27-07-2022 om 12:50
Paracelsus schreef op 27-07-2022 om 12:46:
[..]
Nee, hoezo?
Omdat je, als je een klein beetje nadenkt, wel kunt nagaan dat dit gedrag levensgevaarlijke situaties op kan leveren.
Daglichtlamp
27-07-2022 om 12:52
Van RTV Drente:
Een aannemer is door Rijkswaterstaat gevraagd om de rommel op te ruimen op plekken in Drenthe en bij Staphorst. Die aannemer schakelde daarop Kieftenburg Handel en Transport uit Harlingen in. Het bedrijf kreeg vervolgens boze telefoontjes van klanten. "Het opruimen gebeurde vanochtend puur uit onschuld", zegt eigenaar Marcel Kieftenburg. "We werken al vijftien jaar met deze aannemer, dus wij zijn zonder na te
denken deze klus gaan doen. Toen werd ik ineens gebeld door klanten met de vraag waarom wij daaraan meewerkten."Daarop besloot Kieftenburg te stoppen met opruimen. "Want wij staan achter de boeren." Of Rijkswaterstaat al andere bedrijven heeft gevonden die wel willen helpen, is nog niet bekend.
Bedrijven die ingeschakeld worden voor het opruimen worden geïntimideerd.
ZanyHeron88
27-07-2022 om 12:55
Daglichtlamp schreef op 27-07-2022 om 12:52:
Van RTV Drente:
Een aannemer is door Rijkswaterstaat gevraagd om de rommel op te ruimen op plekken in Drenthe en bij Staphorst. Die aannemer schakelde daarop Kieftenburg Handel en Transport uit Harlingen in. Het bedrijf kreeg vervolgens boze telefoontjes van klanten. "Het opruimen gebeurde vanochtend puur uit onschuld", zegt eigenaar Marcel Kieftenburg. "We werken al vijftien jaar met deze aannemer, dus wij zijn zonder na te
denken deze klus gaan doen. Toen werd ik ineens gebeld door klanten met de vraag waarom wij daaraan meewerkten."Daarop besloot Kieftenburg te stoppen met opruimen. "Want wij staan achter de boeren." Of Rijkswaterstaat al andere bedrijven heeft gevonden die wel willen helpen, is nog niet bekend.
Bedrijven die ingeschakeld worden voor het opruimen worden geïntimideerd.
Waaruit blijkt dat?
Angela1967
27-07-2022 om 13:35
Paracelsus schreef op 27-07-2022 om 12:42:
[..]
Ik snap de boeren wel hoor. Ik vind dat het kabinet dit niet goed heeft aangevlogen.
En die branden die de boeren nu veroorzaken is een kleinere belasting dan straks alle houtkachels en allesbranders die van de winter massaal zullen aanstaan ivm de gasprijzen.
Even OT in dit draadje:
Handhaven op overlastgevende houtkachels (en dat zijn ze vrijwel allemaal, zeker als gebruikers er niet goed mee omgaan) is op zich technisch makkelijk te doen, alleen de hoeveelheid handhavers moet dan wel omhoog. En acceptatie door burgers:
- het leven wordt sowieso duurder want we zijn de aarde aan het opeten
- als we willen dat overheid minima ondersteunt bij energiekosten dan moet dat geld ergens vandaan komen dus wat ben je bereid om op te geven/ meer voor te betalen.
- Ondersteuning geven bij energiekosten betekent nog steeds dat burgers zelf hun verbruik moeten verminderen waar mogelijk (terrasverwarmers , zie andere draadje).
gr Angela
ZanyHeron88
27-07-2022 om 13:43
Angela1967 schreef op 27-07-2022 om 13:35:
[..]
Even OT in dit draadje:
Handhaven op overlastgevende houtkachels (en dat zijn ze vrijwel allemaal, zeker als gebruikers er niet goed mee omgaan) is op zich technisch makkelijk te doen, alleen de hoeveelheid handhavers moet dan wel omhoog. En acceptatie door burgers:
- het leven wordt sowieso duurder want we zijn de aarde aan het opeten
- als we willen dat overheid minima ondersteunt bij energiekosten dan moet dat geld ergens vandaan komen dus wat ben je bereid om op te geven/ meer voor te betalen.
- Ondersteuning geven bij energiekosten betekent nog steeds dat burgers zelf hun verbruik moeten verminderen waar mogelijk (terrasverwarmers , zie andere draadje).
gr Angela
Maar dat gebeurd niet. Er wordt niet gehandhaafd op houtkachels en mensen flikker er van alles in.
Daarnaast gebeurd dit in het buitenland nog veel meer. In Frankrijk is het volgens mij de hoofd verwarming van veel huishoudens. Daar zie je hout metershoog bij vrijwel alle huizen liggen.
Het probleem is dat op dit moment niet alleen minima in de problemen komen, maar ook een grote groep werkende erboven.
Ik vraag mij ook af ( geheel offtopic) of het straks beter wordt als huizenbezitters aan de overheid moeten gaan betalen om in hun woning te kunnen blijven wonen.
redbulletje
27-07-2022 om 13:54
Paracelsus schreef op 27-07-2022 om 13:43:
[..]
Maar dat gebeurd niet. Er wordt niet gehandhaafd op houtkachels en mensen flikker er van alles in.
Daarnaast gebeurd dit in het buitenland nog veel meer. In Frankrijk is het volgens mij de hoofd verwarming van veel huishoudens. Daar zie je hout metershoog bij vrijwel alle huizen liggen.
Het probleem is dat op dit moment niet alleen minima in de problemen komen, maar ook een grote groep werkende erboven.
Ik vraag mij ook af ( geheel offtopic) of het straks beter wordt als huizenbezitters aan de overheid moeten gaan betalen om in hun woning te kunnen blijven wonen.
Ik mag toch hopen dat ze dat niet ingevoerd krijgen of dat Nederland dan wél eindelijk massaal in opstand komt. Dat ze mensen met meerdere huizen gaan belasten prima maar een woonhuis?
Denk eerlijk gezegd dat er deze winter veel meer gestookt zal gaan worden om gas te besparen. Dus er zal meer vervuiling de lucht in worden geblazen. Mijn haard heb ik er voor de sier in laten zitten maar wellicht ga ik op enig moment ook stoken. Heb nog bomen zat in m'n tuin.
Zorroo
27-07-2022 om 14:01
Houtkachels? Wat heeft dat met de boeren te maken behalve dat zo ook roken en dat het ook erg is. Whataboutismes zijn altijd zwaktebod in een discussie.
Angela1967
27-07-2022 om 14:03
Zorroo schreef op 27-07-2022 om 14:01:
Houtkachels? Wat heeft dat met de boeren te maken behalve dat zo ook roken en dat het ook erg is. Whataboutismes zijn altijd zwaktebod in een discussie.
Lees even terug: het is netjes even gemeld door mij als "even OT in dit topic" , dus ik neem aan dat we nu netjes allemaal stoppen met het zijstraatje.
Was geen whataboutism.
Gr Angela
Zorroo
27-07-2022 om 14:44
Paracelsus schreef op 27-07-2022 om 12:42:
[..]
En die branden die de boeren nu veroorzaken is een kleinere belasting dan straks alle houtkachels en allesbranders die van de winter massaal zullen aanstaan ivm de gasprijzen.
Ik bedoelde jou eigenlijk ook niet Angela. Maar degene die hier over houtkachels begon.
ZanyHeron88
27-07-2022 om 14:46
redbulletje schreef op 27-07-2022 om 13:54:
[..]
Ik mag toch hopen dat ze dat niet ingevoerd krijgen of dat Nederland dan wél eindelijk massaal in opstand komt. Dat ze mensen met meerdere huizen gaan belasten prima maar een woonhuis?
Denk eerlijk gezegd dat er deze winter veel meer gestookt zal gaan worden om gas te besparen. Dus er zal meer vervuiling de lucht in worden geblazen. Mijn haard heb ik er voor de sier in laten zitten maar wellicht ga ik op enig moment ook stoken. Heb nog bomen zat in m'n tuin.
Dat weet ik wel zeker. In onze omgeving was het hout al aardig aan de prijs of uitverkocht. Wij hebben het geluk dat we veel glas en een goed geïsoleerd huis hebben. Zodra de zon schijnt warmt het zeer snel op.
maar dit jaar zal vrees ik de kachel wel aangaan als het echt koud wordt. Anders is het echt onbetaalbaar. Dat vind ik ook van alle bioproducten die ik koop. Een doosje eieren gaat over de 5 euro heen en roomboter gaat al snel richting de 4 euro.
Hout moet overigens wel goed droog en schoon zijn. Een boom kappen om op dat moment te branden, werkt niet zo goed.
Zorroo
27-07-2022 om 14:48
Eeeh, blokkeren de boeren de wegen soms met houtkachels? Anders totaal niet relevant dat houtkachels ook erg zijn.
ZanyHeron88
27-07-2022 om 14:50
Zorroo schreef op 27-07-2022 om 14:48:
Eeeh, blokkeren de boeren de wegen soms met houtkachels? Anders totaal niet relevant dat houtkachels ook erg zijn.
Je rukt vooral mijn woorden uit z’n verband.
stokstaart
27-07-2022 om 15:17
Een groepje klimaatactivisten moet eens een snelweg blokkeren, dan is de politie massaal aanwezig om er met een knuppel huis te houden. Daarnaast is het gewoon levensgevaarlijk en als ik zomaar midden op de snelweg mijn auto stop krijg ik een vette bekeuring, als niet meer consequenties.
Ik hoop dat die automobilist die tegen de rommel opgereden is aangifte doet van poging tot doodslag, want dat vind ik het wel met moedwillig rommel op de snelweg gooien. Daarnaast hoop ik dat er natuurorganisaties aangifte doen voor het in de fik steken van hooibalen in deze extreme droogte.
Ik vind het te bizar voor woorden en kan me hier ongelooflijk kwaad over maken.
De boeren die rapporten wel gelezen hebben, gesnapt hebben dat er milieueisen zouden komen en ondanks stimulatie om te groeien dat niet gedaan hebben, daar vind ik dit ontzettend rot voor. Die boeren hebben vaak ook vreselijk geïnnoveerd.
Maar dat zooitje wat nu dit soort aanslagen pleegt zou subsidieloos te gronde gericht moeten worden.
ZanyHeron88
27-07-2022 om 15:21
stokstaart schreef op 27-07-2022 om 15:17:
Een groepje klimaatactivisten moet eens een snelweg blokkeren, dan is de politie massaal aanwezig om er met een knuppel huis te houden
Dit wordt vaak ook best rustig opgelost hoor. Onze politie is goed in deëscalerend optreden. Al zal het vast af en toe fout gaat. Net als die politieagent die Jouke beschoot.
Herfstappeltaart
27-07-2022 om 15:24
stokstaart schreef op 27-07-2022 om 15:17:
Een groepje klimaatactivisten moet eens een snelweg blokkeren, dan is de politie massaal aanwezig om er met een knuppel huis te houden. Daarnaast is het gewoon levensgevaarlijk en als ik zomaar midden op de snelweg mijn auto stop krijg ik een vette bekeuring, als niet meer consequenties.
Ik hoop dat die automobilist die tegen de rommel opgereden is aangifte doet van poging tot doodslag, want dat vind ik het wel met moedwillig rommel op de snelweg gooien. Daarnaast hoop ik dat er natuurorganisaties aangifte doen voor het in de fik steken van hooibalen in deze extreme droogte.
Ik vind het te bizar voor woorden en kan me hier ongelooflijk kwaad over maken.
De boeren die rapporten wel gelezen hebben, gesnapt hebben dat er milieueisen zouden komen en ondanks stimulatie om te groeien dat niet gedaan hebben, daar vind ik dit ontzettend rot voor. Die boeren hebben vaak ook vreselijk geïnnoveerd.
Maar dat zooitje wat nu dit soort aanslagen pleegt zou subsidieloos te gronde gericht moeten worden.
Helemaal eens. Er zat schijnbaar nog asbest tussen ook.