Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Ysenda
18-06-2022 om 23:55
Athan schreef op 18-06-2022 om 23:43:
Als ik al vlees eet, dan komt dat bijna altijd uit het buitenland, omdat ik geen zin heb in duurbetaalde hormonen, antibiotica en water.
In het buitenland mogen antibiotica en hormonen wel, in de EU niet!
SpiritedMagpie74
19-06-2022 om 00:03
Hoe hard de demonstraties ook zullen zijn, ze gaan het toch niet winnen vrees ik.
Politici moeten met de staart tussen de benen terug naar de EU om aan te geven dat reductie van NOx en NH3 in Nederland gewoon niet haalbaar is. En/of op EU-niveau dezelfde regels afdwingen voor alle boeren in Europa.
Nou, dat gaat niet gebeuren.
(denk aan puls-visserij en kijk even wat er met de visserij in NL in het algemeen is gebeurd. Onze boeren staat hetzelfde lot te wachten, helaas)
Dus hij mag er kei-hard in wat mij betreft (zonder geweld uiteraard)
Leg de zaak maar plat. Zorg dat hulpdiensten wel snel kunnen passeren.
Tuinfluiter
19-06-2022 om 00:07
Rondstruiner schreef op 18-06-2022 om 22:40:
[..]
Het is echt niet logisch dat zo'n klein dichtbevolkt land als Nederland na de VS de grootste exporteur is. Gewoon niet.
Zoveel mogelijk lokaal eten uit het seizoen is wel een goed idee.
We exporteren veel maar als dicht bevolkt land moeten we ook veel importeren.
Wat lokaal te krijgen is koop ik lokaal maar realiseer je wel hoe je menu er het jaar dooruit ziet als je alleen lokaal eet.
Nederlands tarwe is van matige kwaliteit als ons brood wordt gebakken van Frans tarwe dus matig of geen brood geen pasta meer geen rijst geen koffie geen thee geen citrusvruchten geen olijfolie
In het zomerseizoen zal er veel groenten te koop zijn maar in de winter wordt het weer het dieet van mijn jeugd kool, spruitjes, lof, winterpeen en zuurkool met aardappels. En ook in deze tijd van het jaar probeer maar eens Nederlandse snijbonen te krijgen voor veel mensen niet te betalen.
Saga
19-06-2022 om 00:09
In ieder geval zonder geweld.
Ik vind het allemaal sneu voor de individuele boer, maar het voortbestaan van de planeet vind ik net iets belangrijker.
SpiritedMagpie74
19-06-2022 om 00:20
Saga schreef op 19-06-2022 om 00:09:
Ik vind het allemaal sneu voor de individuele boer, maar het voortbestaan van de planeet vind ik net iets belangrijker.
De planeet red zich wel... Het gevaar is meer voor de mensen die er op wonen... 🙂
Maar als je je druk maakt over de luchtkwaliteit, zou je er juist voor moeten zijn dat hier in NL geproduceerd wordt en niet in Marokko, Egypte, Polen, Canada of Brazilie... omdat dan de uitstoot (in z'n geheel beschouwd en incl vervoer) dan juist toeneemt.
Daarbovenop: als je jedrukmaakt om de planeet zijn er tien andere dingen waar je je nu druk over zou moeten maken... en in die 10 zit geen stikstofoxides of ammoniak. Maar plastics (micro-plastics), CO2, methaangas, armoede in Afrika, etc
Dus ook dan zou je voor het protest moeten zijn, om het geld van de zgn stikstof-reductie beter te besteden.
Biebel
19-06-2022 om 00:29
Daddy_gijs schreef op 19-06-2022 om 00:03:
Hoe hard de demonstraties ook zullen zijn, ze gaan het toch niet winnen vrees ik.
Politici moeten met de staart tussen de benen terug naar de EU om aan te geven dat reductie van NOx en NH3 in Nederland gewoon niet haalbaar is. En/of op EU-niveau dezelfde regels afdwingen voor alle boeren in Europa.
Nou, dat gaat niet gebeuren.
(denk aan puls-visserij en kijk even wat er met de visserij in NL in het algemeen is gebeurd. Onze boeren staat hetzelfde lot te wachten, helaas)
Dus hij mag er kei-hard in wat mij betreft (zonder geweld uiteraard)
Leg de zaak maar plat. Zorg dat hulpdiensten wel snel kunnen passeren.
Het ligt dus aan Europa dat het stikstof probleem er is? Of ligt het aan Europa dat het stikstofprobleem eindelijk serieus genomen wordt?
Dat laatste dus. De intensieve veehouderij in Nederland is een gedrocht, wat op veel manieren problemen veroorzaakt. De ammoniak uit de ontlasting van koeien is er een van, zoönoses zoals q-koorts een ander.
Je kunt de eu de schuld geven dat de maatregel getroffen wordt, maar niet omdat het nodig is. Dat ligt toch echt bij de jarenlange cda-liefde voor boeren, banken die graag geld leenden en veevoederfabrikanten die meer afzet wilde. Er komt een moment dat je moet stoppen met iets dat niet meer kan op de oude manier en moet gaan nadenken over hoe dan wel.
Athan
19-06-2022 om 00:39
Ysenda schreef op 18-06-2022 om 23:55:
[..]
In het buitenland mogen antibiotica en hormonen wel, in de EU niet!
Wauw, er blijkt inderdaad Europese wetgeving te zijn die dit heeft verboden! Wat ben ik toch blij met de EU!
Athan
19-06-2022 om 00:43
En als antwoord op de topicvraag: wat mij betreft zo hard als een wattenbolletje. Van mij mag iedereen demonstreren, zolang dat zonder bedreiging, ontwrichting, intimidatie, vernieling en geweld is.
Rondstruiner
19-06-2022 om 07:58
Daddy_gijs schreef op 19-06-2022 om 00:20:
[..]
De planeet red zich wel... Het gevaar is meer voor de mensen die er op wonen... 🙂
Maar als je je druk maakt over de luchtkwaliteit, zou je er juist voor moeten zijn dat hier in NL geproduceerd wordt en niet in Marokko, Egypte, Polen, Canada of Brazilie... omdat dan de uitstoot (in z'n geheel beschouwd en incl vervoer) dan juist toeneemt.Daarbovenop: als je jedrukmaakt om de planeet zijn er tien andere dingen waar je je nu druk over zou moeten maken... en in die 10 zit geen stikstofoxides of ammoniak. Maar plastics (micro-plastics), CO2, methaangas, armoede in Afrika, etc
Dus ook dan zou je voor het protest moeten zijn, om het geld van de zgn stikstof-reductie beter te besteden.
Zo, dat zijn een hoop drogredeneringen in een post.
Je zou je druk moeten maken om ál die dingen ipv als het om stifstof gaat met allerlei whataboutisms te komen zodat je je daar opeens niet druk om zou hoeven te maken.
En de planeet redt zich wel? De planeet heeft nog veel meer bewoners dan de mens, die redden zich niet als wij ons blijven gedragen zoals we nu doen.
QuizzicalOpossum53
19-06-2022 om 08:05
Daddy_gijs schreef op 19-06-2022 om 00:20:
[..]
Maar als je je druk maakt over de luchtkwaliteit, zou je er juist voor moeten zijn dat hier in NL geproduceerd wordt en niet in Marokko, Egypte, Polen, Canada of Brazilie... omdat dan de uitstoot (in z'n geheel beschouwd en incl vervoer) dan juist toeneemt.Daarbovenop: als je jedrukmaakt om de planeet zijn er tien andere dingen waar je je nu druk over zou moeten maken... en in die 10 zit geen stikstofoxides of ammoniak. Maar plastics (micro-plastics), CO2, methaangas, armoede in Afrika, etc
Ik vraag me ook ernstig af wat nu het nut is van deze strenge maatregelen voor het milieu. Volgens mij is het alleen micromanagement op een heel klein onderdeeltje (stikstof in naturagebiedjes) terwijl het effect daarvan op het milieu juist negatief is. Want onze boerenproduceren enorm milieu- en diervriendelijk en kwalitatief goed. Dat gebeurt in andere landen niet zo. Dus als hier minder geproduceerd wordt, wordt elders meer geproduceerd met enorme gevolgen voor mens, dier en milieu. Voor het milieu zou het veel beter zijn om de boeren verder te laten gaan op het pad van milieuvriendelijk boeren. En juist ingrijpen aan de afnamekant: hogere prijzen voor melk en vlees zodat je ook de boeren kans geeft daarin te blijven investeren. En import uit landen waar het minder milieuvriendelijk aan toe gaat verbieden.
Als je echt om het milieu gaat, dan werken de maatregelen nu averechts.
Plus alle punten in de post hierboven. Er zijn veel meer andere zaken die veel meer effect hebben op het milieu.
Mevrouw75
19-06-2022 om 08:18
Drietje schreef op 19-06-2022 om 08:05:
[..]
Ik vraag me ook ernstig af wat nu het nut is van deze strenge maatregelen voor het milieu. Volgens mij is het alleen micromanagement op een heel klein onderdeeltje (stikstof in naturagebiedjes) terwijl het effect daarvan op het milieu juist negatief is. Want onze boerenproduceren enorm milieu- en diervriendelijk en kwalitatief goed. Dat gebeurt in andere landen niet zo. Dus als hier minder geproduceerd wordt, wordt elders meer geproduceerd met enorme gevolgen voor mens, dier en milieu. Voor het milieu zou het veel beter zijn om de boeren verder te laten gaan op het pad van milieuvriendelijk boeren. En juist ingrijpen aan de afnamekant: hogere prijzen voor melk en vlees zodat je ook de boeren kans geeft daarin te blijven investeren. En import uit landen waar het minder milieuvriendelijk aan toe gaat verbieden.
Plus alle punten in de post hierboven. Er zijn veel meer andere zaken die veel meer effect hebben op het milieu.
Die andere dingen gaan ook aangepakt worden.
Malibu2
19-06-2022 om 08:19
Geen geweld, niet dreigen met geweld, geen intimidatie, geen vernielingen en niet voor het huis van politici protesteren.
Rondstruiner
19-06-2022 om 08:32
😂😂Drietje schreef op 19-06-2022 om 08:05:
[..]
De boeren in Nederland milieu- en diervriendelijk😂. Bijzonder ideeën over dieren en milieu hou je er dan op na. Dat het elders soms nog erger is, maakt dit niet opeens goed he.
En "micromanagement in naturagebiedjes", echt joh, lees je eens in over biodiversiteit, het evenwicht in ons ecosysteem en wat de enorme sector (een gedrocht zoals iemand het terecht noemde) in ons land daarmee doet. Dat kun je niet afschuiven naar andere landen, je kunt niet meer je ogen ervoor sluiten.
We moeten ophouden met zulke enorme hoeveelheden vlees en zuivel te eten. Veeteelt voor zoveel miljarden mensen is per definitie niet efficiënt, heel veel veevoer telen in andere delen van de wereld om dat te importeren en hier dieren te voeden om vervolgens het vlees weer te exporteren is idioot. We zouden al die grond voor veevoer in de wereld moeten gebruiken om lokaal gewoon "mensenvoer" te produceren, dat zou al zoveel problemen oplossen.
ShowyHummingbird30
19-06-2022 om 08:58
Rondstruiner schreef op 19-06-2022 om 08:32:
[..]
We moeten ophouden met zulke enorme hoeveelheden vlees en zuivel te eten. Veeteelt voor zoveel miljarden mensen is per definitie niet efficiënt, heel veel veevoer telen in andere delen van de wereld om dat te importeren en hier dieren te voeden om vervolgens het vlees weer te exporteren is idioot. We zouden al die grond voor veevoer in de wereld moeten gebruiken om lokaal gewoon "mensenvoer" te produceren, dat zou al zoveel problemen oplossen.
Hear hear.