Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Madamecannibale
18-06-2022 om 21:24
redbulletje schreef op 18-06-2022 om 21:19:
Bij de slager kom ik al nauwelijks meer, veel te duur. Heb ook voor t eerst zakken zalm en panga uit de vriezer meegenomen, 500 gram voor dezelfde prijs als amper 250 gram vers. Denk dat hoe hoger de prijzen hoe meer er uit het buitenland aan kiloknallers geïmporteerd zal worden om betaalbaar te kunnen blijven eten.
Het zou dus veel beter zijn als onze boeren goed geld kunnen blijven verdienen aan export zodat ze goedkoop voor binnenlandse markt kunnen leveren.
Leuke tip voor jou. Kijk de keuringsdienst van waarde aflevering over verse vis 😉
Athan
18-06-2022 om 21:24
Ik heb me er nog niet echt serieus in verdiept, dus misschien zijn dit hele stomme vragen, maar... deze hele boerendiscussie, gaat dat eigenlijk alleen over de veeboeren? En zo ja: over alle veeboeren, of alleen de bio-industrie?
MidasWolf
18-06-2022 om 21:28
redbulletje schreef op 18-06-2022 om 21:20:
biologisch eten is een hobby voor rijke mensen
Als biologisch de standaard wordt en veel meer verkocht wordt hoeft het niet heel duur te zijn (op vlees na).
Goedkoop vlees is ook niet altijd wat buiten andere omstandigheden om, wanneer je goedkope kipfilet/gehakt bakt dat bij de kipfilet er veel water verdampt wat ze er in hebben gestopt en dat bij het gehakt het vet eraf druipt omdat het zo goedkoop is.
En kwalitatief proef je bij vlees echt wel goed verschil.
MidasWolf
18-06-2022 om 21:31
Madamecannibale schreef op 18-06-2022 om 21:24:
[..]
Leuke tip voor jou. Kijk de keuringsdienst van waarde aflevering over verse vis 😉
Komt de verse vis er goed uit, of blijkt dat ook allemaal anders te liggen dan we (ik)zou kunnen denken.
redbulletje
18-06-2022 om 21:34
MidasWolf schreef op 18-06-2022 om 21:28:
[..]
Als biologisch de standaard wordt en veel meer verkocht wordt hoeft het niet heel duur te zijn (op vlees na).
Goedkoop vlees is ook niet altijd wat buiten andere omstandigheden om, wanneer je goedkope kipfilet/gehakt bakt dat bij de kipfilet er veel water verdampt wat ze er in hebben gestopt en dat bij het gehakt het vet eraf druipt omdat het zo goedkoop is.
En kwalitatief proef je bij vlees echt wel goed verschil.
Had ooit biologisch kip waar evengoed veel water in zat. Het is een illusie dat biologisch ook beter is. Bij groente en fruit ziet het er zelfs vaak slechter uit.
Voedsel moet vooral betaalbaar zijn, jezelf verwennen met een stuk kwaliteit zal financieel steeds minder vaak kunnen met deze bizarre prijzen voor levensonderhoud.
Madamecannibale
18-06-2022 om 21:36
MidasWolf schreef op 18-06-2022 om 21:31:
[..]
Komt de verse vis er goed uit, of blijkt dat ook allemaal anders te liggen dan we (ik)zou kunnen denken.
Het blijkt dat de verse vis sowieso ingevroren is geweest en soms zelfs meerdere keren ontdooit om er kleinere porties van te maken of het te kruiden. Soms is de “verse vis” zoals panga al twee keer ontdooid en opnieuw ingevroren geweest en al zeker twee jaar oud. Diepvriesvis had vaak nog meer structuur.
Madamecannibale
18-06-2022 om 21:37
redbulletje schreef op 18-06-2022 om 21:34:
[..]
Had ooit biologisch kip waar evengoed veel water in zat. Het is een illusie dat biologisch ook beter is. Bij groente en fruit ziet het er zelfs vaak slechter uit.
Voedsel moet vooral betaalbaar zijn, jezelf verwennen met een stuk kwaliteit zal financieel steeds minder vaak kunnen met deze bizarre prijzen voor levensonderhoud.
Groente of fruit dat er slechter uit ziet hoeft dat niet te zijn. Bestrijdingsmiddelen bijvoorbeeld kunnen er voor zorgen dat fruit mooi gaaf blijft en niet aangevreten wordt, maar zorgt er wel voor dat je op je 65ste Parkinson hebt.
NippyDunlin42
18-06-2022 om 22:30
"Even tot hier" ging over de boeren en de stikstof. Wees geen Mirjam!
Rondstruiner
18-06-2022 om 22:36
Miekemv schreef op 18-06-2022 om 21:09:
[..]
We zullen zien.
Er liggen meerdere uitspraken van rechters. De tijd van "we zullen zien" ligt al heel lang achter ons.
Rondstruiner
18-06-2022 om 22:40
Tuinfluiter schreef op 18-06-2022 om 21:08:
De gemiddelde Nederlander eet iedere dag producten van over de grens. Is het dan niet logisch dat wij ook eten voor over de grens produceren.
Het is echt niet logisch dat zo'n klein dichtbevolkt land als Nederland na de VS de grootste exporteur is. Gewoon niet.
Zoveel mogelijk lokaal eten uit het seizoen is wel een goed idee.
Cookielover
18-06-2022 om 22:43
Rondstruiner schreef op 18-06-2022 om 22:36:
[..]
Er liggen meerdere uitspraken van rechters. De tijd van "we zullen zien" ligt al heel lang achter ons.
Dat dus, anders krijg je een soort Hongarije hier.
Miekemv
18-06-2022 om 22:52
Rondstruiner schreef op 18-06-2022 om 22:36:
[..]
Rechters kijken alleen naar de correcte uitvoering van vastgelegde normen en die normen worden nogal eens betwist. Daarom zeg ik we zullen zien.
QuizzicalOpossum53
18-06-2022 om 23:29
MidasWolf schreef op 18-06-2022 om 21:05:
Bij het NOS journaal van vanavond zat een goed stuk vond ik, over boeren en natuurbeheer dat als ze dat gecombineerd doen met het voeren van hun bedrijf dat ze daarmee een prima inkomen vergaren.
Als wij als consument meer betalen voor eten en met name voor vlees dat kunnen de boeren ook minder gaan produceren omdat het dan winst gevende wordt. Er wordt nu ook zoveel geproduceerd omdat de prijzen zo laag zijn voor alles.
Een deel van de boeren heeft geen opvolgers dus stoppen er sowieso al redelijk wat boeren.
Wat mij betreft zetten we veel meer in op biologische landbouw/akkerbouw
Veel minder dieren per boer maar wel een hogere prijs voor een kwalitatief stuk vlees.
Wat ik ook graag zou zien is dat supermarkten geen aanbiedingen meer met vlees mogen doen, dan wordt het verschil met de slager wat kleiner. Het liefst zie ik dat er weer meer vlees verkocht wordt bij slagers en minder in supermarkten.
Zo kan in ieder dorp weet een slagerij komen. Met duurder vlees heb je dan wel niet iedere dag vlees op je bord, maar wel kwalitatief vlees.
Helemaal eens!
Athan
18-06-2022 om 23:43
Als ik al vlees eet, dan komt dat bijna altijd uit het buitenland, omdat ik geen zin heb in duurbetaalde hormonen, antibiotica en water.
Angela1967
18-06-2022 om 23:44
Athan schreef op 18-06-2022 om 23:43:
Als ik al vlees eet, dan komt dat bijna altijd uit het buitenland, omdat ik geen zin heb in duurbetaalde hormonen, antibiotica en water.
Gelukkig komt na jou een zondvloed!
Gr Angela