Nieuws en actueel
kenfan
19-09-2021 om 14:43
Het leed dat pakketbezorging heet
Dit weekend stond er een reportage in de Volkskrant van een journaliste die under cover als pakketbezorger aan de slag was gegaan. Daarin kwam weer eens naar voren hoe hoog de werkdruk is en hoe beschamend slecht hun arbeidsomstandigheden zijn. Oorzaak is de snelle, gratis bezorging.
Ik bestel ook graag en veel online en dan vooral vanwege de enorme keuzemogelijkheden. Dat zijn spullen die ook in winkels liggen, maar dan weer niet in de vorm waarin ik ze graag wil hebben
Zo bestelde ik vorige week een kruimeldief , een maatbeker, en een badmuts. De Speedocondooms van Perry scheuren binnen no time van mijn hoofd, en een maatbeker waarvan je de inhoud van bovenaf kunt lezen is ontzettend handig als je elke dag brood bakt.
De kruimeldief kwam de volgende dag al, in een doos waarin er minstens vijf hadden gepast. De maatbeker twee dagen daarna, zelfde verhaald. De badmuts was er drie dagen later, iets minder royaal verpakt maar hij zou ook in een bubbeltjesenvelop door de brievenbus hebben gepast.
Waarom gebeurt op deze manier? Ik baal van de enorme verspilling van energie en materiaal en het extra werk dat ik iemand bezorg die toch al zwaar onderbetaald wordt.
Peiling
Neem je reele bezorgkosten en/of langere wachttijden voor lief als de pakketbezorgers betere arbeidsvoorwaarden krijgen
---
19-09-2021 om 22:09
_melon schreef op 19-09-2021 om 17:59:
[..]
Dat komt omdat het vanuit verschillende distributie centra verzonden wordt. Bij Bol.com kan je dat ook overkomen.
Bij bolcom koop je steeds vaker bij webwinkels. De naam staat er gewoon bij. Dat was waarschijnlijk ook het geval bij de kruimeldief, maatbeker en badmuts. Als je dat tegelijk wilt hebben moet het eerst verstuurd worden naar bolcom.
Mbt de dozenmaten: de inpakkers hebben geen 20 soirten dozen maar een aantal standaardmaten. Bolcom is wel bezig met een nieuwe machine maar dan dus voor de eigen magazijnen: https://pers.bol.com/nl/nieuws/multi-inpakmachine-van-bol-com-s-werelds-eerste-die-meerdere-artikelen-op-maat-in-een-doos-verpakt/
---
19-09-2021 om 22:11
Daglichtlamp schreef op 19-09-2021 om 21:32:
In feite is die bezorging natuurlijk helemaal niet gratis. Zeker de kleinere onderaannemers van bijvoorbeeld bol.com verwerken de verzendkosten gewoon in de verkoopprijs.
Precies maar ik zou willen kunnen kiezen tussen gratis over 3 dagen, 7 euro vandaag nog en 2 euro morgen. En dat het extra geld bij de pakkettenbezorger komt. Niet bij bolcom die gewoon een goedkope deal maakt. Echt niet dat zij 6,95 betalen hoor.
---
19-09-2021 om 22:15
Dees * schreef op 19-09-2021 om 20:36:
Wat je kunt doen (wat we met z’n allen kunnen doen) is laten bezorgen op een verzamelpunt. Dat scheelt een hoop transportbewegingen in de wijk en de bezorger tijd.
Vermoed overigens dat de DHL’s dat dan weer verrekenen in het uurtarief, dus daar zou ook nog wat mee moeten gebeuren. Al hoor ik van een vriendin van mij, die bij DHL werkt, eigenlijk geen klachten. Zij is best tevreden en geeft aan dat het Post.nl is die haar medewerkers afknijpt. Zij krijgt namelijk per rit betaald en niet per bezorging.
Postnl heeft ook gewoon mensen in dienst met een uurloon. Probleem is dat het lucratiever is om onder een onderaannemer te werken maar dié houdt ook een grote strijkstok vast. Maar ze kunnen dus voor dat uurloon kiezen bij Postnl.
Rondstruiner
19-09-2021 om 22:26
--- schreef op 19-09-2021 om 22:11:
[..]
Precies maar ik zou willen kunnen kiezen tussen gratis over 3 dagen, 7 euro vandaag nog en 2 euro morgen. En dat het extra geld bij de pakkettenbezorger komt. Niet bij bolcom die gewoon een goedkope deal maakt. Echt niet dat zij 6,95 betalen hoor.
Bezorging zou nooit gratis moeten zijn vind ik, het is gewoon niet gratis.
redbulletje
19-09-2021 om 22:29
Rondstruiner schreef op 19-09-2021 om 22:26:
[..]
Bezorging zou nooit gratis moeten zijn vind ik, het is gewoon niet gratis.
Je betaalt er ook gewoon voor, dat zit in de prijs van het artikel inbegrepen. Dus doe je er beter aan voor 20 euro tegelijk te bestellen, want anders berekenen ze je het extra.
Rondstruiner
19-09-2021 om 22:47
redbulletje schreef op 19-09-2021 om 22:29:
[..]
Je betaalt er ook gewoon voor, dat zit in de prijs van het artikel inbegrepen. Dus doe je er beter aan voor 20 euro tegelijk te bestellen, want anders berekenen ze je het extra.
Nou nee, dat is dus niet zo. Als je het artikel zou lezen zou je zien dat de bezorgers de prijs betalen. Die worden schandelijk onderbetaald en slecht behandeld. Het zit helemaal niet in de prijs inbegrepen, vaak zijn producten online goedkoper dan in de winkel. Die grote webwinkels zetten Postnl, DHL en DPD onder druk en maken goed deals. Bij kleine webwinkels betaal je meestal wel gewoon bezorgkosten.
Amaranth
19-09-2021 om 23:42
Het probleem is dat je als consument nu vaak ook gedwongen bent om dingen online te bestellen. Fysieke winkels hebben de afgelopen jaren steeds meer ingezet op online, de fysieke voorraad werd minder en minder.
Beetje een vicieuze cirkel op die manier. Terwijl ik graag op mijn fiets naar de Blokker ga om daar een nieuwe dweil of afwasteil te halen. Als ze het dan niet hebben, wat dan? Ben ik of gedwongen het bij een Action te halen of te bestellen.
Dutchgirly
20-09-2021 om 03:04
Rondstruiner schreef op 19-09-2021 om 17:41:We mogen niet linken, maar het artikel heet "De prijs van gratis bezorging".
Bedankt, ik heb het net gelezen. Heftig verhaal.
Dit verklaart in ieder geval waarom er vaak wordt aangegeven dat ik niet thuis was op het moment dat ik juist klaar zat om het pakje in ontvangst te nemen. Pakje lag dus achterin de bus en het zou te lang duren het te vinden.
---
20-09-2021 om 10:39
Rondstruiner schreef op 19-09-2021 om 22:26:
[..]
Bezorging zou nooit gratis moeten zijn vind ik, het is gewoon niet gratis.
Als bezorging gratis is zit dat in het product. Daar heb ik geen moeite mee. Of de bezorging gratis is of niet, het bedrijf wat mijn pakje verstuurt moet betalen aan degene die bij mij aan de deur staat. Het gaat er toch om dat de bezorger meer betaalt krijgt? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn als ik 5 euro aan bolcom ga betalen.
Metallover
20-09-2021 om 10:39
Rondstruiner schreef op 19-09-2021 om 17:41:
We mogen niet linken, maar het artikel heet "De prijs van gratis bezorging".
Huh? Je mag toch gewoon links plaatsen?
Mijn grootste ergernis is idd ook dat als je bij een groot bedrijf een grote bestelling plaatst dat het dan in 3 delen verstuurd wordt, en je het dus op verschillende dagen krijgt en daarmee rekening moet houden. Ik wacht liever langer tot ze alles bij elkaar hebben en het in 1 keer krijg.
Probeer wel zo veel mogelijk bij een pakketpunt af te laten geven (als het niet te zwaar is) maar dat is niet altijd mogelijk.
---
20-09-2021 om 10:40
Rondstruiner schreef op 19-09-2021 om 22:47:
[..]
Nou nee, dat is dus niet zo. Als je het artikel zou lezen zou je zien dat de bezorgers de prijs betalen. Die worden schandelijk onderbetaald en slecht behandeld. Het zit helemaal niet in de prijs inbegrepen, vaak zijn producten online goedkoper dan in de winkel. Die grote webwinkels zetten Postnl, DHL en DPD onder druk en maken goed deals. Bij kleine webwinkels betaal je meestal wel gewoon bezorgkosten.
Klopt maar dat lost niet op door meer te gaan betalen voor de verzendkosten. Ik wil best 1 euro per pakje extra verzendkosten betalen als dat maar bij de bezorger komt maar ik ben bang dat de helft bij bolcom blijft hangen en de helft bij DHL of PostNl en wellicht en paar centen bij de bezorger. Dus er moet een andere oplossing komen voor dit probleem.
---
20-09-2021 om 10:41
Metallover schreef op 20-09-2021 om 10:39:
[..]
Huh? Je mag toch gewoon links plaatsen?
Niet als het naar een betaalpagina is, zie de regels.
Lollypopje
20-09-2021 om 10:43
Ik vind het niet erg om een week op een pakketje te wachten of (meer) verzendkosten te betalen. Mits het inderdaad als voordeel naar de bezorgers gaat.
Voor corona kocht ik zoveel mogelijk in winkels. Sindsdien laat ik meer bezorgen. Steeds naar een pakketpunt is voor mij helaas momenteel geen optie, maar omdat ik vrijwel altijd thuis ben rijden ze in elk geval niet voor niks. Als ik weer beter ben, zal ik waarschijnlijk weer een stuk minder bestellen.
Bakblik
20-09-2021 om 10:46
Metallover schreef op 20-09-2021 om 10:39:
[..]
Huh? Je mag toch gewoon links plaatsen?
Mijn grootste ergernis is idd ook dat als je bij een groot bedrijf een grote bestelling plaatst dat het dan in 3 delen verstuurd wordt, en je het dus op verschillende dagen krijgt en daarmee rekening moet houden. Ik wacht liever langer tot ze alles bij elkaar hebben en het in 1 keer krijg.Probeer wel zo veel mogelijk bij een pakketpunt af te laten geven (als het niet te zwaar is) maar dat is niet altijd mogelijk.
Dit dus. De meeste dingen die ik online bestel laat ik bij een pakketpunt komen of in de fysieke winkel. Als ik bij kruitvat bestel, omdat het online wel te krijgen is maar niet in de winkel dan laat ik het daar komen, dan gaat het met de gewone vracht van kruitvat mee en is er niet een bezorger op weg om mijn pakket te bezorgen.
Meeste dingen die ik bestel kan ik gewoon zelf ophalen met mijn fiets op een moment dat mij uitkomt. Zaterdag heb ik echter 2 dingen besteld die ik toch maar aan huis laat brengen. Het ene ding weegt tussen de 28 en 30 kilo (stond erbij vermeld) het andere ding zo'n 700 gram (schat ik in) Het komt van dezelfde winkel dus ik hoop dat het in 1 pakket komt, we gaan het zien.
Rondstruiner
20-09-2021 om 11:04
--- schreef op 20-09-2021 om 10:40:
[..]
Klopt maar dat lost niet op door meer te gaan betalen voor de verzendkosten. Ik wil best 1 euro per pakje extra verzendkosten betalen als dat maar bij de bezorger komt maar ik ben bang dat de helft bij bolcom blijft hangen en de helft bij DHL of PostNl en wellicht en paar centen bij de bezorger. Dus er moet een andere oplossing komen voor dit probleem.
Natuurlijk is de oplossing wel degelijk de klant gewoon te laten betalen voor de bezorging, en graag de werkelijke prijs. En dan die nep-zzp'ers afschaffen, en mensen gewoon in loondienst laten bezorgen tegen een fatsoenlijk loon.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.