Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het leed dat pakketbezorging heet

Peiling

Neem je reele bezorgkosten en/of langere wachttijden voor lief als de pakketbezorgers betere arbeidsvoorwaarden krijgen
72 stemmen
42%
39%
4%
15%

Rondstruiner schreef op 19-09-2021 om 17:41:

[..]

Het probleem is niet alleen DHL, dit artikel gaat over Postnl, die werken ook met onderaannemers. Zij vertelt ook over het achterlaten van pakketten voor de deur of in de hal van een flat.

[..]

We mogen niet linken, maar het artikel heet "De prijs van gratis bezorging".

heel raar ik reageerde op een topic over een sollicitatie bij de dhl bezorging maar er ging dus iets fout

Julietta schreef op 19-09-2021 om 17:35:

[..]

Dierenvoeding en beddengoed, ja, daar zijn nog speciale winkels voor met goed aanbod.

Maar er is gewoon teveel wat je niet meer op fietsafstand kan kopen. Dan is zelfs uit financiele EN milieuoverwegingen bestellen al beter.

Die dingen zijn er natuurlijk. Maar laten we eerlijk zijn, het is echt niet zo dat de meerderheid van de pakketjes dingen betreft die mensen niet zelf op fietsafstand hadden kunnen kopen. Dan zou het niet zo'n enorm probleem zijn geworden en zouden de busjes niet af en aan rijden. Het is meestal gewoon gemakzucht. En dan nog al die meuk van Ali.

Julietta schreef op 19-09-2021 om 17:43:

[..]

heel raar ik reageerde op een topic over een sollicitatie bij de dhl bezorging maar er ging dus iets fout

Oh, hij past verder wel goed in dit topic .

RoosOpJeHoed schreef op 19-09-2021 om 16:48:

[..]

Bij Amazon is dit een optie, maar als je dat aanvinkt krijg je alsnog alles los van elkaar

Dat komt omdat het vanuit verschillende distributie centra verzonden wordt. Bij Bol.com kan je dat ook overkomen. 

_melon schreef op 19-09-2021 om 17:59:

[..]

Dat komt omdat het vanuit verschillende distributie centra verzonden wordt. Bij Bol.com kan je dat ook overkomen.

Het gaat erom dat ik de optie "stuur alle producten in 1 keer" aanvink en het dan alsnog in meerdere pakketten krijg, verdeeld over meerdere dagen. Maak dan niet zo'n optie aan. In het bestelproces is echt al wel duidelijk uit welk distributiecentrum het komt en dus of het überhaupt mogelijk is of niet.

RoosOpJeHoed schreef op 19-09-2021 om 18:10:

[..]

Het gaat erom dat ik de optie "stuur alle producten in 1 keer" aanvink en het dan alsnog in meerdere pakketten krijg, verdeeld over meerdere dagen. Maak dan niet zo'n optie aan. In het bestelproces is echt al wel duidelijk uit welk distributiecentrum het komt en dus of het überhaupt mogelijk is of niet.

Schijnbaar niet, want ik heb bij Amazon al regelmatig gehad dat een product na het bestellen niet geleverd kon worden of dat het ineens uit Frankrijk kwam ipv Duitsland. Dus ergens hebben ze dat hele proces dan toch niet zo goed op orde.

Julietta schreef op 19-09-2021 om 17:35:

[..]

Dierenvoeding en beddengoed, ja, daar zijn nog speciale winkels voor met goed aanbod.

Maar er is gewoon teveel wat je niet meer op fietsafstand kan kopen. Dan is zelfs uit financiele EN milieuoverwegingen bestellen al beter.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen wat betreft producten en zal niet in iedere regio in Nederland alles dichtbij te koop zijn.

Maar als we allemaal bij de helft van onze internetaankopen iets kritischer kijken of het écht niet offline te koop is, dan is het werk van  pakketbezorgers al een stuk aangenamer.

En ja, dat betekent dat je misschien niet de kruimeldief (om die uit de OP als voorbeeld te nemen) met 12 functies kunt kiezen, maar misschien heeft de Blokker of Hema er wel één met 9 mogelijkheden. Dat voldoet in 9 van de 10 gebruiksgevallen toch ook? 

We zijn te verwend geraakt dat exact alles wat we willen hebben, met drie muisklikken en 12 uur wachten zomaar in huis is. 

Schommelstoel schreef op 19-09-2021 om 18:50:

[..]

Natuurlijk zijn er uitzonderingen wat betreft producten en zal niet in iedere regio in Nederland alles dichtbij te koop zijn.

Maar als we allemaal bij de helft van onze internetaankopen iets kritischer kijken of het écht niet offline te koop is, dan is het werk van pakketbezorgers al een stuk aangenamer.

En ja, dat betekent dat je misschien niet de kruimeldief (om die uit de OP als voorbeeld te nemen) met 12 functies kunt kiezen, maar misschien heeft de Blokker of Hema er wel één met 9 mogelijkheden. Dat voldoet in 9 van de 10 gebruiksgevallen toch ook?

We zijn te verwend geraakt dat exact alles wat we willen hebben, met drie muisklikken en 12 uur wachten zomaar in huis is.

ik denk eerlijk gezegd dat als ze nu uitgebuit worden, dat ze ook uitgebuit worden als er maar de helft wordt besteld. De helft wordt gewoon ontslagen.

Enige wat helpt is protestacties en het met je voeten stemmen. En consequent kiezen voor webwinkels die aantoonbaar verbeteringen willen aanbrengen. Als ik hier iets laat bezorgen door Coolblue komen ze met bakfiets. Dat weet ik nu vrijwel zeker dus dat onthoud ik. En inderdaad kiezen voor afleverpunten ipv thuisbrengen. 

Laatst deed Zalando zaken met https://www.homerr.com/ "Wij doen het anders. Het versturen en retourneren van online bestellingen zorgt voor veel bestelbusjes op de weg en dus een hoge CO2 uitstoot. Dit gaat door de toenemende populariteit van online winkelen alleen nog maar groeien. Tijd voor verandering. Samen kunnen we werken naar een duurzame oplossing, waarbij er minder bestelbusjes op de weg zijn en iedereen nog steeds naar hartelust online kan shoppen. Eenvoudig, en toch duurzaam."

gr Angela

Lokaal kopen is helaas niet altijd meer een optie, in sommige winkels verwijzen ze zelfs naar tablets die in de winkel hangen om de spullen die ze niet hebben online aan te schaffen

Ik probeer dingen die ik online bestel zoveel mogelijk bij een servicepunt af te laten geven, indien mogelijk. En dan meestal bij een supermarkt waar ik toch al moet zijn. Ik zie hier in de wijk echt de hele dag busjes rijden van diverse bezorgers. Eén keer zelfs gehad dat ik twee pakketten via DHL zou krijgen, op dezelfde dag, in hetzelfde tijdvak, staat er twee keer een bezorger voor de deur! En dus niet twee keer dezelfde maar twee verschillende die een compleet andere route rijden. Efficiënt plannen heeft DHL werkelijk nooit van gehoord.

Ik had twee bol cadeaubonnen gehad, dus toch wat bij bol besteld vandaag, maar het hoeft echt niet de volgende dag geleverd te worden. Integendeel, dan zit ik niet naast de deur.
Verder koop ik online wat ik in fysieke winkels niet vinden kan. En dan vind ik het heel fijn als ik voordat ik de aankoop doe kan aangeven dat het naar een pakketpunt gaat, en niet dat je pas na het afrekenen erachter komt dat keuze daarin niet mogelijk is.

Overigens is route plannen ècht hogere wiskunde, vergis je daar niet in 

RoosOpJeHoed schreef op 19-09-2021 om 19:11:

 Efficiënt plannen heeft DHL werkelijk nooit van gehoord.

Nou, dat is daar werkelijk tot expertniveau gebracht. Dat gaat op km en tijd niveau. Houd rekening met meerdere hubs, afmetingen van pakketten etc. Zo'n bus laden is al hogere wiskunde want er moet een maximaal volume mee om zo min mogelijk gereden km en tijd te hebben. 

Het lijkt makkelijk maar met zo'n enorm aanbod aan pakketen en het zeer grote wagenpark en vliegtuigen etc wereldweid is het dat niet. 

Wat je kunt doen (wat we met z’n allen kunnen doen) is laten bezorgen op een verzamelpunt. Dat scheelt een hoop transportbewegingen in de wijk en de bezorger tijd.
Vermoed overigens dat de DHL’s dat dan weer verrekenen in het uurtarief, dus daar zou ook nog wat mee moeten gebeuren. Al hoor ik van een vriendin van mij, die bij DHL werkt, eigenlijk geen klachten. Zij is best tevreden en geeft aan dat het Post.nl is die haar medewerkers afknijpt. Zij krijgt namelijk per rit betaald en niet per bezorging.

Minder bestellen leidt onherroepelijk tot minder werkgelegenheid voor de bezorgers. Dus dat lijkt mij niet de oplossing.

En ik las Speedocondoom en wist zonder te kijken wie de TO was. Goed gevonden Kenfan!

Dees * schreef op 19-09-2021 om 20:36:
Minder bestellen leidt onherroepelijk tot minder werkgelegenheid voor de bezorgers. Dus dat lijkt mij niet de oplossing.

Dat is iets wat momenteel niet zo'n drama hoeft te zijn. Er is in diverse sectoren en enorm gebrek aan personeel. 

Ik woon in eens stad met >200.000 inwoners maar helemaal aan de rand. In onze wijk zijn bijna geen winkelvoorzieningen meer en ook elders in de periferie verdwijnen winkels zoals Blokker, boekenwinkels ed. Omdat ik chronisch ziek ben kost de stad in mij ontzettend veel energie en geld (en parkeerkosten). Daarom kies ik vaak voor een online verkoper (als het even kan wel een lokale). Eigenlijk gaat de bezorging hier altijd wel goed, bij mijn vriend in het dorp zet DHL het idd wel eens op een onhandige plek. We kwamen eens terug van een weekend weg en toen was iets vrijdags bezorgd en bij de deur gezet en toen was alles zeiknat… Dat verkopers dus niet klagen snap ik niet wat dit kost een verkoper geld. 

In feite is die bezorging natuurlijk helemaal niet gratis. Zeker de kleinere onderaannemers van bijvoorbeeld bol.com verwerken de verzendkosten gewoon in de verkoopprijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.