Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Haal abortus uit het strafrecht, teken jij ook?

Peiling

Teken jij ook?
55 stemmen
60%
35%
5%

https://www.eur.nl/nieuws/waarom-abortus-strafbaar-gesteld-het-wetboek-van-strafrecht

Volgens deze hoogleraar biedt het Strafrecht nou juist bescherming voor vrouwen en hun ongeboren kind: 

Als de zwangerschapsafbreking plaatsvindt in een ziekenhuis of abortuskliniek, en er is aan de voorwaarden uit de abortuswet voldaan, dan is deze ook volgens het Wetboek van Strafrecht niet strafbaar. 

Als abortus niet meer strafbaar is, dan is het ook niet langer strafbaar om een ongeboren kind te doden. 

Of een foetus in de baarmoeder een leven is, is afhankelijk van je godsdienst. Zo ziet de Joodse schriftgeleerden (*) een baby pas als mens als het zijn eerste ademtocht heeft gehad. Als je alles wat iets levends doden is, in het strafrecht laat staan, moeten slagers er ook in. 
Dus ja, ik heb getekend. Of ik ooit voor abortus gekozen zou hebben weer ik niet, maar die vrijheid moet er wel zijn. Ik zie het echt als een overblijfsel van een patriarchale samenleving, waarin de vrouw nog steeds beschermd moet worden tegen haar eigen keuzes. Daar zijn we het toch inmiddels wel over eens dat vrouwen dat prima zelf kunnen?

(*. De Joodse gemeenschap is in de vs erg actief om ook daar de anti-abortus wetgeving te bestrijden, juist omdat het vanuit de christelijke leer niet zou mogen, maar vanuit hun geloof wel. Hun stelling; door deze wetgeving dwong je Joodse vrouwen zich te conformeren aan de bijbel ipv de Thora. Uit het artikel in Trouw ‘dat het leven bij de conceptie begint, is totaal niet het Joodse standpunt’ https://www.trouw.nl/a-b483cc59)

Biebel schreef op 31-10-2022 om 09:37:

Of een foetus in de baarmoeder een leven is, is afhankelijk van je godsdienst. Zo ziet de Joodse schriftgeleerden (*) een baby pas als mens als het zijn eerste ademtocht heeft gehad. Als je alles wat iets levends doden is, in het strafrecht laat staan, moeten slagers er ook in.
Dus ja, ik heb getekend. Of ik ooit voor abortus gekozen zou hebben weer ik niet, maar die vrijheid moet er wel zijn. Ik zie het echt als een overblijfsel van een patriarchale samenleving, waarin de vrouw nog steeds beschermd moet worden tegen haar eigen keuzes. Daar zijn we het toch inmiddels wel over eens dat vrouwen dat prima zelf kunnen?

(*. De Joodse gemeenschap is in de vs erg actief om ook daar de anti-abortus wetgeving te bestrijden, juist omdat het vanuit de christelijke leer niet zou mogen, maar vanuit hun geloof wel. Hun stelling; door deze wetgeving dwong je Joodse vrouwen zich te conformeren aan de bijbel ipv de Thora. Uit het artikel in Trouw ‘dat het leven bij de conceptie begint, is totaal niet het Joodse standpunt’ https://www.trouw.nl/a-b483cc59)

In dit artikel gaat het vooral over een abortus in medische situaties. Over hoe het Jodendom over abortus denkt is ook andere informatie te vinden:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/25574-joods-medische-ethiek-mag-abortus-volgens-de-joodse-bijbel.html

Ik had geen idee dat het (nog) onder het strafrecht valt. En ik begrijp de risico's als het daar in blijft staan. Heb dus getekend.

Schemerlampje schreef op 31-10-2022 om 09:55:

[..]

In dit artikel gaat het vooral over een abortus in medische situaties. Over hoe het Jodendom over abortus denkt is ook andere informatie te vinden:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/25574-joods-medische-ethiek-mag-abortus-volgens-de-joodse-bijbel.html

Ik heb meerdere artikelen gelezen en laten we het erop houden dat er genoeg in de Thora te vinden is dat leven pas toewijst bij de eerste ademtocht. Niet voor niets dat de (wellicht wat libertijnse) rabbi die zin in de eerste regel van het artikel in trouw stelt en ze juist aan de pro abortus lobby meedoen. Dat orthodoxe rabbijnen dat voor zichzelf verantwoorden  door het te koppelen aan een aantal nare erfelijke ziektes doet daar niets aan af. 

Maar het gaat hier niet om geloofswedijvering. Hooguit om de observatie dat de gedachte dat abortus strafbaar zou moeten zijn, vooral medestanders vindt in de christelijke hoek. En in de vrouwen zijn minder kringen, waar vrouwen niet beschouwd worden als wezens die zelf mogen besluiten of ze een zwangerschap willen doorzetten. Goh - dat zijn  ook vaak clubs met een zwaar christelijke achtergrond.

Voor iedereen die vindt dat er regels zouden moeten zijn om moeders te beschermen; Elke medische handeling is verder gebonden aan een aantal spelregels, vastgelegd in het tuchtrecht. Waarom is dat voor abortus dan ineens anders? 

ik heb die link al vaker gezien, maar zie niet waar ik precies kan tekenen??
Zie alleen tekst en een vakje dat ik niet kan bekijken omdat ik dan eerst cookies zou moeten accepteren?

Wollstonecraft schreef op 31-10-2022 om 14:07:

ik heb die link al vaker gezien, maar zie niet waar ik precies kan tekenen??
Zie alleen tekst en een vakje dat ik niet kan bekijken omdat ik dan eerst cookies zou moeten accepteren?

Je moet helaas de cookies accepteren, daarna krijg je de invulvelden te zien.

Rondstruiner schreef op 31-10-2022 om 14:38:

[..]

Je moet helaas de cookies accepteren, daarna krijg je de invulvelden te zien.

Hm, stom om zo mensen te dwingen cookies te accepteren.

Lollypopje schreef op 31-10-2022 om 08:18:

[..]

Klopt dat die er instaat, dat is voor mij zo logisch dat ik het even vergat. Ik heb het aangepast.

[..]

En voor mij zit er dus een verschil tusen het recht van een ongeboren leven en dat van iemand die al leeft. Met het huidige politieke klimaat in de wereld ben ik bang dat met pech ook in Nederland het recht vam de eerste belangrijker wordt dan die van de tweede. Daarom ben ik dus voorstander om het uit het strafrecht te halen.

Ik vind het overigens goed dat er voorwaarden aan abortus zitten, maar daarvoor hoeft het niet in het strafrecht.

Volgens mij kan men al jaren een abortus laten doen. Er is dus niets veranderd. Waarom zou het er dan uit moeten? Zo blijft het onder een veilige controle lijkt mij.

HerrBlitz schreef op 31-10-2022 om 09:34:

https://www.eur.nl/nieuws/waarom-abortus-strafbaar-gesteld-het-wetboek-van-strafrecht

Volgens deze hoogleraar biedt het Strafrecht nou juist bescherming voor vrouwen en hun ongeboren kind:

Als de zwangerschapsafbreking plaatsvindt in een ziekenhuis of abortuskliniek, en er is aan de voorwaarden uit de abortuswet voldaan, dan is deze ook volgens het Wetboek van Strafrecht niet strafbaar.

Als abortus niet meer strafbaar is, dan is het ook niet langer strafbaar om een ongeboren kind te doden.

Dit dus.

hier staat goed beschreven waarom het wél een goed idee abortus uit het strafrecht te halen en het recht op abortus in de wet te verankeren. 
https://decorrespondent.nl/13553/nu-is-het-moment-haal-abortus-uit-het-wetboek-van-strafrecht/1727160247758-41b73ce8

Lollypopje

Lollypopje

01-11-2022 om 07:50 Topicstarter

Ysenda schreef op 31-10-2022 om 08:29:

[..]

En hiermee zeg je dat het wel in het strafrecht moet, want wat doe je als je niet aan die voorwaarden voldaan hebt. Dat staat in het strafrecht beschreven.

Daarvoor is het strafrecht niet nodig.

Voorwaarden waaronder het mag worden uitgevoerd passen prima in het gezondheidsrecht.

Lollypopje

Lollypopje

01-11-2022 om 07:51 Topicstarter

Libertine schreef op 31-10-2022 om 20:40:

hier staat goed beschreven waarom het wél een goed idee abortus uit het strafrecht te halen en het recht op abortus in de wet te verankeren.
https://decorrespondent.nl/13553/nu-is-het-moment-haal-abortus-uit-het-wetboek-van-strafrecht/1727160247758-41b73ce8

Dankjewel voor dit stuk. Het legt goed uit waarom het niet in het strafrecht hoeft en waarom het juist belangrijk is dat het er uit gaat.

Lollypopje schreef op 01-11-2022 om 07:50:

[..]

Daarvoor is het strafrecht niet nodig.

Voorwaarden waaronder het mag worden uitgevoerd passen prima in het gezondheidsrecht.

Ik vind het prima dat er toezicht op blijft. Tenslotte is het toch het beeindigen van een leven.
Als een abortus nodig is om welke reden dan ook, dan is het mogelijk zonder dat het strafbaar is. En dat is al jaren zo.

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2022 om 09:39:

[..]

Ik vind het prima dat er toezicht op blijft. Tenslotte is het toch het beeindigen van een leven.
Als een abortus nodig is om welke reden dan ook, dan is het mogelijk zonder dat het strafbaar is. En dat is al jaren zo.

Een koe slachten is het beëindigen van een leven. Ook aan regels verbonden overigens. Ook maar in het strafrecht zetten dan? 

Medisch tuchtrecht is er om toe te zien op het correct en ethisch uitvoeren van medische handelingen bij mensen. Dat is voor alles afdoende, behalve voor het beëindigen van een zwangerschap. Die uitzondering is raar, en alleen maar gebaseerd op de gedachte dat vrouwen niet zelf kunnen besluiten en daarom beschermd moeten worden.

Om die klomp cellen melodramatisch een ‘leven’ te noemen vind ik flauw. De enige reden dat die foetus een hartslag heeft, is omdat er een vrouw omheen zit. Maar op het moment dat je het eruit haalt, is het dat niet meer. Pas na 25 weken heeft het overlevingskans en goh- laat dat nou een moment in de zwangerschap zijn dat abortus sowieso niet meer kan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.