Nieuws en actueel
DS1971
16-10-2022 om 14:03
Gemeente Amsterdam beticht van discriminatie
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1353689263/moskee-hekelt-oproep-tegen-lhbt-geweld-van-gemeente-amsterdam
Aangezien niet iedereen het kan lezen: een van de grootste moskeeën van Nederland is uitgenodigd bij de burgemeester en die wil dat ze een verklaring ondertekenen tegen LGBTQ geweld. De moskee vindt het discriminerend en weigert te komen (en dus ook de verklaring te ondertekenen).
Mijn mening: eerst en vooral een pluim voor het zeer linkse bestuur van de gemeente die eindelijk eens een keer ook durft op te komen voor de LGBTQ gemeenschap als het gaat om de vele bedreigingen uit de hoek van religie (en dan met name de islam, laten we elkaar geen mietje noemen, pun intended).
Dat verdient navolging!
En het verdient ook dat de gemeente de rug recht houdt en gevolgen gaat verbinden als dit soort organisaties onderdeel blijven zijn van het probleem. Als je met je denkbeelden niet past binnen een democratische rechtsstaat, dan hoor je hier niet thuis!
rebmaaviv
16-10-2022 om 17:29
Ok, dan mag je inderdaad dingen zeggen als dan mag niet in mijn land.
Wat denk je zelf?
Denk je nou echt dat het zo werkt: ik mag discrimineren want ik ben zelf een halve allochtoon?
ShowyHummingbird30
16-10-2022 om 17:34
Moxxie schreef op 16-10-2022 om 16:47:
[..]
Wat vind jij van de actie Coreopsis? Of het effect zal hebben weet ik niet, maar ik vind het een prima signaal. Als we willen dat de houding jegens de lhbt gemeenschap verandert zal dat van binnenuit moeten komen, en dit is een aansporing voor de moskeeën om hierin hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.
Ik had het beter gevonden als men álle maatschappelijke en religieuze organisaties expliciet benoemd en betrekt. Ben met je eens dat verandering van binnenuit moet komen. Of dit de manier is om dat de bereiken weet ik niet. Ik denk eerlijk gezegd - afgaande op mijn eigen ervaringen en kennissenkring - dat men moskeeën een te grote invloed toedicht.
Afkeer, discriminatie, geweld tegen lhbtiq+ is een maatschappelijk probleem. Speelt met name onder groepen met conservatieve denkbeelden. Die heb je in alle religies, en ook onder niet-religeuzen (kort door de bocht: de Baudet-aanhang en de BBB achterban). Om er dan één uit te lichten, tja, weet niet wat ik daarvan moet vinden. Het artikel in de Telegraaf en het openingsbericht hier vind ik vooral erg tendentieus.
ShowyHummingbird30
16-10-2022 om 17:38
Muurbloem1985 schreef op 16-10-2022 om 17:11:
[..]
Inderdaad er wordt gevraagd om geweld tegen homo's te veroordelen, zelfs dat is te veel gevraagd voor die lui.
Ehm, wat heb ik nu in mijn eerste reactie hier geschreven? Ik ben ook één van "die lui".
Met dit soort uitlatingen generaliseer je, stigmatiseer je en zorg je voor haat en verdeeldheid.
Metallover
16-10-2022 om 17:43
Moxxie schreef op 16-10-2022 om 16:47:
[..]
Wat vind jij van de actie Coreopsis? Of het effect zal hebben weet ik niet, maar ik vind het een prima signaal. Als we willen dat de houding jegens de lhbt gemeenschap verandert zal dat van binnenuit moeten komen, en dit is een aansporing voor de moskeeën om hierin hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.
Knip, discriminatie
Bakblik
16-10-2022 om 17:47
DS1971 schreef op 16-10-2022 om 17:24:
[..]
Maar het gaat helemaal niet om de gelovigen. Het gaat om de organisatie.
Ik snap dat het heel makkelijk is om het te framen als vreemdelingenhaat van mijn kant, maar ik ben nota bene zelf tweede generatie allochtoon.
Oké het gaat om de organisatie maar wat heeft de individuele Lhbtiqer eraan als de organisatie het veroordeelt maar de individuele gelovigen nog steeds haatdragend gedrag laten zien ten opzichte van lhbtiqers?
Miraval
16-10-2022 om 17:49
Bakblik schreef op 16-10-2022 om 17:47:
[..]
Oké het gaat om de organisatie maar wat heeft de individuele Lhbtiqer eraan als de organisatie het veroordeelt maar de individuele gelovigen nog steeds haatdragend gedrag laten zien ten opzichte van lhbtiqers?
Het is een goed begin wanneer organisaties en religies openlijk afstand nemen van het geweld tegen LGBTHQI. Wanneer organisaties en religies openlijk oproepen tot acceptatie van andere relatievormen.
Muurbloem1985
16-10-2022 om 17:50
Coreopsis schreef op 16-10-2022 om 17:38:
[..]
Ehm, wat heb ik nu in mijn eerste reactie hier geschreven? Ik ben ook één van "die lui".
Met dit soort uitlatingen generaliseer je, stigmatiseer je en zorg je voor haat en verdeeldheid.
Dat mag jij vinden, feiten moeten benoemd worden, en dat is dat veel moslims niet positief staan tegen homo's, dat blijkt ook uit deze statement. EN dat het meeste anti homo geweld door moslims veroorzaakt wordt moet ook benoemd worden.
Moxxie
16-10-2022 om 17:58
Ik had natuurlijk helemaal niet moeten reageren in dit topic want het gaat weer helemaal mis. Ik ben het zo strontzat dat er geen normaal gesprek te voeren is over een onderwerp als dit, het gaat meteen de moslim-afzeik-kant op.
Rondstruiner
16-10-2022 om 18:00
Moxxie schreef op 16-10-2022 om 17:58:
Ik had natuurlijk helemaal niet moeten reageren in dit topic want het gaat weer helemaal mis. Ik ben het zo strontzat dat er geen normaal gesprek te voeren is over een onderwerp als dit, het gaat meteen de moslim-afzeik-kant op.
Ja, het verloopt altijd hetzelfde helaas. Hopeloos.
Bakblik
16-10-2022 om 18:01
Miraval schreef op 16-10-2022 om 17:49:
[..]
Het is een goed begin wanneer organisaties en religies openlijk afstand nemen van het geweld tegen LGBTHQI. Wanneer organisaties en religies openlijk oproepen tot acceptatie van andere relatievormen.
Het is een begin, zeker. Ben alleen bang dat het blijft bij een begin als ik zie hoe de moslimjongeren zich hier in het dorp gedragen. In een grote stad zal dat nog erger zijn.
rebmaaviv
16-10-2022 om 18:03
Moxxie schreef op 16-10-2022 om 17:58:
Op dat niveau is de OP ook geschreven. De ene groep mag niet discrimineren en de andere wel. Ik snap best dat men zich tot niets laat dwingen zolang zij zelf de kop van jut zijn. Wanneer er hakenkruizen op een moskee worden geschilderd en varkenskoppen op de stoep worden gelegd dat staat de burgermeester ook niet op de stoep bij rechts extreministische organisaties met een verklaring die zij moeten ondertekenen.
Muurbloem1985
16-10-2022 om 18:07
rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 18:03:
[..]
Op dat niveau is de OP ook geschreven. De ene groep mag niet discrimineren en de andere wel. Ik snap best dat men zich tot niets laat dwingen zolang zij zelf de kop van jut zijn. Wanneer er hakenkruizen op een moskee worden geschilderd en varkenskoppen op de stoep worden gelegd dat staat de burgermeester ook niet op de stoep bij rechts extreministische organisaties met een verklaring die zij moeten ondertekenen.
Wat een vergelijking...
ShowyHummingbird30
16-10-2022 om 18:11
Voor wie in iets meer onderzoek en nuance is geïnteresseerd:
https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-maatschappij-en-gedragswetenschappen/nieuws/2020/06/antihomogeweld-laurens-buijs.html?cb
(Ik ga niet selectief citeren, dan kunnen anderen veel beter )
rebmaaviv
16-10-2022 om 18:15
Coreopsis schreef op 16-10-2022 om 18:11:
Voor wie in iets meer onderzoek en nuance is geïnteresseerd:
https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-maatschappij-en-gedragswetenschappen/nieuws/2020/06/antihomogeweld-laurens-buijs.html?cb
(Ik ga niet selectief citeren, dan kunnen anderen veel beter )
Lijkt mij heel zinnig om alle hetero-mannen die verklaring te laten ondertekenen.
Moxxie
16-10-2022 om 18:19
rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 18:03:
[..]
Stel nu dat die hakenkruizen en varkenskoppen komen van een groep jongeren die zijn aangesloten bij de oud gereformeerde kerk van Lutjebroek. Is het dan discriminatie als de dominee van die kerk gevraagd wordt dit te veroordelen?