Nieuws en actueel
ReadyAnteater53
25-10-2021 om 20:05
Dreiging radicaal- en extreemrechts
Vandaag las ik dat er in Duitsland groepen rechtsextremisten zijn aangetroffen die gewapend met onder andere pepperspray, wapenstokken en messen op migranten jaagden aan de Poolse grens. Ook zag ik een stuk over een opkomende Italiaanse politica die 'het fascisme nauwelijks afwijst.' Enkele weken geleden bestormden extreemrechtse anti-coronamaatregelen demonstranten in Italië een prominent vakbondskantoor, geïnspireerd door de bestorming van het Capitool.
Ook in Nederland lopen duizenden mensen op demonstraties tegen de coronamaatregelen schouder aan schouder met FvD, maar ook met bekende neonazi's. Sommigen met prinsenvlaggen, gele sterren en onlangs een grote galg.
JFvD maakte deze week op twitter reclame voor hun nieuwe 'boreale rompertjes' (hun woorden) met de tekst 'nieuwkomers maken we zelf.' Met daarbij een oproep om de verdringing van witte Nederlanders tegen te gaan door zelf baby's te maken. Dit daags na Baudets betoog tegen het gebruik van condooms door witte heteromannen.
In een documentaire van Zembla (netwerk van haat) zag ik onlangs dat de AIVD al enkele jaren waarschuwt voor een toenemende dreiging van extreemrechts. In hun jaarverslag noemen zij het risico op een terroristische aanslag in Nederland reëel. In de VS is het dreigingsniveau van extreemrechts inmiddels gelijkgesteld aan dat van IS.
En dan is er natuurlijk nog de stroom van (extreem)rechtse, autoritaire politici als Trump, Bolsonaro en Orbán en het opvallende electorale succes van radicaal/extreemrechtse populistische partijen elders in Europa.
Ik maak me steeds meer zorgen en ik vraag me af: hoe kijken anderen hier tegenaan? Maak je je ook zorgen of denk je dat het allemaal wel meevalt? Zie je grote verschillen tussen vroeger en nu, of is dit in jouw ervaring iets van alle tijden? (Ik ben zelf eind 20 dus ik ben zeker benieuwd naar het perspectief van mensen die hier al wat langer rondlopen.) Vind je dat we dit soort sentimenten/politici vooral geen aandacht moeten geven of juist dat er een veel duidelijkere grens moet worden getrokken? Of nog iets anders?
Kortom: een topic over radicaal- en extreemrechts.
Enkele verwijzingen:
https://nos.nl/artikel/2402936-duitse-rechtsextremisten-jagen-met-pepperspray-en-messen-op-migranten-uit-oosten
Infobericht: link achter betaalmuur is niet toegestaan
https://dekanttekening.nl/nieuws/fvd-jeugd-lanceert-boreale-babypakjes-nieuwkomers-maken-we-zelf5/
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/rechts-extremisme
Moxxie
31-10-2021 om 10:14
Wednesday schreef op 31-10-2021 om 10:00:
[..]
Maar is dat wel zo? Ik volg de debatten in de Kamer best goed en er is juist ontzettend veel oog voor die problemen. Alleen zijn die problemen veel (!) complexer dan: de grenzen dicht en de moskeeën dicht.
Precies. Wat ik al eerder zei, Geert weet heel goed zijn vinger op de zere plek te leggen en open deuren in te trappen. Maar echte oplossingen heeft hij niet, wel veel racistische en ondemocratische ideeën.
WorldlyAnteater37
31-10-2021 om 10:16
Wednesday schreef op 31-10-2021 om 10:10:
[..]
Daar doe ik ook helemaal niets aan af. Die mensen zitten echt in het verdomhoekje.
Maar als je bijvoorbeeld dit korte artikeltje leest over de Schilderswijk ( https://isgeschiedenis.nl/nieuws/haagse-schilderswijk-van-een-chique-wijk-naar-een-volksbuurt) zie je al dat het genuanceerder ligt dan alleen een immigratieprobleem en de problemen ook al dateren van vóór de grootschalige immigratie.
Precies dan hebben ze toch al die jaren zitten slapen in Den Haag? Ze hebben alleen wat oude huizen afgebroken en herbouwt maar de zelfde mensen gaan er weer wonen. Eerst was het al een volksbuurt (veel tokkies) toen kwamen er nog een hoop immigranten bij, het is daar alleen maar rotter/slechter geworden. Maar zo zijn er zoveel wijken, en ik zie het ook niet snel verbeteren eerlijk gezegd.
Piggy_in_the_Mirror
31-10-2021 om 10:20
Wednesday schreef op 31-10-2021 om 10:00:
[..]
Maar is dat wel zo? Ik volg de debatten in de Kamer best goed en er is juist ontzettend veel oog voor die problemen. Alleen zijn die problemen veel (!) complexer dan: de grenzen dicht en de moskeeën dicht.
En wat zien de bewoners van zo'n probleemwijk terug van die ellenlange debatten? Helemaal niks. Zij zien in hun buurtje steeds meer problemen ipv oplossingen.
Er zijn hier plaatsen in de stad, waarvan de politie inmiddels ook al zegt dat je er maar beter gewoon weg kunt blijven als je lijf en leven je lief zijn. Dan heb je vrij weinig aan mooie praatjes uit de Tweede Kamer en dan lijkt zo iemand als Wilders dé oplossing. Dat is hij natuurlijk niet, maar ik kan wel begrijpen dat mensen op hem stemmen.
CuddlyReindeer95
31-10-2021 om 10:23
Thunderbird schreef op 31-10-2021 om 10:16:
[..]
Precies dan hebben ze toch al die jaren zitten slapen in Den Haag? Ze hebben alleen wat oude huizen afgebroken en herbouwt maar de zelfde mensen gaan er weer wonen. Eerst was het al een volksbuurt (veel tokkies) toen kwamen er nog een hoop immigranten bij, het is daar alleen maar rotter/slechter geworden. Maar zo zijn er zoveel wijken, en ik zie het ook niet snel verbeteren eerlijk gezegd.
Op deze manier gaat het niet verbeteren nee, dat ben ik met je eens. Ik denk dat daar een hoop voor nodig is, bijvoorbeeld stadsvernieuwing, veel meer handhaving, beter onderwijs, aanpakken van huisjesmelkers/speculatie met woningen, meer sociaal en maatschappelijk werk, afspraken over arbeidsmigranten et cetera.
CuddlyReindeer95
31-10-2021 om 10:25
Piggy_in_the_Mirror schreef op 31-10-2021 om 10:20:
[..]
En wat zien de bewoners van zo'n probleemwijk terug van die ellenlange debatten? Helemaal niks. Zij zien in hun buurtje steeds meer problemen ipv oplossingen.
Eens, maar ik zie bij de rechts-populistische partijen nul oplossingen die ook echt werken.
ReadyAnteater53
31-10-2021 om 10:27
Thunderbird schreef op 31-10-2021 om 10:02:
[..]
In sommige wijken is dit al jaren (20) aan de gang he, het is niet iets van de laatste tijd. Wat hebben ze er aan gedaan dan? Niks.. Mensen zien hun buurt steeds verder achteruit gaan en vinden daar iets van.
Als de analyses en de aangedragen oplossingen niet kloppen dan maakt het ook niet uit hoeveel aandacht een probleem krijgt en hoeveel beleid er gemaakt wordt. Dan worden de problemen er niet kleiner door. (Misschien zelfs alleen maar groter als de analyses/het gevoerde beleid schadelijk zijn.)
Even met een voorbeeld over criminaliteit: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt keer op keer dat taakstraffen effectiever zijn dan gevangenisstraffen als het gaat om het tegengaan van recidive. Maar partijen die veiligheid/criminaliteit tot een speerpunt maken pleiten in de regel juist voor minder taakstraffen en langere gevangenisstraffen. Zo lijkt het alsof zij de enige zijn die bepaalde problemen agenderen (want zij treden ermee in de spotlight) en alsof eventuele voortdurende problematiek dus bij andere partijen ligt, maar in feite zorgen ze er juist voor dat een werkelijke oplossing steeds verder buiten beeld raakt.
Piggy_in_the_Mirror
31-10-2021 om 10:32
Wednesday schreef op 31-10-2021 om 10:25:
[..]
Eens, maar ik zie bij de rechts-populistische partijen nul oplossingen die ook echt werken.
Klopt, daar is heel wat meer voor nodig dan "sluit de moskeeën". Het is ook lastige problematiek.
CuddlyReindeer95
31-10-2021 om 10:34
Mijn bedoeling is zeker niet om dingen weg te relativeren. Ik hoop ook dat ik niet zo overkom.
Maar je lost grote problemen alleen op als je de oorzaken aanpakt. De grenzen dichtdoen lost de problemen niet op. Ook al laten we vanaf nu geen vluchteling meer binnen, dan nog blijven de problemen in de volkswijken bestaan en dan nog komen er mensen illegaal het land binnen en dan nog is er laagwaardige arbeidsmigratie uit EU-landen.
QuizzicalOpossum53
31-10-2021 om 10:35
Koralinde schreef op 31-10-2021 om 10:27:
[..]
Als de analyses en de aangedragen oplossingen niet kloppen dan maakt het ook niet uit hoeveel aandacht een probleem krijgt en hoeveel beleid er gemaakt wordt. Dan worden de problemen er niet kleiner door. (Misschien zelfs alleen maar groter als de analyses/het gevoerde beleid schadelijk zijn.)
Even met een voorbeeld over criminaliteit: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt keer op keer dat taakstraffen effectiever zijn dan gevangenisstraffen als het gaat om het tegengaan van recidive. Maar partijen die veiligheid/criminaliteit tot een speerpunt maken pleiten in de regel juist voor minder taakstraffen en langere gevangenisstraffen. Zo lijkt het alsof zij de enige zijn die bepaalde problemen agenderen (want zij treden ermee in de spotlight) en alsof eventuele voortdurende problematiek dus bij andere partijen ligt, maar in feite zorgen ze er juist voor dat een werkelijke oplossing steeds verder buiten beeld raakt.
Dat is voor heel veel inwoners toch echt hogere wiskunde. Zij merken vooral 'dat je dingen niet mag zeggen', want dan ben je een racist of je wordt zelfs bedreigd. Dat doet wat met mensen.
CuddlyReindeer95
31-10-2021 om 10:39
Drietje schreef op 31-10-2021 om 10:35:
[..]
Dat is voor heel veel inwoners toch echt hogere wiskunde. Zij merken vooral 'dat je dingen niet mag zeggen', want dan ben je een racist of je wordt zelfs bedreigd. Dat doet wat met mensen.
Maar moeten we ons dan daaraan onderwerpen? Ik weet dat je het niet zo bedoelt, maar we kunnen ons toch niet door dit soort gevoelens laten leiden? Daar worden die mensen niet beter van maar slechter, omdat het hun problemen niet oplost en hun onlustgevoelens alleen maar versterkt.
Piratenkoningin
31-10-2021 om 10:41
Drietje schreef op 31-10-2021 om 10:35:
[..]
Ja, klopt (en het omgekeerde: racistische opmerkingen naar je hoofd krijgen ook). De ellende is dat in zo’n wijk groepen inwoners op die manier al dan niet bewust tegen elkaar uitgespeeld worden, alle aandacht zich daar op richt en de echte oorzaken nooit aangepakt worden.
QuizzicalOpossum53
31-10-2021 om 12:49
Wednesday schreef op 31-10-2021 om 10:39:
[..]
Maar moeten we ons dan daaraan onderwerpen? Ik weet dat je het niet zo bedoelt, maar we kunnen ons toch niet door dit soort gevoelens laten leiden? Daar worden die mensen niet beter van maar slechter, omdat het hun problemen niet oplost en hun onlustgevoelens alleen maar versterkt.
Laten leiden niet, serieus nemen wel. Het gaat natuurlijk nergens over dat als vrouwen aangeven dat ze door moslimjongens worden nageroepen of hoer worden genoemd, dat er meteen allemaal mensen over elkaar buitelen om te zeggen dat blanke mannen dat ook wel eens doen. Nee, luister, neem serieus en pak dit gedrag aan. Als het de volgende keer een groep blanke mannen betreft: doe dan hetzelfde. Maar het is nog iets erger nu: als vrouwen dat zo specifiek aangeven worden ze racist genoemd. We slaan daar enorm in door. Dat pikken mensen niet een terecht.
Moxxie
31-10-2021 om 13:41
Drietje schreef op 31-10-2021 om 12:49:
[..]
Maar het is nog iets erger nu: als vrouwen dat zo specifiek aangeven worden ze racist genoemd. We slaan daar enorm in door. Dat pikken mensen niet een terecht.
Dat doorslaan zie ik aan beide kanten gebeuren. Als je zegt dat je niet alle vluchtelingen over een kam moet scheren word je al snel als woke neergezet, van wie je helemaal niks mag zeggen.
ReadyAnteater53
31-10-2021 om 14:09
Drietje schreef op 31-10-2021 om 12:49:
[..]
Laten leiden niet, serieus nemen wel. Het gaat natuurlijk nergens over dat als vrouwen aangeven dat ze door moslimjongens worden nageroepen of hoer worden genoemd, dat er meteen allemaal mensen over elkaar buitelen om te zeggen dat blanke mannen dat ook wel eens doen. Nee, luister, neem serieus en pak dit gedrag aan. Als het de volgende keer een groep blanke mannen betreft: doe dan hetzelfde. Maar het is nog iets erger nu: als vrouwen dat zo specifiek aangeven worden ze racist genoemd. We slaan daar enorm in door. Dat pikken mensen niet een terecht.
Dat niet witte mannen een bedreiging zijn voor 'onze vrouwen,' is een bekende racistische trope die helaas regelmatig van stal wordt gehaald.
Op het moment dat een vrouw aangeeft te zijn lastiggevallen door jongens die moslim zijn, is het dan ook een gegeven dat daarop vele opmerkingen over 'onze vrouwen' en 'dat moslimtuig' en 'grenzen dicht' en 'maar dat mag je zeker niet zeggen' zullen volgen. Van twitter tot het binnenhof.
Vervolgens is het inderdaad ook een gegeven dat daar dan weer (naar mijn mening terecht) reacties op volgen die erop wijzen dat het racistisch (en feitelijk onjuist) is om straatintimidatie en geweld tegen vrouwen op deze manier te verbinden aan een specifieke bevolkingsgroep. Zowel omdat mannen uit andere bevolkingsgroepen zich er ook schuldig aan maken, als omdat het merendeel van de mannen uit de bewuste bevolkingsgroep zich er niet schuldig aan maakt, als omdat het gedrag niet causaal is te verklaren vanuit huidskleur/culturele achtergrond.
Het einde van het liedje is dat er (als de ophef weer is gaan liggen) verder weinig wordt ondernomen. Zodat slachtoffers van geweld en straatintimidatie in de kou blijven staan, racistisch gedachtegoed een impuls krijgt en meer mensen zich angstig/niet gehoord/miskend voelen.
Hoe fijn zou het zijn als we zouden kunnen erkennen dat straatintimidatie en geweld tegen vrouwen niet terug te voeren is op een bepaalde huidskleur of culturele achtergrond. Terwijl we tegelijkertijd ook erkennen dat bepaalde vormen van geweld en intimidatie vaker voorkomen onder bepaalde omstandigheden en in bepaalde contexten/subgroepen. (Denk aan straatcultuur in de binnensteden, het huidige Rotterdamse politiekorps, het uitgaansleven, relaties waarin verslaving een rol speelt, etc.) Zodat we specifiek beleid kunnen maken (niet vanuit onze onderbuik maar vanuit wat werkt) om al deze vormen van intimidatie en geweld aan te pakken. Zonder daarbij hele bevolkingsgroepen te demoniseren.
QuizzicalOpossum53
31-10-2021 om 14:13
Koralinde schreef op 31-10-2021 om 14:09:
[..]
Dat niet witte mannen een bedreiging zijn voor 'onze vrouwen,' is een bekende racistische trope die helaas regelmatig van stal wordt gehaald.
Op het moment dat een vrouw aangeeft te zijn lastiggevallen door jongens die moslim zijn, is het dan ook een gegeven dat daarop vele opmerkingen over 'onze vrouwen' en 'dat moslimtuig' en 'grenzen dicht' en 'maar dat mag je zeker niet zeggen' zullen volgen. Van twitter tot het binnenhof.
Vervolgens is het inderdaad ook een gegeven dat daar dan weer (naar mijn mening terecht) reacties op volgen die erop wijzen dat het racistisch (en feitelijk onjuist) is om straatintimidatie en geweld tegen vrouwen op deze manier te verbinden aan een specifieke bevolkingsgroep. Zowel omdat mannen uit andere bevolkingsgroepen zich er ook schuldig aan maken, als omdat het merendeel van de mannen uit de bewuste bevolkingsgroep zich er niet schuldig aan maakt, als omdat het gedrag niet causaal te is verklaren vanuit huidskleur/culturele achtergrond.
Het einde van het liedje is dat er (als de ophef weer is gaan liggen) verder weinig wordt ondernomen. Zodat slachtoffers van geweld en straatintimidatie in de kou blijven staan, racistisch gedachtegoed een impuls krijgt en meer mensen zich angstig en onbegrepen voelen.
Hoe fijn zou het zijn als we zouden kunnen erkennen dat straatintimidatie en geweld tegen vrouwen niet terug te voeren is op een bepaalde huidskleur of culturele achtergrond. Terwijl we tegelijkertijd ook erkennen dat bepaalde vormen van geweld en intimidatie vaker voorkomen onder bepaalde omstandigheden en in bepaalde contexten/subgroepen. (Denk aan straatcultuur in de binnensteden, het huidige Rotterdamse politiekorps, het uitgaansleven, relaties waarin verslaving een rol speelt, etc.) Zodat we specifiek beleid kunnen maken (niet vanuit onze onderbuik maar vanuit wat werkt) om al deze vormen van intimidatie en geweld aan te pakken. Zonder daarbij hele bevolkingsgroepen te demoniseren.
Jij nuanceert alles weg. Je kunt zaken zo ingewikkeld maken dat je elk handelen verlamt. Daar is niemand mee geholpen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.