Nieuws en actueel
wild-flower
17-03-2022 om 09:54
Dreigend zonnebloemolie tekort . Wat voor olie gebruiken jullie in de keuken ?
Er dreigt een tekort aan zonnebloemolie vanwege de oorlog in Oekraïne.
Daarvoor waarschuwt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie
(FNLI).
Over 4-6 weken is het op las ik.
Ik gebruik eigenlijk alleen olijfolie en hennepzaadolie ( gezonde plantaardige vetten ) .
Gebruiken jullie zonnebloemolie ?
Welke olie gebruiken jullie in de keuken ?
CavernousSanddollar80
20-03-2022 om 22:06
wild-flower schreef op 20-03-2022 om 11:58:
[..]
Dat is toch koolzaadolie ?
Toevallig net wat over gelezen .
Nederlands product en heeft het laagste percentage verzadigde vetzuren van alle plantaardige oliën .Ik ben om
https://gkazas.com/nl/magazine/olijfolie-vs-koolzaadolie-wat-is-gezonder/
Tip: verdiep je in meervoudige oververzadigde vetzuren. Ben erg benieuwd of je dan nog om bent.
Ik volg een dame op Instagram. Zij heeft vandaag in haar stories een foto geplaatst van lege schappen zonnebloemolie. Met daarbij de tekst: mooi zo, zijn we van die rommel af.
Nu zou ik dat zelf niet zo snel plaatsen, omdat ik de aanleiding van de schaarste te ernstig vind om er zo over te praten. Maar in basis ben ik het wel met haar eens. Zonnebloemolie is zo niet gezond, dat een tijdje zonder voor iedereen goed is.
Zusterclivia
21-03-2022 om 12:11
Helena71 schreef op 20-03-2022 om 22:06:
[..]
Tip: verdiep je in meervoudige oververzadigde vetzuren. Ben erg benieuwd of je dan nog om bent.
Ik volg een dame op Instagram. Zij heeft vandaag in haar stories een foto geplaatst van lege schappen zonnebloemolie. Met daarbij de tekst: mooi zo, zijn we van die rommel af.
Nu zou ik dat zelf niet zo snel plaatsen, omdat ik de aanleiding van de schaarste te ernstig vind om er zo over te praten. Maar in basis ben ik het wel met haar eens. Zonnebloemolie is zo niet gezond, dat een tijdje zonder voor iedereen goed is.
Het gaat natuurlijk om de hoeveelheden die je gebruikt.
ScarceKudu74
21-03-2022 om 14:04
[..]
Dit soort dingen klinken voor mij altijd zo vaag. Net als met corona: na zelfonderzoek weet ik het beter dan alle deskundigen die er wél echt voor hebben doorgeleerd.
Bakblik
21-03-2022 om 14:58
[..]
Heb je een linkje? Ik wordt hier altijd rete nieuwsgierig van. Ik volg al het nieuws op voedingsgebied (serieus en minder serieus, wetenschappelijk en hypes het interesseert mij allemaal) vrij nauwgezet maar dit heb ik nog niet voorbij zien komen.
Als ik Google krijg ik geen hits op meervoudig oververzadigd vet.
Schemerlampje
21-03-2022 om 15:26
Oververzadigd slaat ook nergens op. Je kunt verzadigde verbindingen hebben in een vetmolecuul met maar één binding tussen de koolstof atomen en de omliggende atomen. Dat geldt dan voor alle koolstofatomen.
Of onverzadigde bindingen, waarbij er een dubbele binding is. En dat kan dan bij één of meer bindingen zijn in het vetmolecuul. Vandaar dat je enkelvoudig en meervoudig onverzadigd hebt.
Bakblik
21-03-2022 om 15:32
Schemerlampje schreef op 21-03-2022 om 15:26:
Oververzadigd slaat ook nergens op. Je kunt verzadigde verbindingen hebben in een vetmolecuul met maar één binding tussen de koolstof atomen en de omliggende atomen. Dat geldt dan voor alle koolstofatomen.
Of onverzadigde bindingen, waarbij er een dubbele binding is. En dat kan dan bij één of meer bindingen zijn in het vetmolecuul. Vandaar dat je enkelvoudig en meervoudig onverzadigd hebt.
Dat weet ik, dat heb ik op school geleerd en probeer ik nu aan mijn zoon uit te leggen. Mensen die dingen roepen over dat oververzadigd vet wil ik dan met bronnen laten komen. Dat ik in hun fabeltjesfuik kan rondkijken, met eigen ogen zien welke waarheden ik heb gemist.
Schemerlampje
21-03-2022 om 15:41
Eigenlijk denk ik dat het een typefout is en ze onverzadigd bedoelt.
Bakblik
21-03-2022 om 15:46
Schemerlampje schreef op 21-03-2022 om 15:41:
Eigenlijk denk ik dat het een typefout is en ze onverzadigd bedoelt.
Misschien maar dan is zonnebloemolie helemaal prima en hoeft ze er niet tegen tekeer te gaan.
Schemerlampje
21-03-2022 om 15:50
Bakblik schreef op 21-03-2022 om 15:46:
[..]
Misschien maar dan is zonnebloemolie helemaal prima en hoeft ze er niet tegen tekeer te gaan.
Daar heb jij weer gelijk in. Misschien komt ze nog een antwoord geven op de vraag.
Friezinnetje
21-03-2022 om 16:24
Snap ook niet wat er verkeerd is aan zonnebloemolie. Zolang je geen fles per week verbruikt, is het prima toch?
bieb1963
21-03-2022 om 16:25
Dat heeft te maken met de verschillende vetzuren in de vorm van Omega 3 en 6. In de fabriekszonnebloemolie (dus niet de koudgeperste) zou teveel Omega 6 zitten en dat zou weer heel ongezond zijn enz..... Punt is dat allerlei onderzoeken elkaar tegenspreken, het voedingscentrum idem. Iig weet ik wel dat die verhoudingen van Omega 3, 6 en 9 ook een rol spelen.
Rondstruiner
21-03-2022 om 16:46
Bakblik schreef op 21-03-2022 om 14:58:
[..]
Heb je een linkje? Ik wordt hier altijd rete nieuwsgierig van. Ik volg al het nieuws op voedingsgebied (serieus en minder serieus, wetenschappelijk en hypes het interesseert mij allemaal) vrij nauwgezet maar dit heb ik nog niet voorbij zien komen.
Als ik Google krijg ik geen hits op meervoudig oververzadigd vet.
Dit zegt het Voedingscentrum:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/onverzadigd-vet.aspx
"Er zijn zwakke aanwijzingen dat een zeer hoge inname van meervoudig onverzadigd vet een hoger risico op bepaalde vormen van kanker geeft. Hoewel de aanwijzingen hiervoor zwak zijn, heeft de Gezondheidsraad uit voorzorg een maximum gesteld van 12 energieprocent voor meervoudig onverzadigd vet (zie ook het voedingsadvies). De Nederlandse consumptie ligt hier gemiddeld ruim 50% onder."
Daarnaast heb ik inderdaad ook in het boek van diëtist Wendy Walrabenstein dat ik eerder aanhaalde gelezen dat de verhouding omega 3/6/9 niet het gunstigst is bij zonnebloemolie. Zie bijvoorbeeld dit artikel waarin zij aan het woord komt:
En daar gaan dan weer allerlei zelfbenoemde gezondheidsexperts met blogs en vlogs mee aan de haal.
Maar goed: gewoon met mate dus.
Friezinnetje
21-03-2022 om 16:51
Rondstruiner schreef op 21-03-2022 om 16:46:
[..]
Dit zegt het Voedingscentrum:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/onverzadigd-vet.aspx
"Er zijn zwakke aanwijzingen dat een zeer hoge inname van meervoudig onverzadigd vet een hoger risico op bepaalde vormen van kanker geeft. Hoewel de aanwijzingen hiervoor zwak zijn, heeft de Gezondheidsraad uit voorzorg een maximum gesteld van 12 energieprocent voor meervoudig onverzadigd vet (zie ook het voedingsadvies). De Nederlandse consumptie ligt hier gemiddeld ruim 50% onder."
Daarnaast heb ik inderdaad ook in het boek van diëtist Wendy Walrabenstein dat ik eerder aanhaalde gelezen dat de verhouding omega 3/6/9 niet het gunstigst is bij zonnebloemolie. Zie bijvoorbeeld dit artikel waarin zij aan het woord komt:
En daar gaan dan weer allerlei zelfbenoemde gezondheidsexperts met blogs en vlogs mee aan de haal.
Maar goed: gewoon met mate dus.
Nou ja, dat overtuigd mij dan nog niet meteen
Bakblik
21-03-2022 om 16:58
Gewoon met mate dus inderdaad. Ik vind die term oververzadigde vetzuren zo intrigerend. Had er nog nooit iets van gehoord en dat het dan alleen zonnebloemolie was wat we uit ons voedingspatroon moeten bannen......
Vet is vet dus daar moet je niet teveel van eten maar een keer genieten van een patatje met moet kunnen, ongeacht welke olie er is gebruikt om in te frituren of om de mayo te maken.
Rondstruiner
21-03-2022 om 17:04
Bakblik schreef op 21-03-2022 om 16:58:
Gewoon met mate dus inderdaad. Ik vind die term oververzadigde vetzuren zo intrigerend. Had er nog nooit iets van gehoord en dat het dan alleen zonnebloemolie was wat we uit ons voedingspatroon moeten bannen......
Vet is vet dus daar moet je niet teveel van eten maar een keer genieten van een patatje met moet kunnen, ongeacht welke olie er is gebruikt om in te frituren of om de mayo te maken.
Onverzadigd, niet oververzadigd. Dat bestaat volgens mij niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.