Nieuws en actueel
wild-flower
17-03-2022 om 09:54
Dreigend zonnebloemolie tekort . Wat voor olie gebruiken jullie in de keuken ?
Er dreigt een tekort aan zonnebloemolie vanwege de oorlog in Oekraïne.
Daarvoor waarschuwt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie
(FNLI).
Over 4-6 weken is het op las ik.
Ik gebruik eigenlijk alleen olijfolie en hennepzaadolie ( gezonde plantaardige vetten ) .
Gebruiken jullie zonnebloemolie ?
Welke olie gebruiken jullie in de keuken ?
ScarceKudu74
17-03-2022 om 15:58
Wij eten vrij vaak pasta, misschien haal ik toch een klein voorraadje. Als dat ook niet al op is nu.
Dolfje
17-03-2022 om 15:59
Ik was net bij Lidl en zag vlak ervoor dit topic maar daar was de zonnebloemolie ook al op. Was eerder bij Ah maar daar heb ik niet gekeken.
Meestal gebruik ik olijfolie maar om zelf papadums en loempia’s te bakken gebruik ik altijd zonnebloemolie. Heb nog een klein beetje in de fles zitten maar niet heel veel meer.
Bij het bestellen van de boodschappen bij Picnic gisteren was het ook al op.
CavernousSanddollar80
17-03-2022 om 16:04
Rondstruiner schreef op 17-03-2022 om 14:16:
[..]
In de alternatieve scene zijn veel mensen die geloven dat kokosolie, met meer verzadigde vetten dan roomboter, goed voor je is. Artsen en wetenschappers zijn het daar overigens niet mee eens. Broodje gezond had daar eens een leuke aflevering over.
Er zijn mensen die geloven dat kokosolie, met meer verzadigde vetten dan roomboter, goed voor je is. Niet alle artsen en wetenschappers zijn het daar overigens mee eens. Broodje gezond had daar eens een leuke aflevering over.
Dit is een meer accurate omschrijving. En een stuk minder generaliserend. Als je in pubmed zoekt op "Risks PUFA's" dan kom je genoeg onderzoeken tegen van artsen en wetenschappers die wel degelijk van mening zijn dat instabiele meervoudige onverzadigde vetzuren zo hun risico's kunnen hebben. Daar hoef je niet eens voor in de alternatieve scene te zitten.
@Rockstar, nee ik gebruik bij voorkeur roomboter en kokosolie. Met mate uiteraard.
Schommelstoel
17-03-2022 om 16:19
Peen schreef op 17-03-2022 om 15:58:
Wij eten vrij vaak pasta, misschien haal ik toch een klein voorraadje. Als dat ook niet al op is nu.
Niet doen. Zo werk je dat hamsteren alleen maar in de hand. Het is niet nodig.
Friezinnetje
17-03-2022 om 17:02
Olijfolie alleen de neutrale, want de echte vind ik niet lekker. Overheerst het eten zeg maar. En ik gebruik wel zonnebloemolie maar ook wel arachide-olie en verder vloeibare bakboter.
Morgen boodschappen doen, zal eens kijken of er nog wat staat
Rondstruiner
17-03-2022 om 17:10
Helena71 schreef op 17-03-2022 om 16:04:
[..]
Er zijn mensen die geloven dat kokosolie, met meer verzadigde vetten dan roomboter, goed voor je is. Niet alle artsen en wetenschappers zijn het daar overigens mee eens. Broodje gezond had daar eens een leuke aflevering over.
Dit is een meer accurate omschrijving. En een stuk minder generaliserend. Als je in pubmed zoekt op "Risks PUFA's" dan kom je genoeg onderzoeken tegen van artsen en wetenschappers die wel degelijk van mening zijn dat instabiele meervoudige onverzadigde vetzuren zo hun risico's kunnen hebben. Daar hoef je niet eens voor in de alternatieve scene te zitten.
Maar daar zei ik niets over hè, dat meervoudig onverzadigde vetzuren zo hun risico's kunnen hebben. Ik had het over kokosolie.
Dus ik blijf gewoon bij mijn eerste quote:
In de alternatieve scene zijn veel mensen die geloven dat kokosolie, met meer verzadigde vetten dan roomboter, goed voor je is. Artsen en wetenschappers zijn het daar overigens niet mee eens. Broodje gezond had daar eens een leuke aflevering over.
wild-flower
17-03-2022 om 17:11
Ja , ook het frietje wordt duurder ...
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5295525/friet-wordt-duurder-zonnebloemolie-energiekosten-oorlog-oekraine
Friezinnetje
17-03-2022 om 17:11
wild-flower schreef op 17-03-2022 om 17:11:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5295525/friet-wordt-duurder-zonnebloemolie-energiekosten-oorlog-oekraine
nou, de vriezer maar even vullen
Rondstruiner
17-03-2022 om 17:14
Bakblik schreef op 17-03-2022 om 15:35:
Ja helaas wel.
Ik hamster niet maar houd wel de standaardvoorraad op peil.
Zal mij benieuwen als ik morgen boodschappen ga doen.
Ik had vanmiddag helemaal niet het idee dat er gehamsterd was, alleen alle zonnebloemolie was op.
watertoren
17-03-2022 om 17:24
Ik wist het eigenlijk helemaal niet van dat zonnebloemolie tekort. Ik weet het door dit topic. Ik ben bang dat ik nu te laat ben om het alsnog in te slaan. Had ik het maar eerder geweten.
redbulletje
17-03-2022 om 17:34
wild-flower schreef op 17-03-2022 om 17:11:
Moeten ze het maar in andere olie of beter nog in ossewit gaan frituren. Dat laatste is het lekkerste 😋
watertoren
17-03-2022 om 17:43
Friet bak ik altijd zelf en dat vind ik het lekkerste. Zelf aardappelen schillen en voorbakken en daarna afbakken. Ik bak in vloeibare frituurvet.
rionyriony
17-03-2022 om 17:51
Helena71 schreef op 17-03-2022 om 16:04:
[..]
@Rockstar, nee ik gebruik bij voorkeur roomboter en kokosolie. Met mate uiteraard.
Als ze de kokossmaak in het kokosvet zouden laten zitten dan was er veel meer reden om het te eten dan zonder.
Instabiele (snel bedervende) oliën zoals visolie en lijnzaadolie gelden over het algemeen als het gezondste. Geharde oliën als het slechtste.
MoederBarberin
17-03-2022 om 18:00
watertoren schreef op 17-03-2022 om 17:43:
Friet bak ik altijd zelf en dat vind ik het lekkerste. Zelf aardappelen schillen en voorbakken en daarna afbakken. Ik bak in vloeibare frituurvet.
"Vast en vloeibaar frituurvet, maar ook frituurolie, bestaan vooral uit plantaardige oliën. Zonnebloemolie, sojaolie, koolzaadolie en palmolie zijn de belangrijkste grondstoffen voor frituurvet. Deze oliën worden respectievelijk gewonnen uit zonnebloemen, soja, koolzaad en palmbomen."
Dus ook dat zal schaars worden.
Ik heb twee jaar geleden een fles zonnebloemolie gekocht en daar zit nog steeds een liter in, dus ik ga in mijn eigen keuken weinig merken van het olietekort, maar in mijn portemonnee natuurlijk wel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.