Nieuws en actueel
wild-flower
17-03-2022 om 09:54
Dreigend zonnebloemolie tekort . Wat voor olie gebruiken jullie in de keuken ?
Er dreigt een tekort aan zonnebloemolie vanwege de oorlog in Oekraïne.
Daarvoor waarschuwt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie
(FNLI).
Over 4-6 weken is het op las ik.
Ik gebruik eigenlijk alleen olijfolie en hennepzaadolie ( gezonde plantaardige vetten ) .
Gebruiken jullie zonnebloemolie ?
Welke olie gebruiken jullie in de keuken ?
ShowyHummingbird30
17-03-2022 om 13:56
Peen schreef op 17-03-2022 om 13:12:
[..]
Denk het wel. De broodmixen zijn hier ook al dagen uitverkocht, omdat tarwe ook een probleem wordt.
Is er nog wel pasta? (Ik zit voorlopig nog in quarantaine isolatie, dus ben benieuwd of er na het weekend nog iets eetbaars te koop is.)
Waar is Irma!
GroenTuintje
17-03-2022 om 13:59
hier gebruik ik het alleen bij frituren, en dat is nog prima. De meel was laatst ook een run op. Ik bak elke week wel cakes of koekjes, dus ik heb maar wat pakken gehamsterd
Rondstruiner
17-03-2022 om 14:13
Net helemaal geen zonnebloemolie meer in de supermarkt, alle merken zijn op. De arachideolie was ook op, slaolie ook. Ik heb maar een hele dure fles rijstolie meegenomen.
Meel en bloem was er wel gewoon trouwens.
Rondstruiner
17-03-2022 om 14:16
Rockstar schreef op 17-03-2022 om 12:52:
[..]
Bedoel je niet andersom? Verzadigd vet is wat je liever niet wil hebben.
In de alternatieve scene zijn veel mensen die geloven dat kokosolie, met meer verzadigde vetten dan roomboter, goed voor je is. Artsen en wetenschappers zijn het daar overigens niet mee eens. Broodje gezond had daar eens een leuke aflevering over.
ToetieToover
17-03-2022 om 14:29
Ik heb mazzel, ik kocht al nooit zonnebloemolie, tarwe, chips en koekjes!
Ik bak in:
Ghee
Roomboter
Rijstolie
Koolzaadolie
Rundervet van mijn slager (soort ossenwit zeg maar van bio koeien)
Afhankelijk van wat ik bak, kies ik iets. Mijn favoriet voor heel heet wokken is rijstolie.
In de salade doe ik vaak lijnzaadolie, olijfolie en/of walnootolie.
Bellejolie
17-03-2022 om 14:50
Tara82 schreef op 17-03-2022 om 09:59:
Wij gebruiken voornamelijk olijfolie, maar voor de popcorn en voor het bakken van brood zonnebloemolie omdat het neutraler is. Misschien toch volgende keer in de supermarkt nog een fles halen. We doen er lang mee, dus groot inslaan vind ik onzin.
Er valt al niks meer te hamsteren . Ik was net in de supermarkt en het is op
Wieder
17-03-2022 om 14:54
Irregular_Choice schreef op 17-03-2022 om 12:22:
[..]
Weet ik veel, gebruik het nooit het ziet er nog prima uit. Kan er überhaupt iets aan bederven? Ik poets dochter haar paardrijlaarzen ermee. Dan glimmen ze mooi
Brings back memories 😄. Deed ik ook vroeger, voor mijn fnrs-proef op de manege! En mijn witte handschoenen wassen in de wasbak op de badkamer, nieuwe stip op mijn rechterhanschoen zetten omdat ik van de zenuwen anders niet meer wist wat links of rechts was. Nat washandje over mijn fluwelen cap zodat hij mooi diep zwart was, en dan nog even een doekje over de laarzen om het laatste zand eraf te halen als je opgestapt was voor je de bak in ging. Heb ik toch zomaar een leuke herinnering door een topic over zonnebloemolieschaarste, hoe is het mogelijk 😆
anijsblokje
17-03-2022 om 15:12
Ik heb olijfolie en zonnebloemolie in de keuken. Er ligt nog een volle fles zonnebloemolie achterin mijn keukenkastje, want ik heb altijd een fles op voorraad. Geen nood om te hamsteren dus, want ik doe er best lang mee. En anders stap ik tzt wel over op koolzaadolie, arachideolie of rijstolie.
Brood, pasta en andere tarweproducten eet ik zeker wel, maar het is logisch dat door schaarste de prijzen zullen stijgen dus dan leg ik me daarbij neer. Ik heb het geluk dat ik daar (letterlijk) geen boterham minder om hoef te eten.
wild-flower
17-03-2022 om 15:16
Ik zal vanavond maar eens kijken of er nog pasta in de supermarkt ligt . Hoor inderdaad van mijn schoonzus dat bij haar super het vak leeg was Zouden mensen dan toch echt hamsteren ?
Beterlaat2021!
17-03-2022 om 15:34
Coreopsis schreef op 17-03-2022 om 13:09:
Gut, krijgen we nu weer net zo'n extreme hamsterreactie als 2 jaar geleden met wc papier?
Ik vrees het wel. De winkeliers veroorzaken dat ook zelf, door 'te waarschuwen' voor schaarste. Vorig najaar werd er gewaarschuwd dat er niet genoeg papier voor kerstkaarten zou zijn en onvoldoende speelgoed in de winkels, niets van gemerkt.
Fokke en Sukke hadden er in 2020 ook een leuke cartoon over :
Fokke komt thuis met 50 rollen toiletpapier.
Sukke zegt : als je nou eten had gehamsterd, hadden we in ieder geval wat te poepen gehad!
Ted68
17-03-2022 om 15:35
Las net in de krant dat in Italie de Rummo fabriek dicht is..... Ze maken pasta.... Dus ja, misschien zijn er nu mensen aan het hamsteren.
Bakblik
17-03-2022 om 15:35
Ja helaas wel.
Ik hamster niet maar houd wel de standaardvoorraad op peil.
Zal mij benieuwen als ik morgen boodschappen ga doen.
Rockstar
17-03-2022 om 15:47
Ik ga niet hamsteren. Dan vreet ik wel wat anders hoor, zal mij mijn reet roesten. Ik vind het alleen vervelend als wc-papier of zo op is. Maar eten? Neuh, ik geef niet zoveel om eten dus ik verzin wel wat anders dan.
redbulletje
17-03-2022 om 15:52
Een pak bloem op voorraad ga ik ook nog wel regelen om niet mis te grijpen als m'n huidige pak op is, maar pasta eet ik sowieso niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.