Nieuws en actueel
wild-flower
17-03-2022 om 09:54
Dreigend zonnebloemolie tekort . Wat voor olie gebruiken jullie in de keuken ?
Er dreigt een tekort aan zonnebloemolie vanwege de oorlog in Oekraïne.
Daarvoor waarschuwt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie
(FNLI).
Over 4-6 weken is het op las ik.
Ik gebruik eigenlijk alleen olijfolie en hennepzaadolie ( gezonde plantaardige vetten ) .
Gebruiken jullie zonnebloemolie ?
Welke olie gebruiken jullie in de keuken ?
Netherfield
17-03-2022 om 12:30
Vloeibare boter (geen idee of daar zonnebloemolie in zit) en olijfolie, maar vooral vloeibare boter.
rionyriony
17-03-2022 om 12:30
Ik koop dat alleen rond oudjaar. Eén fles voor één pannetje waar vijf oliebollen tegelijk in kunnen. Daarna worden er nog wat nieuwjaarskroketten mee gebakken en dag pan, tot volgend jaar met weer een nieuwe fles olie.
Ik heb een fles olijfolie staan waar ik ook een jaar mee doe. Ik vind het koud heel vies (smaakt naar gras en doet pijn aan mijn strot) maar om te bakken proef ik het niet zo. Pas een nieuwe gekocht dus iedereen mag van mij gaan inslaan.
Pannenkoeken bak ik met een schrapje echte boter.
wild-flower
17-03-2022 om 12:42
Irregular_Choice schreef op 17-03-2022 om 12:22:
[..]
Ik poets dochter haar paardrijlaarzen ermee. Dan glimmen ze mooi
O ja , dat kan ook natuurlijk
CavernousSanddollar80
17-03-2022 om 12:43
Ik gebruik sowieso geen zonnebloemolie, want geen fan van meervoudig onverzadigde vetten. Dat komt er op neer dat ik met name olijfolie gebruik en daarnaast kokosolie en andere verzadigde (dierlijke) vetten.
Rockstar
17-03-2022 om 12:52
Helena71 schreef op 17-03-2022 om 12:43:
Ik gebruik sowieso geen zonnebloemolie, want geen fan van meervoudig onverzadigde vetten. Dat komt er op neer dat ik met name olijfolie gebruik en daarnaast kokosolie en andere verzadigde (dierlijke) vetten.
Bedoel je niet andersom? Verzadigd vet is wat je liever niet wil hebben.
Schommelstoel
17-03-2022 om 12:56
Ik gebruik zonnebloemolie of arachideolie in mijn (plaatstalen) pannen, die worden te heet voor olijfolie.
Als de zonnebloemolie op is, moet ik maar over op rijstolie ofzo.
Olijfolie gebruik ik alleen koud.
redbulletje
17-03-2022 om 13:00
Misschien gaan ze dan weer lekker in Ossewit frituren!
Ik heb net 2 flessen zonnebloemolie gekocht bij de Jumbo. Mocht er officieel maar 1, dus heb de tweede apart moeten afrekenen.
Ik doe best lang met zo'n fles en bak vis sowieso in roomboter, maar als er een dreigend tekort is is het wel fijn dat ik voor zowel m'n moeder als mezelf een tijdje toe kom.
ShowyHummingbird30
17-03-2022 om 13:09
Gut, krijgen we nu weer net zo'n extreme hamsterreactie als 2 jaar geleden met wc papier?
ScarceKudu74
17-03-2022 om 13:12
Coreopsis schreef op 17-03-2022 om 13:09:
Gut, krijgen we nu weer net zo'n extreme hamsterreactie als 2 jaar geleden met wc papier?
Denk het wel. De broodmixen zijn hier ook al dagen uitverkocht, omdat tarwe ook een probleem wordt.
Malibu2
17-03-2022 om 13:18
Helena71 schreef op 17-03-2022 om 12:43:
Ik ook. Ik gebruik olijfolie, kokosolie, ghee en roomboter.
rionyriony
17-03-2022 om 13:42
Ik heb ook nog wat kokosolie, die ik vooral gebruik om mijn haar na het wassen te ontpluizen. Na minstens vijf jaar zal het nog wel goed zijn. Het is erg harde olie dus oxideert niet snel en wordt dus niet snel ranzig.
bieb1963
17-03-2022 om 13:43
Ik gebruik veel olijfolie, maar voor dingen waarvoor ik een neutrale smaak wil en bijv. voor Oosterse gerechten, gebruik ik rijstolie. Voordeel is ook, dat die een erg hoog rookpunt heeft.
watertoren
17-03-2022 om 13:51
Shoarma bak ik in olijfolie en ook Grieks gemarineerd vlees. Arachideolie gebruik ik als ik nasi of bami maak. Ik heb een aparte frituurpan met zonnebloemolie. Daar gaat 3 liter in dus ik zal ook eens inslaan. Die gebruik ik als ik babi pangang bak of gebakken banaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.