Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-05-2022 om 16:45
digitbeten in de regering?
Ik was al hoogst verbaasd toen een tijdje geleden bleek dat minister Hugo de Jonge zijn werkmail te ingewikkeld vond om thuis mee te werken. Nu blijk dat onze premier tot een paar dagen geleden gebruik maakte van een stokoude Nokia, met een opslagcapaciteit van maximaal 20 sms'jes.
Het zijn allebei niet echt oude mensen, die dat als excuus kunnen gebruiken dat ze niet met de tijd meegaan.
Eigenlijk kan ik het me ook niet goed voorstellen, een premier zonder smartphone.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze geen mensen om zich heen hebben die beter weten en die hun hadden kunnen adviseren. Maar blijkbaar is er een cultuur dat ze òf niet luisteren òf zozeer niet open staan voor opbouwende kritiek dat ze dat niet meer krijgen.
Wat mij betreft hoog tijd voor een nieuwe generatie bestuurders.
Rondstruiner
18-05-2022 om 18:15
Kersje schreef op 18-05-2022 om 17:45:
maar laten we eerlijk wezen, wie stuurt er anno 2022 nog sms-jes??
Een paar bejaarden en onze minister-president.
CavernousSanddollar80
18-05-2022 om 18:27
bieb1963 schreef op 18-05-2022 om 17:15:
Maar waaróm zou hij een smartphone moeten hebben.....?
Omdat hij premier is!
Letterlijk iedere Jan Lul kan wat mij betreft zeggen een smart phone niet prettig te vinden. Prima. Dan neem je een Nokiaatje. Maar niet als je zo'n beetje de hoogste bestuurder bent van het land. En niet vier termijnen lang. Dan zet je je maar over je 'ik vind smart phones niet prettig' heen.
Los daarvan geloof ik hem niet. Net zomin als ten tijde van zijn 'geen actieve herinnering'. We noemen hem hier thuis dan ook niet Rutte maar Pinokkio.
Het ergste vind ik nog wel dat hij er waarschijnlijk morgen weer mee wegkomt (wat ook wel iets zegt over het gehalte aan flapdrollen in de Tweede Kamer) en dat er dus serieus nog mensen zijn die zeggen: toffe peer, betrouwbare vent, ik blijf op hem stemmen. Iets met steekje los noem ik dat.
Ik snap nog wel dat er VVD stemmers zijn (al is het niet mijn keus), maar serieus nog Rutte-fan zijn? Koekoek.
wild-flower
18-05-2022 om 18:28
Ginevra schreef op 18-05-2022 om 16:49:
je gelooft toch niet echt dat hij niet beter wist of niet beter kon en een antieke telefoon had?
Nou ik geloof dat wel hoor, dat hij gehecht was aan zijn antieke nokiaatje . Hij is een gewoontedier , die ook al al sinds 2009 in dezelfde tweedehands auto rijdt . Die al jaren aaneen naar dezelfde plekken op dezelfde soort vakanties gaat . Die al 15 jaar trouw is aan dezelfde kapper in Leidschendam . Die al jaaaaren zijn cappuccino bij hetzelfde tentje haalt . ( bron : AD )
Marty1984
18-05-2022 om 18:35
Ze hebben een heel kabinet en bergen aan personeel.
Waarom zouden ze dan in godsnaam persé een smartphone moeten hebben?
Iemand stuurt hun agenda aan, ze hebben een chauffeur en als ze iets moeten weten volstaat waarschijnlijk 1 sms'je.
En ze worden ten minste niet te pas en te onpas gehackt.
CharlieB
18-05-2022 om 18:37
De Nokia is niet af te luisteren, smsjes zijn moeilijker te onderscheppen, makkelijker in gebruik. Daarnaast lijkt hij mij inderdaad gewoon een simpel gewoontedier. Die op de fiets gaat, die een oude Nokia heeft. Opmaken totdat die het echt niet meer doet (net als zijn tv; hij heeft pas een paar jaar een flatscreen). En eerlijk, ja er is heel veel handig aan een smartphone, maar ook ik (20 jaar jonger) vind typen op dat ding echt een drama.
Het is al jaren bekend dat hij met dat ding rondloopt. En nu is het plots een probleem? Nu is het ineens tijd voor een nieuwe generatie omdat die man niet de nieuwste iphone heeft? Ik zou niet weten waarom een premier nou per se een smartphone moet hebben, als die ook zijn werk kan doen zonder.
bieb1963
18-05-2022 om 18:43
CharlieB schreef op 18-05-2022 om 18:37:
De Nokia is niet af te luisteren, smsjes zijn moeilijker te onderscheppen, makkelijker in gebruik. Daarnaast lijkt hij mij inderdaad gewoon een simpel gewoontedier. Die op de fiets gaat, die een oude Nokia heeft. Opmaken totdat die het echt niet meer doet (net als zijn tv; hij heeft pas een paar jaar een flatscreen). En eerlijk, ja er is heel veel handig aan een smartphone, maar ook ik (20 jaar jonger) vind typen op dat ding echt een drama.
Het is al jaren bekend dat hij met dat ding rondloopt. En nu is het plots een probleem? Nu is het ineens tijd voor een nieuwe generatie omdat die man niet de nieuwste iphone heeft? Ik zou niet weten waarom een premier nou per se een smartphone moet hebben, als die ook zijn werk kan doen zonder.
Helemaal eens
Isalinde
18-05-2022 om 19:00
Ik zou om te bellen ook liever een Nokia hebben dan een smartphone. Ik heb een smartphone, om te internetten (forum, nieuws, maar liever niet mailen) en te appen, maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat iemand me op dat ding belt. Dat doe ik liever met de 'vaste' telefoon. En ik heb ook geen flatscreen. De oude tv doet het nog, gebruikt waarschijnlijk minder stroom en gaat langer mee, dus ik zou niet weten waarom ik die zou vervangen.
MidasWolf
18-05-2022 om 19:07
Wanneer je de instellingen op een Nokia aanpast dan kun je ook redelijk veel berichten opslaan, op de standaard instellingen kun je veel minder opslaan.
Ik vind dat je wel kan merken dat nu Rutte langer zit hij wel het gevoel heeft met veel dingen weg te kunnen komen. Naast het toeslagen schandaal vind ik dit ook een serieus ding, die berichten worden niet voor niets verwijderd.Ik denk dat daar wel belastend materiaal tussen had gezeten voor hem.
Met Prinsjesdag”lekt” zogenaamd bijna alles maar hetgeen wat ze echt achter gesloten deuren willen houden dat lukt meestal wel.
Nieuwe bestuurscultuur………
ShowyHummingbird30
18-05-2022 om 19:12
Ging het er niet vooral om dat hij continu zijn sms'jes verwijdert? Waarmee hij zijn digitale voetstappen wist (met wie hij wanneer over wat contact heeft gehad). En dat hij als reden geeft dat zijn antieke telefoon te weinig opslagruimte heeft?
Het boeit niet welke telefoon hij heeft. Het boeti wel dat hij hiermee opnieuw tenminste de schijn wekt dat hij probeert te voorkomen dat hij ter verantwoording kan worden geroepen. "Geen actieve herinnering" "geen mail/sms/app bewijs dus is niet gebeurd".
MidasWolf
18-05-2022 om 19:17
Dat hij een Nokia had is geen probleem, iemand met z’n hooggeplaatste functie zorgt er toch op z’n minst voor dat anderen zijn werk en werkcontacten kunnen controleren. Het is ook en en en laatst onder andere Hugo de jonge met zijn privé mail die hij voor werk gebruikt.
Komt samen met dit nieuw op Europese schaal.
BRUSSEL - De Europese Ombudsman gunt de Europese Commissie meer tijd om opheldering te verschaffen over geheime sms’jes tussen commissievoorzitter Ursula von der Leyen en de topman van farmaceut Pfizer, Albert Bourla. Het dagelijks EU-bestuur heeft uitstel van de deadline van dinsdag gevraagd om relevant chatverkeer vrij te geven over de aankoop van miljoenen Covid-19-vaccins voor de EU en zal dat volgens een woordvoerster van de Ombudsman krijgen.
De Ombudsman stelde in januari een onderzoek in nadat een journalist vorig jaar mei de commissie om de sms’jes had gevraagd, maar niet gekregen. Dit naar aanleiding van een artikel in de New York Times. De persoonlijke diplomatie tussen Von der Leyen en Bourla speelde volgens de Amerikaans krant een belangrijke rol in de deals rond Covid-19-vaccins. De commissie had toen net een derde contract met Pfizer gesloten voor 1,8 miljard doses.
Rond de aankoop van de vaccins heerst volgens critici veel geheimzinnigheid. Zo is niet openbaar gemaakt hoeveel de commissie, die optrad namens de EU-lidstaten, heeft betaald voor de miljoenen bestelde doses bij meerdere fabrikanten, waaronder Pfizer/BioNTech.
’Transparantieregels’
Volgens het dagelijks EU-bestuur zijn sms-berichten geheim en hoeven ze ook niet bewaard te worden. Maar de Ombudsman, de Ierse Emily O’Reilly, vindt dat het EU-bestuur moet meegroeien met de tijd en met de moderne methodes van communicatie. „Niet alle tekstberichten moeten bewaard blijven, maar ze vallen wel degelijk onder de transparantieregels.”
De commissie zei dinsdag meer tijd nodig te hebben voor het verzoek van de Ombudsman. Eerder dit jaar wilde de commissiewoordvoerder niet zeggen of de sms’jes zijn gewist.
Ysenda
18-05-2022 om 19:24
Bakblik schreef op 18-05-2022 om 17:52:
[..]
Als je Rutte wilt bereiken dan moet je wel. Verder niet.
Alle mensen die geen WhatsApp willen gebruiken uit privacy overwegingen.
Kind mocht niet naar de school die werkt met chromebooks omdat de privacy niet voldoende gewaarborgd is. Zelfde reden om geen digitale electriciteits meter te willen.
MidasWolf
18-05-2022 om 19:27
Hoe wil je als overheid vertrouwen creëren voor de burger wanneer er steeds van dit soort dingen gebeuren. Dit alles bij elkaar alles kansen die hij gehad heeft het wegkomen en wegmoffelen van grote en kleine zaken, achterhouden van informatie, het niet kunnen controleren van bestuurlijk beleid, en het liegen wat al meermaals is aangetoond.
Wat mij betreft mag Rutte opstappen.Hij moet een keer zijn verantwoordelijkheid nemen.
Ginevra
18-05-2022 om 20:03
Isalinde schreef op 18-05-2022 om 19:00:
Ik zou om te bellen ook liever een Nokia hebben dan een smartphone.
Dat is helemaal het issue niet. De regering heeft de plicht om zonodig inzichtelijk te maken wat er gecommuniceerd is met wie. Natuurlijk met inachtneming van staatsgeheimen en nationale veiligheid etc etc etc. Maar de basis is: als jij regeert, moet dat inzichtelijk zijn. Dan kun je niet 90% van je communicatie weggooien.
Want dan krijg je dit:
“Had ik op de hoogte moeten zijn van toeslagenschandaal? Goh, geen idee, die mails zijn weg”
“Had Macron mij geïnformeerd dat er nu meteen sancties van kracht werden? Geen idee, dat heeft hij mij misschien ge-sms’t maar dat is weg”.
“Ja nee, Shell heeft me nooit gevraagd iets aan die dividendbelasting te doen hoor, zeker niet. Controle? Nee, dat is niet te controleren, dat is allemaal weg”
En ja natuurlijk gebeurt er ook al veel via oncontroleerbare kanalen en kunnen we nooit alles overzien en dat hoeft ook niet. Maar NL is heel goed in zwartlakken, vergeten en wegmaken. Rutte voorop.
kenfan
18-05-2022 om 20:45
Welnee, de overheid is digitaal vaardig genoeg. De sleepwet wordt tegen alle toezeggingen in toch ingevoerd, waardoor de overheid binnenkort alle internetcommunicatie kan aftappen. Rutte mietert doelbewust die sms-jes weg en traineert de archiefwet. De man is nb historicus van huis uit, die weet hoe cruciaal archieven zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.